Sida 12 av 14

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 11:36
av martinot
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 12:20
av macky
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 13:05
av martinot
macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Hur mycket skiljer mellan en välutrustad ID3 och en basmodell av M3?

Skulle nog lurat på en M3 då om skillnaden inte är brutalt stor till tex. en ID3 Max.

Vi kör M3 LR som andrabil, och även om det finns nackdelar med den (lackkvalitet, automatisk regnsensor) så är vi ändå så nöjda med den så att vi är inne på vår andra M3. Även om lite högre i inköpspris, så får man ta med att värdeminskningen varit extremt liten. Så den faktiska kostnaden är inte så hög när man väl räknar på det.

Kan garantera dig att det dessutom verkligen är en kul bil! :)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 13:18
av Legato
macky skrev:
Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?
När räckvidd är något du överhuvudtaget lyfter så tror jag Honda E är fel val.

Jag älskar bilen. Finns ingen bättre "citypendlare" på marknaden mig veterligen. Den är riktigt rolig att köra, otroligt smidig, charmig som få och har massor av kul teknik. För mig spelar räckvidden ingen roll, jag "dagpendlar" strax under 5 mil per dag och det klarar den två gånger även i värsta tänkbara väder.

Men som direkta svar så skulle jag säga:
Sommartid: 18 mil
"Normal" vinter: 12-13 mil
Worst case: 10 mil

Appen är lite lurig. För mig är den helt kass. För merparten verkar den fungera helt OK, men för ganska många (gissningsvis typ 1 av 5) så fungerar den knappt alls.

För oss är Hondan egentligen ganska onödig, vi behöver verkligen inte tre bilar, men jag har otroligt svårt att släppa den. "Emotionellt" så är den faktiskt favoriten av våra tre bilar.

För att få mer "ägarinput" så kan jag rekommendera "Honda E Sverige" på Facebook, tror du når betydligt fler ägare där än här.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 15:07
av mati
Jag förstår dig verkligen Legato. En charmigare bil finns nog inte. Och alla finesser den har är verkligen coola.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 17:05
av macky
Legato skrev:
macky skrev:
Bumpar tråden. Lite sugen på Honda e som andrabil för att den är cool. Privatleasing 24m för ca 3100. Ni som haft den ett tag. Vad är räckvidd på landsväg sommar resp vinter? Skulle 90% användas för kortare ärenden och att skjutsa barn, men ngn gång kanske även ta sig till landet dit det är 15 mil. Klarar man det på vintern? Mix av 80 och 110-väg. Appen, fortsatt kass?
När räckvidd är något du överhuvudtaget lyfter så tror jag Honda E är fel val.

Jag älskar bilen. Finns ingen bättre "citypendlare" på marknaden mig veterligen. Den är riktigt rolig att köra, otroligt smidig, charmig som få och har massor av kul teknik. För mig spelar räckvidden ingen roll, jag "dagpendlar" strax under 5 mil per dag och det klarar den två gånger även i värsta tänkbara väder.

Men som direkta svar så skulle jag säga:
Sommartid: 18 mil
"Normal" vinter: 12-13 mil
Worst case: 10 mil

Appen är lite lurig. För mig är den helt kass. För merparten verkar den fungera helt OK, men för ganska många (gissningsvis typ 1 av 5) så fungerar den knappt alls.

För oss är Hondan egentligen ganska onödig, vi behöver verkligen inte tre bilar, men jag har otroligt svårt att släppa den. "Emotionellt" så är den faktiskt favoriten av våra tre bilar.

För att få mer "ägarinput" så kan jag rekommendera "Honda E Sverige" på Facebook, tror du når betydligt fler ägare där än här.
Tack för bra input. Hade jag inte haft landet på 15 mils avstånd tror jag valet varit lätt. Nu får jag fundera några varv till eller flytta söder om stan. ;)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 17:42
av Tellus
macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Jag vet en fin M3 sr+ 4000mil som kanske är till salu för ~400.
PM vid intresse

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:32
av Bjelke
martinot skrev:
macky skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Tellus skrev:
För att klara 15 mil utan problem i dom förhållanden bör du ha en WLTP på >300km

De här räckvidds siffrorna verkar rimliga
https://ev-database.org/car/1171/Honda-e
Ok, har ju en WLTP på ca 40-42 mil på min e-tron och den har som värst dragit 55% av batteriet på den sträckan på 2,5 år (min 36%). Dvs den skulle med marginal klarat detta med 24 mils WLTP omräknat (60%). Men Hondan kanske är lite mer tillspetsad i sin angivna WLTP. Är det snöstorm kommer man ju heller inte nyttja bilen utan välja den andra men en mer vanlig vinterdag kan det bli aktuellt. Hade varit kul med lite info från de som har bilen. Annars blir det väl en ID.3 eller ngt som säkert är en bättre bil på nästan alla vis men som inte känns lika kul. En annan fördel med en sådan är förstås att man faktiskt kan ta den på långresa om behovet uppstår. Verkar inte vara Hondans grej riktigt ;) .
ID3 kan troligen vara ett bättre val misstänker jag (verkar vara en mer kompetent elbil), men jag antar att den också är dyrare än både Fiat 500e och Honda E?
Ja, högre privatleasingpris. Men rätt liten skillnad om man köper verkar det som. Allt hänger egentligen på vad jag (om) byter e-tron mot och vilken andrabil man då behöver.
Peugeot e-208 är väl snäppet större än honda och med bättre räckvidd till lite lägre pris. Men inte så kul. En M3 hade varit kul men blir också för dyrt. Att byta bort nuvarande andrabil handlar mest om att dels byta till elbil men mest om att spara lite pengar på det.
Hur mycket skiljer mellan en välutrustad ID3 och en basmodell av M3?

Skulle nog lurat på en M3 då om skillnaden inte är brutalt stor till tex. en ID3 Max.

Vi kör M3 LR som andrabil, och även om det finns nackdelar med den (lackkvalitet, automatisk regnsensor) så är vi ändå så nöjda med den så att vi är inne på vår andra M3. Även om lite högre i inköpspris, så får man ta med att värdeminskningen varit extremt liten. Så den faktiska kostnaden är inte så hög när man väl räknar på det.

Kan garantera dig att det dessutom verkligen är en kul bil! :)
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:35
av martinot
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Absolut. Detta ställer ju begreppen "förstabil" och "andrabil" lite på ända!

Så håller med om att jag inte vet längre vad som definierar de begreppen... :D

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:38
av mati
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 19:41
av Fredrik j
mati skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.
Om du har flera bilar så är det den som du skulle behållt om du bara hade fått ha en bil som är "förstabil".
D.v.s. den bil som uppfyller flest behov enligt prioritering bäst.

Vad som är roligast att köra är ju något helt annat.

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 20:32
av Bjelke
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.
:mrgreen: )

Om du har flera bilar så är det den som du skulle behållt om du bara hade fått ha en bil som är "förstabil".
D.v.s. den bil som uppfyller flest behov enligt prioritering bäst.

Vad som är roligast att köra är ju något helt annat.
Fan också, jag har ju två snudd på exakt likadana ju :lol:
(Förutom prestanda då)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 20:33
av Bjelke
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Absolut. Detta ställer ju begreppen "förstabil" och "andrabil" lite på ända!

Så håller med om att jag inte vet längre vad som definierar de begreppen... :D
Ja då minns jag någorlunda rätt för en gångs skull då :)

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 21:26
av mati
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Kallar du din Tesla för andrabil fortfarande? Känns som att du skrivit mer och mer som att ni i princip alltid tar
den i första hand numera :)
Det är ju en definitionsfråga. Jag kallar vår e-Golf också för andrabil, trots att den rullar typ tre gånger så mycket som förstabilen.
För mig är förstabilen den bilen man troligen skulle behålla om man hade varit tvungen att göra sig av med en bil, dvs den fungerar som endabil.
Det betyder ju inte att andrabilen inte ändå är en smidigare vardagsbil som man kör mest med.
:mrgreen: )

Om du har flera bilar så är det den som du skulle behållt om du bara hade fått ha en bil som är "förstabil".
D.v.s. den bil som uppfyller flest behov enligt prioritering bäst.

Vad som är roligast att köra är ju något helt annat.
Fan också, jag har ju två snudd på exakt likadana ju :lol:
(Förutom prestanda då)
Du får kalla dem för 1a och 1b :mrgreen:

Re: Honda E

Postat: 14 jan 2022 21:44
av Bjelke
Fan vad bra ju! :lol: :mrgreen: 8-)

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 14:58
av Pontus
Ursäkta om svaren finns i tråden men jag orkar inte läsa hela.
Var och provkörde en idag, charmig bil med finesser som tilltalade mitt teknikintresse. Dock kändes det som att förbrukningen var hög, typ 3,2 efter en provtur med lite motorväg med moms och några småvägar totalt 2-3 mil. Sjönk ifrån 91% till typ 74% på den lilla sträckan. Hur mycket upplever ni som har den att den drar?
Som gämförelse drog min model 3 på vägen dit ca 2,5 - 2,6 i 140 på motorväg i flera mil.

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 14:59
av Pontus
Sedan vad det gäller privatleasinge så tillkommer försäkring och vad kostar övermilen?

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 15:12
av mati
Pontus skrev:
Ursäkta om svaren finns i tråden men jag orkar inte läsa hela.
Var och provkörde en idag, charmig bil med finesser som tilltalade mitt teknikintresse. Dock kändes det som att förbrukningen var hög, typ 3,2 efter en provtur med lite motorväg med moms och några småvägar totalt 2-3 mil. Sjönk ifrån 91% till typ 74% på den lilla sträckan. Hur mycket upplever ni som har den att den drar?
Som gämförelse drog min model 3 på vägen dit ca 2,5 - 2,6 i 140 på motorväg i flera mil.
Ja, Honda e har ett rykte om sig att vara törstig. Det är väl den höga förbrukningen som gör att räckvidden i praktiken är så kort. När vi provkörde de så hamnade vi på ett snitt strax under 2kWh/mil, medan vår e-Golf på samma sträcka låg runt 1,5kWh/mil. Lite tråkigt att de inte har lyckats göra den snålare. Liten som den är.

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 15:43
av martinot
mati skrev:
Pontus skrev:
Ursäkta om svaren finns i tråden men jag orkar inte läsa hela.
Var och provkörde en idag, charmig bil med finesser som tilltalade mitt teknikintresse. Dock kändes det som att förbrukningen var hög, typ 3,2 efter en provtur med lite motorväg med moms och några småvägar totalt 2-3 mil. Sjönk ifrån 91% till typ 74% på den lilla sträckan. Hur mycket upplever ni som har den att den drar?
Som gämförelse drog min model 3 på vägen dit ca 2,5 - 2,6 i 140 på motorväg i flera mil.
Ja, Honda e har ett rykte om sig att vara törstig. Det är väl den höga förbrukningen som gör att räckvidden i praktiken är så kort. När vi provkörde de så hamnade vi på ett snitt strax under 2kWh/mil, medan vår e-Golf på samma sträcka låg runt 1,5kWh/mil. Lite tråkigt att de inte har lyckats göra den snålare. Liten som den är.
Grym liten bil den där e-Golf! Förstår att ni inte vill byta ut den! :)

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 16:29
av mati
martinot skrev:
mati skrev:
Pontus skrev:
Ursäkta om svaren finns i tråden men jag orkar inte läsa hela.
Var och provkörde en idag, charmig bil med finesser som tilltalade mitt teknikintresse. Dock kändes det som att förbrukningen var hög, typ 3,2 efter en provtur med lite motorväg med moms och några småvägar totalt 2-3 mil. Sjönk ifrån 91% till typ 74% på den lilla sträckan. Hur mycket upplever ni som har den att den drar?
Som gämförelse drog min model 3 på vägen dit ca 2,5 - 2,6 i 140 på motorväg i flera mil.
Ja, Honda e har ett rykte om sig att vara törstig. Det är väl den höga förbrukningen som gör att räckvidden i praktiken är så kort. När vi provkörde de så hamnade vi på ett snitt strax under 2kWh/mil, medan vår e-Golf på samma sträcka låg runt 1,5kWh/mil. Lite tråkigt att de inte har lyckats göra den snålare. Liten som den är.
Grym liten bil den där e-Golf! Förstår att ni inte vill byta ut den! :)
Du menar pga dess låga förbrukning? Ja, det är en snål liten rackare. Och då kör vi sommartid ändå på väldigt ineffektiva 17"-fälgar. Jag har sett att det finns folk som regelbundet kör den under 1kWh/milen på sommarn. Främst i stadstrafik då såklart. Det är svårslaget.
Jag tycker att det borde inte vara omöjligt för Honda att åstadkomma samma eller lägre förbrukning med Honda e. Den är ju ännu mindre, bygger (väl?) inte på en fossilplattform och har annars samma prestandasiffror som e-Golf. Samma batteristorlek också. Det finns alla förutsättningar liksom.

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 16:55
av PhR34k
Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 19:27
av Pontus
PhR34k skrev:
Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Tack bra att veta

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 19:28
av PhR34k
Pontus skrev:
PhR34k skrev:
Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Tack bra att veta
Ingen fara.
Är det något mer du undrar så kan jag försöka svara. Har haft våran i familjen i 1 1/2 år snart.

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 20:17
av mati
PhR34k skrev:
Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Intressant. Vad beror det på tror du? Är det batterivärmaren som jobbar på högtryck de första milen så som i e-tron?

Re: Honda E

Postat: 16 jan 2022 20:19
av PhR34k
mati skrev:
PhR34k skrev:
Ang förbrukningen så har jag åkt från Värmdö till Brottby och sedan tillbaka. Det är ca 15 mil under tidig vår förra året. Det var på håret som man säger.
Sen har jag märkt att den är törstig som fan i början sedan planar den ut, brukar ligga runt 15kWh förbrukning efter 15-20min körning.
Intressant. Vad beror det på tror du? Är det batterivärmaren som jobbar på högtryck de första milen så som i e-tron?
Måste vara något i den stilen för det hjälper inte att slå av värmen heller.