Sida 13 av 14

Re: Honda E

Postat: 20 jan 2022 20:12
av Legato
mati skrev:
Legato skrev:
Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Oj, men vad förbrukar den då innan kupén är uppvärmd?
Runt 2,5 vid samma temperatur skulle jag säga. Det blir dock väldigt varmt och skönt, tycker det alltid blir "intensivare" värme i en liten kupé.

Re: Honda E

Postat: 20 jan 2022 20:18
av Dexter
Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Oj, men vad förbrukar den då innan kupén är uppvärmd?
Runt 2,5 vid samma temperatur skulle jag säga. Det blir dock väldigt varmt och skönt, tycker det alltid blir "intensivare" värme i en liten kupé.
Förbrukar verkligen Hondan så mycket?
Den drar betydligt mer än min M3P med 20tums friktionsdäck i så fall.

Re: Honda E

Postat: 20 jan 2022 20:20
av Legato
Richardk skrev:
Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på :)

Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?

2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.

3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?

4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?

5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)

6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?

7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?

8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
Det är en riktigt kul och busig bil, särskilt vintertid! :D

1. Det är fel, de levereras ju tom med 16" från fabrik för den som vill.

2. I teorin ja det tror jag, i praktiken nej dock. Tror få/inga kommer rulla så mycket på så kort tid. Det är inte en bil för långresa.

3. Nej det kan man väl inte påstå. Ca 300 sålda i Sverige.

4. Basabonnemanget ingår tror jag men tilläggsfunktioner som geofencing och mobil nyckel kostar extra efter ett år.

5. Ej läst om. Bortsett från att det är olagligt så skulle räckvidden bli orimligt liten.

6. Rykten finns alltid men tror det är osannolikt. Det är en bil byggd för citykörning. Personligen skulle jag inte ens vilja ha ett större och tyngre batteri.

7. Tyvärr varit stendött på den fronten, men man ska aldrig säga aldrig ;)

8. JA! Trots att min app inte funkar och trots avsevärt dyrare övriga bilar.

Re: Honda E

Postat: 20 jan 2022 20:21
av Legato
Dexter skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Med temperatur runt nollan och ca 90 km/h så drar min ca 2 kWh/mil när kupén är uppvärmd (dvs ca 15 mil räckvidd). Upplever att den drar ungefär lika mycket som min Model 3 på 20“-fälg drog.
Oj, men vad förbrukar den då innan kupén är uppvärmd?
Runt 2,5 vid samma temperatur skulle jag säga. Det blir dock väldigt varmt och skönt, tycker det alltid blir "intensivare" värme i en liten kupé.
Förbrukar verkligen Hondan så mycket?
Den drar betydligt mer än min M3P med 20tums friktionsdäck i så fall.
Allt beror på hur man kör ;) Den är likvärdig i förbrukning med min 3LR med 20 tums friktion som jag hade. Den startade jag dock väldigt sällan kall eftersom appen funkade :lol:

Re: Honda E

Postat: 20 jan 2022 22:05
av Richardk
Legato skrev:
Richardk skrev:
Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på :)

Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?

2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.

3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?

4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?

5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)

6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?

7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?

8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
Det är en riktigt kul och busig bil, särskilt vintertid! :D

1. Det är fel, de levereras ju tom med 16" från fabrik för den som vill.

2. I teorin ja det tror jag, i praktiken nej dock. Tror få/inga kommer rulla så mycket på så kort tid. Det är inte en bil för långresa.

3. Nej det kan man väl inte påstå. Ca 300 sålda i Sverige.

4. Basabonnemanget ingår tror jag men tilläggsfunktioner som geofencing och mobil nyckel kostar extra efter ett år.

5. Ej läst om. Bortsett från att det är olagligt så skulle räckvidden bli orimligt liten.

6. Rykten finns alltid men tror det är osannolikt. Det är en bil byggd för citykörning. Personligen skulle jag inte ens vilja ha ett större och tyngre batteri.

7. Tyvärr varit stendött på den fronten, men man ska aldrig säga aldrig ;)

8. JA! Trots att min app inte funkar och trots avsevärt dyrare övriga bilar.
Tack för svar.
Tänkte bara förtydliga visa saker.
1: På fråga ett så tror jag säljaren inte ville byta fälgar mellan bilarna eftersom han hade flera Honda e. Så han drog troligen en liten lögn. Men enligt honom så var det väldigt viktigt att om bilen sålts med 17” så skulle den inte köras med 16” fälgar.

6: Där tänkte jag mer som den uppgraderingen som e-up fick med större batteri men samma yttermått och troligtvis ungefär samma vikt. Hade varit intressant om det blir en Honda e Type R också med större batteri :)

Sjukt sugen men det är ju det där med räckvidd och laddning. Behöver köra ca 10 mil om dagen minimum och har bara 16A huvudsäkring. Har flera bilar så det är ganska lugnt men man vill ju den ska vara fullladdad på morgonen.

Verkar var sjukt dålig marknadsföring av Honda gällande laddningen.
Står så här: Honda Power Charger kan anslutas till 3-fas för en maximal laddningskapacitet på 22Kw och 7,4Kw på en fas med en integrerad effektmätare. https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Då borde det ju gå att ladda 3-fas med en Tesla Wall charger? Eller är det direkt felaktigt av Honda att skriva att det är 3-fas laddning? För det skiljer väl inget på en Tesla Wall charger och Honda Power charger?

Re: Honda E

Postat: 20 jan 2022 22:13
av Legato
Richardk skrev:
Legato skrev:
Richardk skrev:
Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på :)

Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?

2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.

3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?

4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?

5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)

6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?

7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?

8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
Det är en riktigt kul och busig bil, särskilt vintertid! :D

1. Det är fel, de levereras ju tom med 16" från fabrik för den som vill.

2. I teorin ja det tror jag, i praktiken nej dock. Tror få/inga kommer rulla så mycket på så kort tid. Det är inte en bil för långresa.

3. Nej det kan man väl inte påstå. Ca 300 sålda i Sverige.

4. Basabonnemanget ingår tror jag men tilläggsfunktioner som geofencing och mobil nyckel kostar extra efter ett år.

5. Ej läst om. Bortsett från att det är olagligt så skulle räckvidden bli orimligt liten.

6. Rykten finns alltid men tror det är osannolikt. Det är en bil byggd för citykörning. Personligen skulle jag inte ens vilja ha ett större och tyngre batteri.

7. Tyvärr varit stendött på den fronten, men man ska aldrig säga aldrig ;)

8. JA! Trots att min app inte funkar och trots avsevärt dyrare övriga bilar.
Tack för svar.
Tänkte bara förtydliga visa saker.
1: På fråga ett så tror jag säljaren inte ville byta fälgar mellan bilarna eftersom han hade flera Honda e. Så han drog troligen en liten lögn. Men enligt honom så var det väldigt viktigt att om bilen sålts med 17” så skulle den inte köras med 16” fälgar.

6: Där tänkte jag mer som den uppgraderingen som e-up fick med större batteri men samma yttermått och troligtvis ungefär samma vikt. Hade varit intressant om det blir en Honda e Type R också med större batteri :)

Sjukt sugen men det är ju det där med räckvidd och laddning. Behöver köra ca 10 mil om dagen minimum och har bara 16A huvudsäkring. Har flera bilar så det är ganska lugnt men man vill ju den ska vara fullladdad på morgonen.

Verkar var sjukt dålig marknadsföring av Honda gällande laddningen.
Står så här: Honda Power Charger kan anslutas till 3-fas för en maximal laddningskapacitet på 22Kw och 7,4Kw på en fas med en integrerad effektmätare. https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html

Då borde det ju gå att ladda 3-fas med en Tesla Wall charger? Eller är det direkt felaktigt av Honda att skriva att det är 3-fas laddning? För det skiljer väl inget på en Tesla Wall charger och Honda Power charger?
1.) OK, möjligt det vet jag inte men låter märkligt.

6.) Tja, vidareutvecklas batterierna så kan man ju isf få lättare batteri istället för bättre räckvidd. Det hade jag föredragit ;) En R hade jag dock älskat, mer effekt/prestanda och ett aggressivare utseende på en i övrigt väldigt rolig bil hade varit en dröm! Tyvärr en dröm jag inte tror blir verklighet.

Varför inte byta upp dig till 20A eller 25A? Merkostnaden är verkligen liten eftersom man samtidigt får ett lägre elpris (eftersom man kan fokusera laddningen vid lägre pris).

Du blandar ihop laddare och laddning. Hondas laddare kan leverera 22 kW till din Tesla, men bara 6,6 kW till Honda E: "Honda e har en maxkapacitet på 6,6 Kw enfas laddning." som du ser om du läser vidare i texten...

Re: Honda E

Postat: 20 jan 2022 22:32
av martinot
Legato skrev:

Du blandar ihop laddare och laddning. Hondas laddare kan leverera 22 kW till din Tesla, men bara 6,6 kW till Honda E: "Honda e har en maxkapacitet på 6,6 Kw enfas laddning." som du ser om du läser vidare i texten...
Den är lite märklig. Undrar varför?

Är bilen främst optimerad för den japanska marknaden (som har 1-fas elnät till hemmen, precis som USA)?

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 09:42
av Richardk
Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 12:48
av Legato
Richardk skrev:
Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
Korrekt gällande AC. Lite optimistiska siffror kanske, men å andra sidan laddar man ju aldrig riktigt 0-100.

5 timmar med 22 kW AC.
16-17 timmar med 10A hemma (lite förluster, samt på vintern först lite uppvärmning)

Gällande DC tar det dock längre tid. Det är svårt att komma över 45 kW och laddar man 0-100% handlar det nog snarare om ca 25 kW i snitt, dvs över en timmes laddning. Är ju samma sak med övriga elbilar dock, man får ju långt ifrån peak-effekt över hela laddcykeln. 20-80% tar ca 35 minuter enligt Björn Nyland, jag har snabbladdat min bil en gång totalt :lol:

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 17:59
av Dafro
Legato skrev:
Richardk skrev:
Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
Korrekt gällande AC. Lite optimistiska siffror kanske, men å andra sidan laddar man ju aldrig riktigt 0-100.

5 timmar med 22 kW AC.
16-17 timmar med 10A hemma (lite förluster, samt på vintern först lite uppvärmning)

Gällande DC tar det dock längre tid. Det är svårt att komma över 45 kW och laddar man 0-100% handlar det nog snarare om ca 25 kW i snitt, dvs över en timmes laddning. Är ju samma sak med övriga elbilar dock, man får ju långt ifrån peak-effekt över hela laddcykeln. 20-80% tar ca 35 minuter enligt Björn Nyland, jag har snabbladdat min bil en gång totalt :lol:
Lite parantes, E-tron laddar skapligt konstant 20 -80% men säg övriga förutom E-tron. :D

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 18:06
av Richardk
Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e :). Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 18:09
av martinot
Richardk skrev:
Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e :). Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.
Hade den haft 3-fas-laddning så hade det fungerat, men nu låter det lite som att utmana gränserna för dig i vissa lägen.

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 18:40
av Richardk
”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 19:26
av martinot
Richardk skrev:
”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
*LOL*

Finns fördelar med nästan allt - gäller bara att omvandla nackdelar till fördelar. :D

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 21:08
av Bjelke
Richardk skrev:
”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
Det tyckte jag också första året med en Leaf 24 och 10 mil till min kund då :lol:
Nu känns det ungefär… been there done that. 101% ungefär…
Fast visst, utan den erfarenheten så hade det kanske inte blivit någon Tesla redan tidigt 2015…

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 21:19
av mati
Bjelke skrev:
Richardk skrev:
”Living on the edge” kan i bland vara kul/utmanande.
Det tyckte jag också första året med en Leaf 24 och 10 mil till min kund då :lol:
Nu känns det ungefär… been there done that. 101% ungefär…
Fast visst, utan den erfarenheten så hade det kanske inte blivit någon Tesla redan tidigt 2015…
Jag har ju tack och lov aldrig varit där. Vete fan om jag skulle våga mig ut i en bil som inte klarar mer än 10 mil. Jag tycker att vår e-Golf ligger på gränsen med sina 20 mil. Det räcker, och vi behöver i princip aldrig ladda till 100%, men mindre räckvidd än så skulle jag inte vilja ha. Då blir det nog jobbigt.
Som långfärdsbil har jag ju alltid haft bilar som klarat runt 35 mil. Båda Teslor gjorde det, e-tron inte riktigt alltid, och Ioniq5 nu klarar det fint igen. Det verkar ändå som att det är där nånstans gränsen går om man inte vill lägga sina slantar på en LR Tesla av nyare slag.

Re: Honda E

Postat: 21 jan 2022 21:22
av PhR34k
Richardk skrev:
Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
Hmmm.
Bilen har väl 35kWh batteri men den använder väl bara 30 som jag förstått det.
Om du skulle ladda 30kWh med ett enfas uttag a 13A vilket är Max på 1,5mm2 så kan du nå nästan 3kWh vilket betyder att du skulle ladda ett helt tomt batteri på 10 timmar.

Re: Honda E

Postat: 22 jan 2022 00:01
av Legato
Dafro skrev:
Legato skrev:
Richardk skrev:
Tack för klargörandet angående laddningen. Tog lite tid innan jag förstod:). Så om jag förstått det rätt så; ute på stan om man hittar en 22kW AC laddare så kan man ladda 32A, och då har man fullt batteri på under fem timmar. Alternativt DC laddning på 30 min. Eller 15 timmar hemma för 0-100% med 10A.
Korrekt gällande AC. Lite optimistiska siffror kanske, men å andra sidan laddar man ju aldrig riktigt 0-100.

5 timmar med 22 kW AC.
16-17 timmar med 10A hemma (lite förluster, samt på vintern först lite uppvärmning)

Gällande DC tar det dock längre tid. Det är svårt att komma över 45 kW och laddar man 0-100% handlar det nog snarare om ca 25 kW i snitt, dvs över en timmes laddning. Är ju samma sak med övriga elbilar dock, man får ju långt ifrån peak-effekt över hela laddcykeln. 20-80% tar ca 35 minuter enligt Björn Nyland, jag har snabbladdat min bil en gång totalt :lol:
Lite parantes, E-tron laddar skapligt konstant 20 -80% men säg övriga förutom E-tron. :D
Fast nu var det ju 0-100% vi diskuterade. Mig veterligen laddar ingen elbil med peakhastighet i hela det spektrat.

Re: Honda E

Postat: 22 jan 2022 00:03
av Legato
Richardk skrev:
Ja, någon långfärdsbil är inte Honda e :). Det tog 16 timmar för Björn att köra 1000km. Lite oroande om det tar 16-17 timar med AC laddning hemma. Vid eventuellt köp så skulle jag nog köra 10-15 mil per dag och jag har ganska tung högerfot. Men man kan kanske ladda på jobb och ibland är man hemma i tid så då blir det många laddtimmar.
Undrar fortfarande varför det är otänkbart med större säkring. Med 16 Ampere tar det ju ca 10 timmar.

Re: Honda E

Postat: 22 jan 2022 07:30
av Richardk
Nej, otänkbart är det inte med större säkring, men jag har klarat mig med 16A med en e-up som också har 1-fas laddning på samma pendlingssträcka (9mil tor). Jag tror det hade funkat i 98% av alla vardagliga körningar med en Honda e (och vi har fler bilar). Gillar bilen skarpt men nu med stigande elpriser så börjar man tänka att man ska ha stort batteri och 3-fas laddning så man kan ladda när det är billigt.

I mitt huvud så tänker jag typ i 3 timmar att jag ska köpa en Honda e som ska komplettera vår BMW m550d diesel bil, som vi behöver för att köra husvagn på sommaren. När typ 3 timmar gått så har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en model 3 performance, och sälja BMWn och köpa en billigare dragbil till husvagnen. Vill egentligen inte ha dyra bilar för 600tkr + (med enorm värdeminskning, eftersom jag kör typ 4000 mil om året) och det var där Honda e var ett bra alternativ. Jag kommer hinna ändra mig många gånger till. Bäst är väl att bara sitta lugnt i båten. Då sjunker priserna på både Hondan och M3P så får jag se vad hjärtat bankar mest för sen. Sorry för OT.

Re: Honda E

Postat: 22 jan 2022 08:30
av Legato
Richardk skrev:
Nej, otänkbart är det inte med större säkring, men jag har klarat mig med 16A med en e-up som också har 1-fas laddning på samma pendlingssträcka (9mil tor). Jag tror det hade funkat i 98% av alla vardagliga körningar med en Honda e (och vi har fler bilar). Gillar bilen skarpt men nu med stigande elpriser så börjar man tänka att man ska ha stort batteri och 3-fas laddning så man kan ladda när det är billigt.

I mitt huvud så tänker jag typ i 3 timmar att jag ska köpa en Honda e som ska komplettera vår BMW m550d diesel bil, som vi behöver för att köra husvagn på sommaren. När typ 3 timmar gått så har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en model 3 performance, och sälja BMWn och köpa en billigare dragbil till husvagnen. Vill egentligen inte ha dyra bilar för 600tkr + (med enorm värdeminskning, eftersom jag kör typ 4000 mil om året) och det var där Honda e var ett bra alternativ. Jag kommer hinna ändra mig många gånger till. Bäst är väl att bara sitta lugnt i båten. Då sjunker priserna på både Hondan och M3P så får jag se vad hjärtat bankar mest för sen. Sorry för OT.
Tja, M3P är ju en fantastisk bil det också... Så länge valen står mellan två riktigt bra alternativ så blir det ju inte fel hur som. Är likadan för övrigt, funderar typ redan när jag skaffar en bil vad som ska ersätta den... EV6 GT, I4M, E-tron GT, 3P är alla alternativ som snurrar som ersättare när Audin försvinner nästa sommar :D Hondan skulle säljas men just nu känns det som den får vara kvar "för alltid" som tredjebil.

Hade det varit jag så hade all prio varit att slippa köra fossilen, så ur det perspektivet är väl 3P ett bättre alternativ.