Sida 1 av 1

En månad med 70D

Postat: 06 sep 2015 12:28
av Gustafsson
Tänkte bara ge lite fler synpunkter på hur bilen kan upplevas av en nybliven Teslaägare.
Utrustad med panoramatak, interiörpaket, 4WD, vinterpaket.
Bilen tycker jag är påtagligt snygg exteriört, och det finns många coola finesser (handtagen som poppar ut, megaskärmen i bilen, två navigatorer (Den stora samt den lilla bredvid hastighetsmätaren som ger mer info om ortnamn, gårdsnamn mm). Frunken är en given stor fördel även om den på D modellen är ganska liten jfrt med de bakhjulsdrivna. Gigantiskt lastrum är lika praktiskt liksom de generösa innerutrymmena. Att sätta på värme eller kyla via telefon är också coolt. När man kör är bilen påtagligt tyst och det är ju ett j-la drag i bilen trots vikt och storlek.
Som gammal MC-åkare tyckte jag inte att det var värd flera hundra tusen för att få en P-bil med nästan lika bra acceleration som min 35 år gamla Honda CBX 1000. Då tar jag hellre ett par repor med MC´n på sommaren...
Har kört en Prius Plug-in till vardags innan, så skillnaderna är påtagliga.
Interiört är bilen snygg "Clean", men knappast praktisk. Aluminiumkaross + enkel billig motor + avsaknad av allt som går sönder, kamremmar, avgassystem, växellådor, elektronisk insprutning tändning å sånt är ett megaplus för den som sedan skall köpa min bil efter mig!

Förvaringsutrymmen ?, hallå Tesla, tänkte inte på det ! Helljus ? Jaså var det redan på ? Iznogood! Extraljus? - Ingen vet säkert.
Toyotaverkstad = +++, Teslaservice ??? - sparsam kontakt. Liiite uppdateringar vore trevligt. Ringa service, hamna i Holland tala om ViN numret, kopplas, vänta i telefon och kanske komma fram ger utrymme för lite kaizen.
Laddångest ? Försvann första resan ! Räckviddsskillnaden mellan 70D och 85D motsvarar en storleksskillnad i bensintanksvolym på 28 resp. 33 liter för en ICE som drar 0,8 l/mil för liknande räckvidd som Tesla. Dyr "bensintank" tyckte jag och köpte 70D. Inte varit i närheten av något problem ännu, vi får se i vinter !
Köpte en 70D i tron att förmånsvärde och ekonomi skulle bli bättre än 85D samtidigt som prestanda ändå är bättre än i de flesta vanliga bilar. Visade sig inte riktigt stämma för årets modeller där kostnaden för bilen går på ett ut vid leasing.

Summa summarum: Det blir nog ingen bensinbil mer, men jag ser fram emot Model S v 2.0 ! Ska bli spännande att se framöver...
SUV är inte min grej, så model X får vara !

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 09:37
av dstr
Jag har kört 2000 mil i en P85D. Nu fick jag en 70D som lånebil.

Efter bara 2 mil så kan jag konstatera att det inte är någon skillnad mellan bilarna när det kommer till vardagspendling till/från jobbet! (förutom EN sak, man kanske inte ska utmana de värsta sporthojarna vid rödljusen om man bara sitter i en 70D)

Jag blev förvånad över hur mycket bekvämare 70D är. Tystare (21" vs 19" bla) och mjukare. Den knuffar på rätt bra också - jag är galet nyfiken på 100-200 tiden på en 70D...

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 10:53
av DonElon
Såg precis att 70D fick goda vitsord i senaste nr av auto motor & sport. Bästa valet för en privatperson. Det är också 70D jag funderar på inför mitt bilbyte.

De gillade också komforten med 19-tumshjulen.
Bilen hade visst vanligt stålfjädring och även om de tyckte att skillnaden mot luftfjädringen inte var så stor så hade de ändå valt luftfjädring.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 11:33
av Gustafsson
dstr skrev:
Jag har kört 2000 mil i en P85D. Nu fick jag en 70D som lånebil.

Efter bara 2 mil så kan jag konstatera att det inte är någon skillnad mellan bilarna när det kommer till vardagspendling till/från jobbet! (förutom EN sak, man kanske inte ska utmana de värsta sporthojarna vid rödljusen om man bara sitter i en 70D)

Jag blev förvånad över hur mycket bekvämare 70D är. Tystare (21" vs 19" bla) och mjukare. Den knuffar på rätt bra också - jag är galet nyfiken på 100-200 tiden på en 70D...
Me too, men inte med min bil :-). Där ligger väl största skillnaden med 300 hästar till kan tro...

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 15:23
av AGCF
Om jag hade köpt en idag så hade det blivit 70D garanterat. s60 hade lite för kort räckvidd men framförallt var det den snålare garantin som blev som en pestsmitta i mina ögon.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 17:51
av dstr
Nu är arbetsdagen slut och det blev väl en handfull mil.

Jag måste uppriktigt passa på att gratulera er som köpt 70D.

Likaså sitter jag och överväger att sälja 21" fälgarna. Vilken skillnad i komfort. Finns det några fräna 19" med 265 bredd? Får man plats med 285?

Dock så undrar jag vad man ska med takluckan till... vilket oväsen det blir när man öppnar den när man annars sitter i en sån tyst och behaglig bil.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 19:13
av Alx
dstr skrev:
Nu är arbetsdagen slut och det blev väl en handfull mil.

Jag måste uppriktigt passa på att gratulera er som köpt 70D.

Likaså sitter jag och överväger att sälja 21" fälgarna. Vilken skillnad i komfort. Finns det några fräna 19" med 265 bredd? Får man plats med 285?

Dock så undrar jag vad man ska med takluckan till... vilket oväsen det blir när man öppnar den när man annars sitter i en sån tyst och behaglig bil.
Jag gillar takluckan eftersom kupén känns luftigare med allt glas, speciellt om man sitter bak och har tonade rutor gör den stor skillnad tycker jag! Helt ok att köra med luckan öppen upp till ca 50-60km/h i stan också!

När jag kör med luckan öppen brukar jag sitta och tänka för mig själv att snart kommer en stor fågelbajs rätt genom takluckan Bild

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 21:07
av danni
Jag älskade känslan i kupén även med takluckan stängd, jämfört med det solida taket. Hela bilen kändes ljusare, luftigare och rymligare med soltaket.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 21:56
av chpaulin
danni skrev:
Jag älskade känslan i kupén även med takluckan stängd, jämfört med det solida taket. Hela bilen kändes ljusare, luftigare och rymligare med soltaket.
Jag har aldrig haft soltak på någon av mina bilar, känts onödigt och bara en risk för fuktskador till följd av läckage osv. När jag väl satte mig i baksätet på utställningsbilen i Showroom:et vart jag riktigt förvånad över att jag slog i taket med huvudet, hade nästan bättre takhöjd i min Audi A1:a och det säger en del om takhöjden. I bilen med soltak däremot så funkade det helt ok även om nackstöden satt på pygme-nivå men jag slapp iaf sitta och ducka.

Skumt att man inte kan sitta som 185cm lång bak i en så pass stor bil. Amerikanarna verkar bara ha baksätet för barn/ungdomar. Jag hoppas innerligen att takhöjden bak e lite bättre på Model 3 även om det inte är en showstopper så är det önskvärt.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 22:05
av danni
chpaulin skrev:
danni skrev:
Jag älskade känslan i kupén även med takluckan stängd, jämfört med det solida taket. Hela bilen kändes ljusare, luftigare och rymligare med soltaket.
Jag har aldrig haft soltak på någon av mina bilar, känts onödigt och bara en risk för fuktskador till följd av läckage osv. När jag väl satte mig i baksätet på utställningsbilen i Showroom:et vart jag riktigt förvånad över att jag slog i taket med huvudet, hade nästan bättre takhöjd i min Audi A1:a och det säger en del om takhöjden. I bilen med soltak däremot så funkade det helt ok även om nackstöden satt på pygme-nivå men jag slapp iaf sitta och ducka.

Skumt att man inte kan sitta som 185cm lång bak i en så pass stor bil. Amerikanarna verkar bara ha baksätet för barn/ungdomar. Jag hoppas innerligen att takhöjden bak e lite bättre på Model 3 även om det inte är en showstopper så är det önskvärt.
Med premiumbaksäte utan soltak blir det ännu värre. Jag med mina 179 cm touchar taket i en sån bil.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 22:11
av Franz
chpaulin skrev:
Jag har aldrig haft soltak på någon av mina bilar, känts onödigt och bara en risk för fuktskador till följd av läckage osv. När jag väl satte mig i baksätet på utställningsbilen i Showroom:et vart jag riktigt förvånad över att jag slog i taket med huvudet, hade nästan bättre takhöjd i min Audi A1:a och det säger en del om takhöjden. I bilen med soltak däremot så funkade det helt ok även om nackstöden satt på pygme-nivå men jag slapp iaf sitta och ducka.

Skumt att man inte kan sitta som 185cm lång bak i en så pass stor bil. Amerikanarna verkar bara ha baksätet för barn/ungdomar. Jag hoppas innerligen att takhöjden bak e lite bättre på Model 3 även om det inte är en showstopper så är det önskvärt.
Det låter som du satt i en lite äldre bil. Bilar tillverkade till i höstas förra året såg typiskt ut så här i baksätet:

Bild
Väldigt små nackstöd och man kom väldigt långt bak och slog därför lätt i taket om man är vuxen.

På nyare bilar ser det mer ut så här:
Bild

Man kommer lite längre fram med de nya nackstöden och slår därför inte lika lätt i taket. Tillsammans med ett panoramatak blir det ytterligare lite bättre.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 22:20
av chpaulin
Mycket möjligt att det var en äldre variant men vet inte säkert. Var en i Täby i somras och då var nog en av dem en S85 vilket kan ha varit av äldre typ.

Sorry för lite OT!

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 22:40
av LarsL
Det låga taket kanske är värden egen tråd?
Men det har förvirrat även mig lite varför det blivit så trångt. Största boven är antagligen den aerodynamiska karossen som kräver ett sluttande tak, viktigt med aerodynamik naturligtvis. Sen ska man inte glömma att batterierna ligger i golvet och stjäl höjd. Fast ben utrymmet är ju stort så det borde varit möjligt att utnyttja det för att sänka sätet genom rotation tex. Fast den kinesiska marknaden gillar benutrymme i bak, så det kanske påverkat mer? Sen skulle det ju gå att sänka sätena "bara" men jag antar att laddarna som sitter under sätet är ivägen för det.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 22:42
av vigge50
Franz skrev:
chpaulin skrev:
Jag har aldrig haft soltak på någon av mina bilar, känts onödigt och bara en risk för fuktskador till följd av läckage osv. När jag väl satte mig i baksätet på utställningsbilen i Showroom:et vart jag riktigt förvånad över att jag slog i taket med huvudet, hade nästan bättre takhöjd i min Audi A1:a och det säger en del om takhöjden. I bilen med soltak däremot så funkade det helt ok även om nackstöden satt på pygme-nivå men jag slapp iaf sitta och ducka.

Skumt att man inte kan sitta som 185cm lång bak i en så pass stor bil. Amerikanarna verkar bara ha baksätet för barn/ungdomar. Jag hoppas innerligen att takhöjden bak e lite bättre på Model 3 även om det inte är en showstopper så är det önskvärt.
Det låter som du satt i en lite äldre bil. Bilar tillverkade till i höstas förra året såg typiskt ut så här i baksätet:

Bild
Väldigt små nackstöd och man kom väldigt långt bak och slog därför lätt i taket om man är vuxen.

På nyare bilar ser det mer ut så här:
Bild

Man kommer lite längre fram med de nya nackstöden och slår därför inte lika lätt i taket. Tillsammans med ett panoramatak blir det ytterligare lite bättre.
Är den andra bilden next-gen baksäten som bara såldes under en väldigt kort tid och sen togs bort igen?

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 22:52
av Franz
vigge50 skrev:
Är den andra bilden next-gen baksäten som bara såldes under en väldigt kort tid och sen togs bort igen?
Det stämmer. Nackstöden är dock likadana som på de baksäten som gäller idag.

Re: En månad med 70D

Postat: 07 sep 2015 23:15
av Franz
Här är lite bilder från dagens standardsäten:
rear_seats_2.jpg
rear_seats_1.jpg