Gustafsson skrev:Säger man att någon ligger tio år före så förväntar man sig att tvåan kommer till samma resultat först om tio år. Tekniksprång och möjligheten att bygga på pionjärer som Teslas teknik gör ju att ”tvåan” har en mycket kortare väg till målet. Jag tycker man kan hävda att tex Audi redan ligger före Tesla i flera avseenden, så för mig är frågan inte så enkel att man kan påstå att Tesla är ohotade i 10 år vilket man lätt får intryck av av rubriken.
Ingen påstår nog att Tesla är ohotade, och jag tycker också 10 år är rejält överdrivet, och som sagt taget ur sitt sammanhang. Det var nog inte siffran som var det viktiga, Munro ville nog bara poängtera att Tesla i hans bedömning är långt före.
Att "tvåan" skall ha det enklare kräver ju också att man lär av historien, trots att Tesla släppt alla sina patent fria och visat "rätt" vägemed både bilar, SuC-nätverk, OTA-uppdtatering etc, så har ju ingen annan försökt upprepa detta.
I vilka avseenden tycker du Audi ligger före Tesla? Jag inser att upplevd kvalitet i kupé etc säkert ligger i en annan klass än Tesla, men finns det någon punkt map drivlina, batteri, etc där Audi kan anses ligga före? Laddkurvan är ju förstås trevlig, men den kompenserar ju inte på långa vägar bristen på laddnätverk, så i min bok är det ingen fördel i praktiken.
/fth