Såg nu att det tillkom en ”slagavgift” på 12% för den i slutändan. Så 125000$ + 12% =drygt 1,2 miljoner SEK. Hade ett estimat (ganska låg värdering) av auktionsfirman inför auktionen på 60000-80000$ så i det avseendet var slutpriset högt.
+2.5 Sport
+fint skick
+690mil
+uppgraderat 3.0 batteri.
-ej kolfiber utvändigt
-ej kolfiber invändigt
-ingen hardtop
-mörkblå med grå inredning (snygg men inte den mest eftersökta kombinationen
-vin xxx1176 ingen speciell historia eller ”numrerad edition” eller speciell ”proviniens”.
Samtidigt ”ryktades” det inför auktionen om att den nog skulle bli betydligt dyrare än så. Finns ju ett par ”Roadster-gurus” i USA som har väldigt bra insyn och känningar för hur marknaden förändras. Även priset på ”begagnade delar” till Roadsters har börjat gå upp. Så man kan se tecken på att något är på väg att förändras på marknaden för Roadsters.
I augusti såldes det t ex en röd 2010 ej sport, ej fullutrustad och ingen speciell historia och som bara gått 160mil. Fiirman hette Hemmings de begärde 95000$ och den såldes efter bara en dag. Många reagerade att det var oväntat högt och oväntat snabbt. För 1-3 år sedan fanns det alltid minst 10-20 Roadster till salu i USA. Där de flesta låg på 45000-75000$. Det tog ofta ganska lång tid för säljaren att hitta en köpare och prissänkningar/prutning var ganska vanligt för att det skulle bli en affär. På hemsidan autotrader.com fanns det nu i september plötsligt inga Roadsters till salu längre. Hade den sålts ”på vanlig annons” för ett år sedan hade den antagligen sålts för ca 65000-75000$ i USA.
Samtidigt har det senaste året utannonserats ett par extremt ovanliga exemplar till extremt höga priser som sen snabbt försvunnit på marknaden. Den allra sista tillverkade vin xxx2500 annonserades ut för 1 milj $ och försvann sen snabbt. Tror även det fanns en i princip okörd bil (17mil?) till salu i Schweiz för 150000€? för ett år sedan som ganska snabbt försvann. Så prisbilden för Roadsters har varit ganska splittrad och svårförutsägbar även för de insatta.
Så många har haft på känn/hoppats att Roadsterpriserna nu ”bottnat och vänt uppåt”.
Därav att många var nyfikna på vad slutpriset skulle bli på just den här Roadstern. Ett fint exemplar med låga mil och bra utrustning men egentligen inget extremt unikt förutom det. Här såldes den dessutom nu av en prestigefull auktionsfirma tillsammans med många andra klassiska och ovanliga entusiastbilar. =man når många bilsamlare. Så många tänkte att det här skulle kunna bli en bra fingervisning av vad värdet på Roadsters kan tänkas vara i samlarkretsar idag. Då många allt mer börjar se på de som blivande ”samlarobjekt” med ett historiskt värde utifrån flera olika aspekter.
Det kan nog också ses som ett kvitto på ökat intresse för allt som rör Tesla. Där många köpstarka kanske först på senare tid insett att det finns en ”ur-Tesla” som många knappt ens sett i verkligheten. Dessutom en cab vilket alltid ökar på intresset för en entusiast/samlarbil.
Personligen tror jag många Roadsters i framtiden lär hamna på olika slags ”bilmuseum” som en viktig milstolpe i bilismens historia. Då står de där på ett bilmuseum ”okörbara och oköpbara” och med dagens barn/ungdomar som då blivit välbärgade medelålder sägande: ”-fansiken, tänk om man hade köpt en sån 2018-2019 då de var så billiga och kört omkring med. Shit vad häftigt det hade varit!”
I tråden nedan på TMC-forum brukar de flesta Roadsters som blivit till salu i världen senaste 4 åren dyka upp eller kommenteras på något sätt.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 364/page-1
Observera att ett antal Roadsters säljs krockade, med brickade batterier, ”salvagetitle” eller ”fuskreparerade” i USA. Så även ett lågt pris kan vara ett FÖR högt pris!
Bruno: Älskar själv ”lågmilare” och har alltid kört få mil med de entusiastbilar jag haft. Vet inte riktigt varför det blir så sällan de luftas?
Det är nog en kombination av att hittandet/ägandet/tittandet/vårdandet/lågmilsbevarandet är en del av tjusningen utöver själva körandet.