Podden Now You Know har plockat upp en "undangömd" nyhet från Teslas eget testlabb där man under tre år har kört 2170-celler i en test där man laddat och laddat ur dem 0-80, 0-90 och 0-100% och nu hunnit med 10000 cykler, vilket motsvarar 3.500.000 km. Källan är Teslas Jeff Dahn själv. Resultatet är inte direkt nedslående:
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 27 okt 2020 22:51
av Remuz
80% och 90% är väldigt lika. Tydligt också att snabbladdning äter kapacitet på ett annat sätt. C/20 som normal och 3C på resa verkar vettigt.
C/20 på en Model 3 LR blir typ 16A enfas, 3C blir typ 225kW.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 27 okt 2020 23:34
av NiklasTesla
Remuz skrev:
80% och 90% är väldigt lika. Tydligt också att snabbladdning äter kapacitet på ett annat sätt. C/20 som normal och 3C på resa verkar vettigt.
C/20 på en Model 3 LR blir typ 16A enfas, 3C blir typ 225kW.
Tack för bra info.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 06:21
av Pontus
En detalj bara, i rubriken står det "minst" för mig betyder det att ALLA (kanske med undantag för de som inte följt alla produktionsparametrar till 100%) 2170 klarar mer än 3 500 000 km men det ska väl snarare vara att dom kan klara så mycket?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 06:41
av Pontus
Får man ut mindre energi ur batteriet redan från dag 1 om man kör på högre C, hastighet?
Eller är det så att man har laddat den till ex 80% och sedan när man laddar ur cellen så blir så mycket större del värme vid högre C att man får mindre energi kvar och det är det man visar här?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 06:57
av Zalman3
Tesla research chief Jeff Dahn says two million mile battery possible – and needed for V2G
Det har troligen att göra med spänningsfall kopplat till effekten du tar ut, c värdet. Vid högt C sjunker spänningen brantare än vid lågt C.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 07:14
av Bjelke
kontakten2 skrev:
Det har troligen att göra med spänningsfall kopplat till effekten du tar ut, c värdet. Vid högt C sjunker spänningen brantare än vid lågt C.
Är det alltså högre inre resistans pga högre temperatur som är problemet? För isf verkar den riktiga
degraderingen inte påverkas nämnvärt av 3C ju
För att få jämförbara kurvor borde isf batteriet tillåtas svalna och sedan mäta kapaciteten (vilket jag
trodde alla gör) och därefter köra vidare med cyklerna...
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 08:18
av Pontus
En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 08:22
av Jerker
Pontus skrev:
En detalj bara, i rubriken står det "minst" för mig betyder det att ALLA (kanske med undantag för de som inte följt alla produktionsparametrar till 100%) 2170 klarar mer än 3 500 000 km men det ska väl snarare vara att dom kan klara så mycket?
Ja, jag förstår hur du tänker, men jag utgick ifrån att graferna visar att batterierna inte har havererat utan kan fortsätta att användas. Men enskilda celler kan ju bli dåliga och därmed påverkas ett helt segment och hela batteripackets prestanda påverkas.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 08:23
av Jerker
Pontus skrev:
En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 08:33
av Pontus
Jerker skrev:
Pontus skrev:
En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.
Jo men även om dom laddat ur cellen på 1s så skulle 8.000 cykler ta mer än 16 år.
Det står även "1 hour discharge and 1 hour charge" men hur kan dom då komma från 0% till 80% med olika C?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 08:35
av Jerker
Pontus skrev:
Jerker skrev:
Pontus skrev:
En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.
Jo men även om dom laddat ur cellen på 1s så skulle 8.000 cykler ta mer än 16 år.
Det står även "1 hour discharge and 1 hour charge" men hur kan dom då komma från 0% till 80% med olika C?
Ja, du har en poäng där.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 09:09
av LasseTM
Tycker hela grafen är förvirrande, för 0-100% visar ju en högre kapacitet än vad 0-80 och 0-90 gör.
Jag hade förväntat mig att de visar tillgänglig kapacitet kvar på batteret och enligt den grafen är det då bättre att ladda 0-100.
Visar de bara vilken kapacitet de har vid den angivna laddningen dvs 80,90 eller 100% så ser det ändå ut som att 90% är bättre än 80% vilket inte stämmer.
Får inte ihop detta, alla bör ju rimligtvis vara överens om att det är bättre att ladda till 80% men får inte ihop det med grafen, samt hur gör de med c/20 det tar ju år att genomföra en sådan cykel.
Kanske de bara kör 20 batterier istället när de mäte C/20
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 10:00
av Bjorn
Vad visar Y-axeln?
Ett 18650 innehåller väl fulladdat c:a 3300mAh. Ett 2170 borde fulladdat innehålla c:a 5000mAh så det är ju inte max energiinnehåll visas.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 10:37
av kontakten2
Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 11:17
av LasseTM
kontakten2 skrev:
Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Kan ju inte stämma, med c/20 innebär det ju att de bara nyttjar 5% av batteriet dvs de pe dlar mellan 47,5-52,5% vilket inte bör slita något alls i stort sett.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 11:39
av kontakten2
Det står inget om att batteriet är cyklat från 0-80% 8000ggr i diagrammet. Det är en egentolkning av trådskaparen. Som du själv påpekar skulle tagit lång (Elon) tid. Det är såhär man interpolerar
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 12:03
av LasseTM
kontakten2 skrev:
Det står inget om att batteriet är cyklat från 0-80% 8000ggr i diagrammet. Det är en egentolkning av trådskaparen. Som du själv påpekar skulle tagit lång (Elon) tid. Det är såhär man interpolerar
Men då bör ju alla c/20 "kurvor" ligga på samma ni å eftersom 80, 90 och 100% inte bör påverka dem.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 12:19
av Pontus
kontakten2 skrev:
Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Hur laddar man med 3C i 1 timme?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 13:45
av kontakten2
Pontus skrev:
kontakten2 skrev:
Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Hur laddar man med 3C i 1 timme?
Tesla använder helt magiska batterier. I testet har dom använt pouch cell som ska vara likvärdiga.
Okej, såg presentationen och batterierna cyklas med 1C och testas med exempelvis c/20 och då fås den givna Ah ut.
Rekomenderar Jeff dahn energy storage föreläsning och deras papper dom gett ut.
/Edit
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 18:57
av Elof
Fattar ingenting och har inte tid att gräva nu. Kan någon förklara begripligt vad de egentligen har testat och vad resultatet blev?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 28 okt 2020 21:02
av LasseTM
Elof skrev:
Fattar ingenting och har inte tid att gräva nu. Kan någon förklara begripligt vad de egentligen har testat och vad resultatet blev?
Av grafen att döma så går det inte att dra en entydig slutsats.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 29 okt 2020 07:01
av mati
Pontus skrev:
Jerker skrev:
Pontus skrev:
En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.
Jo men även om dom laddat ur cellen på 1s så skulle 8.000 cykler ta mer än 16 år.
Det står även "1 hour discharge and 1 hour charge" men hur kan dom då komma från 0% till 80% med olika C?
Aldrig hört talas om Elon-tid?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Postat: 29 okt 2020 07:10
av Mickep
Min tolkning är hanteras de varsamt håller de länge.
Dvs om du laddat din telefon efter denna modell hade dess batteri inte varit slut nu.