Laddnätverk

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Laddnätverk

Inlägg av Mats79 »

Vilka laddnätverk för snabbladdning känner ni till som är på gång? Och då menar jag laddnätverk som bygger laddstationerna med fler än 2 platser.

Jag tycker det går så plågsamt långsamt för andra aktörer än tesla att få fart på det här.

Visst Ionity gör något tafatt försök men det lyfter liksom inte. Bee vet jag inte vad de håller på med; det verkar främst vara destinationsladdare eller just enstaka snabbladdare.

När jag tar ut en rutt ser jag enstaka ccs-laddare som helt ointressanta att planera laddstopp för just för att de antingen kan vara upptagna eller vara ur funktion.

Av ovanstående anledning föll valet för mig på Tesla och det funkar ju hur bra som helst. Men nu när flera andra tillverkare förser marknaden men elbilar borde inte laddnätverken hänga med? Var ska alla polestar, e-tron, eqc etc ladda på väg till tex svenska fjällen?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

Mats79 skrev:
Vilka laddnätverk för snabbladdning känner ni till som är på gång? Och då menar jag laddnätverk som bygger laddstationerna med fler än 2 platser.

Jag tycker det går så plågsamt långsamt för andra aktörer än tesla att få fart på det här.

Visst Ionity gör något tafatt försök men det lyfter liksom inte. Bee vet jag inte vad de håller på med; det verkar främst vara destinationsladdare eller just enstaka snabbladdare.

När jag tar ut en rutt ser jag enstaka ccs-laddare som helt ointressanta att planera laddstopp för just för att de antingen kan vara upptagna eller vara ur funktion.

Av ovanstående anledning föll valet för mig på Tesla och det funkar ju hur bra som helst. Men nu när flera andra tillverkare förser marknaden men elbilar borde inte laddnätverken hänga med? Var ska alla polestar, e-tron, eqc etc ladda på väg till tex svenska fjällen?
Bra val! Gick på Tesla av exakt samma anledning. Ionity, Bee är skräp i jämförelse (fel pris, för få laddare per ställe, krångligt med betalning/olika appar). Åker bara till andra nätverk om dom är gratis (typ Lidls 50kw laddare).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Jag har också bestämt mig för en Tesla.

Hjälpt på traven av att XC40 är för dyr och Polestar 2 levereras halvfärdiga.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Jag har också bestämt mig för en Tesla.

Hjälpt på traven av att XC40 är för dyr och Polestar 2 levereras halvfärdiga.
Säg till om du behöver en referrel vid beställning (så får du och jag gratis ca1500km supercharging)? ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Jag har också bestämt mig för en Tesla.

Hjälpt på traven av att XC40 är för dyr och Polestar 2 levereras halvfärdiga.
Säg till om du behöver en referrel vid beställning (så får du och jag gratis ca1500km supercharging)? ;)
Tack, men jag råkade beställa innan jag hade hört talas om detta system. :oops:

Antagligen köper jag en begagnad M3 "så länge", eftersom det lär dröja ett år innan jag får min MY.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi och VAG börjar få ett vettigt laddnätverk i södra Sverige.

Fjällresor är fortfarande besvärliga, vissa destinationer kräver mycket planering och entusiasm.

Stockholm - Klimpfjäll med Audi e-tron var inte så smidigt kan jag säga.
Screenshot_20200326-144316_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Laddnätverk

Inlägg av Mats79 »

mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Tanka samarbetar med incharge och har en (1st!) snabbladdare i Göteborg med hög effekt.

OKQ8 har totalt 3 laddstationer (för just snabbladdning) enligt deras app med 4 laddplatser per station. Totalt 12 laddplatser låter för hela Sverige.

Är det inte märkligt att det inte går fortare? Kapital för investering kan det väl omöjligen vara svårt att få tag på?
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Laddnätverk

Inlägg av Mats79 »

Off Grid Byggaren skrev:
Audi och VAG börjar få ett vettigt laddnätverk i södra Sverige.

Fjällresor är fortfarande besvärliga, vissa destinationer kräver mycket planering och entusiasm.

Stockholm - Klimpfjäll med Audi e-tron var inte så smidigt kan jag säga.
Screenshot_20200326-144316_myAudi.jpg
Men visar bilden laddstationer med flera laddpunkter för snabbladdning (>100kW) eller är det bara laddmöjligheter generellt i en blandning av laddhastigheter?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Mats79 skrev:
mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Tanka samarbetar med incharge och har en (1st!) snabbladdare i Göteborg med hög effekt.

OKQ8 har totalt 3 laddstationer (för just snabbladdning) enligt deras app med 4 laddplatser per station. Totalt 12 laddplatser låter för hela Sverige.

Är det inte märkligt att det inte går fortare? Kapital för investering kan det väl omöjligen vara svårt att få tag på?
Dessutom är OKQ8s snabbladdare på endast 50 kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns inte någon kapacitet för snabbladdare vid bensinmackar.

Krävs nya elanslutningar för detta.

Elnätsägarna har inte heller kapacitet i sina nät.

Idag kan det ta 2-5 år att få en ny elanslutning, om det överhuvudtaget är möjligt. Det är lång kö i vissa områden.

I områden där det finns SuC har Tesla redan tagit all kapacitet, och köar troligen också.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Mats79 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Audi och VAG börjar få ett vettigt laddnätverk i södra Sverige.

Fjällresor är fortfarande besvärliga, vissa destinationer kräver mycket planering och entusiasm.

Stockholm - Klimpfjäll med Audi e-tron var inte så smidigt kan jag säga.
Screenshot_20200326-144316_myAudi.jpg
Men visar bilden laddstationer med flera laddpunkter för snabbladdning (>100kW) eller är det bara laddmöjligheter generellt i en blandning av laddhastigheter?

HPC är 150 kW med fler laddpunkter. DC är 50 kW med oftast två laddpunkter. De Audi laddare jag provat ger faktiskt 50 kW precis hela tiden, så blir hyfsat snabbt trots allt. En timme istället föt 20 minuter på en HPC 150.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Laddnätverk

Inlägg av Klintan »

Var förbi en av dessa audi-laddare igår, provade ID.3. Laddaren var blockerad av demobilar, tyvärr så hanteras de nog ofta som handlarens egna laddare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Klintan skrev:
Var förbi en av dessa audi-laddare igår, provade ID.3. Laddaren var blockerad av demobilar, tyvärr så hanteras de nog ofta som handlarens egna laddare.
Det kan nog tänkas, de har ju sänkt priset från 13,00 SEK till 5,50 - 3,95 SEK så nu kanske lokala Audihandlaren vågar sätta i laddkabeln.

Tidigare stod de helt oanvända där jag passerat, tydligen är det Audi centralt som satt upp dessa och fakturerar handlarna.

Hade min e-tron inne på verkstaden för några garantijobb i veckan. De hade ställt den på verkstadens egna AC-laddning när jag hämtade ut bilen.

Tänkte att det var ju fin service, men ser nu att Audi har en avgift för detta. 135,60 exkl moms och jag hade fått 25 kWh.

Det blir 6,78 per kWh för AC laddning inkl moms. Nu var detta en internfaktura så jag betalde inget, men det ger väl en fingervisning vad som ska komma på fakturan framöver när bilen är på service.
Laddkostnad.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Jag har också bestämt mig för en Tesla.

Hjälpt på traven av att XC40 är för dyr och Polestar 2 levereras halvfärdiga.
Säg till om du behöver en referrel vid beställning (så får du och jag gratis ca1500km supercharging)? ;)
Tack, men jag råkade beställa innan jag hade hört talas om detta system. :oops:

Antagligen köper jag en begagnad M3 "så länge", eftersom det lär dröja ett år innan jag får min MY.
Det positiva är ju att du får prova på två olika modeller på ganska kort tid iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
Klintan skrev:
Var förbi en av dessa audi-laddare igår, provade ID.3. Laddaren var blockerad av demobilar, tyvärr så hanteras de nog ofta som handlarens egna laddare.
Det kan nog tänkas, de har ju sänkt priset från 13,00 SEK till 5,50 - 3,95 SEK så nu kanske lokala Audihandlaren vågar sätta i laddkabeln.

Tidigare stod de helt oanvända där jag passerat, tydligen är det Audi centralt som satt upp dessa och fakturerar handlarna.

Hade min e-tron inne på verkstaden för några garantijobb i veckan. De hade ställt den på verkstadens egna AC-laddning när jag hämtade ut bilen.

Tänkte att det var ju fin service, men ser nu att Audi har en avgift för detta. 135,60 exkl moms och jag hade fått 25 kWh.

Det blir 6,78 per kWh för AC laddning inkl moms. Nu var detta en internfaktura så jag betalde inget, men det ger väl en fingervisning vad som ska komma på fakturan framöver när bilen är på service.
Laddkostnad.JPG
:shock: :shock: :shock: Det är ju jättedyrt jämfört med Teslas fantastiska och snabba (250kw peak just nu men kommer bli högre) superchargingnätverk som ex kostar 2,9kwh vid laddning 250kw.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

NiklasTesla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Klintan skrev:
Var förbi en av dessa audi-laddare igår, provade ID.3. Laddaren var blockerad av demobilar, tyvärr så hanteras de nog ofta som handlarens egna laddare.
Det kan nog tänkas, de har ju sänkt priset från 13,00 SEK till 5,50 - 3,95 SEK så nu kanske lokala Audihandlaren vågar sätta i laddkabeln.

Tidigare stod de helt oanvända där jag passerat, tydligen är det Audi centralt som satt upp dessa och fakturerar handlarna.

Hade min e-tron inne på verkstaden för några garantijobb i veckan. De hade ställt den på verkstadens egna AC-laddning när jag hämtade ut bilen.

Tänkte att det var ju fin service, men ser nu att Audi har en avgift för detta. 135,60 exkl moms och jag hade fått 25 kWh.

Det blir 6,78 per kWh för AC laddning inkl moms. Nu var detta en internfaktura så jag betalde inget, men det ger väl en fingervisning vad som ska komma på fakturan framöver när bilen är på service.
Laddkostnad.JPG
:shock: :shock: :shock: Det är ju jättedyrt jämfört med Teslas fantastiska och snabba (250kw peak just nu men kommer bli högre) superchargingnätverk som ex kostar 2,9kwh vid laddning 250kw.
Det påstås ju att cirka 10 000:- har Tesla lagt på bilens pris för att kunderna ska få tillgång till SuC-nätverket.

Detta räcker isåfall till 12 års abonnemang på Ionity, då får du ladda på 150 kW HPC för 3,30 per kWh.

När du kommer utanför Ionitys laddnätverk blir det dock högre priser. Så det handlar ju mycket om ditt körmönster, var behovet att ladda finns.

Var det inte DN som lyckades betala 11 000:- i laddkostnader för en ända resa till södra Frankrike t & r ?

Det gäller att passa sig väldigt noga var laddkabeln stoppas i, när det inte är Teslabilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Jag har också bestämt mig för en Tesla.

Hjälpt på traven av att XC40 är för dyr och Polestar 2 levereras halvfärdiga.
Säg till om du behöver en referrel vid beställning (så får du och jag gratis ca1500km supercharging)? ;)
Tack, men jag råkade beställa innan jag hade hört talas om detta system. :oops:

Antagligen köper jag en begagnad M3 "så länge", eftersom det lär dröja ett år innan jag får min MY.
Det positiva är ju att du får prova på två olika modeller på ganska kort tid iaf :)
Ja, det blir ett slags långtidstest av själva konceptet. Just nu håller jag på och letar laddplatser i MoS och utanför. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Jag har också bestämt mig för en Tesla.

Hjälpt på traven av att XC40 är för dyr och Polestar 2 levereras halvfärdiga.
Säg till om du behöver en referrel vid beställning (så får du och jag gratis ca1500km supercharging)? ;)
Tack, men jag råkade beställa innan jag hade hört talas om detta system. :oops:

Antagligen köper jag en begagnad M3 "så länge", eftersom det lär dröja ett år innan jag får min MY.
Det positiva är ju att du får prova på två olika modeller på ganska kort tid iaf :)
Ja, det blir ett slags långtidstest av själva konceptet. Just nu håller jag på och letar laddplatser i MoS och utanför. :D
Åk ner till Solna C. Gratis parkering 3 timmar på helger och gratis laddning 3fas (du får maximala 11kw på en Model 3 men ännu snabbare om du har en Model S/X). :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Jag får ta en koll i Solna C också, men frun föredrar MoS.
Det fanns i alla en Teslaladdare och flera incharge lediga nyss.
Även Vattenfalls 50 kW laddare utanför var ledig, men det kanske ser annorlunda ut på en torsdag klockan 17.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
OKQ8 och Tanka bygger. Långsamt och med för låg effekt.
Jag har också bestämt mig för en Tesla.

Hjälpt på traven av att XC40 är för dyr och Polestar 2 levereras halvfärdiga.
Säg till om du behöver en referrel vid beställning (så får du och jag gratis ca1500km supercharging)? ;)
Jag var förbi Teslahandlaren som tycker det är dumt att köpa en begagnad Model 3 för samma pris som en ny minus bonus.
Jag har en referell code från min Y-beställning, kan jag använda den för ett köp av en M3?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddnätverk

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
Jag får ta en koll i Solna C också, men frun föredrar MoS.
Det fanns i alla en Teslaladdare och flera incharge lediga nyss.
Även Vattenfalls 50 kW laddare utanför var ledig, men det kanske ser annorlunda ut på en torsdag klockan 17.
Två destionationsladdare som man kan använda gratis på MoS (resten är nog trasiga tyvärr eller typ 3kr/kwh på övriga laddplatserna som du skall ha bricka till).
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Laddnätverk

Inlägg av Mats79 »

Men hur resonerar man vid köp av andra elbilsmärken än Tesla idag just när det gäller laddning på långresor?

Tänker man att ”marknaden löser det” eller att ”50 kW funkar för mig” eller ”hur kan det vara ett problem, det löser sig väl” eller kanske ”jag kör typ aldrig så långt så det spelar ingen roll”. Undrar på riktigt hur man tänker (just för långkörningar) när man köper en Polestar, Audi e-tron eller någon av de andra märkena som nu finns att köpa.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddnätverk

Inlägg av fth »

Mats79 skrev:
Men hur resonerar man vid köp av andra elbilsmärken än Tesla idag just när det gäller laddning på långresor?

Tänker man att ”marknaden löser det” eller att ”50 kW funkar för mig” eller ”hur kan det vara ett problem, det löser sig väl” eller kanske ”jag kör typ aldrig så långt så det spelar ingen roll”. Undrar på riktigt hur man tänker (just för långkörningar) när man köper en Polestar, Audi e-tron eller någon av de andra märkena som nu finns att köpa.
Det finns ju faktiskt andra snabbladdare än Tesla, bara inte lika bekvämt eller billigt.

Under förutsättning att man bara behöver utnyttja snabbladdning någon/några gånger per år så kanske man tar den smällen för att kunna välja den bil man vill ha till vardags.

Med det sagt, själv så skulle jag inte ens överväga något annat märke än Tesla som det ser ut just nu, om inte annat än att jag inte vill stödja ockrarna i Ionity, fuskarna i VW, etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Det finns tydligen de som kan ladda 90% hemma.
Jag kan ladda 0% hemma. Jag räknar med 80% SuC och resterande på jobbet och köpcentrum.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Detta nämns ju aldrig för helt nya elbilsköpare.

Många kanske inte förstår vad snabbladdare innebär, i kombination med orimligt höga WLTP räckvidder.
Skriv svar