Sida 4 av 6

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 05 okt 2020 12:56
av dstr
Pontus skrev:
dstr skrev:
Delta1 skrev:
Sju-sits i form av bakåtvända stolar i bagaget är det bästa sedan skivat bröd! Om man har ungar som är under 140cm vill säga.
För ett år sen när dom var på ringen och harvade runt så sa Elon att två mindre motorer bak skulle ge bättre utrymme för ett extra baksäte som även skulle rymma "kortare vuxna" - eller hur det nu var han uttryckte sig.
Det har jag missat helt men det vore ju en trevlig överraskning (överraskning för mig då) men jag tror som andra här att det inte blir standard.
https://electrek.co/2019/09/17/tesla-mo ... elon-musk/
original 5 forward facing seats plus 2 rear-facing smaller seats. The new rear seats will accommodate larger passengers than before.
edit: jag tror nog det blir standard, för att ytterligare trycka på "håll-käften-varvtiderna". "Åh, så ni kör de varvtiderna med 2- eller 4-sits? Det var ju sött. Well, vår 7-sitsiga familjevagn..."

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 05 okt 2020 13:33
av Frippanecci
Jag tror inte ens att Plaid kommer att inhysas i den nuvarande Sen - så vi kommer nog alla att få omvärdera våra tankar. 8-)

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 05 okt 2020 14:15
av Henkens
dstr skrev:
Delta1 skrev:
Sju-sits i form av bakåtvända stolar i bagaget är det bästa sedan skivat bröd! Om man har ungar som är under 140cm vill säga.
För ett år sen när dom var på ringen och harvade runt så sa Elon att två mindre motorer bak skulle ge bättre utrymme för ett extra baksäte som även skulle rymma "kortare vuxna" - eller hur det nu var han uttryckte sig.
Föreställ er att sitta bakåtvänd i 0-100.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 05 okt 2020 14:17
av Bjelke
Henkens skrev:
dstr skrev:
Delta1 skrev:
Sju-sits i form av bakåtvända stolar i bagaget är det bästa sedan skivat bröd! Om man har ungar som är under 140cm vill säga.
För ett år sen när dom var på ringen och harvade runt så sa Elon att två mindre motorer bak skulle ge bättre utrymme för ett extra baksäte som även skulle rymma "kortare vuxna" - eller hur det nu var han uttryckte sig.
Föreställ er att sitta bakåtvänd i 0-100.
Fy fan! Typ :lol:

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 05 okt 2020 20:21
av SwedishAdvocate
dstr skrev:
Törs man hoppas på:

ac i stolarna

självstängande/öppnande dörrar som X

longrange-version, 100 mil, så som lovades med Roadsterns drivlina som denna skulle fått

att keramiska/kolfiberbromsar ingår

7-sits standard

?
Ingen som vill kunna välja till dragkrok?

Hade ju jag velat göra om jag varit spekulant på den här lilla bilen...

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 05 okt 2020 23:13
av Hertsh
helix skrev:
Video från när prototypen kör på Laguna Seca.

Det jag är mest imponerad över är hur bilen (och föraren) klarar viktförskjutningen i chikanen på toppen av östra delen i banan. Det är en mycket svår kurva i nedförsbacke efter uppförsbacken. Det går rasande fort.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 00:18
av pubbe
Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 06:39
av dstr
pubbe skrev:
Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Killgissar på 16k

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 06:40
av mans71
pubbe skrev:
Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Runt 20?

Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 07:06
av PhR34k
mans71 skrev:
pubbe skrev:
Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Runt 20?

Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).
Helt sinnes. Blir inte mycket kvar på lönen efter Bild
Måste vara bättre att köpa privat?

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 07:19
av mans71
PhR34k skrev:
mans71 skrev:
pubbe skrev:
Vad tror ni förmånsvärdet hamnar på?
Runt 20?

Jämför med Taycan S som kostar 10k och Taycan Turbo S 22k - samma bil bara 0-100 som skiljer (i princip).
Helt sinnes. Blir inte mycket kvar på lönen efter Bild
Måste vara bättre att köpa privat?
Min slutsats också.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 08:43
av dd88
dstr skrev:
Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 08:46
av Pontus
dd88 skrev:
dstr skrev:
Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Nog helt riktigt, har en kompis som sålde sin bil innan det var dax att byta skivor pga kostnaden :)

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 08:50
av dd88
Pontus skrev:
dd88 skrev:
dstr skrev:
Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Nog helt riktigt, har en kompis som sålde sin bil innan det var dax att byta skivor pga kostnaden :)
En helt ny uppsättning brukar ligga på 100kkr+, lite beroende på tillverkare men byts i regel i par. Så är en skadad så ska även skivan på motsatt sida bytas.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 08:58
av Pontus
dd88 skrev:
Pontus skrev:
dd88 skrev:
dstr skrev:
Törs man hoppas på:
att keramiska/kolfiberbromsar ingår
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Nog helt riktigt, har en kompis som sålde sin bil innan det var dax att byta skivor pga kostnaden :)
En helt ny uppsättning brukar ligga på 100kkr+, lite beroende på tillverkare men byts i regel i par. Så är en skadad så ska även skivan på motsatt sida bytas.
Tror min vän nämnde 200+ kkr på en Ferrari för ett par år sedan.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 09:02
av HelectriC
Då kommer väl den eviga debatten att det ska minsann täckas av garanti ;)

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 09:30
av vigge50
Tänk på att den kommer nästa höst, alltså efter två höjningar av förmånsvärde. Så lär väll inte bli särskilt lågt...

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 09:58
av dstr
dd88 skrev:
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.

Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.

Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 10:31
av nek0
dstr skrev:
dd88 skrev:
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.

Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.

Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 10:40
av dstr
nek0 skrev:
dstr skrev:
dd88 skrev:
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.

Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.

Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?
Inte ofta. På bana brukar det mest vara 200-100, flera gånger per varv.

Ska du inte köra på bana så behöver du nog ingen Plaid heller.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 10:44
av nek0
dstr skrev:
nek0 skrev:
dstr skrev:
dd88 skrev:
Vill man verkligen ha keramiska på sin daily? Dels så måste dom upp i temperatur för att fungera optimalt, dels pga hur lätt det är att skada en skiva (räcker att en liten sten slungas upp i hjulhuset och chippar den), blir svindyrt.
Jag har kört tusentals mil på gata med keramiska, och det är inga problem. Jag vill ha det på min kombinerade daily och trackday-bil.

Visst fungerar dom bättre när dom nått rätt arbetstemp, men med "herre-jösses-stora" skivor och gatdäck så presterar keramiska lika bra som stålskivor till vardags. Bromsar du från 300 till 0 med stålskivor så har dom hunnit slå sig innan du stannat. Keramiska pallar den övningen flera gånger om. Om du sköter dina keramiska skivor så håller dom bilens livslängd. Stålskivor som får jobba behöver bytas relativt ofta.

Keramiska skivor går att renovera, ca 55k för 4st. Att byta brukar kosta runt 100k per axel. Bromsar byts alltid i par, så priser anges alltid i par. Till Ferrari 458 så kostar skivor ca 86k per axel, sen tillkommer arbetet. Händer det en olycka som har sönder skivorna så kan man nog få det på försäkringen.
Hur ofta bromsar man 300 till 0 på allmän väg?
Inte ofta. På bana brukar det mest vara 200-100, flera gånger per varv.

Ska du inte köra på bana så behöver du nog ingen Plaid heller.
Precis det jag tänkte på. Sedan är det som så att man skaffar massor med saker som man inte använder fullt ut eller behöver över huvud taget :)

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 10:56
av PhR34k
För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 14:38
av dstr
PhR34k skrev:
För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
De som kör riktigt hårt på bana föredrar stålskivor, eftersom dom är billiga att byta ofta. Man vill ju ha lite aggressivare belägg än original.

Det är rätt vanligt, speciellt i Porschekretsar, att man köper en bil med keramiska skivor för andrahandsvärdets skull men lägger dom direkt på hyllan och åker med stål istället.

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 17:12
av Pontus
dstr skrev:
PhR34k skrev:
För de flesta funkaf vanliga skivor och belägg, de som vill köra bana kan köpa värre skivor och belägg. De är nog väldigt få människor som kommer köpa en models Plaid som behöver keramiska skivor.
O andra sidan kommer nog bilen vara väldigt tung så keramiska är kanske det enda som kan funka på banan
De som kör riktigt hårt på bana föredrar stålskivor, eftersom dom är billiga att byta ofta. Man vill ju ha lite aggressivare belägg än original.

Det är rätt vanligt, speciellt i Porschekretsar, att man köper en bil med keramiska skivor för andrahandsvärdets skull men lägger dom direkt på hyllan och åker med stål istället.
Tillhör keramiska skivor det udda tillvalet som är mer värt på andrahandsmarknaden än det kostar nytt? Eller kan man inte montera keramiska skivor om man inte väljer till det när bilen är ny?

Re: Tesla Model S Plaid - 1.499.900 SEK

Postat: 06 okt 2020 17:17
av dstr
Pontus skrev:
Tillhör keramiska skivor det udda tillvalet som är mer värt på andrahandsmarknaden än det kostar nytt? Eller kan man inte montera keramiska skivor om man inte väljer till det när bilen är ny?
Det går att eftermontera, men det är inte gratis. Du får byta ok och belägg också. Om man vill ha det från början så blir det billigare att få det från fabrik.

...sen har vi alla Porsche och Ferrari-nördar där allt absolut måste vara original. Idag gäller väl det bara Porsche iofs, för jag tror inte du kunnat köpa någon Ferrari öht med stålskivor idag/senaste 10 åren.