Sida 1 av 1

Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 21:34
av Dave_Tesla
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter kring min M3 LR som jag fick levererad sista September.

Efter många års väntan på ngt bättre/billigare samt att barnen växt upp (från barnvagn) beslutade jag mig till slut för en M3 LR. Jag kör framförallt kortresor i Stockholm samt 1-2 ggr per år ner till Skåne. Så ville ha en bil som kunde lösa båda uppgifterna. Har tidigare kört BMW X5 hybrid, därefter Volvo XC60 och frugans krav var att sitta högt vilket jag sket i när jag beställde.

Jag la en beställning i början på September efter att ha provkört såväl M3 som MX där X för mig kändes för stor och nästan som en minibuss på steroider. Eftersom det var en "lagerbil på väg" nästintill garanterade säljaren leverans senast sista september. Teslas intäktsregler skiljer sig från branschen så tillvida att de inte tar intäkten för bilen förrän den blivit uthämtad, så man kan vara nästintill säker på att bilarna levereras vid kvartalsslut. Däremellan kan det lätt bli lite hur som....

Medan jag väntade på bilen läste jag runt på detta forum och byggde successivt upp en känsla av oro kring Teslas kvalitét och servicekänsla baserat på skriverier på detta forum. Jag har en nära vän som arbetar på BMW och som givetvis varnade mig för Tesla. Jag har några andra vänner som kör Tesla och prisade bilen till skyarna.

Jag skulle fått bilen levererad på en måndag, men fredagskvällen före fick jag plötsligt ett sms från Tesla med meddelandet "Din leverans har tyvärr blivit försenad, vi återkommer med ny leveranstid". Lite senare på kvällen fick jag ett mail med leverans två dagar senare, hör och häpna den sista september :-). På tisdagen ringer jag upp Tesla och får omedelbart svar från deras leveranskoordinator som lovar att bevaka och bekräfta så fort han vet att bilen kommer att levereras. Samma kväll runt 20-snåret får jag ett personligt sms från samma leveranskoordinator att bilen är garanterad och kommer kunna hämtas dagen efter.

På leveransdagen åker jag ut till Trosta norr om Stockholm som när man kommer fram verkligen inte känns premium... men omhändertagandet känns personligt och bra och snart går jag ut till min nya bil tillsammans med en leveranstjej. Jag frågar henne hur det är med kvallan nuförtiden och om jag borde inspektera bilen. Svaret är att de redan har gått igenom bilen och de kvalitetsproblem som tidigare fanns inte är så vanliga längre. Trots svaret drar jag upp min checklista (som jag hittade på detta forumet) och kör igång. Jag fokar framförallt på lack/plastdetaljer. Hittar en hel del plast kvar men i övrigt ser allt bra ut. När jag böjer mig ner ser jag att stötfångaren är slarvigt lackad vilket bekräftas av leverans. De lägger in en concern och säger att service kommer åtgärda detta. I övrigt ser det bra ut så jag rullar hemåt. Känslan är grym!

Bilen funkar smärtfritt och jag bokar servicebesök. Dagen före besöket ringer service upp och bara stämmer av att jag vet var jag ska lämna bilen. När jag lämnar in bilen byter de stötfångaren till en ny. Jag klagar också på en list på insidan som de omedelbart byter. Mycket bra service, väldigt kundorienterat och personligt. Vi skämtar lite om att de ser fram emot att slippa amerikansktillverkade bilar när den tyska fabriken väl kommer igång. De avslutar med att påminna att det bara är att komma in om jag hittar något mer...

Jag har sedan dess inte haft några problem med bilen. Har kört toR Stockholm- Skåne samt småturer i Stockholm. Är fantastiskt nöjd med allt. Tycker kvalitén är helt ok/bra. Visst heljusassistenten går inte att använda (än) om man inte vill hamna i bråk med alla lastbilar på vägarna. Men overall är helhetsintrycket mkt bra.

Har passat på att montera på stänkskydd fram och bak (de förmonterade är ju skit) samt att lägga på en opticoat hos Johan (kan rekommendera honom starkt).

Jag skulle positionera Teslas kvalitetsintryck som bättre än min Volvo men inte i klass med en BMW. Kupéljudet i BMW är i en klass för sig men Teslan är relativt behaglig upp till ca 110 km/h.

Det märks att organisationen kring Tesla är rel ung men kundupplevelsen och bemötandet har för mig varit förstklassig hela vägen.

Visst är det lite surt att om jag hade väntat med beställningen en månad så hade jag fått automatisk baklucka etc men samtidigt om man låser fast sig på såna saker ska man nog inte ha en Tesla utan köpa en bil baserat på traditionella modellcykler.

Sist men inte minst en eloge till detta forum där jag hittat väldigt mycket matnyttig information. Min fru blev förresten nöjd med då hon känner det som hon sitter högt i bilen (hon menar egentligen sikten framåt men skit samma)

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 21:39
av taliz
Kul! Och tur att frun blev nöjd ändå. :lol:
Tänk på att tredjeparts stänkskydd ofta går upp högre på karossen. Risk att de skaver upp lacken där, så bra att åtminstone ha folie under där.

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 21:46
av zata
Trevlig läsning. Och bra att frugan blev nöjd, underlättar :roll:

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 21:47
av ChristerSjo
Dave_Tesla skrev:
Visst är det lite surt att om jag hade väntat med beställningen en månad så hade jag fått automatisk baklucka etc men samtidigt om man låser fast sig på såna saker ska man nog inte ha en Tesla utan köpa en bil baserat på traditionella modellcykler.
Kul att att höra något positivt då man normalt sett bara tar sig mödan att "skriva" när man är missnöjd.

Bilar blir mer och mer tekonologi, det är som datorer. Köper du en så kommer något bättre efter 6-7 månader. :)

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 21:56
av Dave_Tesla
ChristerSjo skrev:
Dave_Tesla skrev:
Visst är det lite surt att om jag hade väntat med beställningen en månad så hade jag fått automatisk baklucka etc men samtidigt om man låser fast sig på såna saker ska man nog inte ha en Tesla utan köpa en bil baserat på traditionella modellcykler.
Kul att att höra något positivt då man normalt sett bara tar sig mödan att "skriva" när man är missnöjd.

Bilar blir mer och mer tekonologi, det är som datorer. Köper du en så kommer något bättre efter 6-7 månader. :)
Helt enig! Sen glömde jag en sak. Jag fattade aldrig att Tesla är helt unika med sitt SC-nät. Alla de andra förlitar sig ju på chargers utan kraftnätsspänning så gissar det blir många koppar kaffe i väntan på att ladda klart. Detta tillsammans med Teslas OTA och computerfirst tror jag personligen inte att de traditionella biltillverkarna kommer klara av att närma sig på mååånga år. traditionella biltillverkare har en annan nackdel och det är deras traditionella distributionsmodell som är grymt invecklad och ljupt rotad i deras kulturer. Teslas teknikfördel i övrigt kanske inte är mer än 3-5 år men jag tror många underskattar hur stort disruption hela elförändringen kommer att bli för de gamla, trötta drakarna (bara en personlig reflektion)

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 22:00
av Dave_Tesla
zata skrev:
Trevlig läsning. Och bra att frugan blev nöjd, underlättar :roll:
Happy wife happy life .... :D

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 22:11
av pawweshark
Kul att du är nöjd, vilken färg valde du?
Jag hämtade samma dag ut en vit LR och brottas med massor av lackproblem och diverse kvalitetsproblem på inredningsdetaljer :evil: :evil:

Tesla har massor att jobba med för att öka kundupplevelsen

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 22:36
av holden
Vi hämtade också samma dag, gick inte att göra någon okulärbesiktning i mörkret och det har heller inte blivit av sedan dess.

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 21 okt 2020 23:26
av Thexps
Dave_Tesla skrev:
och frugans krav var att sitta högt vilket jag sket i när jag beställde.
Magiskt roligt :lol:

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 11:16
av tangotobbe
Det här var en väldigt glädjande historia!

Har varit sugen på just en M3 LR och smugit runt på det här forumet, Reddit och diverse nyhetssajter sen i somras, och man saknar ju lite nyans i en del berättelser väldigt ofta... :D Det här kändes istället mycket mer realistiskt än "allt är perfekt"/"allt är kass", så nu känner jag mig mer trygg i min uppfattning kring Tesla som organisation och tillverkare (att allt inte är toppen men att det på det stora hela blir väldigt bra ändå). Tack för en nyanserad och humoristisk berättelse :)

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 12:03
av holden
Om man ska göra en liten jämförelse med annan biltillverkare, i mitt fall Audi, är det ju en milsvid skillnad gällande leveransproceduren. När jag hämtade ut ny Audi stod personalen uppsträckta som korgossar, bilen var insvept i velourstrumpa och på huven låg paraply, fönsterskrapor och diverse småplock och fan vet om det inte låg en blomsterkvast där också.

Tesla: två minuters genomgång på en mörk parkering, varsågod här är nycklarna (plastkorten), tack och hej. Att man hos Audi skulle behöva syna bilen efter eventuella fel kom inte på fråga, det förutsatte jag att någon kvalitetsansvarig redan gjort - det förutsätter jag oavsett bilmärke.

Efter att ha haft Teslan några veckor är det fortfarande nyhetsvärdet den lever på, en fröjd att köra i jämförelse med fossildinosaurien. Om det finns dammkorn i lacken vet jag inte, det är mycket möjligt. Några uppenbara brister annat än att det oftast varnar om nedsatt kamerafunktion för autopiloten har jag inte upptäckt, någon nedsatt autopilotfunktion pga detta har inte noterats. Det skallrar lite i förardörren eftersom rutorna av någon anledning är programmerade att åka ner en bit efter ett visst tidsintervall så jag kör ofta upp rutorna med elhissarna för att få tyst på det. I övrigt är bristen på information Teslas största akilleshäl, det är mycket man måste läsa sig till på forumet och användarmanualen är otydlig på många punkter. Den viktigaste lärdomen: kommer aldrig köpa fossilbil igen!

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 12:31
av pawweshark
holden skrev:
Om man ska göra en liten jämförelse med annan biltillverkare, i mitt fall Audi, är det ju en milsvid skillnad gällande leveransproceduren. När jag hämtade ut ny Audi stod personalen uppsträckta som korgossar, bilen var insvept i velourstrumpa och på huven låg paraply, fönsterskrapor och diverse småplock och fan vet om det inte låg en blomsterkvast där också.

Tesla: två minuters genomgång på en mörk parkering, varsågod här är nycklarna (plastkorten), tack och hej. Att man hos Audi skulle behöva syna bilen efter eventuella fel kom inte på fråga, det förutsatte jag att någon kvalitetsansvarig redan gjort - det förutsätter jag oavsett bilmärke.

Efter att ha haft Teslan några veckor är det fortfarande nyhetsvärdet den lever på, en fröjd att köra i jämförelse med fossildinosaurien. Om det finns dammkorn i lacken vet jag inte, det är mycket möjligt. Några uppenbara brister annat än att det oftast varnar om nedsatt kamerafunktion för autopiloten har jag inte upptäckt, någon nedsatt autopilotfunktion pga detta har inte noterats. Det skallrar lite i förardörren eftersom rutorna av någon anledning är programmerade att åka ner en bit efter ett visst tidsintervall så jag kör ofta upp rutorna med elhissarna för att få tyst på det. I övrigt är bristen på information Teslas största akilleshäl, det är mycket man måste läsa sig till på forumet och användarmanualen är otydlig på många punkter. Den viktigaste lärdomen: kommer aldrig köpa fossilbil igen!
Kan bara hålla med. Att man skall behöva springa runt med checklista och syna bilen innan leverans är ju helt absurt. Dessutom släpper man ut bilar som knappast skulle rullat ut från tex Audis fabriker.
Finns det ens en kvalitets/leverans ansvarig person här i Sverige? PM:a mig gärna om ni sitter på sådan info

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 12:42
av Tesla_Dave
pawweshark skrev:
Kul att du är nöjd, vilken färg valde du?
Jag hämtade samma dag ut en vit LR och brottas med massor av lackproblem och diverse kvalitetsproblem på inredningsdetaljer :evil: :evil:

Tesla har massor att jobba med för att öka kundupplevelsen
Jag hämtade också ut en vit. Tråkigt att höra att du haft kvalitetsproblem. Har du haft den på service än?

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 12:44
av Tesla_Dave
pawweshark skrev:
holden skrev:
Om man ska göra en liten jämförelse med annan biltillverkare, i mitt fall Audi, är det ju en milsvid skillnad gällande leveransproceduren. När jag hämtade ut ny Audi stod personalen uppsträckta som korgossar, bilen var insvept i velourstrumpa och på huven låg paraply, fönsterskrapor och diverse småplock och fan vet om det inte låg en blomsterkvast där också.

Tesla: två minuters genomgång på en mörk parkering, varsågod här är nycklarna (plastkorten), tack och hej. Att man hos Audi skulle behöva syna bilen efter eventuella fel kom inte på fråga, det förutsatte jag att någon kvalitetsansvarig redan gjort - det förutsätter jag oavsett bilmärke.

Efter att ha haft Teslan några veckor är det fortfarande nyhetsvärdet den lever på, en fröjd att köra i jämförelse med fossildinosaurien. Om det finns dammkorn i lacken vet jag inte, det är mycket möjligt. Några uppenbara brister annat än att det oftast varnar om nedsatt kamerafunktion för autopiloten har jag inte upptäckt, någon nedsatt autopilotfunktion pga detta har inte noterats. Det skallrar lite i förardörren eftersom rutorna av någon anledning är programmerade att åka ner en bit efter ett visst tidsintervall så jag kör ofta upp rutorna med elhissarna för att få tyst på det. I övrigt är bristen på information Teslas största akilleshäl, det är mycket man måste läsa sig till på forumet och användarmanualen är otydlig på många punkter. Den viktigaste lärdomen: kommer aldrig köpa fossilbil igen!
Kan bara hålla med. Att man skall behöva springa runt med checklista och syna bilen innan leverans är ju helt absurt. Dessutom släpper man ut bilar som knappast skulle rullat ut från tex Audis fabriker.
Finns det ens en kvalitets/leverans ansvarig person här i Sverige? PM:a mig gärna om ni sitter på sådan info
Det håller jag med om till fullo. Jag frågade faktiskt kring kvalitetsansvarig när jag hämtade bilen men svaret tillbaka var ett vagt "vi har ett team som testar bilarna och gör okulär besiktning när de kommer från transport" Min spekulation är att de enbart lämnar in bilarna till sin rekondpartner och that´s it....

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 12:49
av Tesla_Dave
tangotobbe skrev:
Det här var en väldigt glädjande historia!

Har varit sugen på just en M3 LR och smugit runt på det här forumet, Reddit och diverse nyhetssajter sen i somras, och man saknar ju lite nyans i en del berättelser väldigt ofta... :D Det här kändes istället mycket mer realistiskt än "allt är perfekt"/"allt är kass", så nu känner jag mig mer trygg i min uppfattning kring Tesla som organisation och tillverkare (att allt inte är toppen men att det på det stora hela blir väldigt bra ändå). Tack för en nyanserad och humoristisk berättelse :)
Jag kan väl lägga till att jag har två polare som numera bor i Kalifornien som båda kör Tesla. MX resp M3. De är båda detaljfreaks av graden hittar de ett dammkorn som inte ska finnas där får de sömnproblem tills det är åtgärdat. Båda två har haft sina bilar inne på service 12 gånger inom loppet av första året för att åtgärda interiördetaljer och mindre saker som inte upptäcks omedelbart vid avhämtning. De vittnar båda om att omhändertagandet alltid har varit bra på servicen, aldrig ifrågasättande utan alltid "vi fixar givetvis". De är också båda extremt nöjda med sina bilar men sen ska man ju inte behöva åka in på service en enda gång för saker som QA skulle sett före utlämnade av bilen.

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 17:12
av pawweshark
Tesla_Dave skrev:
pawweshark skrev:
Kul att du är nöjd, vilken färg valde du?
Jag hämtade samma dag ut en vit LR och brottas med massor av lackproblem och diverse kvalitetsproblem på inredningsdetaljer :evil: :evil:

Tesla har massor att jobba med för att öka kundupplevelsen
Jag hämtade också ut en vit. Tråkigt att höra att du haft kvalitetsproblem. Har du haft den på service än?
Nej inte ännu. Har precis haft en bedömning av bilen.
Antar att du också har 2 st större fyrkantiga märken på insidan av bagageluckan?
När vi var på Trosta bad jag dem öppna ett antal bilar och samtliga hade dessa märken.

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 17:47
av ducce916
Är också ganska ny som Teslaägare (vit M3 SR+). Har nu kört strax över 500 mil och har inte haft något problem alls förutom att skärmen har blivit svart tre ggr. Löstes snabbt med omstart med rattknapparna + broms.
Har verkligen synat bilen efter alla konstens regler, tvättat alla skrymslen och vrår för noggrann koll men, förutom en aning sneda sömmar högst upp på baksätets ryggdyna, inte hittat ett enda problem. Inga färgskillnader, inga bubblor, gruskorn eller annat i lacken.
Har köpt Biltemas gummimattor, https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000032273, duger bra. Har också sett till att få telefonladdning i bilen.
En liten detalj jag också köpt är de små lamporna i dörrens underkant som visar Teslas logga på marken när det är mörkt, tyvärr har jag inte lyckats koppla ihop dem ännu, sladden till befintliga lampor är så kort att det är svårt att få ihop det.
Tidigare bil är Audi A8, 7500 mil, som jag trodde jag skulle sakna. Innan dess ett antal Porschar, Lexus samt den första Quattron som kom till Sydsverige. Men saknar ingen av de tidigare bilarna (jo kanske Quattron litegrann), Teslan är otroligt mycket roligare att köra så nu försöker man ideligen hitta anledningar till att köra en bit. Hoppas naturligtvis att bilen fortsätter att leverera, kommer aldrig mer att köpa fossildrivet.

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 19:02
av pawweshark
20201022_173913.jpg

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 19:07
av ChristerSjo
Ser ut som en skuggnings effekt då under "materialet" inte är slätt.

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 19:12
av ChristerSjo
Jag köpte min bil i sep-19 och har kört drygt 1000 mil. Är helnöjd med bilen. Lät den lack behandlades efter 50 mil och de som gjorde det sa att den var fin i lacken

Vi är alla olika, vissa vill leta fel till absurdum. Men jag har köpt en bil för dess funktion, dvs att ta mig från A till B, och så länge det inte är något som påverkar bilens livslängd kan jag acceptera "fel".

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 21:19
av holden
Det är också skillnad på om man köper bilen privat eller företagsleasar, jag tippar att de flesta som lägger ut 700 tkr eller mer ur egen ficka tenderar att blir mer noga med detaljer och funderar kring andrahandsvärdet på ett annat sätt. Med två kids vet man också att bilen ändå blir nergrisad tämligen omgående.

Re: Erfarenhet förstagångsköpare M3 LR

Postat: 22 okt 2020 21:40
av pawweshark
holden skrev:
Det är också skillnad på om man köper bilen privat eller företagsleasar, jag tippar att de flesta som lägger ut 700 tkr eller mer ur egen ficka tenderar att blir mer noga med detaljer och funderar kring andrahandsvärdet på ett annat sätt. Med två kids vet man också att bilen ändå blir nergrisad tämligen omgående.
Precis, köper man den privat så har man lite större krav på bilens skick.
Man vill ju inte 2år senare stå i en diskussion med eventuell köpare av min begagnade bil gällande varför kofångarna är gula då resten av bilen är pearlwhite...
Håller ju inte att då stå och skylla på Tesla...Därför klagar jag nu.

Därav är man lite omständig och framförallt har man en förväntan på en pryl som kostar 700k Sek