Sida 1 av 1

Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 20 okt 2020 16:43
av SwedishAdvocate
Från den här tråden som heter "Byta bil-speciellt på vintern": viewtopic.php?f=10&t=22783
Gustafsson skrev:
Tydligen är MS iskall som inbyte. /...

Källa: viewtopic.php?f=10&t=22783&start=10#p467214
Det känns som att ju lägre MS kommer i begagnatpris desto större roll för begagnatpriset spelar avsaknaden av dragkrok.

För egen del skulle det mera vara aktuellt med en 3LR och den kan man ju få med dragkrok, men brorsan t.ex. gillar inte 3ans bagageöppning. Han tycker den är för liten. En av hans stora fritidssysselsättningar är DIY och att koppla på ett släp och åka till en bygghandlare för att hämta diverse längre träprofiler/plankor. Idag har han en ca åtta år gammal beg. gasdriven VW Passat kombi. Han vill vänta något år med att byta bil tills hans sex år gamla son kan ’bete’ sig i bilen(?) För honom är en beg. Model S tyvärr inte aktuell eftersom det inte finns några begagnade med dragkrok. Annars hade en S passat honom mycket bättre än en X eftersom han inte behöver en så stor bil. (Och ja – för honom är en ny tyskbyggd Y så småningom ett alt...)

Vilka andra med S jämförbara bilar på beg. marknaden går heller inte att hitta med dragkrok?

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 20 okt 2020 17:54
av Off Grid Byggaren
Jag läste att det finns över en miljon registrerade släpfordon i Sverige. Så det är klart att många vill ha dragkrok.

Men förmodligen är det en större del av köparna som inte är intresserade av det alls.

För de köpare som dragkrok är ett måste går ju S bort isåfall.

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 20 okt 2020 18:59
av SwedishAdvocate
Off Grid Byggaren skrev:
Jag läste att det finns över en miljon registrerade släpfordon i Sverige. Så det är klart att många vill ha dragkrok.

Men förmodligen är det en större del av köparna som inte är intresserade av det alls. /...
Brorsan har inget eget släp. Ofta lånar han kostnadsfritt av byggmarknaden. I andra fall hyr han. Jag har också varit i situationer som jag valt att lösa med släp. De gångerna har jag hyrt ett släp.

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 20 okt 2020 19:13
av SwedishAdvocate
Förtydligande och för säkerhets skull (Ifall nu Tesla läser det som skrivs här...):

I min ursprungliga post ovan skriver jag att brorsan idag har en beg. gasdriven VW Passat kombi, och att en ny tyskbyggd Y är ett av de alternativ han funderar över när ska byta bil – som av miljöskäl kommer bli en elbil. Precis som han idag – också av miljölskäl – sen ca sju år tillbaka kör (relativt lite) med en bil som drivs av biogas.

Han har en kombi idag, och skulle helst – fast så klart lite beroende på hur det påverkar räckvidd – vilja ha en eldriven kombi (med dragkrok) i framtiden. Det är avsaknaden av en eldriven kombi och en Tesla Model 3 med halvkombilucka som gör att Y blir typ tredjehandsalternativ. Varför? Pga av de klassiska orsakerna: En SUV/Crossover blir större, högre, och tyngre och får sämre energiförbrukning och sämre och tråkigare köregenskaper.

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 20 okt 2020 19:56
av Off Grid Byggaren
Det beror ju även lite på vad som ska kopplas på dragkroken.

Dagens elbilar har en begränsning på grund av tillgänglig batteriteknik just nu. Ska batteriet inte ta någon skada måste det till rejäl kylning, om det går tungt med släpet varma dagar.

Det är långa garantiåttaganden på batteriet, så ytterst få elbilar har dragkrok idag.

Räckvidden kortas även en hel del med släp. Därför finns inte mycket att välja på, även om elbilar i övrigt är perfekta som dragbilar.

Om fem år finns säkert betydlig fler modeller, kanske kommer elbilar i speciellt utförande med dragkrok. Det hade ju till exempel Volvo länge på automatväxlade bilar, med extra kylsystem för växellådan.

Tänk Mercedes nya solid state batteri på 150 kWh i nya E-klass kombi med dragkrok i framtiden.
Virke.jpg

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 20 okt 2020 20:56
av mati
Jag kan också bidra med lite släpfotografering. Och jag håller helt med, en S hade varit mycket mer attraktiv om den hade haft dragkrok.
IMG_20191029_124816.jpg

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 21 okt 2020 15:20
av mikebike
Kan man ha lastbågar på Model S?

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 21 okt 2020 16:40
av SwedishAdvocate
mikebike skrev:
Kan man ha lastbågar på Model S?
Som jag förstår det kan man ha lastbågar/tackräcke om bilen har öppningsbart eller fast glastak. Vissa bilar med (fast?) glastak kan dock behöva en konvertering av Tesla först. Vad en sådan kostar vet jag inte.

Källa:
Trådtitel: "Takräcke numera möjligt till (nästan) alla Model S"
viewtopic.php?f=10&t=14972

OBS: Jag kikade dock bara lite snabbt, så du får själv dubbelkolla detta.

Har läst någonstans om ett "kit". Vet inte om detta möjliggör tackräcke på övriga Model S (som har metalltak). Förhoppningsvis är det någon som vet som kompletterar info här snart. Annars kanske det snabbaste sättet är att skapa en ny tråd och fråga i den...

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 21 okt 2020 17:02
av Klintan
Drygt 8000 kr kostade en anpassning av fast glastak till takräcke sist jag såg ett pris, för de med en bil före 11 februari 2019.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... stallation

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 21 okt 2020 17:04
av mikebike
Klintan skrev:
Drygt 8000 kr kostade en anpassning av fast glastak till takräcke sist jag såg ett pris, för de med en bil före 11 februari 2019.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... stallation
Ouch!

Då glömmer jag iden om att köpa en MS för att stilla elbilsabstinensen tills min beställda MY kommer.

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 21 okt 2020 17:06
av SwedishAdvocate
mikebike skrev:
Klintan skrev:
Drygt 8000 kr kostade en anpassning av fast glastak till takräcke sist jag såg ett pris, för de med en bil före 11 februari 2019.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... stallation
Ouch!

Då glömmer jag iden om att köpa en MS för att stilla elbilsabstinensen tills min beställda MY kommer.
Beroende på om du vill ha fast eller öppningsbart glastak så finns det dock bilar som inte behöver konverteras...

Re: Avsaknad av dragkrok – betydelsen för S beg. pris?

Postat: 21 okt 2020 17:08
av mikebike
SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
Klintan skrev:
Drygt 8000 kr kostade en anpassning av fast glastak till takräcke sist jag såg ett pris, för de med en bil före 11 februari 2019.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... stallation
Ouch!

Då glömmer jag iden om att köpa en MS för att stilla elbilsabstinensen tills min beställda MY kommer.
Beroende på om du vill ha fast eller öppningsbart glastak så finns det dock bilar som inte behöver konverteras...
Helst vill jag inte ha glastak alls, p.g.a. vindbrus när man har cykelhållare på taket.