Sida 1 av 1

Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 13:47
av sondell
Körde tom i går och skrev om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=2285

Dokumenterade med bilder av displayen från ca +24 tkm till ca -15 tkm.

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 14:36
av Surfaren
Snyggt! Gillar att du gav fingret åt "räckviddsångesten". :D

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 15:46
av Zoidberg
Intressant och tydligt återbrättat! Nu vet jag vad som väntar den dagen man behöver kräma ur allt ut batteriet. Om den dagen ens kommer vill säga... :)
Tummeupp!

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 15:57
av Svenssons
Hade det varit en dieselbil så hade du varit tvungen att lufta hela bränslesystemet, ta dig till macken på något sätt, köpa extradunk (om det finns på macken och den är bemannad alternativt ha en hemma som dock inte bör vara fylld med vanlig diesel om du inte brukar behöva den några gånger per år), fylla på den och sedan åka hem igen och tömma dunken i bilen. Därefter får du hoppas att det inte fanns för mycket partiklar i tanken som kom in i motorn så att den tog skada, blir lätt bakterieodlingar i dagens RME-diesel....

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 16:08
av jonas
Intressant!
Hade du energimätare så du kunde se hur mycket energi som gick i nu?

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 16:32
av Bjorn
Intressant läsning. Vet inte om jag skulle palla ett sånt hårdtest själv...än iallafall.
Det är skönt att få bekräftat att 0 är en bit kvar. Jag trodde dock att det var drygt 20 km. Jag får det till 18km på din från 0-range till shutting down.

Detta tillsammans med ditt förra test reviderar (den klassiska) bilden med batteriet och pilarna lite, iallafall efter 3000 mil:
0-100%: 74 kWh
0-90%: 64 kWh (~ 90% av 71 kWh)
Reserv c:a 3,5kWh
Bricking lär vi ju inte kunna testa.

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 16:40
av bylund
Intressant berättelse, och jag är nästan förvånad att den inte begränsar klimatanläggningen tidigare än den gör.
Också intressant att se hur varningarna steg för steg är.
Man kan dock absolut inte räkna med att det går att köra 20 km extra. Här är en historia med sämre utgång från våra amerikanska vänner:
Zero means Zero - another battery depletion story
Man bör nog planera för att 0 är 0, och om man ändå klarar sig så får man vara glad.

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 17:39
av Bjorn
bylund skrev:
Här är en historia med sämre utgång från våra amerikanska vänner:
Fast han lämnade ju nyckeln i och lät den stå i 5-6 timmar så han vet ju inte hur långt under 0 den var när han startade hemfärden.
Om han hade haft Sondells test hade han ju vetat bättre än att starta hem 5-6 km när effektbegränsningen låg på 40kW (förmodligen).

Det är ju skillnad på att köra under 0 och ha exakt koll på när det hände. Håller annars med, skulle nog själv inte sikta under 0 eller ens under 5%.
http://teslaclubsweden.se/forum/search. ... ive_topics

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 17:51
av sondell
bylund skrev:
Intressant berättelse, och jag är nästan förvånad att den inte begränsar klimatanläggningen tidigare än den gör.
Också intressant att se hur varningarna steg för steg är.
Man kan dock absolut inte räkna med att det går att köra 20 km extra. Här är en historia med sämre utgång från våra amerikanska vänner:
Zero means Zero - another battery depletion story
Man bör nog planera för att 0 är 0, och om man ändå klarar sig så får man vara glad.
Man bör inte planera för annat nej. Men det finns alltid en reserv. Och det följer ju effektbegränsningsmönstret jag visade. Så det kan vara bra att memorera in case of. Som jag också skrev, uppförsbacke på slutet går inte. Och går nog fortare till 0 när det är väldigt kallt.
Den testen du visar till där har det väl varit vampire drain till en bit under 0 km om jag förstått rätt. Nyckel i bilen är ju sällan en bra idé ;-). Har bilen stått still och blivit kall så är
nog reserven kanske mindre också. Bilen varnar ju faktiskt för det när det är kallt ute och man stannar med låg Soc. Jag hade kört länge och det var +15 ute.

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 18:05
av sondell
Surfaren skrev:
Snyggt! Gillar att du gav fingret åt "räckviddsångesten". :D
Hehe. Tack. Inget för den neurotiske kanske ;-). Man lär sig bilen väldigt bra efter ett tag. Så kan anpassa fart för räckvidd ganska lätt. Hade inte pushat gränsen så långt om jag inte var nära min hemstad och hade flera ställen sista 5 km att stanna på. Pluss supercharger 2 km före hemmet. Var ju nyfiken hur långt det skulle gå och nu hade jag ju tur att den inte lade av mellan superchargern och hemmet.

Tumregeln är nog att går effektbegränsningen under 80 kW så är det rätt osäkert hur långt mer man kommer. Så stanna senast när den passerat 80 kW.

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 18:20
av sondell
jonas skrev:
Intressant!
Hade du energimätare så du kunde se hur mycket energi som gick i nu?
Nej tyvärr. Laddade en timme med 220V 16 A innan jag kom över 0 tkm. Det är det enda jag kollade.

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 19:13
av bylund
Bjorn skrev:
Fast han lämnade ju nyckeln i och lät den stå i 5-6 timmar så han vet ju inte hur långt under 0 den var när han startade hemfärden.
Om han hade haft Sondells test hade han ju vetat bättre än att starta hem 5-6 km när effektbegränsningen låg på 40kW (förmodligen).

Det är ju skillnad på att köra under 0 och ha exakt koll på när det hände. Håller annars med, skulle nog själv inte sikta under 0 eller ens under 5%.
http://teslaclubsweden.se/forum/search. ... ive_topics
sondell skrev:

Man bör inte planera för annat nej. Men det finns alltid en reserv. Och det följer ju effektbegränsningsmönstret jag visade. Så det kan vara bra att memorera in case of. Som jag också skrev, uppförsbacke på slutet går inte. Och går nog fortare till 0 när det är väldigt kallt.
Den testen du visar till där har det väl varit vampire drain till en bit under 0 km om jag förstått rätt. Nyckel i bilen är ju sällan en bra idé ;-). Har bilen stått still och blivit kall så är
nog reserven kanske mindre också. Bilen varnar ju faktiskt för det när det är kallt ute och man stannar med låg Soc. Jag hade kört länge och det var +15 ute.
Det är riktigt att det är oklart hur nära noll han var när han började köra hemåt.
Dock vill jag poängtera att bara för att det har gått att köra vidare kan man inte räkna kallt med att det alltid går lika långt. Så exakt är helt enkelt inte mätaren annat än vid urladdat eller fulladdat.

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 19:20
av sondell
Stämmer det. Även om jag är imponerad över noggrannheten de lyckas med. Och så här lågt ner på laddnivån är ju det lättare att avgöra mer exakt status på batteriet. Återkommer till att det man ska ta med sig är effektbegränsningsnivåerna.

Sen kan det nog variera lite med distans och så. Men ett par kWh har man nog alltid till rådighet. Hur långt det är beror ju på förbrukning..

Re: Tillgänglig reserv S85

Postat: 04 sep 2015 19:28
av sondell
När bilen var rätt ny så körde jag 12 km på reserven i -10 grader och en del uppför på slutet.
http://tesla.sondell.biz/?p=423

Då va det inte helt tomt. Men nästan. Märk på bilden där att man på den tiden såg hur mycket det var kvar i procent. Vid 0 km var SOC 7% eller något, nu är den ju 0% och man har ingen aning hur mycket som är kvar.