Intressant är att den har ett +200 kWh batteri som kan laddas med 800V och 350 kW.
Undrar hur snabbt Cybertrucken kan laddas?
Re: GMC HUMMER EV
Postat: 21 okt 2020 08:22
av Pontus
Någon som vet storleken på den, lyckades inte se några siffror någonstans.
Re: GMC HUMMER EV
Postat: 21 okt 2020 08:43
av Zalman3
Mera info.
Re: GMC HUMMER EV
Postat: 21 okt 2020 09:12
av TiborBlomhall
Så här ser den ut:
Ganska traditionellt utseende alltså.
Som vanligt väljer traditionella biltillverkare traditionella lösningar.
Och hoppas på att på så sätt kunna fånga traditionella kunder.
Men hur många traditionella pick-up truck kunder vill byta till eldrift? För $112,595? (startpris hösten 2021)
Re: GMC HUMMER EV
Postat: 21 okt 2020 09:17
av Laban
Känns som en dinosaurie jämfört med Cybertruck. Helt ointressant för mig personligen men jag visade den för en kompis, "det där ser ju ut som en normal bil".
Re: GMC HUMMER EV
Postat: 21 okt 2020 18:17
av BrooklynS
Säger som som så ofta nuförtiden: Var skall de köpa sina batterier?
It’s actually wired up as two separate 400-volt battery packs of equal size, which meet at a battery disconnect unit. To reach its full 350 kW charging potential, 400-volt relays within the unit are opened and 800-volt relays are closed. This changes the packs from a serial configuration to a parallel arrangement, which doubles the voltage, allowing the pack to accept a higher amount of amperage and reduce charging time.
It all translates, GMC says, to being able to add 100 miles of range in about 12 minutes if plugged into a 350-kW DC fast charger that’s capable of serving power at 500 amps. In 42 minutes, it can go from 20 to 80 percent averaging about 175 kW.
Lite intressant att ha 2st 400V batterier. Som serie eller parallell kopplas beroende på om man vill ladda med 400V eller 800V.
Re: GMC HUMMER EV
Postat: 18 maj 2022 09:30
av Bjelke
Smart, och precis vad jag gissade/trodde att alla skulle göra, åtminstone under dom
närmaste åren…
Re: GMC HUMMER EV
Postat: 18 maj 2022 10:15
av martinot
Zalman3 skrev:
It’s actually wired up as two separate 400-volt battery packs of equal size, which meet at a battery disconnect unit. To reach its full 350 kW charging potential, 400-volt relays within the unit are opened and 800-volt relays are closed. This changes the packs from a serial configuration to a parallel arrangement, which doubles the voltage, allowing the pack to accept a higher amount of amperage and reduce charging time.
It all translates, GMC says, to being able to add 100 miles of range in about 12 minutes if plugged into a 350-kW DC fast charger that’s capable of serving power at 500 amps. In 42 minutes, it can go from 20 to 80 percent averaging about 175 kW.
Lite intressant att ha 2st 400V batterier. Som serie eller parallell kopplas beroende på om man vill ladda med 400V eller 800V.
Riktigt smart!
Som det är i dag så har 400V-bilar en nackdel att inte kunna utnyttja max effekt på 800V-laddare som tex. Ionity, och dagens 800V-bilar som tex. Taycan och Ioniq 5 har en nackdel att inte kunna utnyttja max effekt på 400 V-laddare som tex. Teslas SuC.
Med denna lösningen så kommer elbilen att alltid kunna maxa effekten på både 400V-laddare och 800V-laddare. Dessutom utan allt för dyra och komplicerade DC-DC-omvandlare (ett par kotaktorer/reläer är troligen också en mer kostnadseffektiv lösning).
Dessutom en så enkel självklar lösning så man undrar varför inte alla gjort så här.