Dock fortfarande intressant att VETA eftersom förändringar inträdde ungefär samtidigt även vad gäller förvärmning osv.
Tesla borde inte ducka frågorna eftersom osäkerhet inte är bra för varumärket.
Jag tycker man kan klassificera Teslas agerande att hålla tyst om en så viktig förändring som att ändra laddhastigheten som rent kriminellt.
Det är ju inte bara några minuter det handlar om utan bilens beteende har ändrats i grunden. Laddhastighet, räckvidd och prestanda är strypt utan att ägaren som köpt bilen har godkänt det.
Kriminellt var ordet!
Polisanmälan övervägd! (När jag var som mest frustrerad över detta och inte kommer till något konstruktivt vid diskussion med Tesla)
Som förberedelse bett sverigechefen för Teslaservice få kopia på den handling där jag givit tillåtelse till det som skett.
Misstänker att vi någonstans i köpehandlingen eller beställningen har en formulering som ger Tesla långtgående befogenheter.
Men har inte fått någon sådan i retur.
Finns det ingen sådan formulering så är en anmälan möjlighet som kan aktualiseras igen.
Bör dock föregås av att upplysa bilsverige inkl politiker om vad som sker. Även rättsvårdande instanser är känsliga för opinionen, som nu är mycket elbilsvänlig.
Men för den fortsatta utvecklingen av fosilfri mobilitet kan vi bara hoppas att det bara är Teslas batterier som inte tål snabbladdning.
Men mest troligt är att det är ett universellt problem. Hur skall det gå när lastbilsflottan skall batteriförsörjas? De behöver ju snabbladda hela tiden. Kanske det är huvudförklaringen till att Semi inte kommit ut på marknaden ännu.
Kanske man helt enkelt bedömt att bilarna är så gamla nu att det inte gör ngt image-mässigt om de rasar.
Kunderna blir kortsiktigt nöjda då de får ökad laddhastighet.
När batterierna sen packar ihop lagom till garantin gått ut så får ägarna pynta för ett nytt, eller skrota.
Kanske man helt enkelt bedömt att bilarna är så gamla nu att det inte gör ngt image-mässigt om de rasar.
Kunderna blir kortsiktigt nöjda då de får ökad laddhastighet.
När batterierna sen packar ihop lagom till garantin gått ut så får ägarna pynta för ett nytt, eller skrota.
Det skulle vara en stor risk tror jag, om alla potentiella kunder ser att batterierna ger upp lagom till att
garantin går ut så är vi tillbaks till ruta 1 ”haha och vad gör ni när batteriet dör då? Det blir dyrt det” osv osv,
men mest skulle det drabba begagnatmarknaden såklart och iom det sänka andrahandsvärdet extremt mycket,
och därmed paja kalkylen för nyköp såklart... ingen spiral Tesla vill ha direkt...
Kanske gör de som med MCU flash problemen på. Förnekade, tystnad och sedan allt mer kostnadseffektiva lösningar. Kan ju bli att de tar fram relativt billiga ersättningsbatterier som är modernare och ger någon form av fördel jämfört med orginalbatteriet.
Kanske gör de som med MCU flash problemen på. Förnekade, tystnad och sedan allt mer kostnadseffektiva lösningar. Kan ju bli att de tar fram relativt billiga ersättningsbatterier som är modernare och ger någon form av fördel jämfört med orginalbatteriet.
Att döma av hur de hanterar Roadsterns batteriförsörjning, kommer inte Tesla att göra någonting alls i den vägen. Så det är nog upp till ett fåtal tredjepartsföretag att växla upp.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Statistik har efterfrågats i denna tråd. Har man supercharger-laddat nått hundratals gånger under ett antal år så har man ju skaffat sig en hygglig uppfattning om tidsåtgången. 10 min har nämnts, jag skulle nog vilja hävda att skillnaden i en laddning även på låga SoC kan ta 20 min längre...
Har tyvärr inte haft Teslafi så länge, men här är två laddkurvor båda hämtade från långkörningar där batteriet haft ett par timmar på sig att bli varmt.
Sommaren 2018 samt vinter 2020
Jag vill gärna höra fler vittnesmål från ägare till äldre MS/X hur ni upplevt laddbegränsningen på SuC och hur ni förhållit er till detta problem. Om ni tyst accepterat eller om ni har tagit kontakt med Tesla för att få förklaring eller åtgärd.
Jobbigt, får nog erkänna att näven nog mest hängt nere i fickan. Har väl närt nån förhoppning om att en ny uppdatering på ett åtminstone rimligt sätt skulle återställa ordningen. Sedan går jag och hoppas på något erbjudande från Tesla nu när 8-årsgränsen närmar sig. Att de skulle kunna uppgradera med nytt batteri, med ny batteri-kemi och CCS-laddare till ett rimligt pris.
Tänker att Tesla av flera skäl vill undvika en massa garantitjafs nu när det snart dyker upp ett antal bilar som nått garantigränsen.
Senast redigerad av jans, redigerad totalt 1 gånger.
Jag vill gärna höra fler vittnesmål från ägare till äldre MS/X hur ni upplevt laddbegränsningen på SuC och hur ni förhållit er till detta problem. Om ni tyst accepterat eller om ni har tagit kontakt med Tesla för att få förklaring eller åtgärd.
Jobbigt, får nog erkänna att näven nog mest hängt nere i fickan. Har väl närt nån förhoppning om att en ny uppdatering på ett åtminstone rimligt sätt skulle återställa ordningen. Sedan går jag och hoppas på något erbjudande från Tesla nu när 8-årsgränsen närmar sig. Att de skulle kunna uppgradera med nytt batteri, med ny batteri-kemi och CCS-laddare till ett rimligt pris.
Tänker att Tesla av flera skäl vill undvika en massa garantitjafs nu när det snart dyker upp ett anal bilar som nått garantigränsen.
Jobbigt med anal bilar....
Sorry, kunde inte hålla mig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Statistik har efterfrågats i denna tråd. Har man supercharger-laddat nått hundratals gånger under ett antal år så har man ju skaffat sig en hygglig uppfattning om tidsåtgången. 10 min har nämnts, jag skulle nog vilja hävda att skillnaden i en laddning även på låga SoC kan ta 20 min längre...
Har tyvärr inte haft Teslafi så länge, men här är två laddkurvor båda hämtade från långkörningar där batteriet haft ett par timmar på sig att bli varmt.
Sommaren 2018 samt vinter 2020
Har kört drygt 2000 mil på ett halvår och laddar mest på SoC och kan nog märka att laddtiden har blivit längre men speciellt i somras aldrig fick mer än 115 Kw effekt på laddning.
Hur får man fram laddkurvorna som du visar?
Statistik har efterfrågats i denna tråd. Har man supercharger-laddat nått hundratals gånger under ett antal år så har man ju skaffat sig en hygglig uppfattning om tidsåtgången. 10 min har nämnts, jag skulle nog vilja hävda att skillnaden i en laddning även på låga SoC kan ta 20 min längre...
Har tyvärr inte haft Teslafi så länge, men här är två laddkurvor båda hämtade från långkörningar där batteriet haft ett par timmar på sig att bli varmt.
Sommaren 2018 samt vinter 2020
Har kört drygt 2000 mil på ett halvår och laddar mest på SoC och kan nog märka att laddtiden har blivit längre men speciellt i somras aldrig fick mer än 115 Kw effekt på laddning.
Hur får man fram laddkurvorna som du visar?
Anslut dig till någon av tjänsterna som levererar dessa, t.ex. teslafi.com där bilderna är hämtade ifrån.
Du behöver skapa ett konto och länka din bil till det.
Kan också vara av intresse vilken bil du har då detta påverkar bilar olika beroende på typ av batteri.
Är det någon med 85-batteriet som fått uppdateringen och förbättrad laddhastighet?
Bland teslafi’s användare är det väldigt få (typ 4 om jag räknade rätt) S85 som fått 2020.48.30
Behövdes den nivån på bugfix? Jag uppfattade det som att man trodde att det var själva versionen 2020.48 som var grejjen.
Av Teslafis användare med S eller X verkar 90% fått den versionen nu.
Har själv inte hunnit kolla om det blivit någon skillnad.
Är det någon med 85-batteriet som fått uppdateringen och förbättrad laddhastighet?
Bland teslafi’s användare är det väldigt få (typ 4 om jag räknade rätt) S85 som fått 2020.48.30
Behövdes den nivån på bugfix? Jag uppfattade det som att man trodde att det var själva versionen 2020.48 som var grejjen.
Av Teslafis användare med S eller X verkar 90% fått den versionen nu.
Har själv inte hunnit kolla om det blivit någon skillnad.
Jag sms:ade till Tesla med frågan om våra biler med 85kW batteri kommer att få 2020.48.26 för snabbare SuC och dom svarade att "Vi kan tyvärr ej svara på om eller när denna uppdatering kommer finnas tillgänglig för din bil".