Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av MWall »

crihel skrev:
MWall skrev:
Ringde Tesla. Hamnade i nån jävla internationell växel och fick prata med vad jag tror var en kinesisk kvinna. Försökte förklara mitt ärende på stapplande engelska och frågade om den recall de gjort i Kina på äldre Model S och vad de tänkte göra åt europeiska bilar med samma problem.

Hon svarade något om att "But your car is not from China" och hävdade att bilarna i Kina och Europa inte är likadana. Andra batterier osv.

Men är det verkligen så? Är det skillnad på en äldre Model S för Kina och för Europa?

Försökte även säga att jag sett att samma sak hänt här och att jag tycker det är allvarligt men hon bara "But your car is not from China". :evil: :roll:

Får väl höra med nån annan verkstad. Vad kostar det ungefär att få de här delarna bytta?

Alla model S och X, oavsett vart de har levererats i världen, har byggts i fabriken i Freemont, och så är det fortfarande.

Som jag har skrivit tidigare så vet jag inte vad svenska Tesla debiterar men i USA tar de 3 900 US$ för att byta de båda bakre felaktiga hjulupphängningarna. Vilket är högt, delarna kostar Tesla uppskattningsvis max 4 000 kr, sannolikt mindre. Visserligen verkar Tesla inte skämmas för att ta ordentligt betalt men med nuvarande dollarkurs (9:77) skulle arbetet isf kosta 34 000 kr dvs 17 000 kr/sida. Jag har sett en timtaxa på 1 550 (vet inte om den är aktuell) och det skulle innebära att de behöver minst 11h per sida för att byta ut hjulupphängningarna, vilket är minst 3 ggr längre än vad en erfaren fordonstekniker med rätt utrustning behöver.

Mvh
Crister
Ja, till Tesla kommer jag aldrig lämna bilen igen om jag inte absolut måste. Dyra och dåliga.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av lem »

Är inte detta jätteallvarligt - typ grounded!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Chelins
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 feb 2021 22:14

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Chelins »

Jo, det är min absoluta åsikt, som jag vet att jag delar med många.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Viper »

Men vaaaf***n!!

Mycket märkligt att detta inte uppmärksammats mer. Bilar kan ju bli återkallade för betydligt mindre allvarliga problem än detta?!?!?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av lawgiver »

Det minsta man skulle kunna begära är väl ett rabatterat pris för att byta ut delarna till dom nyare varianterna ifall man är orolig (t.ex. regelbundet kör på dåliga vägar eller liknande) eller om antydan till sprickor visar sig.

Tesla borde göra det möjligt för oss som är drabbade av detta konstruktionsfel att på ett enkelt sätt få delarna kontrollerade regelbundet så vi kan byta i tid innan hjulen viker sig.

Det kan inte vara meningen att Model S o X -2017 bara skall hålla för finåkning på söndagar på bra vägar i måttlig fart?! (och kom ihåg att du inte får bromsa för hårt...) :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av lem »

Hur många bilar är faktiskt drabbade?

Hade man kört på en kantsten eller liknande för att det skall inträffa?

Ligger det en tidsinställd bomb i detta eller är det vissa hjulupphängningar som drabbas av detta pga tillverkningsojämnheter alt belastning?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av root »

Är det någon som vet vad de underdimensionerade delarna i bakhjulsupphängningen har för partnumber och eventuellt namn?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av HelectriC »

Först ville Tesla att jag skulle betala för min bil, dom hittade på att jag skulle ha kört på nåt. Jag försökte då få ut delarna från Tesla efter dom demonterat det som gick sönder med motiveringen att jag ville skicka dom till oberoende analysinstitut. Då plötsligt fanns inte delarna i Göteborg längre (skulle ha blivit skickade till USA nästan på dagen, Yeah right!) Resultat blev iaf att när jag började kräva att få ut delarna, så betalade plötsligt Tesla hela reparationen inkl hyrbil som jag körde till Norge samt en bärgare som körde hela vägen till västsidan av Norge med min bil när den var fixad och tog med hyrbilen på flaket. Go figure vem dom trodde hade skuld i ärendet :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Viper »

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/miss ... cedesbilar

"Sällsynta fall" ... "vid väldigt hårda inbromsningar"

Relevant jämförelse tycker jag. Inte många som får det felet hos MB heller, men man återkallar. So borde det vara för Tesla också.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av spacecoin »

Den här lätt frustrerade tyska mekanikern har synpunkter på Teslas "recalls", eller bristen där på (tror jag: min tyska är inte på topp). Han verkar inte så imponerad av Teslas tekniker iaf :lol:


Menar han att nya 3/y bilar skeppar med en komponent som har en SB ute att den måste fixas? Det finns väl några som är fenor på tyska här på forumet?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av SwedishAdvocate »

En medlem har rapporterat om ytterligare ett fall i den andra tråden:
av Teslaägare lawgiver » 10 nov 2022 10:46
Som om bilbesiktning skulle hjälpa.....besiktade min för några veckor sedan, allt såg hur fint ut som helst....vi tittade speciellt på bakre undre länkarmarna, inga tecken på sprickbildning. I morse gick höger bak av för mig, låg fart, tursamt nog, normal vänstersväng framåt i en korsning. Ett diskret litet klonk och sedan kändes det att bilen ormade sig fram och mycket riktigt....suck.

viewtopic.php?f=29&t=30101&start=75#p676997
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av topgun12 »

Jaha då har nedre länkarmen gått sönder på min andra Tesla också! Ovanligt fel? Tror inte på det. Ca 50.000 vill de ha för att byta alla länkarmar på båda sidorna bak. Fram är det tydligen OK. Färdig dumpa Tesla nu, det finns ju så många andra bra elbilar nuförtiden.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av topgun12 »

Jaha då har nedre länkarmen gått sönder på min andra Tesla också! Ovanligt fel? Tror inte på det. Ca 50.000 vill de ha för att byta alla länkarmar på båda sidorna bak. Fram är det tydligen OK, kanske bytt tidigare? Färdig dumpa Tesla nu, det finns ju så många andra bra elbilar nuförtiden.
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Chrille »

Kul med en namne som har en likadan bil!
Crister Helin, har du fått någon respons från Transportstyrelsen?
Mvh
Christer Helin
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 sep 2014 07:18
Ort: Trosa

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av SveffeU »

Vad kostar en kontroll av bärarmarna hos Grufman Bil?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Teslared »

Det är nog svårt att kontrollera visuellt, behövs nog typ ultraljud undersökning. Tvivlar på att det går att genomföra utan demontering. De kanske de kan?
Verdi
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 apr 2022 22:56

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Verdi »

SveffeU skrev: 11 jan 2023 20:15
Vad kostar en kontroll av bärarmarna hos Grufman Bil?

Det går nästan inte. Bättre att byta i förebyggande syfte. Det gjorde jag i höstas. Fick byta en hel del grejer till i bakvagnen. Tror det kostade drygt 30 tkr.
Användarvisningsbild
Chelins
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 feb 2021 22:14

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Chelins »

Chrille skrev: 11 jan 2023 19:38
Kul med en namne som har en likadan bil!
Crister Helin, har du fått någon respons från Transportstyrelsen?
Mvh
Christer Helin
Hej Christer.

Nej, har inte hört ett ljud från Transportstyrelsen.

/Crister
Användarvisningsbild
David82
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 jul 2023 16:14

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av David82 »

Hej! Ny här, men önskade att jag läst innan då min model s 2016 nästan kraschade på motorvägen pga att hö länk arm gick av bak.

Tesla service person meddelar att man nu ser glapp i samtliga packningar i övriga länkararmar och rekommenderar att byta dem. Är detta ett trick för att byta hela länkararmar (då det är ett paket)?

Är jävligt förbannad då jag nästan dog på motorvägen pga ett känt fel som återkallats i USA och Kina. Teknikern håller sin åsikt tyst i telefon i säger att han inget kan säga då all info de går ut med kommer "centralt".

Vill gärna vidare med detta då det är ett livsfarligt känt fel som jag inte fått info om trots flera besök på verkstad och andra reparationer/byten.

De vill ha 48K för att byta alla länkararmar.

Hur varnar vi andra ägare med samma potentiella fel? Hur står jag upp emot Tesla Sverige på bästa sätt?

Tack för input!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av SwedishAdvocate »

David82 skrev: 28 jul 2023 16:25
...] Hur varnar vi andra ägare med samma potentiella fel? Hur står jag upp emot Tesla Sverige på bästa sätt?

Tack för input!
Vet tyvärr inte.

Har du sett den andra tråden om det här?

viewtopic.php?t=30101
spacecoin skrev: 10 nov 2022 11:14
lawgiver skrev:
Som om bilbesiktning skulle hjälpa.....besiktade min för några veckor sedan, allt såg hur fint ut som helst....vi tittade speciellt på bakre undre länkarmarna, inga tecken på sprickbildning. I morse gick höger bak av för mig, låg fart, tursamt nog, normal vänstersväng framåt i en korsning. Ett diskret litet klonk och sedan kändes det att bilen ormade sig fram och mycket riktigt....suck.
Maila Transportstyrelsen och be dom upprätta ett tillsynsärende. Det är enda sättet att få till en förändring.

E-post: kontakt@transportstyrelsen.se
Tidningen Teknikens värld har skrivit om det här tidigare. Kanske kan vara idé att kontakta dem?

Uppdrag Granskning el. Expressen/Aftonbladet?

Det kanske finns andra redaktioner som Uppdrag Granskning i andra länder som håller på med ett gräv om det här – typ Panorama på BBC eller 60 Minutes i USA. Det finns ngt som heter Consumer Reports i USA. De kanske håller på med ngt om det här. Kanske kan vara värt att kontakta dem och kolla.

Utöver utredningen hos Transportstyrelsen så pågår det utredningar om det här i USA, Norge och Tyskland (viewtopic.php?f=29&t=30101&start=50#p654347)...

Känns som det är viktigt att samtliga dessa undersökande myndigheter får reda på samtliga fall där hjulupphängningarna har havererat. Hur ska de annars kunna veta omfattningen av det här problemet? I Sverige är det Transportstyrelsens enhet för teknik och trafik som undersöker. Där har åtminstone funnits en Patrik Hammarbäck som uttalat sig i Vi bilägare om det här (se länk ovan).

Förslag: Om det här hade hänt mig hade jag skickat ett e-post/kännedomskopia till samtliga utredande myndigheter i alla fyra(?) länder.

Och sannolikt pågår det utredningar om det här i alla demokratiska länder där Tesla sålt Model S och Model X...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Har du sett den här? Ca 1,9 miljoner visningar på Ytube...

Så är du duktig kanske du kan skapa en viral video på Ytube och göra som Nick Murray gjorde för att få ersättning från Tesla. Fast Sverige är inte USA, och jag är inte juridiskt sakkunnig...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

EuroNCAP?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Konsumentverket?

Business Insider har skrivit en del kritiskt om Tesla. Kanske vill skriva mer?
https://www.businessinsider.com/

Reuters publicerade precis en grej om Tesla. Och det handlade ju om en skitsak i jämförelse...
https://www.reuters.com/investigates/sp ... ies-range/
viewtopic.php?t=33560

Washington Post ägs ju av Jeff Bezos. Har inte han och Musk lite 'beef'?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker att det väldigt konstigt att inte Tesla tvingats byta länkarmar World wide. Om deras höga svansföring i säkerhetsfrågor ska ha någon trovärdighet borde man ha gjort det frivilligt så fort problemet blivit känt. Så dyrt kan det inte vara för dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 28 jul 2023 17:25
Jag tycker att det väldigt konstigt att inte Tesla tvingats byta länkarmar World wide. Om deras höga svansföring i säkerhetsfrågor ska ha någon trovärdighet borde man ha gjort det frivilligt så fort problemet blivit känt. Så dyrt kan det inte vara för dem.
Ja bara i Kina är dom farliga tydligen, där myndigheterna krävde och fick en recall.
Skriv svar