Sida 1 av 1
Högre förmånsvärde
Postat: 09 sep 2015 09:20
av AnteF
"Samtidigt bjuder höstbudgeten på halvljumma nyheter för den som har valt en tjänstebil med låga utsläpp. Fram till sista december 2016 har den som valt en gasbil, elbil eller laddhybrid som tjänstebil ett rabatterat förmånsvärde med maximalt 16 000 kronor. Länge var det oklart om rabatten skulle förlängas, något som fått kritik från branschen. Men nu meddelar regeringen att det blir en förlängning fram till 2019 - dock med ett maximalt avdrag på 10 000 kronor.
Även här ska skälet till den minskade subventionen vara att marknaden har utvecklats starkt"
Från:
http://www.svd.se/regeringen-miljonsats ... lbar-motor
Marknaden utvecklats starkt? Har de ens sett på vad som händer i Norge???
Och här är vad Miljöpartiet själva sade innan valet.
https://twitter.com/bolund/status/412863099063242752
Trist.... mycket trist....
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 09 sep 2015 12:46
av Bow
Vi kan nog vara ganska säkra på att det snart kommer en extra skatt på el-bilar pga förlorade skattepengar på diesel/bensin. Alla partierna vill vara så gröna men när skattepengar fösvinner är inte miljön så viktig längre. Vill minnas att jag hörde att någon stat i USA hade föreslagit detta.
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 09 sep 2015 12:55
av AnteF
Är såklart inte ett dugg förvånad. Politikerna lovar runt innan valet men sen skall pengarna in....
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 09 sep 2015 13:08
av chpaulin
Tycker att man tänker alldeles för kortsiktigt i miljöpolitiken. Man har hört höjda röster från vissa onämnda politiker att staten inte skall subventionera lyxvaror för eliten utan att det är vanligt folk som skall gynnas.
Problemet med den inställningen är att det idag inte finns en enda elbil som kan ersätta en fossilbil (utom för lokal körning) som kostar under 779000:-. Om vi inte subventionerar köpen och erbjuda attraktiva förmånsvärden av dessa så kommer inte andelen "riktiga" elbilar att öka i närtid. Får vi ut fungerande elbilar på marknaden nu får vi många positiva effekter och två av dessa är; en andrahandsmarknad för "riktiga" elbilar och en större förståelse och acceptans för elbilar hos gemene man.
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 09 sep 2015 13:12
av Lessmog
Jag har sparat en isskrapa från Moderaterna som häcklade S för vägtullar - innan valet, sedan byttes det minsann fot i en väldig hast, när det fanns en ny skattebas att mjölka.
Den där brukar jag lägga fram i rutan när jag parkerar utanför politikernas sammanträdeslokal.

Re: Högre förmånsvärde
Postat: 09 sep 2015 13:21
av AnteF
chpaulin skrev:Tycker att man tänker alldeles för kortsiktigt i miljöpolitiken. Man har hört höjda röster från vissa onämnda politiker att staten inte skall subventionera lyxvaror för eliten utan att det är vanligt folk som skall gynnas.
Jag vill nog påstå att lägre förmånsskatt inte är en subvention per se.
Vidare kommer vanligt folk köpa en elbil när tjänstebilavtalen börjar löpa ut. Återigen, lär av Norge.
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 10 sep 2015 21:20
av Tars
Nu är jag tyvärr dålig på att räkna ut detta, men vad skulle det påverka om man har förmånsvärde på 8500 idag?
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 10 sep 2015 21:23
av matbl
Tars skrev:Nu är jag tyvärr dålig på att räkna ut detta, men vad skulle det påverka om man har förmånsvärde på 8500 idag?
6000 mer om året ger 500 mer i förmånsvärde i månaden.
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 10 sep 2015 22:05
av joel80
Vilket alltså blir en skatteökning på mellan ca 150-250kr/mån. (och även nån hundring i sociala avgifter för arbetsgivaren) Inte så blodigt ändå..
Jag är mer irriterad på att inte premien för elbilar höjdes.. om man nu sänkte dem för hybrider borde man höjt för rena elbilar.
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 11 sep 2015 07:55
av HelectriC
AnteF skrev:chpaulin skrev:Tycker att man tänker alldeles för kortsiktigt i miljöpolitiken. Man har hört höjda röster från vissa onämnda politiker att staten inte skall subventionera lyxvaror för eliten utan att det är vanligt folk som skall gynnas.
Jag vill nog påstå att lägre förmånsskatt inte är en subvention per se.
Vidare kommer vanligt folk köpa en elbil när tjänstebilavtalen börjar löpa ut. Återigen, lär av Norge.
hur ska man læra av Norge avseende førmånsværde/tjænstebilspolitik? det ær knappt någon som har tjænstebil i Norge? eller menade du något annat?
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 11 sep 2015 09:28
av AnteF
HelectriC skrev:
hur ska man læra av Norge avseende førmånsværde/tjænstebilspolitik? det ær knappt någon som har tjænstebil i Norge? eller menade du något annat?
Var nog otydlig. Det jag menade är att kika på hur man med skattestyrning kan öka elbilsförsäljningen generellt. Jag skulle inte ha något emot om man kopierade Norges nuvarande regelsystem rakt av.
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 11 sep 2015 10:34
av FAJ
Vad bra med lite starka känslor här på Tesla forumet som inte bara handlar om vi blivit lurade av Tesla eller inte.
Jag vill framföra att jag inte vill att någon annan skall subventionera min bil så vi Tesla ägare marginaliseras till en ekonomisk intressegrupp. Jag har valt Tesla för att jag tror på deras vision och att det är elbil och inte etanol, biogas, vätgas som gäller som energikälla för bilar. Att det visat sig vara den bästa bil jag ägt och kört är bonus. Låt människor själva avgöra vad de tror är bäst för miljön. Nu sitter olika intressegrupper och slåss mot varandra och söker bidrag. Olika intressegrupper ställs mot varandra, vindkraft mot solkraft eller eldrift mot bränsleceller eller biogas mot etanol etc.
För att fler människor skall kunna göra egna val skall man börja plocka bort skatter så människor får råd utan att det krävs subventioner (vilket är lika med att någon annan betalar). Moms (oms) var 1960 en skatt som skulle införas under kortare period då, 4,6 % nu 2015 är den 25%. Värnskatt var tillfällig under krisen på 90-talet, men har blivit permanent. Politiker är bara ute efter våra pengar och tror sig veta bäst vad de skall satsas på (kommer ni ihåg etanolsatsningarna, idag är det nästan patetiskt hur man kunde subventionera detta ). Jag tror att vi själva har den förmågan att göra val utan pekpinnar eller morötter från politiker. Alla val är naturligt vis inte ”rätt” men det är mitt val. Gör jag fel får det inte lika stor konsekvenser som när politiker lägger sina fingrar i syltburken och alla måste springa åt samma håll.
Länge leve entreprenören som vill uppfinna lösningar som vi människor efterfrågar. På Tesla symboliseras han av Elon Musk. Men det finns lika många entreprenörer som står runt hörnet med nästa stora produkt och jag lovar er det är inte en politiker som kommer upptäcka hen.
Re: Högre förmånsvärde
Postat: 11 sep 2015 10:39
av apkungen
Att de höjer förmånsvärde tycker jag är rätt. Det ska baseras på bilens nypris och det är där alla borde få samma möjlighet att ta del av rabatterna. Att supermiljöbilspremien för laddhybrider sänks tycker jag är helt rätt. De som kör runt i en stor outlander spar inte alls lika mycket på miljön som en tesla.
Detta förutsätter såklart att supermiljöbilspremien för alla andra bilar höjs...

Re: Högre förmånsvärde
Postat: 11 sep 2015 11:15
av danni
apkungen skrev:Att de höjer förmånsvärde tycker jag är rätt. Det ska baseras på bilens nypris och det är där alla borde få samma möjlighet att ta del av rabatterna. Att supermiljöbilspremien för laddhybrider sänks tycker jag är helt rätt. De som kör runt i en stor outlander spar inte alls lika mycket på miljön som en tesla.
Detta förutsätter såklart att supermiljöbilspremien för alla andra bilar höjs...

Stor Outlander?

Den är mycket, mycket mindre än en Model S!
Att förmånspriset inte baseras på bilens nypris för miljöbilar har ändå en i grund och botten rätt sund tanke. Man tänker att mer miljövänlig teknologi ofta innebär en merkostnad i sig, och att för att bilarna ska kunna konkurrera mer rättvist så väljer man att bortse från just merkostnaden för miljöteknologin när man sätter förmånsvärdet, och sätter det baserat på vad nypriset hade varit utan den teknologin.