Sida 1 av 1

Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 02:40
av martinot
Race mellan Polestar 2 och e-tron 55 Sportback; test av laddhastighet och konsumtion




Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 08:30
av HelectriC
Intressant! Men det verkar som det kan göra underverk med några små SW förbättringar i PS2. Att få upp temp på batteri innan laddning ska ju inte vara rocket science om man har lagt in var man ska ladda. Och att få till en mer noggrann uppskattning av restbatteri vid ankomst bör ju inte heller vara så extremt svårt. Ser fram emot nya uppdateringar :D

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 10:50
av Goblin
HelectriC skrev:
Intressant! Men det verkar som det kan göra underverk med några små SW förbättringar i PS2. Att få upp temp på batteri innan laddning ska ju inte vara rocket science om man har lagt in var man ska ladda. Och att få till en mer noggrann uppskattning av restbatteri vid ankomst bör ju inte heller vara så extremt svårt. Ser fram emot nya uppdateringar :D
Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 11:08
av dfa
Säga vad man vill om e-tron men det känns som om Audi har gjort ett helt OK jobb med att optimera laddhastighet och energieffektivitet givet den ICE plattformen som bilen är byggd på.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 11:46
av martinot
dfa skrev:
Säga vad man vill om e-tron men det känns som om Audi har gjort ett helt OK jobb med att optimera laddhastighet och energieffektivitet givet den ICE plattformen som bilen är byggd på.
Absolut. Speciellt laddhastigheten är ju närmast klassledande när man ser ovan video.

Riktigt bra, även om den drar mer än PS2. Men med just Sportback så är ju skillnaderna inte så stora längre.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 13:00
av HelectriC
Goblin skrev:
HelectriC skrev:
Intressant! Men det verkar som det kan göra underverk med några små SW förbättringar i PS2. Att få upp temp på batteri innan laddning ska ju inte vara rocket science om man har lagt in var man ska ladda. Och att få till en mer noggrann uppskattning av restbatteri vid ankomst bör ju inte heller vara så extremt svårt. Ser fram emot nya uppdateringar :D
Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...
Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i allt :lol:

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 14:28
av Laban
HelectriC skrev:
Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i allt :lol:
Ja man får hoppas att det är mjukvarurelaterat. Lite märkligt ändå för Björn hävdade att batteriet borde ha varit varmt.

Tristare är väl att man inte fått till OTA från start. 6+ år efter att Tesla började med OTA. Det är riktigt dåligt.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 14:35
av HelectriC
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i allt :lol:
Ja man får hoppas att det är mjukvarurelaterat. Lite märkligt ändå för Björn hävdade att batteriet borde ha varit varmt.

Tristare är väl att man inte fått till OTA från start. 6+ år efter att Tesla började med OTA. Det är riktigt dåligt.
Antar att alternativet hade blivit att göra som med ID.3 om man ville att alla funktioner skulle vara med från början: att helt enkelt låta bilarna stå parkerade i mååååånga månader innan kunderna fick tillgång. Jag kör hellre bilen själv fram tills OTA är på plats än att bilen står själv och väntar på det.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 14:50
av mikebike
Liknelsen med ID.3 var dålig eftersom de fortfarande saknar OTA, och en del annat, trots att leveranserna påbörjats.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 14:51
av Laban
HelectriC skrev:
Antar att alternativet hade blivit att göra som med ID.3 om man ville att alla funktioner skulle vara med från början: att helt enkelt låta bilarna stå parkerade i mååååånga månader innan kunderna fick tillgång. Jag kör hellre bilen själv fram tills OTA är på plats än att bilen står själv och väntar på det.
ID.3 har massvis med buggar fortfarande så jag antar att dom var rent trafikfarliga innan dess. Och någon OTA har den inte heller.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 14:54
av HelectriC
mikebike skrev:
Liknelsen med ID.3 var dålig eftersom de fortfarande saknar OTA, och en del annat, trots att leveranserna påbörjats.
Dom kom väl till en punkt då det inte gick att hålla bilarna längre. En del funktioner har nog tillkommit under väntetiden.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 14:59
av mikebike
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Liknelsen med ID.3 var dålig eftersom de fortfarande saknar OTA, och en del annat, trots att leveranserna påbörjats.
Dom kom väl till en punkt då det inte gick att hålla bilarna längre.
Det blev väl fullt på parkeringen! :mrgreen:

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 15:03
av Laban
Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 15:07
av martinot
Laban skrev:
Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 17:03
av HelectriC
martinot skrev:
Laban skrev:
Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).
Fast PS2 har ju inget med utsläppskraven att göra. Tror inte Volvo kan kvitta PS-bilar mot fossilutsläpp bland Volvobilar. Dessutom läste jag att Volvo klarar utsläppsmålen utan problem pga alla laddhybrider.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 17:39
av dfa
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).
Fast PS2 har ju inget med utsläppskraven att göra. Tror inte Volvo kan kvitta PS-bilar mot fossilutsläpp bland Volvobilar. Dessutom läste jag att Volvo klarar utsläppsmålen utan problem pga alla laddhybrider.
Om Tesla kan poola utsläpp med FCA så kan väl Geely poola med vem dom vill för Polestars utsläpp. Ex Volvo.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 18:31
av dd88
Det kommer iaf visas i redovisningen, men jag tror som sagt att Volvo klarar sig på egna ben.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 18:46
av martinot
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).
Fast PS2 har ju inget med utsläppskraven att göra. Tror inte Volvo kan kvitta PS-bilar mot fossilutsläpp bland Volvobilar. Dessutom läste jag att Volvo klarar utsläppsmålen utan problem pga alla laddhybrider.
Tänkte att Volvo kunde kombinera sin utsläppspol med Polestar, men de kanske kör separat?

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 18:48
av BrooklynS
Eftersom "mildhybrider" lämpligt nog räknas som elbilar i EU-kravens statistik (tom dubbelt va?) så kommer Volvo att klara sig...

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 18:57
av martinot
BrooklynS skrev:
Eftersom "mildhybrider" lämpligt nog räknas som elbilar i EU-kravens statistik (tom dubbelt va?) så kommer Volvo att klara sig...
Jo, håller med. De EU-reglerna, och även våra förändringar på förmånsbeskattningen i Sverige under 2020, kommer gynna hybrider mycket mer än rena elbilar. Helt klart.

Känns som just den typen av hybrider som Volvo tjänar mest på, stora feta SUV:ar med stor ICE, och liten elmotor och liten batteribank, kommer att vara den stora vinnaren med nästa års regler.

Speciellt på deras största marknad som är företagsleasing (både tjänstebilar och personalbilar). Tror XC60 Recharge och XC90 Recharge kommer bli mycket större säljsuccéer med de nya regler än PS2 och XC40 Ev.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 20:39
av Goblin
HelectriC skrev:
Goblin skrev:
HelectriC skrev:
Intressant! Men det verkar som det kan göra underverk med några små SW förbättringar i PS2. Att få upp temp på batteri innan laddning ska ju inte vara rocket science om man har lagt in var man ska ladda. Och att få till en mer noggrann uppskattning av restbatteri vid ankomst bör ju inte heller vara så extremt svårt. Ser fram emot nya uppdateringar :D
Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...
Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i allt :lol:
Förlåt, jag glömde att det var en "Volvo" jag "kritiserade". ;)

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 20:40
av Fredrik j
Det är väl utsläpp av co2 som räknas i kombination med bilens vikt för att inte straffa ut stora bilar?

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 20:40
av HelectriC
det är ju bara så tragiskt att köpa stor SUV, så kokar det en 2-liters fyra under huven. DET hade jag aldrig betalat pengar för, vilket sjukt nerköp. Att folk ens orkar köra runt så. Ska det vara fossil, så får det fasen minst vara en sexa.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 15 okt 2020 20:54
av mikebike
HelectriC skrev:
det är ju bara så tragiskt att köpa stor SUV, så kokar det en 2-liters fyra under huven. DET hade jag aldrig betalat pengar för, vilket sjukt nerköp. Att folk ens orkar köra runt så. Ska det vara fossil, så får det fasen minst vara en sexa.
Ja, jag har sista årsmodellen av XC60 T6 med turbomatad sexa på 329 hkr och 480 Nm. (och kamkedja).
Jag provkörde en ny XC60 T5 och jag var tvungen att kolla på bakstammen att det inte var en diesel jag kört.
Det skulle definitivt kännas som ett nerköp att byta till en T8 som kostar dubbelt så mycket, även om den drar lite mindre.

Sedan har man fortfarande en bensinmotor och automatlåda med oljor och tusentals delar som måste funka och/eller bytas.

Re: Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback

Postat: 27 okt 2020 21:57
av martinot
Goblin skrev:
Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...
Jo, med Sportbacken verkar Audi ha tagit ett bra kliv framåt gällande både körglädje och förbrukning.

Audi e-tron S sportback - the 1000 NM EV FULL REVIEW 2021 - Autogefühl