Sida 1 av 1

Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 19:50
av BEV[e-Rage]
För de som absolut inte vill ha en eller inte tycker sig ha råd med en Tesla så är det kanske trots allt bättre med en laddhybrid, om man klarar sig med dess begränsade batterikapacitet till vardags. På långresor kör man skamlöst fossilt och slipper stå i kö till sega/trasiga 45kW laddare med krånglande taggar/appar eller behöva betala ockerpriser till IONITY.

Så, dags att svära lite i kyrkan..
Vilken är den bästa laddhybriden just nu?
- BMW 330e
- Hyundai IONIQ Plug-in
- KIA Optima SW Plug-in
- Mercedes CLA 250e
- ...?

Mercan som shooting brake ser ju rätt kul ut iallafall.

PS. Inte nåt att köpa förstås, utan välj den med bäst privatleasingerbjudande.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 20:06
av Anderzzon
Då jag gärna vill ha 4WD hade jag kollat på Toyota RAV4 eller Peugeot 3008. Fyrhjulsdriften på 3008an ska dock vara rätt dålig vad jag har hört.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 20:26
av SwedishAdvocate
Om man kör mycket längre sträckor – säg ca 8 mil eller mer – och ifall miljöpåverkan är en faktor i ens beslutsfattande, är det i så fall inte bättre med en bil som går att köra på biogas?

VW-koncernen har följande modeller som går att köra på biogas:

- A4 Avant (kombi) g-tron
- A5 Sportback g-tron (femdörrars med halvkombilucka)
- A3 Sportback g-tron (Femdörrars. Som en Golf/ID.3)

- Skoda Scala G-TEC (Ser ut att vara samma storlek som en Audi A3)

Det har funnits fler modeller tidigare – Golf Kombi, Skoda Octavia och Seat Leon – men det verkar inte som de finns längre...

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 20:32
av Robertrimmevik
BEV[e-Rage] skrev:
För de som absolut inte vill ha en eller inte tycker sig ha råd med en Tesla så är det kanske trots allt bättre med en laddhybrid, om man klarar sig med dess begränsade batterikapacitet till vardags. På långresor kör man skamlöst fossilt och slipper stå i kö till sega/trasiga 45kW laddare med krånglande taggar/appar eller behöva betala ockerpriser till IONITY.

Så, dags att svära lite i kyrkan..
Vilken är den bästa laddhybriden just nu?
- BMW 330e
- Hyundai IONIQ Plug-in
- KIA Optima SW Plug-in
- Mercedes CLA 250e
- ...?

Mercan som shooting brake ser ju rätt kul ut iallafall.

PS. Inte nåt att köpa förstås, utan välj den med bäst privatleasingerbjudande.
Jag beställde en A7 plug-in men kom till mina sinnes fulla bruk och annulerade den och tog en e-tron istället.
Plug-in faller oftast på mindre bagageutrymme.
Låter dock som att du inte söker en familjebil.
Rav4:an tycker jag har gjort rätt med en kraftigare elmotor. Då saknar man inte prestandan lika mycket.
Sedan tycker jag att värmepump är ett måste så man får värme i bilen på vintern utan att dra igång ice'n.(Audi och bmw vet jag har det)
Tror Audi Q3 kommer som plug-in. Den kan nog bli bra.
Audi A6 plug-in är ganska välutrustad och med 4wd.
Bmw x5 har bra räckvidd på el. Men tror ändå att den tar så pass mycket soppa på långresor så vinsten med el äts upp.
Tror generellt också att de stora plug-in suvarna har för lite elhästar. De känns bara slöa på el. Tror den lösningen endast är till för att få ner co-värdet på pappret. (Och Volvo har lyckats riktigt bra)(skandal!!)

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 20:36
av SwedishAdvocate
Robertrimmevik skrev:
.../ Tror den lösningen endast är till för att få ner co-värdet på pappret. (Och Volvo har lyckats riktigt bra)(skandal!!)
Mmm... Det verkar ju inte bättre:
Sep 28, 2020 - 07:12 am
PHEV: Real-world consumption 2-4 times higher than approved
Real-world-driving values and tail-pipe CO2 emissions of 100,000 plug-in hybrids compared.

/.../

The white paper, tellingly titled “Real-world usage of plug-in hybrid electric vehicles – Fuel consumption, electric driving, and CO2 emissions,” finds PHEVs real fuel consumption and CO2 emissions two to four times higher on average than in test cycles such as NEDC or WLTP. /...

Källa: https://www.electrive.com/2020/09/28/ph ... -approved/

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 20:42
av 4dy
SwedishAdvocate skrev:
Robertrimmevik skrev:
.../ Tror den lösningen endast är till för att få ner co-värdet på pappret. (Och Volvo har lyckats riktigt bra)(skandal!!)
Mmm... Det verkar ju inte bättre:
Sep 28, 2020 - 07:12 am
PHEV: Real-world consumption 2-4 times higher than approved
Real-world-driving values and tail-pipe CO2 emissions of 100,000 plug-in hybrids compared.

/.../

The white paper, tellingly titled “Real-world usage of plug-in hybrid electric vehicles – Fuel consumption, electric driving, and CO2 emissions,” finds PHEVs real fuel consumption and CO2 emissions two to four times higher on average than in test cycles such as NEDC or WLTP. /...

Källa: https://www.electrive.com/2020/09/28/ph ... -approved/

Det är ju i stor grad upp till en själv och hur man använder bilen.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 20:50
av pejvic
Råd?

Oavsett vad man betalar (i inköpspris) för laddhybriden så kommer den bli dyrare att äga i snitt per månad än tex en Tesla model3.
Laddhybrider kommer att vara iskalla om 5-6 år. Som en gammal gasbil.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 21:37
av mati
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra kompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 21:42
av Anderzzon
pejvic skrev:
Råd?

Oavsett vad man betalar (i inköpspris) för laddhybriden så kommer den bli dyrare att äga i snitt per månad än tex en Tesla model3.
Laddhybrider kommer att vara iskalla om 5-6 år. Som en gammal gasbil.
Nu skriver han ju att han vill köra privatleasing och då är Teslan dyrare.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 21:49
av Robertrimmevik
pejvic skrev:
Råd?

Oavsett vad man betalar (i inköpspris) för laddhybriden så kommer den bli dyrare att äga i snitt per månad än tex en Tesla model3.
Laddhybrider kommer att vara iskalla om 5-6 år. Som en gammal gasbil.
Beror lite på om det kommer utbytesbatterier till rimligt pris. Vilket jag dock inte tror det gör. (Fast han hade väll tänkt leasa)

Sedan känns det lite som att trådskaparen inte vill ha en Tesla. Hade i så fall varit meningslöst att dra in ionity i diskussionen. Och jag menar har han råd med BMW'n som startar på 500k så har han råd med M3. Det blir ungefär samma pengar i slutändan om man räknar med lite utrustning på BMW'n och soppan.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 21:51
av Force-Walker
mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra kompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Mercedes GLE klarar detta:
https://www.dagensps.se/motor/biltest-m ... -mastaren/


Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 21:58
av Robertrimmevik
mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra k. ompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Funkar bra om du inte behöver en relativt stor familjebil. Extra platsen för batteriet kommer alltid att göra sig påmind då.
Dock en bra lösning för husvagnssemestrarna för de kan väll packa en hel del i husvagnen. ;)

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 22:04
av Esterox
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra k. ompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Funkar bra om du inte behöver en relativt stor familjebil. Extra platsen för batteriet kommer alltid att göra sig påmind då.
Dock en bra lösning för husvagnssemestrarna för de kan väll packa en hel del i husvagnen. ;)
Varför det ? I Volvo så är bagaget lika stort på
Fossil som hybrid.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 22:39
av BEV[e-Rage]
Några privatleasingerbjudanden:
- Mercedes CLA 250e SB: https://www.blocket.se/vi/92719497.htm
- KIA Optima SW Plug-in: https://www.blocket.se/vi/93144825.htm

Jodå, lockpriser förstås men lär bli billigare än en M3 SR+ privatleasing iallafall och förmånsbilar kan man ju glömma framöver.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 14 okt 2020 23:52
av Robertrimmevik
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra k. ompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Funkar bra om du inte behöver en relativt stor familjebil. Extra platsen för batteriet kommer alltid att göra sig påmind då.
Dock en bra lösning för husvagnssemestrarna för de kan väll packa en hel del i husvagnen. ;)
Varför det ? I Volvo så är bagaget lika stort på
Fossil som hybrid.
Vi menade plug-in hybrider med lång räckvidd uppåt 10 mil.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 15 okt 2020 13:16
av Swede1
mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra kompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Välkommen att köpa en gammal Bmw i3 Rex! Fortfarande en utmärkt kompromiss sedan 2013. Tycker precis som du i nåt år till antagligen. Snabbladdarnätverket måste bli tätare och pris per kwh vara 3-4 kr.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 15 okt 2020 13:28
av mati
Swede1 skrev:
Välkommen att köpa en gammal Bmw i3 Rex! Fortfarande en utmärkt kompromiss sedan 2013. Tycker precis som du i nåt år till antagligen. Snabbladdarnätverket måste bli tätare och pris per kwh vara 3-4 kr.
Svårt att dra husvagn med den dock. Och även om den hade haft en krok så hade REX:en väl knappast orkat att hålla uppe batterinivån när det går dubbelt så tungt.
Vem vet, kanske blir laddhybrider med lång räckvidd ändå det bästa alternativet för väldigt många även i framtiden. Det beror på hur laddpriserna utvecklas. Just nu ser det ju snarare ganska mörkt ut för rena elbilar så som jag ser det.

Re: Laddhybrid vs IONITY

Postat: 15 okt 2020 13:35
av martinot
mati skrev:
Swede1 skrev:
Välkommen att köpa en gammal Bmw i3 Rex! Fortfarande en utmärkt kompromiss sedan 2013. Tycker precis som du i nåt år till antagligen. Snabbladdarnätverket måste bli tätare och pris per kwh vara 3-4 kr.
Svårt att dra husvagn med den dock. Och även om den hade haft en krok så hade REX:en väl knappast orkat att hålla uppe batterinivån när det går dubbelt så tungt.
Vem vet, kanske blir laddhybrider med lång räckvidd ändå det bästa alternativet för väldigt många även i framtiden. Det beror på hur laddpriserna utvecklas. Just nu ser det ju snarare ganska mörkt ut för rena elbilar så som jag ser det.
Jo, de försämrade förmånsvärdena för rena elbilar kommer ju att helt klart flytta de ekonomiska incitamenten mycket mer till hybridbilar. Känns som det är det som regeringen vill att alla skall satsa på, och speciellt de som har tjänstebil eller personalbil. Elbilar kommer att tappa helt klart på detta. Tyvärr.

Från nästa år tror jag på stora tunga hybrider som XC60 och XC90 som relativa vinnare på marknaden (även om jag tror försäljning över lag kommer bli tufft både pga. regeringen nya regler, men även pga. Cv19).