Sida 1 av 1
Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 15:21
av Zalman3
Sydkoreanska Hyundai är på väg att utveckla Ioniq till att bli ett renodlat elbilsmärke. Tre nya modeller ska lanseras inom fyra år och med det hoppas Hyundai kunna bli störst på elbilar i Europa.
– Inom en relativt kort tidsperiod har vi potential att bli den största leverantören av elbilar i Europa, särskilt med den uppställning av dedikerade elbilar vi kommer att ha under Ioniq-varumärket, säger Hyundais Europa-vd Michael Cole i en intervju med branschtidningen Automotive News Europe.
Cole baserar sitt uttalande på att Hyundai redan i år beräknas sälja omkring 60 000 elbilar, vilket kommer att göra dem till ett av de största elbilsmärkena på den europeiska marknaden. För att förstärka satsningen på el har Hyundai bestämt sig för att bryta loss modellnamnet Ioniq och göra det till ett fristående elbilsmärke.
Vid mitten av 2021 kommer den första Ioniq-modellen, kort och gott kallad Ioniq 5. Den blir en mellanstor crossover i stil med konceptbilen 45 som premiärvisades på Frankfurtsalongen 2019. Ioniq 5 kommer att följas upp av sedanmodellen Ioniq 6 någon gång under 2022 och 2024 kommer en stor suv kallad Ioniq 7. Alla kommer att byggas på Hyundai-Kia-koncernens nya modulära plattformsarkitektur E-GMP.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -i-europa/
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 17:30
av martinot
Just nu är det många tillverkare som "skall bli störst på elbilar". Verkar gå lite inflation i det!

Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 18:00
av Teslaspolen
Störst på elbilar, ledande på tekniken, osv osv. Ja det är en sak att säga det...

Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 18:13
av vigge50
Den har vi hört tidigare...
"We are electrifying all vehicle classes, and therefore have everything we need to make the Volkswagen Group the top automaker in all respects, including electric mobility, by 2018."
https://www.greencarreports.com/news/10 ... 18-it-says
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 18:44
av PapaD
Bättre än Toyota, Honda och Mazda iaf, som säger att elbilar är nys som aldrig blir något.

Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 18:49
av Zalman3
martinot skrev:Just nu är det många tillverkare som "skall bli störst på elbilar". Verkar gå lite inflation i det!

Alla kan inte vara störst.
Men det känns som att Tesla, Kia/Hyundai och VAG satsar i varje fall på elbilar.
Andra märken kanske är borta om 5 år.
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 18:51
av martinot
Zalman3 skrev:martinot skrev:Just nu är det många tillverkare som "skall bli störst på elbilar". Verkar gå lite inflation i det!

Alla kan inte vara störst.
Lite det som var min tanke.
Skall bli spännande att se vem som lyckas, och inte bara vilka som "snackar".
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 18:55
av granlundii
VAG lär ju vara klart störst i Europa åtminstone de närmaste 10 åren, med tanke på deras satsningar. Håller annars med om att det känns som att VAG, Tesla och Hyundai är de som på riktigt satsar på elbilar i Europa.
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 19:07
av Jordad
Zalman3 skrev:
Sydkoreanska Hyundai är på väg att utveckla Ioniq till att bli ett renodlat elbilsmärke. Tre nya modeller ska lanseras inom fyra år och med det hoppas Hyundai kunna bli störst på elbilar i Europa.
– Inom en relativt kort tidsperiod har vi potential att bli den största leverantören av elbilar i Europa, särskilt med den uppställning av dedikerade elbilar vi kommer att ha under Ioniq-varumärket, säger Hyundais Europa-vd Michael Cole i en intervju med branschtidningen Automotive News Europe.
Cole baserar sitt uttalande på att Hyundai redan i år beräknas sälja omkring 60 000 elbilar, vilket kommer att göra dem till ett av de största elbilsmärkena på den europeiska marknaden. För att förstärka satsningen på el har Hyundai bestämt sig för att bryta loss modellnamnet Ioniq och göra det till ett fristående elbilsmärke.
Vid mitten av 2021 kommer den första Ioniq-modellen, kort och gott kallad Ioniq 5. Den blir en mellanstor crossover i stil med konceptbilen 45 som premiärvisades på Frankfurtsalongen 2019. Ioniq 5 kommer att följas upp av sedanmodellen Ioniq 6 någon gång under 2022 och 2024 kommer en stor suv kallad Ioniq 7. Alla kommer att byggas på Hyundai-Kia-koncernens nya modulära plattformsarkitektur E-GMP.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -i-europa/
Långsiktiga målet för Hyundai Motors är fortfarande bara 1 miljon elbilar 2025. Saxat från artikeln.
Tillsammans med Kia och Genesis räknar Hyundai med att kunna sälja totalt en miljon helelektriska bilar år 2025, vilket beräknas ge dem en tioprocentig andel av världens totala elbilsmarknad.
Teslas mål är 4 miljoner och VWs mål är 3 miljoner men Hyundai tror att 1 miljon är bättre. Men de kanske avser att bara sälja elbilar i Europa? Konstig strategi isf.
Tesla är det företag som satsar på högst kapacitet även i Europa. Mycket av VWs planerade framtida försäljning av elbilar är billiga märken i Kina.
Både Hyundai och VW har missat sina produktionsmål hittils så jag tror inte man ska bry sig om vad de säger. VW planerade tex att sälja 450k elbilar i år men efter 3 kvartal har de knappt sålt 100k. Detta trots att de hamstrade bilar under 2019 för att sälja dem i år.
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 16 okt 2020 21:17
av LarsL
Både Hyundai och VW måste bygga fabriker precis som Tesla. Men Tesla ligger just nu bra långt före de andra och har en större marknadsandel. För att komma ikapp Tesla måste de inte bara bli lika bra de måste bli bättre för att ta igen försprånget.
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 17 okt 2020 09:11
av Laban
LarsL skrev:Både Hyundai och VW måste bygga fabriker precis som Tesla. Men Tesla ligger just nu bra långt före de andra och har en större marknadsandel. För att komma ikapp Tesla måste de inte bara bli lika bra de måste bli bättre för att ta igen försprånget.
Förutom fabriker måste det finnas tillräckligt med material för att bygga bilarna, framförallt cellerna då. Här ska det bli intressant att se hur Teslas LFP strategi påverkar. BYD går också den vägen med med deras Blade celler (inga moduler, 50% högre cell/pack ratio än deras nuvarande batteripack) ska väl tilläggas.
Tar man det som sades på Battery Day som fakta så kan Tesla bygga en Model 3/Y med ett 75 kWh LFP batteri pack. Vi pratar alltså om något som i dagsläget betecknas som Long Range men med lågbudget material. Ingen kobolt eller nickel som är de två dyraste materialen i ett modernt Li-Ion batteri för bilar. Såg en Youtuber som trodde att LFP även kommer att hamna i Cybertruck. Endast 82 mils varianten kommer att få "ren nickel" celler enligt hans tes. Tar man skillnaden i räckvidd mellan modellerna och det Elon nämnde om energidensitet på packnivå (ren Nickel har 50-60% högre energidensitet på packnivå trots dubbla katodmässigt) så är det på pappret möjligt att så blir fallet.
Ska man bli störst på elbilar så måste man nog ta hänsyn till hela kedjan..
Re: Hyundai ska bli störst på elbilar i Europa
Postat: 17 okt 2020 14:47
av bonath
Jo, vi kommer ihåg det... "2020 kommer Tesladödarna"...