Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Moderator: Redaktion
Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Många fördomar märker man, precis samma sak som elbilsägare ogillar när det gäller el.
Jag vet många hybridåkare som gör allt för att åka på el. Och har valt hybrid just för att man till vardags klarar sig bra med hybriden men på långresor eller sommarstugetrippen helt enkelt inte funkar eller är värt den stora inköpskostnaden för elbil.
Hybrid ser jag som ett jättebra alternativ, åkte en sån där törstig Volvo tidigare och låg runt 0,3 i snitt (om jag är lite taskig mot bilen) på 6000 mil.
150-200 mil var oftast inga problem för mig.
Rekordet var 355 mil.
Jag vet många hybridåkare som gör allt för att åka på el. Och har valt hybrid just för att man till vardags klarar sig bra med hybriden men på långresor eller sommarstugetrippen helt enkelt inte funkar eller är värt den stora inköpskostnaden för elbil.
Hybrid ser jag som ett jättebra alternativ, åkte en sån där törstig Volvo tidigare och låg runt 0,3 i snitt (om jag är lite taskig mot bilen) på 6000 mil.
150-200 mil var oftast inga problem för mig.
Rekordet var 355 mil.
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag är en sån. Kör lätt hellre utan värme och täckbrallor för att komma längre på elen. Ogillar starkt när bensinmotorn rosslar igång. Körde i princip hela sommaren på en tank soppa då just min ”körcykel” funkar kanon med phevens räckvidd.Esterox skrev:Många fördomar märker man, precis samma sak som elbilsägare ogillar när det gäller el.
Jag vet många hybridåkare som gör allt för att åka på el. Och har valt hybrid just för att man till vardags klarar sig bra med hybriden men på långresor eller sommarstugetrippen helt enkelt inte funkar eller är värt den stora inköpskostnaden för elbil.
Hybrid ser jag som ett jättebra alternativ, åkte en sån där törstig Volvo tidigare och låg runt 0,3 i snitt (om jag är lite taskig mot bilen) på 6000 mil.
150-200 mil var oftast inga problem för mig.
Rekordet var 355 mil.
//Benke
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Ja precis. Synd att elvärme inte finns men hade ju påverkat räckvidden.benke_berguv skrev:Jag är en sån. Kör lätt hellre utan värme och täckbrallor för att komma längre på elen. Ogillar starkt när bensinmotorn rosslar igång. Körde i princip hela sommaren på en tank soppa då just min ”körcykel” funkar kanon med phevens räckvidd.Esterox skrev:Många fördomar märker man, precis samma sak som elbilsägare ogillar när det gäller el.
Jag vet många hybridåkare som gör allt för att åka på el. Och har valt hybrid just för att man till vardags klarar sig bra med hybriden men på långresor eller sommarstugetrippen helt enkelt inte funkar eller är värt den stora inköpskostnaden för elbil.
Hybrid ser jag som ett jättebra alternativ, åkte en sån där törstig Volvo tidigare och låg runt 0,3 i snitt (om jag är lite taskig mot bilen) på 6000 mil.
150-200 mil var oftast inga problem för mig.
Rekordet var 355 mil.
//Benke
Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Kräver en entusiast. Phev kan absolut vara en effektiv teknik men förutsätter en motiverad förare. Förmodligen rätt få som maximerar som du..benke_berguv skrev:Jag är en sån. Kör lätt hellre utan värme och täckbrallor för att komma längre på elen.
Batteriets åldring kan också vara ett frågetecken i PHEVar. Väl utnyttjat 2 fulla cykler per dag. Höga urladdningsströmmar (relativt batteristorlek) Måste ofta stå fullt. Ofta urladdat.
En intressant lösning som låter bra men en typisk kompromiss. Största fördelen är i mina ögon att det är en inkörsport till renodlad eldruft.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Läste om någon som hade laddhybrid, och i princip bara körde den på el, så att vanliga motorn tog skada av att inte brukas.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Kunde jag säga redan för 5 år sedan då jag märkte att min Golf GTE drog typ dubbelt med bränsle jämfört med spec över tid (ca 0,3l/mil istället för ca 0,15l/mil)... elförbrukning låg på ca 1kwh/mil så drygt 4kwh/mil om man slår ihop energiförbrukning för både el/bensin.
Misslyckande varje gång bensinmotorn gick igång (speciellt då den startade vid minusgrader trots laddat batteri).
Vår Model 3 LR AWD drar ca hälften (1,9kwh per mil över tid ) och då har vi ändå en hel del Autobahn +200km/t i den mixen så elbil är myyycket mer energieffektivt och bättre för miljön i kombination med snabbare acceleration.
Finns ingen anledning att gå på pluginhybrid idag när dom rena elbilarna har blivit billigare och fått längre räckvidd samt laddinfra är så mycket bättre och servicekostnad för ex Tesla Model 3 i stort är gratis (500sek på 7000mil körda hittills). Elen har på 7000mil gått på under 2000sek totalt då det finns enormt många ställen att ladda gratis på.
Misslyckande varje gång bensinmotorn gick igång (speciellt då den startade vid minusgrader trots laddat batteri).
Vår Model 3 LR AWD drar ca hälften (1,9kwh per mil över tid ) och då har vi ändå en hel del Autobahn +200km/t i den mixen så elbil är myyycket mer energieffektivt och bättre för miljön i kombination med snabbare acceleration.
Finns ingen anledning att gå på pluginhybrid idag när dom rena elbilarna har blivit billigare och fått längre räckvidd samt laddinfra är så mycket bättre och servicekostnad för ex Tesla Model 3 i stort är gratis (500sek på 7000mil körda hittills). Elen har på 7000mil gått på under 2000sek totalt då det finns enormt många ställen att ladda gratis på.
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 4 gång.
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag kör en Mitsubishi så den har massor med värme om man vill. Min typiska bilresa är 10 min lång och eftersom det är kallt på vägen till och från bilen vilket gör att jag ändå är varmt klädd samt att bilen är förvärmd när jag åker så är det inte så extremt som det kan låta.Esterox skrev:Ja precis. Synd att elvärme inte finns men hade ju påverkat räckvidden.benke_berguv skrev:Jag är en sån. Kör lätt hellre utan värme och täckbrallor för att komma längre på elen. Ogillar starkt när bensinmotorn rosslar igång. Körde i princip hela sommaren på en tank soppa då just min ”körcykel” funkar kanon med phevens räckvidd.Esterox skrev:Många fördomar märker man, precis samma sak som elbilsägare ogillar när det gäller el.
Jag vet många hybridåkare som gör allt för att åka på el. Och har valt hybrid just för att man till vardags klarar sig bra med hybriden men på långresor eller sommarstugetrippen helt enkelt inte funkar eller är värt den stora inköpskostnaden för elbil.
Hybrid ser jag som ett jättebra alternativ, åkte en sån där törstig Volvo tidigare och låg runt 0,3 i snitt (om jag är lite taskig mot bilen) på 6000 mil.
150-200 mil var oftast inga problem för mig.
Rekordet var 355 mil.
//Benke
Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Vi har den som andrabil (förstabil är en Bmw i3s) och det finns helt inget annat laddbart med krok och plats för hela semeterpackningen för under 250000 hur hårt man än letar så den får duga tills vidare.
//Benke
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Märkligt att när man kollar driftskostnader på avgasbilar och hybrider så kollar man oftast endast på fossilbränslekostnaden, elen för motorvärmare och laddning ignoreras. När det kommer till elbilar så måste uppvärmningskostnaden också räknas in.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag kör en Volvo T8 idag och har funderat på en e-tron. Jag kör den som personalbil och har tagit ut en offert på E-tron. Min V90 T8 kostar mig 5500k/månad netto snitt över 36 månader. Lägg till att jag tankar för 500kr i månaden. Min laddhybrid kostar mig då 6000kr i månaden TCO en e-tron 50 utan något extra förutom drag skulle kosta mig strax över 6k i månaden utan att jag räknat in någon el i det priset (har inte tagit med el till min laddhybrid heller) så i bästa fall skulle man kunna få det till ett nollsummespel men att få det till att en e-tron skulle bli billigare tror jag inte på. Jag själv skulle kunna tänka mig betala något mer för att köra en ren elbil. Men den enda som verkar kunna konkurrera just nu är ID4 om man ser till storlek på bil och pris.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
500sek/mån låter väldigt lite för bensin. Sedan har du servicekostnad att räkna på.JK800 skrev:Jag kör en Volvo T8 idag och har funderat på en e-tron. Jag kör den som personalbil och har tagit ut en offert på E-tron. Min V90 T8 kostar mig 5500k/månad netto snitt över 36 månader. Lägg till att jag tankar för 500kr i månaden. Min laddhybrid kostar mig då 6000kr i månaden TCO en e-tron 50 utan något extra förutom drag skulle kosta mig strax över 6k i månaden utan att jag räknat in någon el i det priset (har inte tagit med el till min laddhybrid heller) så i bästa fall skulle man kunna få det till ett nollsummespel men att få det till att en e-tron skulle bli billigare tror jag inte på. Jag själv skulle kunna tänka mig betala något mer för att köra en ren elbil. Men den enda som verkar kunna konkurrera just nu är ID4 om man ser till storlek på bil och pris.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Service är inräknat i priset. Har nog en ganska optimal körcyckel för en laddhybrid. Har 3mil till jobbet där jag kan ladda. Så dom gånger jag kör på bensin är bara då jag behöver köra något extra efter det dagliga. Visst kör jag från jobbet är hemma någon timma och det sedan ska handlas och köras till träning eller liknande så kan det gå någon liter eller två den dagen. Annars är det bara på långresor. En vanlig månad har jag förbrukar ca 1/2 tanken som bara är på 50lNiklasTesla skrev:500sek/mån låter väldigt lite för bensin. Sedan har du servicekostnad att räkna på.JK800 skrev:Jag kör en Volvo T8 idag och har funderat på en e-tron. Jag kör den som personalbil och har tagit ut en offert på E-tron. Min V90 T8 kostar mig 5500k/månad netto snitt över 36 månader. Lägg till att jag tankar för 500kr i månaden. Min laddhybrid kostar mig då 6000kr i månaden TCO en e-tron 50 utan något extra förutom drag skulle kosta mig strax över 6k i månaden utan att jag räknat in någon el i det priset (har inte tagit med el till min laddhybrid heller) så i bästa fall skulle man kunna få det till ett nollsummespel men att få det till att en e-tron skulle bli billigare tror jag inte på. Jag själv skulle kunna tänka mig betala något mer för att köra en ren elbil. Men den enda som verkar kunna konkurrera just nu är ID4 om man ser till storlek på bil och pris.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Mestadels hemmaladdning. Men som Mati skriver förbrukar Etron betydligt mer än Volvon som ligger på 1,8-2 kw/h.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
Men jag vill prova el och Etron var bäst på totalen utav det jag vill ha. Fick oförskämt bra betalt för Volvon med. Köpte den för 520 och sålde för 440 trots 18 månader.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Då jag går i samma tankar som dig så uppdatera gärna då du kört din e-tron någon vecka. Även om jag mer är inne på en ID4 just nu så finns e-tron kvar som alternativ.Esterox skrev:Mestadels hemmaladdning. Men som Mati skriver förbrukar Etron betydligt mer än Volvon som ligger på 1,8-2 kw/h.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
Men jag vill prova el och Etron var bäst på totalen utav det jag vill ha. Fick oförskämt bra betalt för Volvon med. Köpte den för 520 och sålde för 440 trots 18 månader.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Åker du Volvo idag? Jag tänkte skriva i E-tron trådenJK800 skrev:Då jag går i samma tankar som dig så uppdatera gärna då du kört din e-tron någon vecka. Även om jag mer är inne på en ID4 just nu så finns e-tron kvar som alternativ.Esterox skrev:Mestadels hemmaladdning. Men som Mati skriver förbrukar Etron betydligt mer än Volvon som ligger på 1,8-2 kw/h.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
Men jag vill prova el och Etron var bäst på totalen utav det jag vill ha. Fick oförskämt bra betalt för Volvon med. Köpte den för 520 och sålde för 440 trots 18 månader.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Rätt platser är ju i så fall hemma. Det.är inte riktigt svart eller vitt heller. En laddhybrid är dyrare om du regelbundet kör längre än vad den klarar av på el. Men den blir billigare igen (fast en diesel blir ännu billigare) om du regelbundet kör så mycket att det skulle krävas att en elbil måste snabbladdas.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.
Det finns mao en sweetspot där en ren elbil är bättre, och det är när man har ett körmönster som gör att man alltid kan ladda hemma men som en laddhybrid inte klarar av på enbart eldrift.
Man får inte heller glömma värdeminskningen. E-tron är mycket dyrare i inköp, den blir alltså dyrare även i den punkten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Rätt plats att ladda är där det är gratis . Fördelen med Tesla är deras snabbladdningsnätverk som är billigare och mer omfattande än Ionity samt det att garanti inte påverkas av service (som i stort är gratis). Sedan har vi osäkerhetsfaktorn vilken är andrahandsvärdet, först då när man säljer eller skrotar kan man räkna fram den riktiga milkostnaden (totalkostnad/mil) .mati skrev:Rätt platser är ju i så fall hemma. Det.är inte riktigt svart eller vitt heller. En laddhybrid är dyrare om du regelbundet kör längre än vad den klarar av på el. Men den blir billigare igen (fast en diesel blir ännu billigare) om du regelbundet kör så mycket att det skulle krävas att en elbil måste snabbladdas.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.
Det finns mao en sweetspot där en ren elbil är bättre, och det är när man har ett körmönster som gör att man alltid kan ladda hemma men som en laddhybrid inte klarar av på enbart eldrift.
Man får inte heller glömma värdeminskningen. E-tron är mycket dyrare i inköp, den blir alltså dyrare även i den punkten.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Fast nu var ju frågan inte om en Tesla är billigare än en laddhybrid, för det är den säkert. Frågan var om en e-tron är billigare. Och det tror jag som sagt inte att den är.NiklasTesla skrev:Rätt plats att ladda är där det är gratis . Fördelen med Tesla är deras snabbladdningsnätverk som är billigare och mer omfattande än Ionity samt det att garanti inte påverkas av service (som i stort är gratis). Sedan har vi osäkerhetsfaktorn vilken är andrahandsvärdet, först då när man säljer eller skrotar kan man räkna fram den riktiga milkostnaden (totalkostnad/mil) .
Och gratis laddning tillhör ju numera nästan det förflutna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Finns hur många ställen somhelst på uppladdning.nu som är gratis och blir fler och fler med ex Lidls satsning på gratis laddare 50kw. Teslas destionationsladdare är gratis och dom blir fler och fler.mati skrev:Fast nu var ju frågan inte om en Tesla är billigare än en laddhybrid, för det är den säkert. Frågan var om en e-tron är billigare. Och det tror jag som sagt inte att den är.NiklasTesla skrev:Rätt plats att ladda är där det är gratis . Fördelen med Tesla är deras snabbladdningsnätverk som är billigare och mer omfattande än Ionity samt det att garanti inte påverkas av service (som i stort är gratis). Sedan har vi osäkerhetsfaktorn vilken är andrahandsvärdet, först då när man säljer eller skrotar kan man räkna fram den riktiga milkostnaden (totalkostnad/mil) .
Och gratis laddning tillhör ju numera nästan det förflutna.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Ja jag kör V90 T8 idag. Lutar åt ID4 eller RAV4 laddhybrid vid nästa byte. Men är lite intresserad av E-tron med..
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Serviceavtal hos Volvo kostar ca 200kr/mån.NiklasTesla skrev:500sek/mån låter väldigt lite för bensin. Sedan har du servicekostnad att räkna på.JK800 skrev:Jag kör en Volvo T8 idag och har funderat på en e-tron. Jag kör den som personalbil och har tagit ut en offert på E-tron. Min V90 T8 kostar mig 5500k/månad netto snitt över 36 månader. Lägg till att jag tankar för 500kr i månaden. Min laddhybrid kostar mig då 6000kr i månaden TCO en e-tron 50 utan något extra förutom drag skulle kosta mig strax över 6k i månaden utan att jag räknat in någon el i det priset (har inte tagit med el till min laddhybrid heller) så i bästa fall skulle man kunna få det till ett nollsummespel men att få det till att en e-tron skulle bli billigare tror jag inte på. Jag själv skulle kunna tänka mig betala något mer för att köra en ren elbil. Men den enda som verkar kunna konkurrera just nu är ID4 om man ser till storlek på bil och pris.NiklasTesla skrev:Tror tvärt om att E-Tron kommer bli grymt mycket billigare än Volvo (totalkostnad/mil) om du bara laddar på rätt platser.mati skrev:Naturligtvis är e-tron dyrare per mil än en hybrid-Volvo. Om du kör mest på el i din laddhybrid redan idag så kan e-tron inte konkurrera på något sätt rent prismässigt, den är dyrare på allt. Den förbrukar ju dessutom mer el än Volvon antar jag. Den är alltså dyrare i drift, till och med till vardags. Och på långresor är Volvon naturligtvis alltid mycket billigare.Esterox skrev:Jag skulle ha hämtat min E-tron igår men får den på måndag istället. Tror den kommer bli dyrare per mil än min Volvo.
Jag ser det mer som en principfråga att välja en ren elbil. Men rent ekonomiskt är en laddhybrid förmodligen nästan alltid ett bättre val, förutsatt man kör på el till vardags.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
För min v60 d4 kostade det 600kr/mån.Fredrik j skrev:
Serviceavtal hos Volvo kostar ca 200kr/mån.
Volvos pluginer kostar ju typ som en Tesla även i inköpskostnad förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Kostnaden för serviceavtal har rasat betydligt.taliz skrev:För min v60 d4 kostade det 600kr/mån.Fredrik j skrev:
Serviceavtal hos Volvo kostar ca 200kr/mån.
Volvos pluginer kostar ju typ som en Tesla även i inköpskostnad förövrigt.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Möjligt att det är så på vissa ställen, men det är inte min erfarenhet. Jag vet många ställen som har varit gratis tidigare men som inte längre är det. Nya gratis laddplatser är ingenting jag har sett på länge. Däremot är de platserna som fortfarande är gratis i princip alltid upptagna.NiklasTesla skrev:Finns hur många ställen somhelst på uppladdning.nu som är gratis och blir fler och fler med ex Lidls satsning på gratis laddare 50kw. Teslas destionationsladdare är gratis och dom blir fler och fler.mati skrev:Fast nu var ju frågan inte om en Tesla är billigare än en laddhybrid, för det är den säkert. Frågan var om en e-tron är billigare. Och det tror jag som sagt inte att den är.NiklasTesla skrev:Rätt plats att ladda är där det är gratis . Fördelen med Tesla är deras snabbladdningsnätverk som är billigare och mer omfattande än Ionity samt det att garanti inte påverkas av service (som i stort är gratis). Sedan har vi osäkerhetsfaktorn vilken är andrahandsvärdet, först då när man säljer eller skrotar kan man räkna fram den riktiga milkostnaden (totalkostnad/mil) .
Och gratis laddning tillhör ju numera nästan det förflutna.
Teslas gratis destinationsladdare är tämligen irrelevanta för en e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14