Kanske redan diskuterats i tråden, lämnas det några rabatter för ID bilarna likt övriga modeller hos vw?
Jag fick 10kkr i rabatt och samtidigt fick jag inget inbytespris för min e-tron. Ingen bra affär mao.
Laban skrev:
Jag fick 36 000 i rabatt på ID.3 family, grundpris 514k.
Själv så gillar jag modellen med modern nätförsäljning av elbilarna med det riktiga slutpriset direkt. Där är ju tex. Tesla, Polestar och (som jag läste nyss i forumet) även Porsche ett föredöme.
Skönt att slippa all tid och krångel som det tar att åka/ringa runt och tjata och deala/wheela med alla ÅF.
Enkelt. Snabbt. Smidigt. Rättvist. Lika för alla.
Porsche? I två och ett halvt år försökte jag köpa en ny bil (GT4) till fullpris. PC i Sthlm, Borås och Kalmar ville inte ens sätta upp mig på kölistan och PC Göteborg ville först att jag skulle köpa en GTS (Cayman, Boxster eller Macan) för att KANSKE få en tilldelning.
Nu hanteras kölistan centralt av Porsche i Sverige men av vad jag har hört så premieras fortfarande vissa kunder.
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 09:33
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Esterox skrev:
Kan inte heller få ett inbytesprjs på min fossil trots leverans inom några veckor.
Pratade med min VW handlare.
Han säljer galet mycket ID3 nu!
Problemet är att han drunknar i inbytes fossilbilar.
Och vad är dom värda?
Dom exporteras. En kompis till mig sålde sin Honda CR-V på blocket och blev uppringd av en uppköpare som köpte bilen osedd för begärt pris. Den skulle till Ryssland.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 12:22
av martinot
dd88 skrev:
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Jag är ganska duktig på att förhandla (både gällande löner, banräntor, försäkringspriser, mobilabb, bredband, etc).
Bara att det tar sådan onödig tid för alla inblandade. Mycket smartare med nätförsäljning med "alla rabatter klara".
Förr i tiden så "förhandlade" du om när du skulle köpa en liter mjölk av bonden, eller tre tomater på grönsakstorget. Kanske kul "hobby/nöje" för vissa, men mest tidskrävande för de flesta, och en orsak till att vi har lämnat den tiden/kulturen.
I stort så gynnas ingen av den ineffektiviteten i handelssystemet. Oavsett om tomater eller bilar.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 12:56
av dd88
martinot skrev:
dd88 skrev:
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Jag är ganska duktig på att förhandla (både gällande löner, banräntor, försäkringspriser, mobilabb, bredband, etc).
Bara att det tar sådan onödig tid för alla inblandade. Mycket smartare med nätförsäljning med "alla rabatter klara".
Förr i tiden så "förhandlade" du om när du skulle köpa en liter mjölk av bonden, eller tre tomater på grönsakstorget. Kanske kul "hobby/nöje" för vissa, men mest tidskrävande för de flesta, och en orsak till att vi har lämnat den tiden/kulturen.
I stort så gynnas ingen av den ineffektiviteten i handelssystemet. Oavsett om tomater eller bilar.
Klart det är effektivare, men det är ju knappast konsumenten som vinner på fasta priser.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 13:17
av martinot
dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Jag är ganska duktig på att förhandla (både gällande löner, banräntor, försäkringspriser, mobilabb, bredband, etc).
Bara att det tar sådan onödig tid för alla inblandade. Mycket smartare med nätförsäljning med "alla rabatter klara".
Förr i tiden så "förhandlade" du om när du skulle köpa en liter mjölk av bonden, eller tre tomater på grönsakstorget. Kanske kul "hobby/nöje" för vissa, men mest tidskrävande för de flesta, och en orsak till att vi har lämnat den tiden/kulturen.
I stort så gynnas ingen av den ineffektiviteten i handelssystemet. Oavsett om tomater eller bilar.
Klart det är effektivare, men det är ju knappast konsumenten som vinner på fasta priser.
Jo.
Tänkt dig om du skulle behövt gå till torget att handla förr i tiden, och sedan gå runt i varje enskilt stånd och förhandla om priset på varje vara du skall köpa.
Jämför med effektiviteten för dig som kund att handla på ICA och gå till kassen (ej tid som läggs på att förhandla om priset). För att inte tala om effektiviteten när du handlar varor på nätet.
Klart som tusan att alla vinner på ett effektivare handelssystem; inklusive både köpare och säljare.
Alla parter förlorar på ineffektiva system.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 13:21
av Legato
dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Jag är ganska duktig på att förhandla (både gällande löner, banräntor, försäkringspriser, mobilabb, bredband, etc).
Bara att det tar sådan onödig tid för alla inblandade. Mycket smartare med nätförsäljning med "alla rabatter klara".
Förr i tiden så "förhandlade" du om när du skulle köpa en liter mjölk av bonden, eller tre tomater på grönsakstorget. Kanske kul "hobby/nöje" för vissa, men mest tidskrävande för de flesta, och en orsak till att vi har lämnat den tiden/kulturen.
I stort så gynnas ingen av den ineffektiviteten i handelssystemet. Oavsett om tomater eller bilar.
Klart det är effektivare, men det är ju knappast konsumenten som vinner på fasta priser.
Haha, va? Alla parter tjänar såklart på förbättrad effektivitet i marknaden.
Varför skulle kostnadsbesparingen hamna hos bolaget? Finns ingen anledning att genomsnittliga marginalerna skulle öka, konkurrensen om kunderna består.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 15:13
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Jag är ganska duktig på att förhandla (både gällande löner, banräntor, försäkringspriser, mobilabb, bredband, etc).
Bara att det tar sådan onödig tid för alla inblandade. Mycket smartare med nätförsäljning med "alla rabatter klara".
Förr i tiden så "förhandlade" du om när du skulle köpa en liter mjölk av bonden, eller tre tomater på grönsakstorget. Kanske kul "hobby/nöje" för vissa, men mest tidskrävande för de flesta, och en orsak till att vi har lämnat den tiden/kulturen.
I stort så gynnas ingen av den ineffektiviteten i handelssystemet. Oavsett om tomater eller bilar.
Klart det är effektivare, men det är ju knappast konsumenten som vinner på fasta priser.
Haha, va? Alla parter tjänar såklart på förbättrad effektivitet i marknaden.
Varför skulle kostnadsbesparingen hamna hos bolaget? Finns ingen anledning att genomsnittliga marginalerna skulle öka, konkurrensen om kunderna består.
Nu snackar vi fasta priser åt alla, inte att göra sig av med återförsäljare. Givet att allt är samma som idag så finns det inga större kostnader att stryka bara för att alla kunder får samma pris.
Kunden kommer förlora på det upplägget. Samtidigt så kan jag inte låta bli att undra var någon som inte ens kan förhandla om en bilaffär kan få tag i en halv miljon att lägga på en bil.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 16:23
av martinot
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Jag är ganska duktig på att förhandla (både gällande löner, banräntor, försäkringspriser, mobilabb, bredband, etc).
Bara att det tar sådan onödig tid för alla inblandade. Mycket smartare med nätförsäljning med "alla rabatter klara".
Förr i tiden så "förhandlade" du om när du skulle köpa en liter mjölk av bonden, eller tre tomater på grönsakstorget. Kanske kul "hobby/nöje" för vissa, men mest tidskrävande för de flesta, och en orsak till att vi har lämnat den tiden/kulturen.
I stort så gynnas ingen av den ineffektiviteten i handelssystemet. Oavsett om tomater eller bilar.
Klart det är effektivare, men det är ju knappast konsumenten som vinner på fasta priser.
Haha, va? Alla parter tjänar såklart på förbättrad effektivitet i marknaden.
Varför skulle kostnadsbesparingen hamna hos bolaget? Finns ingen anledning att genomsnittliga marginalerna skulle öka, konkurrensen om kunderna består.
Nu snackar vi fasta priser åt alla, inte att göra sig av med återförsäljare. Givet att allt är samma som idag så finns det inga större kostnader att stryka bara för att alla kunder får samma pris.
Kunden kommer förlora på det upplägget. Samtidigt så kan jag inte låta bli att undra var någon som inte ens kan förhandla om en bilaffär kan få tag i en halv miljon att lägga på en bil.
Förstår inte alls dig faktiskt.
Ser bara vinnare, även som köpare, på ett upplägg där man (varken som köpare eller säljare) behöver lägga tid (tid = pengar), på att korta ner och förenkla.
Tänk på att alla kostnader hos tillverkare (och ÅF), till slut hamnar som kostnad för dig som kund. Det är inga välgörenhetsinrättningar vi talar om här. Sådana kostnader, på ett eller annat sätt, får du som kund stå för i slutändan.
Tror Elon och Polestar räknat smart på det här. Win-win för alla.
Sedan kan jag inte hjälpa att det låter som om du har en lite nervärderande ton som "inte ens kan förhandla".
Är själv mycket duktig på det, men det handlar ju inte om att bedöma eller tävla i våra intjänade rikedomar respektive förhandlingsförmågor här.
Det handlar vad som är mest kostnadseffektivt totalt sätt.
Finns en orsak att vi i den utvecklade västvärlden frångått tidsödande prutning/torghandel allt mer, och mer och mer går mot effektiva fasta priser och snabb smidig näthandel. För den som tjänar mycket så är tid värt mycket mer pengar (än för de mindre bemedlade), och ju mer rikt ett samhälle är i snitt, ju effektivare anpassar sig de finansiella processerna runt om för det.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 03 okt 2020 16:26
av dd88
Vi är helt enkelt inte överens, vilket man inte alltid måste vara.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 01:24
av martinot
Vassego; lite inspiration!
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 01:56
av Legato
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Kan hålla med om att de 20%-iga rabatterna många tillverkare ger nu är lite överdrivet, men man måste vara bra dum för att inte kunna förhandla vid ett bilköp över en halv miljon.
Jag är ganska duktig på att förhandla (både gällande löner, banräntor, försäkringspriser, mobilabb, bredband, etc).
Bara att det tar sådan onödig tid för alla inblandade. Mycket smartare med nätförsäljning med "alla rabatter klara".
Förr i tiden så "förhandlade" du om när du skulle köpa en liter mjölk av bonden, eller tre tomater på grönsakstorget. Kanske kul "hobby/nöje" för vissa, men mest tidskrävande för de flesta, och en orsak till att vi har lämnat den tiden/kulturen.
I stort så gynnas ingen av den ineffektiviteten i handelssystemet. Oavsett om tomater eller bilar.
Klart det är effektivare, men det är ju knappast konsumenten som vinner på fasta priser.
Haha, va? Alla parter tjänar såklart på förbättrad effektivitet i marknaden.
Varför skulle kostnadsbesparingen hamna hos bolaget? Finns ingen anledning att genomsnittliga marginalerna skulle öka, konkurrensen om kunderna består.
Nu snackar vi fasta priser åt alla, inte att göra sig av med återförsäljare. Givet att allt är samma som idag så finns det inga större kostnader att stryka bara för att alla kunder får samma pris.
Kunden kommer förlora på det upplägget. Samtidigt så kan jag inte låta bli att undra var någon som inte ens kan förhandla om en bilaffär kan få tag i en halv miljon att lägga på en bil.
Du har fortfarande inte förstått. Förhandlandet tar tid för båda parter. Tid är pengar för båda parter. Alla förlorar.
Det handlar inte om att ha svårt att förhandla, det handlar om att det är en process som inte tillför någonting överhuvudtaget.
Du kan ju vända på resonemanget och fundera på om du vill gå tillbaka från ICA-butikens fasta priser till en saluhall där du måste pruta på apelsinerna, korven och toapappret...
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 09:43
av Fredrik j
ICA-butiken har ju inga fasta priser. Få verksamheter justerar ju priser lika ofta som dagligvaruhandeln.
Möjligheten att ge rabatter används när en produkt på grund av ålder eller konkurrens behöver göras billigare för att sälja. På bilar brukar utgående modell rabatteras för att hålla efterfrågan uppe.
Dessutom används det som ett sätt att få kunden att känna sig nöjd med affären.
Tesla, som kör med fasta priser, behöver istället öppet ändra sina priser. Det kommer en dag när även tesla kommer vilja ersätta en modell med en ersättare och då komma behöva sänka priset på gammal teknik. Gör man det via ”kampanjrabatt” finns det ju en chans att kunder som precis köpt till det gamla priset inte känner sig lurade. Ändrar man plötsligt priset på hemsidan blir det tydligt. Man riskerar att få ett glapp i försäljningen när kunderna anar ett modellbyte.
En bilhandlare kan även låtsas ha fasta priser men trycka in rabatten på andra ställen. Bättre ränta på finansiering, bättre betalt för inbytesbilen, skicka med vinterdäck osv.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 10:24
av mati
Det där eviga prutandet när det gäller bilköp måste vara en kvarleva från frontida hästmarknader eller nåt sånt. Jag tycker inte alls om det. Hade vi haft en allmän prutkultur, så som i många andra länder, hade det varit en annan sak. Men som vanlig dödlig svensk är man ju inte van vid detta. Så som Legato säger, man prutar ju inte på Ica heller. Jag skulle aldrig pruta, jag tycker det är lite skämmigt, även om man kanske får ett bättre pris när man gör det. Så sett tycker jag det är bra med fasta priser utan prutmån. Alla betalar samma pris, ingen behöver känna sig lurad. Rättvist och bra.
Sen kan det finnas rabatter såklart. Men de gäller ju alla, inte bara dem som tjatar till sig ett bättre pris.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 10:27
av martinot
Fredrik j skrev:
ICA-butiken har ju inga fasta priser. Få verksamheter justerar ju priser lika ofta som dagligvaruhandeln.
Möjligheten att ge rabatter används när en produkt på grund av ålder eller konkurrens behöver göras billigare för att sälja. På bilar brukar utgående modell rabatteras för att hålla efterfrågan uppe.
Dessutom används det som ett sätt att få kunden att känna sig nöjd med affären.
Tesla, som kör med fasta priser, behöver istället öppet ändra sina priser. Det kommer en dag när även tesla kommer vilja ersätta en modell med en ersättare och då komma behöva sänka priset på gammal teknik. Gör man det via ”kampanjrabatt” finns det ju en chans att kunder som precis köpt till det gamla priset inte känner sig lurade. Ändrar man plötsligt priset på hemsidan blir det tydligt. Man riskerar att få ett glapp i försäljningen när kunderna anar ett modellbyte.
En bilhandlare kan även låtsas ha fasta priser men trycka in rabatten på andra ställen. Bättre ränta på finansiering, bättre betalt för inbytesbilen, skicka med vinterdäck osv.
Du har inte förstått alls vad saken handlar om (inte förvånad); även Tesla, och alla andra som säljer produkter via nätet, justerar man priser, och kör med kampanjer. Men du håller inte på att pruta och deala. Varken på ICA eller hos nätbutiker.
Skillnaden, när både ICA och näthandlaren, justerat sina priser är att alla direkt får ta del av rabatten. Du behöver inte lägga tid på att "tjöta" med en massa personer för att få det priset.
Visst är det helt öppet och helt ärligt transparent för både kunden och alla andra konkurrenter. Men det ser jag som enbart något positivt med den modellen.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 10:35
av LarsL
För 10-15 år sedan var man ju tvungen att pruta på Elgiganten och liknande innan man köpte en TV. Det gick ju alltid att få den några hundra lappar billigare om man bara frågade säljaren. Men när det blev vanligare med näthandel och konkurrensen ökade så försvann den möjligheten. Det hindrar ju iofs inte att priserna varierar uppochner ner som tusan när de har någon ”dag”. Jag tror bilhandeln kommer gå mot samma öde när konkurrensen hårdnar från nätsäljare som Tesla eller kineser. Betala det som står på websidan eller vänta till black friday.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 11:44
av Mickep
Kulturen i västvärlden är att inte pruta. Helt annat på andra ställen.
går jag in på bilhandeln och ber om pris får jag 10% direkt.(utan att be om det) det beror på får jag redan rabatt är jag (kunden) mindre benägen att pruta ytterligare.
Men det hela beror på utbud och efterfrågan. Vid kvartalsbokslut är möjlighet att få en extra krydda större. Men generellt inte när tesla har en buffer på 6 bilar av 139 sålda. Det är inte läge för säljarna att öka produktionen.
Bör man pruta? Jag har bett om paketpris och fått det och ibland har jag förköpt mig.
Men prutning är inget fenomen jag uppskattar. Kategoriserar det i samma fack som mutor.
Re: Boka din ID4 i september
Postat: 04 okt 2020 12:03
av LarsL
Skulle inte säga att det inte är kultur att pruta i väst världen vi prutar ju ständigt och jämt. Det har däremot blivit betydligt svårare att pruta på nya produkter på senare tid som jag skrev ovan. Men kulturen finns ju där ex om du köpt något billigare än mig för att du frågade efter billigare pris så är jag ”lite dum” som inte fått det billigare priset. Det är alltså fullt accepterat att det är rätt att pruta.
I Japan är det inte okej att pruta. Där förväntas tex en säljare av en begagnad bil sätta ett pris som sedan köparen accepterar eller inte. Får säljaren inte sålt bilen så får denna sänka priset på prislappen och försöka igen. Köparen föreslår inte ett lägre pris utan accepterar bara rätt pris.