Polestar 2 vs e-tron 55 Sportback
Postat: 15 okt 2020 02:40
Race mellan Polestar 2 och e-tron 55 Sportback; test av laddhastighet och konsumtion
Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...HelectriC skrev:Intressant! Men det verkar som det kan göra underverk med några små SW förbättringar i PS2. Att få upp temp på batteri innan laddning ska ju inte vara rocket science om man har lagt in var man ska ladda. Och att få till en mer noggrann uppskattning av restbatteri vid ankomst bör ju inte heller vara så extremt svårt. Ser fram emot nya uppdateringar
Absolut. Speciellt laddhastigheten är ju närmast klassledande när man ser ovan video.dfa skrev:Säga vad man vill om e-tron men det känns som om Audi har gjort ett helt OK jobb med att optimera laddhastighet och energieffektivitet givet den ICE plattformen som bilen är byggd på.
Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i alltGoblin skrev:Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...HelectriC skrev:Intressant! Men det verkar som det kan göra underverk med några små SW förbättringar i PS2. Att få upp temp på batteri innan laddning ska ju inte vara rocket science om man har lagt in var man ska ladda. Och att få till en mer noggrann uppskattning av restbatteri vid ankomst bör ju inte heller vara så extremt svårt. Ser fram emot nya uppdateringar
Ja man får hoppas att det är mjukvarurelaterat. Lite märkligt ändå för Björn hävdade att batteriet borde ha varit varmt.HelectriC skrev:Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i allt
Antar att alternativet hade blivit att göra som med ID.3 om man ville att alla funktioner skulle vara med från början: att helt enkelt låta bilarna stå parkerade i mååååånga månader innan kunderna fick tillgång. Jag kör hellre bilen själv fram tills OTA är på plats än att bilen står själv och väntar på det.Laban skrev:Ja man får hoppas att det är mjukvarurelaterat. Lite märkligt ändå för Björn hävdade att batteriet borde ha varit varmt.HelectriC skrev:Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i allt
Tristare är väl att man inte fått till OTA från start. 6+ år efter att Tesla började med OTA. Det är riktigt dåligt.
ID.3 har massvis med buggar fortfarande så jag antar att dom var rent trafikfarliga innan dess. Och någon OTA har den inte heller.HelectriC skrev:Antar att alternativet hade blivit att göra som med ID.3 om man ville att alla funktioner skulle vara med från början: att helt enkelt låta bilarna stå parkerade i mååååånga månader innan kunderna fick tillgång. Jag kör hellre bilen själv fram tills OTA är på plats än att bilen står själv och väntar på det.
Dom kom väl till en punkt då det inte gick att hålla bilarna längre. En del funktioner har nog tillkommit under väntetiden.mikebike skrev:Liknelsen med ID.3 var dålig eftersom de fortfarande saknar OTA, och en del annat, trots att leveranserna påbörjats.
Det blev väl fullt på parkeringen!HelectriC skrev:Dom kom väl till en punkt då det inte gick att hålla bilarna längre.mikebike skrev:Liknelsen med ID.3 var dålig eftersom de fortfarande saknar OTA, och en del annat, trots att leveranserna påbörjats.
Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).Laban skrev:Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Fast PS2 har ju inget med utsläppskraven att göra. Tror inte Volvo kan kvitta PS-bilar mot fossilutsläpp bland Volvobilar. Dessutom läste jag att Volvo klarar utsläppsmålen utan problem pga alla laddhybrider.martinot skrev:Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).Laban skrev:Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Om Tesla kan poola utsläpp med FCA så kan väl Geely poola med vem dom vill för Polestars utsläpp. Ex Volvo.HelectriC skrev:Fast PS2 har ju inget med utsläppskraven att göra. Tror inte Volvo kan kvitta PS-bilar mot fossilutsläpp bland Volvobilar. Dessutom läste jag att Volvo klarar utsläppsmålen utan problem pga alla laddhybrider.martinot skrev:Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).Laban skrev:Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Tänkte att Volvo kunde kombinera sin utsläppspol med Polestar, men de kanske kör separat?HelectriC skrev:Fast PS2 har ju inget med utsläppskraven att göra. Tror inte Volvo kan kvitta PS-bilar mot fossilutsläpp bland Volvobilar. Dessutom läste jag att Volvo klarar utsläppsmålen utan problem pga alla laddhybrider.martinot skrev:Kan ju helt klart varit en orsak till att man släppte både ID3 och PS2 allt för tidigt (innan de var färdigtestade och färdigutvecklade).Laban skrev:Enligt vissa beror det på utsläppsmålen. Dvs, bilarna måste ut på marknaden för att de ska nå dessa.
Jo, håller med. De EU-reglerna, och även våra förändringar på förmånsbeskattningen i Sverige under 2020, kommer gynna hybrider mycket mer än rena elbilar. Helt klart.BrooklynS skrev:Eftersom "mildhybrider" lämpligt nog räknas som elbilar i EU-kravens statistik (tom dubbelt va?) så kommer Volvo att klara sig...
Förlåt, jag glömde att det var en "Volvo" jag "kritiserade".HelectriC skrev:Förbättringar är alltid förbättringar! Eller du tänker att man bara ska ge upp och skita i alltGoblin skrev:Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...HelectriC skrev:Intressant! Men det verkar som det kan göra underverk med några små SW förbättringar i PS2. Att få upp temp på batteri innan laddning ska ju inte vara rocket science om man har lagt in var man ska ladda. Och att få till en mer noggrann uppskattning av restbatteri vid ankomst bör ju inte heller vara så extremt svårt. Ser fram emot nya uppdateringar
Ja, jag har sista årsmodellen av XC60 T6 med turbomatad sexa på 329 hkr och 480 Nm. (och kamkedja).HelectriC skrev:det är ju bara så tragiskt att köpa stor SUV, så kokar det en 2-liters fyra under huven. DET hade jag aldrig betalat pengar för, vilket sjukt nerköp. Att folk ens orkar köra runt så. Ska det vara fossil, så får det fasen minst vara en sexa.
Jo, med Sportbacken verkar Audi ha tagit ett bra kliv framåt gällande både körglädje och förbrukning.Goblin skrev:Känns ändå som PS2 har en bra bit kvar med tanke på att det är en mindre och lättare bil...