Nu när FSD-betan är ute, hur skulle den fungera med våra nuvarande regleringar?
Är det OK att svänga i korsningar, ta rondeller osv så länge man övervakar? Försöker hitta regelverket men jag går bet.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 10:24
av frippan
Unece regulation 79 är det som styr vad vi får och inte får göra.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 13:09
av RagWal
Tumme upp till den som läser reglementet och berättar hur det ligger till. Under tiden gör jag mig redo att bli besviken och försöker motstå alla fräsiga klipp på nätet med FSD-porr.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 13:15
av TiborBlomhall
Bilen får inte byta fil på egen hand eller göra 90-graders svängar.
Nej tyvärr, FSD blir inte tillåtet ens med en människa som håller i ratten och övervakar.
Vi får snällt vänta tills någon europeisk biltillverkare får ihop något liknande system. Då blir det fart i korridorerna ska ni se.
Se bara när Volvo höll på med liknande planer. Svenska regeringen slängde snabbt ihop lagstiftning som tillät test av självkörande fordon.
Enda chansen skulle väl vara om vi ansökte om tillstånd för en testflotta på sisådär 10,000 självkörande fordon i Sverige.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 13:35
av RagWal
TiborBlomhall skrev:
Bilen får inte byta fil på egen hand eller göra 90-graders svängar.
Nej tyvärr, FSD blir inte tillåtet ens med en människa som håller i ratten och övervakar.
Vi får snällt vänta tills någon europeisk biltillverkare får ihop något liknande system. Då blir det fart i korridorerna ska ni se.
Se bara när Volvo höll på med liknande planer. Svenska regeringen slängde snabbt ihop lagstiftning som tillät test av självkörande fordon.
Enda chansen skulle väl vara om vi ansökte om tillstånd för en testflotta på sisådär 10,000 självkörande fordon i Sverige.
Men borde kunna lösas med "Confirm next arbitrary action" med växelväljarspaken
Smidigt, nej. Det är ju redan nog jobbigt att blinkersdutta på motorväg vid filbyte.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 16:24
av JonasH
Ett av problemen med nuvarande regler är att bilens acceleration i sidled begränsas starkt. Det gör att bilen måste krypa runt/genom en korsning för att inte överskrida detta vilket i praktiken gör funktionen oanvändbar inom EU.
Det arbetas på ett nytt regelverk inom EU för att tillåta FSD på motorväg men tyvärr är Sverige ett (av tre) länder som bromsar detta.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 19:29
av BrooklynS
JonasH skrev:
Ett av problemen med nuvarande regler är att bilens acceleration i sidled begränsas starkt. Det gör att bilen måste krypa runt/genom en korsning för att inte överskrida detta vilket i praktiken gör funktionen oanvändbar inom EU.
Det arbetas på ett nytt regelverk inom EU för att tillåta FSD på motorväg men tyvärr är Sverige ett (av tre) länder som bromsar detta.
Sverige, Tyskland och Frankrike?
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 19:35
av frippan
BrooklynS skrev:
JonasH skrev:
Ett av problemen med nuvarande regler är att bilens acceleration i sidled begränsas starkt. Det gör att bilen måste krypa runt/genom en korsning för att inte överskrida detta vilket i praktiken gör funktionen oanvändbar inom EU.
Det arbetas på ett nytt regelverk inom EU för att tillåta FSD på motorväg men tyvärr är Sverige ett (av tre) länder som bromsar detta.
Sverige, Tyskland och Frankrike?
Tror det var Belgien, Nederländerna och Sverige om jag minns rätt.
Tyskarna är ett av de länderna som ligger på mest och vill ha lättnaden av reglerna.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 19:37
av Force-Walker
frippan skrev:
BrooklynS skrev:
JonasH skrev:
Ett av problemen med nuvarande regler är att bilens acceleration i sidled begränsas starkt. Det gör att bilen måste krypa runt/genom en korsning för att inte överskrida detta vilket i praktiken gör funktionen oanvändbar inom EU.
Det arbetas på ett nytt regelverk inom EU för att tillåta FSD på motorväg men tyvärr är Sverige ett (av tre) länder som bromsar detta.
Sverige, Tyskland och Frankrike?
Tror det var Belgien, Nederländerna och Sverige om jag minns rätt.
Tyskarna är ett av de länderna som ligger på mest och vill ha lättnaden av reglerna.
Ett av problemen med nuvarande regler är att bilens acceleration i sidled begränsas starkt. Det gör att bilen måste krypa runt/genom en korsning för att inte överskrida detta vilket i praktiken gör funktionen oanvändbar inom EU.
Det arbetas på ett nytt regelverk inom EU för att tillåta FSD på motorväg men tyvärr är Sverige ett (av tre) länder som bromsar detta.
Sverige, Tyskland och Frankrike?
Tror det var Belgien, Nederländerna och Sverige om jag minns rätt.
Tyskarna är ett av de länderna som ligger på mest och vill ha lättnaden av reglerna.
Jag kollade bara vilka som gav förslag på senaste UNECE mötet och vilka som röstade emot.
Tyskarna vill ha lvl 3 på motorväg med 130kmh och automatiska filbyten.
Men Svenskarna röstade emot de nya reglerna, och största anledning var att det fanns för lite information.
Och det kan jag köpa att man vill veta mer om saker man skall rösta för.
Är potentiellt ganska så farligt att släppa självkörande bilar lösa.
Även om jag helst skulle vilja ha FSD lagligt nu.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 19:53
av TiborBlomhall
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 21:54
av frippan
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.
Kolla in det här klippet !!
HYPERCHANGE FREAKS OUT!
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 22:13
av TeslaTissel
TeslaDriver om "BETAN"
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 22:17
av JonasH
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 22:25
av TeslaTissel
JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
Något av det precis det jag tänkte på.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 22:28
av BjornS
JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 23:24
av spacecoin
frippan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.
Precis. Regelverket måste sålla bort undermåliga konstruktioner och koncept. Inte bara godkänna fungerande system.
Sen ska man komma ihåg att det krävs bara en olycka för att riskera att kasta tillbaka alltihop till level 1 igen.
Det kommer inte hjälpa med argumentet att en människa också krockar.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 23:32
av Beigler
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 23:38
av Jordad
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Jag läste någonstans att Audi sökt undantag från regulation 79? Det borde väl också Tesla kunna göra?
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 23:39
av Fredrik j
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 03 nov 2020 17:21
av martinot
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 03 nov 2020 17:24
av Pontus
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 03 nov 2020 17:29
av frippan
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.