Tveka inte - bara köp så snart du kan! Du kommer aldrig att ångra dig. Och det är så högt andrahandsvärde att du snart får lust att byta upp dig i alla fall!
Dessutom är det en välgärning för klimatet att öka mängden beg. elbilar på marknaden, kom ihåg det!
Vi har haft en X 90 D i drygt 3½ år nu och kört lite över 10000 mil. Vi är supernöjda. Har haft en del "issues" liksom många andra också beskrivit, men dem glömmer man snabbt när man sitter och njuter av bilen! Autopiloten använder vi jämt. Den gör - paradoxalt nog - att jag är mer vaken och uppmärksam på trafiken och ev. faror än förr, men utan att bli lika trött som förr. Jag kan ju koncentrera mig på själva trafiken utan att behöva tänka på vare sig hastigheten, framförvarandes ev. plötsliga inbromsning eller min position i körfältet.
Dessutom kan man njuta ett par sekunder extra av omgivningsvyn ibland utan att hamna på fel sida om mittlinjen. Extra stressreducerande vid mörkerkörning.
Räckvidden har aldrig varit något problem. Till en norgeresa skaffade vi en extra laddkabel, rfid-brickor och norska elbilföreningens nyckel till alla laddstolpar, men de behövdes aldrig (fast vi utnyttjade dem ett par gånger). Teslas eget laddnätverk var mer än nog redan då, och är ännu mer utbyggt nu.
Jag har aldrig förstått dem som måste köra 50 mil i sträck och stressladda på tio minuter. Jag pausar gärna och fikar, tömmer blåsan, promenerar lite, etc. var 20-30:e mil och upplever snarast att 30 minuters laddtid är för kort!
Brukade ofta äta middag i lugn och ro i Ödeshög (bästa vägkrogen!), men var ju alltid tvungen att gå ut och flytta bilen innan jag ätit färdigt.
Vi är nu själva i valet och kvalet om vi ska byta upp oss eller behålla den vi har. Vi har bokat en Modell Y, men frågan är om vi verkligen vill ha en sån som inte kan öppna och stänga dörrarna själv?
Kan någon bil vara bättre för oss än Modell X? Nja, vi får se!
(Vi bor på landet och har den lite som traktor och laståsna också.)
PS: På vägen fram till en riktig EV hann vi avverka tre hybrider: en Prius, en Auris och en Outlander. Den sistnämnda var bäst eftersom den hade krok, så kunde vi göra oss av med extrabilen, en fossil Subaru. Med vår dåvarande (o)kunskap och ekonomiska situation kändes det rätt att ha en hybrid. Men det kändes så frustrerande varenda gång deras pyttebatterier tog slut och bensinförbrukningen sköt i höjden. För att inte tala om oljudet och vibrationerna! Dem har man glömt nu, haha!
Det var under 2015-2016: TeslaBjörn visade upp allt coolt och häftigt med Tesla och jämförde med andra elbilar - men det fanns ju ingen som kunde mäta sig med Tesla! Så till slut hade vi dreglat så mycket att vi inte kunde hålla oss utan räknade ihop slantarna och beställde en Model X. Det tog ett halvår innan den kom; spännande väntan. Och vi har inte ångrat oss en sekund!
Nu har vi dessutom insett (äntligen) att en hybridbil bara är en explosionsbil med lite längre stubin. Egentligen inget för framtiden! Köp
inte en hybridbil!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.