Vissa spekulerar i att Tesla kommer ha 4680 batterier i
M3 och MY bilar som börjar tillverkas Q2 2021 i Berlin.
Och att man smyger igång med Semi produktionen redan nu.
För vart annars går de 4680 batterier man redan nu tillverkar?
Dessutom att det kommer en refresh av MS och MX 1H 2021 som också har 4680 batterier.
EDIT:
Som tidigare spekulerats kan MY få ca 100kWh batteri med 4680.
Det blir en tuff utmaning för ID4 och Enyaq om MY har 100kWh batteri, 250kW laddning och 1.600kg dragvikt.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 26 sep 2020 23:04
av [JM]
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start...
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 26 sep 2020 23:10
av Zalman3
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start...
Berlin Tesla MY blir grym!
Med nya 2-glasfönster för att den ska blir tystare och grym lack!
"Giga Berlin will have world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature".
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 26 sep 2020 23:20
av backe
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start...
Berlin Tesla MY blir grym!
Med nya 2-glasfönster för att den ska blir tystare och grym lack!
"Giga Berlin will have world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature".
Några fler biltillverkare som redan använder dom, kul att Tesla hänger på.
Jag ser dock också fram emot MY från Berlin, hoppas priset kommer ner lite dock.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 26 sep 2020 23:37
av Larofo
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start...
Exakt!!!
Och ju mer man smälter all information från B day desto mer imponerad blir man.
Det här kommer bli galet bra.
Sen tror jag inte för ett ögonblick att konkurrenterna, vare sig dom som enbart
bygger bilar eller dom som enbart bygger batterier, frivilligt kommer lägga sig ner och dö.
Det kommer tillverkas och säljas mängder av bra elbilar av andra än Tesla.
Men jä**** dom har fått nått att bita i nu.
Jag tror inte heller att Tesla kan trolla med knäna och på hur kort tid som helst
förverkliga alla sina nya idéer. Det jag däremot tror är att det blir svårt att driva
utveckling och innovation framåt snabbare för något annat företag.
Ett tips här kan vara att inte personligen känna sig kränkt och förolämpad för att
Tesla inte har hållit sin ambitiösa tidsplan eller din egen inbillade tidsplan för hur
snabbt något väldigt svårt kan utföras. Hur snabb är man själv med det lilla,
ofta helt betydelselösa man håller på med.
Är inte Elon jä**** försenad med sin elektriska jet?
Jag undrar förresten vad Mr Sandbag och gänget har hittat på när det gäller
plaid-drivlinan och dess gissningsvis nya motorer.
Hur mycket billigare att tillverka och hur mycket bättre och effektivare är dom?
Jag vill ha en drive-train and Model S refresh day nu!
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 00:06
av Jordad
Larofo skrev:
Jag undrar förresten vad Mr Sandbag och gänget har hittat på när det gäller
plaid-drivlinan och dess gissningsvis nya motorer.
Hur mycket billigare att tillverka och hur mycket bättre och effektivare är dom?
Jag vill ha en drive-train and Model S refresh day nu!
Om jag fattat rätt så är det i stort sett bara motorn man utvecklade till M3 bak men man har 2 st istället. Samma motorer kommer användas i Cybertruck, Roadster II och Semi med.
Det är verkligen totalt genialiskt att utveckla en billig och allsidig motor som man sedan kan använda i alla olika former av bilar och tom lastbilar. Snacka om att effektivisera produktionen.
De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 00:10
av Zalman3
Det är verkligen totalt genialiskt att utveckla en billig och allsidig motor som man sedan kan använda i alla olika former bilar och tom lastbilar. Snacka om att effektivisera produktionen.
Helt galet smart att ha samma motor från enklaste bil till en stor lastbil med 4 motorer!
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 13:06
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:
Vissa spekulerar i att Tesla kommer ha 4680 batterier i
M3 och MY bilar som börjar tillverkas Q2 2021 i Berlin.
Och att man smyger igång med Semi produktionen redan nu.
För vart annars går de 4680 batterier man redan nu tillverkar?
Dessutom att det kommer en refresh av MS och MX 1H 2021 som också har 4680 batterier.
EDIT:
Som tidigare spekulerats kan MY få ca 100kWh batteri med 4680.
Det blir en tuff utmaning för ID4 och Enyaq om MY har 100kWh batteri, 250kW laddning och 1.600kg dragvikt.
Mycket mycket troligt!
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 16:12
av wcarlsson
Jordad skrev:
De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
Fast Tesla skulle ju bara göra 4680 cellen i high end mix? Mid range och low end skulle man ju fortsätta köpa från CATL etc?
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 17:15
av Zalman3
Teslas nya 4680 tabless batterier har dramatiskt lägre resistans.
Och med låg resistans utvecklas mindre värme.
Därmed borde laddhastigheten kunna öka.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 17:40
av Jordad
Zalman3 skrev:
Teslas nya 4680 tabless batterier har dramatiskt lägre resistans.
Och med låg resistans utvecklas mindre värme.
Därmed borde laddhastigheten kunna öka.
Screenshot_20200927-171126_Samsung Internet.jpg
Men Tesla har använt den fördelen för att kunna göra cellen större vilket innebär att värmeutvecklingen inte blir så mycket lägre jämfört med de gamla cellerna. Fördelen är dock att med tabless så räcker det med att kyla kortsidan av cellerna istället för längs långsidorna som man gjort tidigare. Enligt Teslas egna siffror så borde nya cellen kunna ladda 20% snabbare och det är iaf en mindre förbättring
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 17:54
av Zalman3
Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Teslas nya 4680 tabless batterier har dramatiskt lägre resistans.
Och med låg resistans utvecklas mindre värme.
Därmed borde laddhastigheten kunna öka.
Screenshot_20200927-171126_Samsung Internet.jpg
Men Tesla har använt den fördelen för att kunna göra cellen större vilket innebär att värmeutvecklingen inte blir så mycket lägre jämfört med de gamla cellerna. Fördelen är dock att med tabless så räcker det med att kyla kortsidan av cellerna istället för längs långsidorna som man gjort tidigare. Enligt Teslas egna siffror så borde nya cellen kunna ladda 20% snabbare och det är iaf en mindre förbättring
Tesla M3 har ett C värde på 3,3.
Då borde C värdet bli ca 4.
Ett 100kWh batteri kan då ladda i 400kW.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 18:04
av thnis
wcarlsson skrev:
Jordad skrev:
De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
Fast Tesla skulle ju bara göra 4680 cellen i high end mix? Mid range och low end skulle man ju fortsätta köpa från CATL etc?
Ja precis. Så förstod i alla fall jag det på presentationen/nattmanglingen dom hade. De hade det även på en slide som de visade. Men de kanske ändrade sig efteråt
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 18:08
av Zalman3
Kan ju också vara så att på den Europeiska marknaden gör man en mindre och billigare M3.
Med billiga LFP batterier.
För att mera konkurrera med ID3.
Och ID4 får konkurrera med Tesla MY som har 4680 batterier.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 18:14
av Svenssons
thnis skrev:
wcarlsson skrev:
Jordad skrev:
De vill göra samma med batterierna med. En formfaktor och ett tillverkningssätt för celler till alla produkter man gör. Det är bara kemin som kommer skilja lite.
Fast Tesla skulle ju bara göra 4680 cellen i high end mix? Mid range och low end skulle man ju fortsätta köpa från CATL etc?
Ja precis. Så förstod i alla fall jag det på presentationen/nattmanglingen dom hade. De hade det även på en slide som de visade. Men de kanske ändrade sig efteråt
Dimensionerna på batterierna stod inte på den sliden, endast typ av batteri med fokus på katoden:
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 18:45
av Laban
De nämner att en del av vinsten fås genom att batteriet är en bärande del av chassit. Enligt Sandy Munroe kommer cellerna sitta ihop med epoxy mellan vilket blir extremt stadigt. Se bilden nedan men då med epoxy mellan varje cell:
Nuvarande celler 2170 celler (dvs alla icke tabless) går mindre bra att kyla på topp/botten, kylslingorna sitter därför mellan batterierna:
Det blir antagligen svårt/omöjligt att få ett lika stadigt batteri med den designen. Gissar därför att en modell som byggs med den nya cellen i åtanke också måste ha den nya cellen endast, inte ex 2170 för SR, 4680 för LR. Att Elon nämnde att de kommer fortsätta att köpa celler från externa leverantörer tror jag bara innebär att de vet att de kan sälja allt de kan producera + köpa. Dvs, när en bilmodell flyttas över till 4680 så användas 2170 cellerna till Powerwall eller annat.
Enligt rykten ska man tillverka batterier i Berlin Giga:
Nya batterier, nytt sätt att tillverka bilar. Hmm, jag for nog stämma in i tankarna här om att Model Y Berlin kommer att få 4680 cellen.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 20:08
av Zalman3
The electric car batteries that Tesla wants to produce in Grünheide are said to outshine all previous car batteries. There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD) on Monday antenna Brandenburg. The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said. Tesla plans to provide details of its battery in the US at the end of September.”
"completely new technology"
"higher energy density"
"greater range"
Nu är jag 100% säker att Tesla kommer att tillverka 4680 batterier i Berlin.
Frågan är dock, kommer både M3 och MY få 4680 batterier.
Eller bara MY?
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 21:26
av Bjelke
Zalman3 skrev:
The electric car batteries that Tesla wants to produce in Grünheide are said to outshine all previous car batteries. There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD) on Monday antenna Brandenburg. The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said. Tesla plans to provide details of its battery in the US at the end of September.”
"completely new technology"
"higher energy density"
"greater range"
Nu är jag 100% säker att Tesla kommer att tillverka 4680 batterier i Berlin.
Frågan är dock, kommer både M3 och MY få 4680 batterier.
Eller bara MY?
Det verkar väl rimligt att alla modeller som tillverkas i Berlin får batterier som tillverkas där, så
därmed skulle även model 3 få nya batterierna, om nu batterierna tillverkas där (vilket även jag börjar tro nu)
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 22:02
av fth
Svenssons skrev:
Dimensionerna på batterierna stod inte på den sliden, endast typ av batteri med fokus på katoden:
Exakt, jag tolkade också den bilden som att 4680 endast skulle användas i CT och Semi, det var först när jag såg om presentationen som jag förstod att den ”bara” handlade om katoden.
/fth
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 22:22
av NiklasTesla
4680 lär dyka upp i alla fordon för eller senare. Bara att man tillverkar batterierna med olika material.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 27 sep 2020 23:15
av [JM]
Min tolkning av BD var att 4680 cellen kan använda alla tre presenterade kemierna, LFP, NCM och NCA.
2170 cellerna med högst energidensitet NCA kan användas i Semi och CT.
Nya bilar, S3XY, byggda i USA får 4680 med varierande kemier. S&X får NCA/NCM och 3&Y får LFP.
Nya bilar 3&Y från Berlin till Europa får 4680 med LFP.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 28 sep 2020 07:51
av wcarlsson
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 28 sep 2020 08:51
av Laban
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, antagligen då från Gigafactory, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya egna batterifabriker för 2170.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 28 sep 2020 09:05
av Svenssons
Laban skrev:
Där ser man. Det lär väl förstås ändras vad det lider (at least for now) men då kan man väl anta att det inte blir 4680 celler i Berlin, at least for now
Ska man också anta att de kommer att köpa in cellerna till en början, batteridelen kommer senare ? Berlin alltså. Tänker att man inte bygger nya batterifabriker för 2170.
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Re: Is Tesla sandbagging?
Postat: 28 sep 2020 09:22
av Laban
Svenssons skrev:
Andra tillverkare kan väl också göra 4680-batterier? 40152 är ett LiFePO4-batteri. Öka storleken med 15% och halvera sedan höjden så har man ett 4680 LiFePO4-batteri för de mindre bilarna.
Det kan dom förstås men fungerar dessa kylningsmässigt i en elbil ? Dvs, om de inte är tabless.