Tycker denna verkar riktigt snygg och trevlig (förutom grillen, som jag själv personligen tycker inte är så direkt vacker).
Gillar linjerna, sidoprofilen och bakdelen. Mycket snygg bil (till största delen)!
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 28 sep 2020 23:12
av Off Grid Byggaren
CCS-porten har tydligen flyttats till höger sida?
Eller är det olika i en del länder?
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 28 sep 2020 23:17
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
CCS-porten har tydligen flyttats till höger sida?
Eller är det olika i en del länder?
Ja, beror tydligen på om det är vänsterstyrd eller högerstyrd bil.
Men egentligen tycker jag det borde vara tvärt om; på vänsterstyrda bilar så borde uttaget som standard sitta på höger sida tycker jag!
Aldrig fattat varför också Tesla har de på vänstersidan... mycket skumt och dumt, val oavsett tillverkare.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 sep 2020 08:33
av HelectriC
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
CCS-porten har tydligen flyttats till höger sida?
Eller är det olika i en del länder?
Ja, beror tydligen på om det är vänsterstyrd eller högerstyrd bil.
Men egentligen tycker jag det borde vara tvärt om; på vänsterstyrda bilar så borde uttaget som standard sitta på höger sida tycker jag!
Aldrig fattat varför också Tesla har de på vänstersidan... mycket skumt och dumt, val oavsett tillverkare.
för att man går ut på vänster sida? Det blir ju mycket mer praktiskt.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 sep 2020 09:11
av Kevork
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
CCS-porten har tydligen flyttats till höger sida?
Eller är det olika i en del länder?
Ja, beror tydligen på om det är vänsterstyrd eller högerstyrd bil.
Men egentligen tycker jag det borde vara tvärt om; på vänsterstyrda bilar så borde uttaget som standard sitta på höger sida tycker jag!
Aldrig fattat varför också Tesla har de på vänstersidan... mycket skumt och dumt, val oavsett tillverkare.
för att man går ut på vänster sida? Det blir ju mycket mer praktiskt.
Mindre praktiskt när man parkerar längst med en gata i en stad med laddare vid trottoaren.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 sep 2020 10:12
av Legato
martinot skrev:
Tycker denna verkar riktigt snygg och trevlig (förutom grillen, som jag själv personligen tycker inte är så direkt vacker).
Gillar linjerna, sidoprofilen och bakdelen. Mycket snygg bil (till största delen)!
Tycker också den är bra mycket snyggare än vanliga e-tron. Samtidigt känns det dumt att betala extra och dessutom få mindre lastutrymme. De är ju lite ologiska i grunden imo, på samma sätt som tex BMW X6. Men snyggare definitivt!
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 sep 2020 12:30
av martinot
Legato skrev:
martinot skrev:
Tycker denna verkar riktigt snygg och trevlig (förutom grillen, som jag själv personligen tycker inte är så direkt vacker).
Gillar linjerna, sidoprofilen och bakdelen. Mycket snygg bil (till största delen)!
Tycker också den är bra mycket snyggare än vanliga e-tron. Samtidigt känns det dumt att betala extra och dessutom få mindre lastutrymme. De är ju lite ologiska i grunden imo, på samma sätt som tex BMW X6. Men snyggare definitivt!
Håller med om att prissättningen känns lite märklig. Borde logiskt att vara tvärt om som du är inne på; att det var den lite större SUV:aktigare e-tron som kostade lite mera.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 30 sep 2020 08:01
av Laban
Legato skrev:
Samtidigt känns det dumt att betala extra och dessutom få mindre lastutrymme
Sportback har 0.25 Cd vs 0.28 för vanliga e-Tron. Så föredrar man utseendet och kör mycket motorväg så vinner man en del. Sen borde den förstås inte vara dyrare än vanliga e-Tron.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 30 sep 2020 22:44
av martinot
Trevligt! Tycker 0.25 Cd känns runt där det bör ligga på en modern elbil!
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 30 sep 2020 23:11
av filippb
Laban skrev:
Legato skrev:
Samtidigt känns det dumt att betala extra och dessutom få mindre lastutrymme
Sportback har 0.25 Cd vs 0.28 för vanliga e-Tron. Så föredrar man utseendet och kör mycket motorväg så vinner man en del. Sen borde den förstås inte vara dyrare än vanliga e-Tron.
Intressant - visst är Cd oberoende av frontarean? Fronten på Sportback är ju väldigt lik vanliga e-tron - är det då bakdelen i fastbackdesignen som skapar mindre turbulens och ger lägre Cd-värde än kombi?
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 01 okt 2020 06:58
av Laban
filippb skrev:
Intressant - visst är Cd oberoende av frontarean? Fronten på Sportback är ju väldigt lik vanliga e-tron - är det då bakdelen i fastbackdesignen som skapar mindre turbulens och ger lägre Cd-värde än kombi?
Totalen kallas CdA där man kanske hör på namnet att arean ingår. Ja, det är fastbackdesignen som skapar mindre turbulens. Man kan ta Audi A4 sedan , 0.23 Cd vs kombin som har 0.26 som ett annat exempel.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 08 okt 2020 22:52
av martinot
2021 Audi E-Tron Sportback Review & Range Test
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 09 okt 2020 00:20
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Tycker denna verkar riktigt snygg och trevlig (förutom grillen, som jag själv personligen tycker inte är så direkt vacker).
Gillar linjerna, sidoprofilen och bakdelen. Mycket snygg bil (till största delen)!
Tycker du att MY och M3 front ser bättre ut? Eller måste man bara ogilla grillar för att det verkar vara kodex här.(en kvarleva från fossilbilen)
Tycker personligen att fronten är bland det snyggaste på e-tron. Speciellt i svart optik. Q8:an har i mitt tycke snyggare bakdel..
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 09 okt 2020 00:36
av martinot
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Tycker denna verkar riktigt snygg och trevlig (förutom grillen, som jag själv personligen tycker inte är så direkt vacker).
Gillar linjerna, sidoprofilen och bakdelen. Mycket snygg bil (till största delen)!
Tycker du på riktigt att MY och M3 front ser bättre ut? Eller måste man bara ogilla grillar för att det verkar vara kodex här.(en kvarleva från fossilbilen)
Är ingen fan av de fronterna heller (som jag skrivit tidigare). Fronten är den delen som är klart fulast på M3 och absolut mest misslyckad tycker jag. Verkligen inte snygg.
Gillar inte heller dessa överdrivet stora grillar på ICE-bilar heller som både BMW och Audi har på många av sina senaste modeller. Blir lite av ful "botox" eller "fläskläpp" på bilen!
Sedan håller jag med helt om att det är töntigt med låtsasgrillar på elbilar, precis som låtsas motorljud i högtalarna, eller att kalla elbilar "turbo". Heltöntigt? Yep, absolut.
Men har inget med detta att göra om frontarna är snygga eller inte, eller om de sitter på ICE-bil eller elbil. De är helt dj-la svinfula oavsett!
Av någon märklig anledning så tycker jag att många biltillverkare verkar ha mycket svårare att få till snygga fronter jämfört med akterpartier. Mycket märkligt!
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 09 okt 2020 08:04
av M3apan
martinot skrev:
Gillar inte heller dessa överdrivet stora grillar på ICE-bilar heller som både BMW och Audi har på många av sina senaste modeller. Blir lite av ful "botox" eller "fläskläpp" på bilen!
Vad menar du??
(blev nästan rädd när den dök upp i backkameran när jag skulle parkera här om dagen)
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 09 okt 2020 10:23
av Bjelke
Jösses...
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 09 okt 2020 13:51
av martinot
Ha, ha... sjukt mongo grill på den!
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 okt 2020 16:19
av martinot
Audi E-Tron 55 Quattro Sportback First Drive | 100% Independent, 100% Electric
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 okt 2020 16:26
av taliz
Audis medieavdelning har lyckats bra med lanseringen av SB. Tycker det poppar upp reviews överallt. I praktiken är det ju samma bil som innan, bara annan baklucka.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 okt 2020 16:36
av Banane
filippb skrev:
Laban skrev:
Legato skrev:
Samtidigt känns det dumt att betala extra och dessutom få mindre lastutrymme
Sportback har 0.25 Cd vs 0.28 för vanliga e-Tron. Så föredrar man utseendet och kör mycket motorväg så vinner man en del. Sen borde den förstås inte vara dyrare än vanliga e-Tron.
Intressant - visst är Cd oberoende av frontarean? Fronten på Sportback är ju väldigt lik vanliga e-tron - är det då bakdelen i fastbackdesignen som skapar mindre turbulens och ger lägre Cd-värde än kombi?
Cd är inte beroende av frontarean. Det är CdA du menar. A=Area. Det är nog identiskt mellan de två modellerna. Tänk på att det är hela arean sett framifrån. Inte bara "fronten".
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 29 okt 2020 23:26
av PapaD
martinot skrev:
Audi E-Tron 55 Quattro Sportback First Drive | 100% Independent, 100% Electric
Såg du den? Kan du sammanfatta? Vad tyckte du? Fantastisk bil tycker jag, och jag håller med Robert på alla punkter.
Re: Nya Audi e-tron Sportback Quattro EV
Postat: 30 okt 2020 00:37
av martinot
PapaD skrev:
martinot skrev:
Audi E-Tron 55 Quattro Sportback First Drive | 100% Independent, 100% Electric
Såg du den? Kan du sammanfatta? Vad tyckte du? Fantastisk bil tycker jag, och jag håller med Robert på alla punkter.
Absolut! Ser alltid allt innan jag lägger upp saker.
Som väntat (bygger ju mycket på samma grund som tidigare e-tron);
+: mycket bra byggkvalitet, exklusiv och bra inredning enligt Audi-klass (dvs. mycket hög), mycket bra körkänsla och komfort, bra utrymmen för både passagerare och packning, alla kablar man behöver kommer med bilen
-: förbrukning är högre än önskat (törstig bil), kameraspeglarna är inte bra (han verkligen ogillar Audis variant)
Tycker det kändes som ett väldigt rättvist och bra omdöme av Robert, med det lilla jag vet (givet att jag själv inte provkört bilen).
Själv så tycker jag detta är en mycket snyggare och estetiskt attraktivare bil än den "vanliga" SUV-e-tron! Snyggare linjer som passar bilen bättre, och ser mer harmonisk ut. Hade dock önskat en mer slimmad, eller annorlunda grill (men är ju nästan samma för alla e-tron). Men sådant är ju lite ytligt av mig kanske.