Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Richardk »

BrooklynS skrev:
Det håller jag helt med om!

Dock fortfarande intressant att VETA eftersom förändringar inträdde ungefär samtidigt även vad gäller förvärmning osv.

Tesla borde inte ducka frågorna eftersom osäkerhet inte är bra för varumärket.
Jag tycker man kan klassificera Teslas agerande att hålla tyst om en så viktig förändring som att ändra laddhastigheten som rent kriminellt.

Det är ju inte bara några minuter det handlar om utan bilens beteende har ändrats i grunden. Laddhastighet, räckvidd och prestanda är strypt utan att ägaren som köpt bilen har godkänt det.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Jwe »

Kriminellt var ordet!
Polisanmälan övervägd! (När jag var som mest frustrerad över detta och inte kommer till något konstruktivt vid diskussion med Tesla)
Som förberedelse bett sverigechefen för Teslaservice få kopia på den handling där jag givit tillåtelse till det som skett.
Misstänker att vi någonstans i köpehandlingen eller beställningen har en formulering som ger Tesla långtgående befogenheter.
Men har inte fått någon sådan i retur.
Finns det ingen sådan formulering så är en anmälan möjlighet som kan aktualiseras igen.
Bör dock föregås av att upplysa bilsverige inkl politiker om vad som sker. Även rättsvårdande instanser är känsliga för opinionen, som nu är mycket elbilsvänlig.

Men för den fortsatta utvecklingen av fosilfri mobilitet kan vi bara hoppas att det bara är Teslas batterier som inte tål snabbladdning.
Men mest troligt är att det är ett universellt problem. Hur skall det gå när lastbilsflottan skall batteriförsörjas? De behöver ju snabbladda hela tiden. Kanske det är huvudförklaringen till att Semi inte kommit ut på marknaden ännu.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av taliz »

Kanske man helt enkelt bedömt att bilarna är så gamla nu att det inte gör ngt image-mässigt om de rasar.
Kunderna blir kortsiktigt nöjda då de får ökad laddhastighet.
När batterierna sen packar ihop lagom till garantin gått ut så får ägarna pynta för ett nytt, eller skrota.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Kanske man helt enkelt bedömt att bilarna är så gamla nu att det inte gör ngt image-mässigt om de rasar.
Kunderna blir kortsiktigt nöjda då de får ökad laddhastighet.
När batterierna sen packar ihop lagom till garantin gått ut så får ägarna pynta för ett nytt, eller skrota.
Det skulle vara en stor risk tror jag, om alla potentiella kunder ser att batterierna ger upp lagom till att
garantin går ut så är vi tillbaks till ruta 1 ”haha och vad gör ni när batteriet dör då? Det blir dyrt det” osv osv,
men mest skulle det drabba begagnatmarknaden såklart och iom det sänka andrahandsvärdet extremt mycket,
och därmed paja kalkylen för nyköp såklart... ingen spiral Tesla vill ha direkt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av bat »

Kanske gör de som med MCU flash problemen på. Förnekade, tystnad och sedan allt mer kostnadseffektiva lösningar. Kan ju bli att de tar fram relativt billiga ersättningsbatterier som är modernare och ger någon form av fördel jämfört med orginalbatteriet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Gustafsson »

bat skrev:
Kanske gör de som med MCU flash problemen på. Förnekade, tystnad och sedan allt mer kostnadseffektiva lösningar. Kan ju bli att de tar fram relativt billiga ersättningsbatterier som är modernare och ger någon form av fördel jämfört med orginalbatteriet.
Att döma av hur de hanterar Roadsterns batteriförsörjning, kommer inte Tesla att göra någonting alls i den vägen. Så det är nog upp till ett fåtal tredjepartsföretag att växla upp.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av jans »

Statistik har efterfrågats i denna tråd. Har man supercharger-laddat nått hundratals gånger under ett antal år så har man ju skaffat sig en hygglig uppfattning om tidsåtgången. 10 min har nämnts, jag skulle nog vilja hävda att skillnaden i en laddning även på låga SoC kan ta 20 min längre...

Har tyvärr inte haft Teslafi så länge, men här är två laddkurvor båda hämtade från långkörningar där batteriet haft ett par timmar på sig att bli varmt.
Sommaren 2018 samt vinter 2020
laddkurva2018-07 43 min.png
laddkurva2020-01 68min.png
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av jans »

Kriper skrev:
Jag vill gärna höra fler vittnesmål från ägare till äldre MS/X hur ni upplevt laddbegränsningen på SuC och hur ni förhållit er till detta problem. Om ni tyst accepterat eller om ni har tagit kontakt med Tesla för att få förklaring eller åtgärd.
Jobbigt, får nog erkänna att näven nog mest hängt nere i fickan. Har väl närt nån förhoppning om att en ny uppdatering på ett åtminstone rimligt sätt skulle återställa ordningen. Sedan går jag och hoppas på något erbjudande från Tesla nu när 8-årsgränsen närmar sig. Att de skulle kunna uppgradera med nytt batteri, med ny batteri-kemi och CCS-laddare till ett rimligt pris.

Tänker att Tesla av flera skäl vill undvika en massa garantitjafs nu när det snart dyker upp ett antal bilar som nått garantigränsen.
Senast redigerad av jans, redigerad totalt 1 gånger.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Tars »

jans skrev:
Kriper skrev:
Jag vill gärna höra fler vittnesmål från ägare till äldre MS/X hur ni upplevt laddbegränsningen på SuC och hur ni förhållit er till detta problem. Om ni tyst accepterat eller om ni har tagit kontakt med Tesla för att få förklaring eller åtgärd.
Jobbigt, får nog erkänna att näven nog mest hängt nere i fickan. Har väl närt nån förhoppning om att en ny uppdatering på ett åtminstone rimligt sätt skulle återställa ordningen. Sedan går jag och hoppas på något erbjudande från Tesla nu när 8-årsgränsen närmar sig. Att de skulle kunna uppgradera med nytt batteri, med ny batteri-kemi och CCS-laddare till ett rimligt pris.

Tänker att Tesla av flera skäl vill undvika en massa garantitjafs nu när det snart dyker upp ett anal bilar som nått garantigränsen.
Jobbigt med anal bilar.... Bild
Sorry, kunde inte hålla mig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
KIF
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 apr 2019 12:17

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av KIF »

jans skrev:
Statistik har efterfrågats i denna tråd. Har man supercharger-laddat nått hundratals gånger under ett antal år så har man ju skaffat sig en hygglig uppfattning om tidsåtgången. 10 min har nämnts, jag skulle nog vilja hävda att skillnaden i en laddning även på låga SoC kan ta 20 min längre...

Har tyvärr inte haft Teslafi så länge, men här är två laddkurvor båda hämtade från långkörningar där batteriet haft ett par timmar på sig att bli varmt.
Sommaren 2018 samt vinter 2020
Har kört drygt 2000 mil på ett halvår och laddar mest på SoC och kan nog märka att laddtiden har blivit längre men speciellt i somras aldrig fick mer än 115 Kw effekt på laddning.
Hur får man fram laddkurvorna som du visar?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av frippe »

KIF skrev:
jans skrev:
Statistik har efterfrågats i denna tråd. Har man supercharger-laddat nått hundratals gånger under ett antal år så har man ju skaffat sig en hygglig uppfattning om tidsåtgången. 10 min har nämnts, jag skulle nog vilja hävda att skillnaden i en laddning även på låga SoC kan ta 20 min längre...

Har tyvärr inte haft Teslafi så länge, men här är två laddkurvor båda hämtade från långkörningar där batteriet haft ett par timmar på sig att bli varmt.
Sommaren 2018 samt vinter 2020
Har kört drygt 2000 mil på ett halvår och laddar mest på SoC och kan nog märka att laddtiden har blivit längre men speciellt i somras aldrig fick mer än 115 Kw effekt på laddning.
Hur får man fram laddkurvorna som du visar?
Anslut dig till någon av tjänsterna som levererar dessa, t.ex. teslafi.com där bilderna är hämtade ifrån.

Du behöver skapa ett konto och länka din bil till det.

Kan också vara av intresse vilken bil du har då detta påverkar bilar olika beroende på typ av batteri.
Model Y LR.
Model S70D
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av MrRun »

Är det någon med 85-batteriet som fått uppdateringen och förbättrad laddhastighet?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av jeppe_sthlm »

MrRun skrev:
Är det någon med 85-batteriet som fått uppdateringen och förbättrad laddhastighet?
Bland teslafi’s användare är det väldigt få (typ 4 om jag räknade rätt) S85 som fått 2020.48.30
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Richardk »

jeppe_sthlm skrev:
MrRun skrev:
Är det någon med 85-batteriet som fått uppdateringen och förbättrad laddhastighet?
Bland teslafi’s användare är det väldigt få (typ 4 om jag räknade rätt) S85 som fått 2020.48.30
Hur var hastigheten då?
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av jans »

jeppe_sthlm skrev:
MrRun skrev:
Är det någon med 85-batteriet som fått uppdateringen och förbättrad laddhastighet?
Bland teslafi’s användare är det väldigt få (typ 4 om jag räknade rätt) S85 som fått 2020.48.30
Behövdes den nivån på bugfix? Jag uppfattade det som att man trodde att det var själva versionen 2020.48 som var grejjen.
Av Teslafis användare med S eller X verkar 90% fått den versionen nu.

Har själv inte hunnit kolla om det blivit någon skillnad.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

jans skrev:
jeppe_sthlm skrev:
MrRun skrev:
Är det någon med 85-batteriet som fått uppdateringen och förbättrad laddhastighet?
Bland teslafi’s användare är det väldigt få (typ 4 om jag räknade rätt) S85 som fått 2020.48.30
Behövdes den nivån på bugfix? Jag uppfattade det som att man trodde att det var själva versionen 2020.48 som var grejjen.
Av Teslafis användare med S eller X verkar 90% fått den versionen nu.

Har själv inte hunnit kolla om det blivit någon skillnad.
Har du fått 2020.48?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av jans »

Kriper skrev:

Har du fått 2020.48?
Jäpp! 2020.48.12.1 men inte hunnit till nån SuC
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Det ska vara 2020.48.26 vi ska få för att det ska kunna bli bättre drag i laddningen. Jag väntar hoppfullt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av frippe »

jans skrev:
Kriper skrev:

Har du fått 2020.48?
Jäpp! 2020.48.12.1 men inte hunnit till nån SuC
Har också 2020.48.12.1 men upplevde ingen skillnad vid SuC. Så hoppet står till nästa uppdatering.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Elladal
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2019 19:22

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Elladal »

Hur får man fram kurvan för batteriernas nedgradering??
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Seregon »

Om ingen annan hinner före så ska jag försöka testa i nästa vecka. Fick 2020.48.30 i samband med byte till MCU2.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Bernando »

Seregon skrev:
Om ingen annan hinner före så ska jag försöka testa i nästa vecka. Fick 2020.48.30 i samband med byte till MCU2.
Vad har du för modell?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Seregon skrev:
Om ingen annan hinner före så ska jag försöka testa i nästa vecka. Fick 2020.48.30 i samband med byte till MCU2.
Hoppas att 2020.48.30 också ger snabbare SuC.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Seregon »

Bernando skrev:
Seregon skrev:
Om ingen annan hinner före så ska jag försöka testa i nästa vecka. Fick 2020.48.30 i samband med byte till MCU2.
Vad har du för modell?
Model S 85D -15
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Inlägg av Kriper »

Jag sms:ade till Tesla med frågan om våra biler med 85kW batteri kommer att få 2020.48.26 för snabbare SuC och dom svarade att "Vi kan tyvärr ej svara på om eller när denna uppdatering kommer finnas tillgänglig för din bil".
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Skriv svar