Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Moderator: Redaktion
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Elbilist sedan 2014
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Och min hybrid tappade 19kr/Milen.d3marcus skrev:Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Vi valde mellan en ny tesla MX eller en beggad volvo XC90 med 2500 mil på mätaren.
Blev MX pga förmodad lägre kostnad på lång sikt (TCO) och tech, drivlina etc är överlägsen.
Blev MX pga förmodad lägre kostnad på lång sikt (TCO) och tech, drivlina etc är överlägsen.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Vilket också är helt ok. Finns många med mycket högre värdeminskning.d3marcus skrev:Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
Elbilist sedan 2014
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Alltid svårt att räkna värdeminskning per mil och jämföra om man inte har alla förutsättningar klara för sig. Man kan ju plocka ut en bil för 700-1000 kSEK och efter en månad bli tvungen och sälj efter 10 mil med ett tapp på 50-100 kSEK.Klintan skrev:Vilket också är helt ok. Finns många med mycket högre värdeminskning.d3marcus skrev:Den S75D jag köpte tappade 36 kr/mil...Klintan skrev:Sålde min S75D med en värdeminskning på 17 kr/mil nu, men det var enbart för att jag lyckades pricka in Teslas stora försäljningshets våren 2019. De som köpte några månader tidigare har en helt annan milkostnad, mångdubbelt högre.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag går från laddhybrid till ren elbil. Det verkar faktiskt som att med förbrukningen på E-tronen så kanske jag till och med får betala mera per mil än med hybriden trots ca 6 mil ToR. Och långresor med snabbladdning är ju rena förlusten. Så en superb hybrid är både billigare och smartare att köpa eller kanske till och med A6 hybrid.mati skrev:Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Jag vill prova elbil men kan tänka mig att nästa bil blir en hybrid igen. Men först skall jag hämta ut min E-tron imorgon !
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Hade vi däremot bott mitt i stan och bilen gått korta sträckor lite då och då så hade en laddhybrid kanske varit ett alternativ. Många av dessa människor kör ju bara till IKEA eller mataffären några km bort och det funkar ju utmärkt med en laddhybrid. Sedan gör de en eller två resor till fjällen och sommarstugan och då slipper de tänka utan kan fortsätta som vanligt och tanka.
För mig spelar inte kostnaden för Superchargening någon jättestor roll. Jag har ju inte lyckats förbruka mina fria mil ens så även om det kostat mig som diesel hade det knappt påverkat budgeten.
Hade vi däremot bott mitt i stan och bilen gått korta sträckor lite då och då så hade en laddhybrid kanske varit ett alternativ. Många av dessa människor kör ju bara till IKEA eller mataffären några km bort och det funkar ju utmärkt med en laddhybrid. Sedan gör de en eller två resor till fjällen och sommarstugan och då slipper de tänka utan kan fortsätta som vanligt och tanka.
För mig spelar inte kostnaden för Superchargening någon jättestor roll. Jag har ju inte lyckats förbruka mina fria mil ens så även om det kostat mig som diesel hade det knappt påverkat budgeten.
-
- Inlägg: 521
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Idag skulle jag nog välja mellan att köpa en Tesla eller att privatleasa en laddhybrid.Esterox skrev:Jag går från laddhybrid till ren elbil. Det verkar faktiskt som att med förbrukningen på E-tronen så kanske jag till och med får betala mera per mil än med hybriden trots ca 6 mil ToR. Och långresor med snabbladdning är ju rena förlusten. Så en superb hybrid är både billigare och smartare att köpa eller kanske till och med A6 hybrid.mati skrev:Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Jag vill prova elbil men kan tänka mig att nästa bil blir en hybrid igen. Men först skall jag hämta ut min E-tron imorgon !
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Ja tyvärr saknar teslan en del funktioner och den kompromissen ville jag inte göra. Men du har annars helt rätt i ekonominBEV[e-Rage] skrev:Idag skulle jag nog välja mellan att köpa en Tesla eller att privatleasa en laddhybrid.Esterox skrev:Jag går från laddhybrid till ren elbil. Det verkar faktiskt som att med förbrukningen på E-tronen så kanske jag till och med får betala mera per mil än med hybriden trots ca 6 mil ToR. Och långresor med snabbladdning är ju rena förlusten. Så en superb hybrid är både billigare och smartare att köpa eller kanske till och med A6 hybrid.mati skrev:Jag hade fram tills för nåt år sedan aldrig kunnat tänka mig nåt annat än en ren elbil. Men jag har tänkt om lite där. Även om jag fortfarande tycker att rena elbilar är mycket bättre i det långa loppet så inser jag att laddhybriderna, åtminstone de med hyfsad räckvidd, har sina uppenbara fördelar. Som du säger så kör man förhoppningsvis 90% på el ändå, och på de ganska få långresorna man gör kan man dra nytta av att tanka bensin, det är både billigare och går såklart snabbare. Sen är det ju den eviga dragkroksfrågan. Elbilar med drag är fortfarande inte särskilt vanliga, eller så har de löjligt låg dragvikt. Hybrider har inte det problemet. Och för oss som har husvagn - fastän den är liten - är en laddhybrid förmodligen egentligen ett smartare val än en ren elbil. Men skulle jag skaffa en laddhybrid nu går det stick i stäv med det jag har predikat i många år. Dessutom är räckvidden lite för dålig hos de flesta hybriderna, jag skulle alltså förmodligen inte klara mig med enbart 10% bensindrift. Och då faller hela konceptet.JK800 skrev:Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Jag vill prova elbil men kan tänka mig att nästa bil blir en hybrid igen. Men först skall jag hämta ut min E-tron imorgon !
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Om du behöver åka 1 mil på bensin och resten el så är ju inte det så dumt. Ha en förbrukning på elbil runt 2,50-3 KW/h så är hybriden billigare.LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Hade vi däremot bott mitt i stan och bilen gått korta sträckor lite då och då så hade en laddhybrid kanske varit ett alternativ. Många av dessa människor kör ju bara till IKEA eller mataffären några km bort och det funkar ju utmärkt med en laddhybrid. Sedan gör de en eller två resor till fjällen och sommarstugan och då slipper de tänka utan kan fortsätta som vanligt och tanka.
För mig spelar inte kostnaden för Superchargening någon jättestor roll. Jag har ju inte lyckats förbruka mina fria mil ens så även om det kostat mig som diesel hade det knappt påverkat budgeten.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Ja, så är det kanske. Jag har 2 mil t o r till affären. Då funkar det ju med laddhybrid iofs. Till Lidköping som vi brukar åka till är det 6 mil t o r, och det blir ju redan tajt.LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Sen åker jag ibland till kunder, och det är minst 4 mil enkel väg vilket betyder att en laddhybrid inte funkar så bra längre.
Å andra sidan tar vi Golfen för de flesta ärenden och man skulle ju kunna arrangera sig så att jag får ta Golfen när jag ska åka till kunder. Men det känns ärligt talat ganska bökigt att man måste alltid fundera på vilken bil man ska ta bara för att slippa tanka bensin.
Som jag skrev i en annan tråd nånstans, en laddhybrid med en räckvidd på 10 mil hade varit det optimala. Men då pratar vi Mercedes och en prisklass som ligger i paritet med ganska dyra elbilar. Det är alltså inget alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Fast ur ekonomisk synpunkt så tror jag du har fel Mati. Du skulle testa en hybrid.mati skrev:Ja, så är det kanske. Jag har 2 mil t o r till affären. Då funkar det ju med laddhybrid iofs. Till Lidköping som vi brukar åka till är det 6 mil t o r, och det blir ju redan tajt.LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Sen åker jag ibland till kunder, och det är minst 4 mil enkel väg vilket betyder att en laddhybrid inte funkar så bra längre.
Å andra sidan tar vi Golfen för de flesta ärenden och man skulle ju kunna arrangera sig så att jag får ta Golfen när jag ska åka till kunder. Men det känns ärligt talat ganska bökigt att man måste alltid fundera på vilken bil man ska ta bara för att slippa tanka bensin.
Som jag skrev i en annan tråd nånstans, en laddhybrid med en räckvidd på 10 mil hade varit det optimala. Men då pratar vi Mercedes och en prisklass som ligger i paritet med ganska dyra elbilar. Det är alltså inget alternativ.
Jag pendlade 8 mil om dagen i hybrid utan möjlighet att ladda. Med förbrukning på 0,25/mil blir det svårslaget.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
En modern hybrid fixar ju 2 mil tur och retur på el ganska lätt.LarsL skrev:För dig Mati elller för mig som har 2 mil till affären och lite till till jobbet så är ju en laddhybrid inte riktigt rätt. Vi kommer få köra på bensin i princip varje gång vi är ute och åker. En REX hade kunnat vara ett alternativ men sådana finns ju inte längre.
Hade vi däremot bott mitt i stan och bilen gått korta sträckor lite då och då så hade en laddhybrid kanske varit ett alternativ. Många av dessa människor kör ju bara till IKEA eller mataffären några km bort och det funkar ju utmärkt med en laddhybrid. Sedan gör de en eller två resor till fjällen och sommarstugan och då slipper de tänka utan kan fortsätta som vanligt och tanka.
För mig spelar inte kostnaden för Superchargening någon jättestor roll. Jag har ju inte lyckats förbruka mina fria mil ens så även om det kostat mig som diesel hade det knappt påverkat budgeten.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Laddhybrider måste servas oftare än vanliga fossilbilar, dessutom slits motorerna mer pga fler kallstarter och dessutom släpper de då ut mer skit.
Ett passerat kapitel i bilutvecklingen om det inte hade varit för de skattemässiga reglerna som enbart finns för att gynna den egna bilindustrin som annars hade fått klappa igen.
Ett passerat kapitel i bilutvecklingen om det inte hade varit för de skattemässiga reglerna som enbart finns för att gynna den egna bilindustrin som annars hade fått klappa igen.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jasså ? Varför då? Min servades vid samma miltal som min tidigare diesel. Visst motorn har inte gått lika mycket men oavsett så är ju inte hybriden dyrare eller kräver service oftare ? Är ju ingen etanol vi pratar om.BrooklynS skrev:Laddhybrider måste servas oftare än vanliga fossilbilar, dessutom slits motorerna mer pga fler kallstarter och dessutom släpper de då ut mer skit.
Ett passerat kapitel i bilutvecklingen om det inte hade varit för de skattemässiga reglerna som enbart finns för att gynna den egna bilindustrin som annars hade fått klappa igen.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Det har visat sig att de kräver mer service och slits betydligt mer då de ofta startas kalla och med omedelbar belastning samt sällan körs genomvarma.
Jag skulle aldrig heller köpa en begagnad laddhybrid. En vanlig möjligen, typ Prius som alltid använder motorn.
Jag skulle aldrig heller köpa en begagnad laddhybrid. En vanlig möjligen, typ Prius som alltid använder motorn.
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag har inte stött på nån laddhybrid som är Dyrare än en ren fossilbil att serva. Har du några konkreta exempel på det?
Servade pheven rätt nyligt och det kostade bra bit under 4000kr vilket inte alls är speciellt farligt kan jag tycka och inte alls mer än vad lexusen innan kostade.
//Benke.
Servade pheven rätt nyligt och det kostade bra bit under 4000kr vilket inte alls är speciellt farligt kan jag tycka och inte alls mer än vad lexusen innan kostade.
//Benke.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Hade inga problem med våran Outlander PHEV, Visst, det var service vart 1500:e mil men det var förhållandevis billigt att serva den. Annars 10+k problemfria mil. Och nog skulle jag säga att den var betydligt renare överlag jämfört med motsvarande ren bensin/dieselbil. På sommarn körde vi ibland tur och retur till jobbet på el, 4 mil. ibland kunde den dra 0.1 l/milen på sträckan. Vintertid betydligt sämre förstås men 0.4/0.5 när batteriet var laddat. Längre sträckor 0.7-0.8.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Ta bort
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Prius är ju en ganska hållbar bil, men vissa fel är mycket dyrare att åtgärda på den, än på andra bilar.BrooklynS skrev:Det har visat sig att de kräver mer service och slits betydligt mer då de ofta startas kalla och med omedelbar belastning samt sällan körs genomvarma.
Jag skulle aldrig heller köpa en begagnad laddhybrid. En vanlig möjligen, typ Prius som alltid använder motorn.
Tex kan startmotorn på andra bilar kosta några tusenlappar att byta om de går sönder, men Prius har inte en vanlig startmotor, utan den har tre funktioner elmotor/generator/startmotor i samma del, det är sällsynt att den går sönder, men när den gör det kostar den typ 30 000 kr att byta.
Batteriet är också dyrt att byta, när det kanske behöver bytas efter tio år eller så, och billigare rekonditonerade batterier kanske bara håller ett par år.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag tror mycket av problemet ligger i den andel som struntar i att ladda, som sabbar statistiken totalt för hela segmentet.Laban skrev:Hade inga problem med våran Outlander PHEV, Visst, det var service vart 1500:e mil men det var förhållandevis billigt att serva den. Annars 10+k problemfria mil. Och nog skulle jag säga att den var betydligt renare överlag jämfört med motsvarande ren bensin/dieselbil. På sommarn körde vi ibland tur och retur till jobbet på el, 4 mil. ibland kunde den dra 0.1 l/milen på sträckan. Vintertid betydligt sämre förstås men 0.4/0.5 när batteriet var laddat. Längre sträckor 0.7-0.8.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Jag tror problemet är att det finns möjlighet att tanka bilen. Det blir lite som med Etanolbilarna, det kändes varmt och gosigt för samvetet när man köpte den men sedan tankades det bensin som förut.Teslaspolen skrev:Jag tror mycket av problemet ligger i den andel som struntar i att ladda, som sabbar statistiken totalt för hela segmentet.
Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga
Så är det nog. Gäller nog också ofta de bilar som släpper ut mest när de körs på bensin och som har för klena elmotorer, XC90 T8 ex.Teslaspolen skrev:Jag tror mycket av problemet ligger i den andel som struntar i att ladda, som sabbar statistiken totalt för hela segmentet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd