Banane skrev:Jerka skrev:Sista frågan är lätt att svara på. Om man istället för REX sätter in ett lite större batteri så räckvidden höjs från 20 till 30 mil så får man en bil som kan göra i princip samma saker som en REX fast utan några av bensinmotorns nackdelar. Det var vad BMW själva gjorde.
Jag har en med REX. En 120Ah kan inte alls göra samma sak. Skiljer max 5 mil i räckvidd (skiljer ca 7kWh på batterierna). För min del gör det ingen större skillnad om jag kommer 20 eller 25 mil. Jag hade gärna haft en större bil med samma koncept. 40 kWh batteri för vardagsbestyren och så en redig REX med typ 30-40 liters tank. Skulle kanske tanka 2-3 ggr per år men slippa förhålla mig till snabbladdare och släpa runt på en massa batterivikt som jag bara använder några ggr per år.
Ger mig f-n på att det dessutom skulle vara mer miljövänligt. Möjligheten att geofence:a stadskärnor för luftkvalitetens skull finns också såklart så bensinmotorn skulle bara tuffa igång ute på motorväg/landsväg. Man kan även tänka sig att REX:en skulle kunna köras på nån slags biobränsle. Skulle inte alls behövas så stora mängder. Det skulle även vara betydligt enklare för folk i lägenhet att ha en sån bil än en ren elbil.
Så varför byggs det inte en sån?
ps. Vad gäller driftskostnader så är inte en elbil så himla mycket billigare än en snål dieselbil ens om man laddar hemma. 2-3 kWh per mil krävs och det kostar väl 3-5:-/mil inklusive nätavgift och skatter? Att jämföra med en diesel som drar 0,4 liter/mil och kostar 5-6:-/mil.
2-3kWh/mil har du på en stor SUV. Visa mig en diesel SUV av av storleken XC90, Q7, osv som drar 0,4l/mil.
https://elspot.nu/
Här kan du se elpriserna. Ladda på natten och du är nere i spotpriser på 15-30 öre. Sen tillkommer nätavgifter, elskatt, moms, mm om gör att du hamnar på ca 1kr/kWh.
Jag gissar att biltillverkarna inte vill bygga en seriehybrid (typ i3 REX) för att man redan har en motoravdelning och utrustning för stora motorer och så hänger man på en liten elmotor (paralellhybrid) för att bli miljövänligare.
En seriehybrid är ju i grund och botten en BEV med räckviddsförlängare. Dvs biltillverkarna måste utgå från en BEV-plattform för att bygga en seriehybrid.
Dom har inga BEV-plattformar idag och därför kommer det inga såna bilar. När BEV-plattformarna tar över så kommer förmodligen seriehybriderna bli vanligare.
Effektmässigt så behöver man ju typ bara 30-50Hk för att åka motorväg i jämn fart. Dvs den lilla räckviddsförlängaren behöver inte ha 300HK utan det räcker med en liten MC-motor på typ 50Hk.
Ingen utvecklar idag små motorer på typ 50Hk till bilar och man saknar alltså den typen av byggblock i sin portfölj.
Därför ser vi inga seriehybrider idag.