Brandsäkerhet vid installation av laddare i brf-garage
Postat: 22 okt 2020 21:45
hej!
Vi har en BRF med över 60 platser centralt i Stockholm. Utan laddning.
Vi har pratat om att dra in laddning, jag är den ende som har elbil och har hittills klarat mig utan el och sitter dessutom i styrelsen.
Vid ett möte började de prata om brandsäkerhet och branddörrar osv för att ev installera laddstolpar och menade att det var riskabelt.
Jag blev lite sur och sa att jag aldrig har hört att det skall vara några risker. Och sa att vi lika gärna kan förbjuda bensinbilar i garaget.
När man googlar lite så rekommenderas det bla "Då RSG:s insatsmöjligheter till stor del beror på möjligheten till att ventilera ut rök från utrymmet, råder vi att den som planerar att sätta in laddningsplatser också undersöker vilka befintliga system som finns för brandgasevakuering i byggnaden. Då funktionen av dessa system är en förutsättning för våra insatsmöjligheter rekommenderar RSG att dessa kontrolleras i samband med installationen av laddplatser och regelbundet genom det systematiska brandskyddsarbetet."
Detta är en sida jag får upp från Räddningstjänsten. https://www.rsgbg.se/foretag--organisat ... -i-garage/
Vad gäller egentligen? jag har aldrig hört att en elbil helt plötsligt börjar brinna? På vilket sätt skulle det vara farligare att släppa ner min Tesla i garaget och plugga in sladden än tex en Diesel, hybrid eller bensinbil? Vad krävs förutom en behörig installation? Är folk rädda för att dra in elbilsladdning och hur får man dem att vända i åsikten?
Vi har en BRF med över 60 platser centralt i Stockholm. Utan laddning.
Vi har pratat om att dra in laddning, jag är den ende som har elbil och har hittills klarat mig utan el och sitter dessutom i styrelsen.
Vid ett möte började de prata om brandsäkerhet och branddörrar osv för att ev installera laddstolpar och menade att det var riskabelt.
Jag blev lite sur och sa att jag aldrig har hört att det skall vara några risker. Och sa att vi lika gärna kan förbjuda bensinbilar i garaget.
När man googlar lite så rekommenderas det bla "Då RSG:s insatsmöjligheter till stor del beror på möjligheten till att ventilera ut rök från utrymmet, råder vi att den som planerar att sätta in laddningsplatser också undersöker vilka befintliga system som finns för brandgasevakuering i byggnaden. Då funktionen av dessa system är en förutsättning för våra insatsmöjligheter rekommenderar RSG att dessa kontrolleras i samband med installationen av laddplatser och regelbundet genom det systematiska brandskyddsarbetet."
Detta är en sida jag får upp från Räddningstjänsten. https://www.rsgbg.se/foretag--organisat ... -i-garage/
Vad gäller egentligen? jag har aldrig hört att en elbil helt plötsligt börjar brinna? På vilket sätt skulle det vara farligare att släppa ner min Tesla i garaget och plugga in sladden än tex en Diesel, hybrid eller bensinbil? Vad krävs förutom en behörig installation? Är folk rädda för att dra in elbilsladdning och hur får man dem att vända i åsikten?