Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av tor »

Maw skrev:
tor skrev:
Jag säger inte emot dig. Dock tänker jag att Teslas presentation knappast gjorde att Volvo saktade ner utveckligen och satsningen.
Utan att egentligen veta så killgissar jag att det varken gjort till eller från :)
Låt oss enas om att vårt tyckande rörande denna punkt divergerar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Problemet med din argumentation är att du menar lönsamhet men säger att dom inte hade tekniken redo.
Det är två skillda saker.

Man läser ju en hel del om tesla och det finns många förståsigpåare i press/tv/youtube mm.
Den motiveringen du gav ovan om lönsamhet har jag dock aldrig läst/hört förut.
Inte ens från Gordon Johnsson...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Nu vet jag inte, men de prototyper som Tesla visade upp kunde väl verkligen köra de utlovade sträckorna? Och den lastbil Volvo visade 2018 var väl inte för långfärder? Det är två helt olika koncept vi pratar om. Det är först nu som Volvo säger att det går att tillverka lastbilar för tunga transporter. När Tesla presenterade Semin så hånade ju Volvochefen den och sa att det enda som skulle gå att lasta var chips.
Det var en chefsingenjör på Scania som sa det där med chipspåsar...
Kanske ansåg han att det inte var så svårt att göra en prototyplastbil med lång räckvidd om man bara har tillräckligt många ton batterier. Tunga batterier gör ju att den klarar mindre nyttolast men chipspåsar funkar säkert. Man får väl förutsätta att Scaniachefens uttalande var skämtsamt menat.

Fanns/finns det några siffror på hur mycket Teslas Semi-prototyp vägde i ett utförande där den klarade 800 km? Jag tänker inte på vad Tesla siktar på med den färdiga Semin utan hur mycket en fungerande prototyp vägde/väger.

Det lät som att Pepsi skulle få åtminstone någon lastbil nu i december från Tesla. Det blir väl någon form av betatest så kanske får vi snart se vad Semi klarar. Jag tror den kommer bli bra innan den är färdig.
Hur går det egentligen med Pepsis lilla förseriebilar? Ingen som hört något mer? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar? ;)

[JM] jag säger att om tekniken fanns skulle tesla sålt Semi istället för det är ett lönsammare produktsegment än små personbilar. Du säger att tekniken fanns och tesla fick för sig att personbilar var lönsammare, fakta säger annorlunda dock.

Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av BrooklynS »

ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar? ;)

[JM] jag säger att om tekniken fanns skulle tesla sålt Semi istället för det är ett lönsammare produktsegment än små personbilar. Du säger att tekniken fanns och tesla fick för sig att personbilar var lönsammare, fakta säger annorlunda dock.

Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Hur många lastbilar säljer Scania per år?
Hur många personbilar säljer Tesla per år?

Var uppstår mest vinst?
Tesla Y LR -22 EAP
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Hur många lastbilar säljer Scania per år?
Hur många personbilar säljer Tesla per år?

Var uppstår mest vinst?
Självklart säljer Tesla fler personbilar än vad Scania säljer lastbilar per år. Det är inte en relevant jämflrelse.

Den relevanta jämförelsen är om 6-7 stycken BEV ger mer vinst än en fullstor tung ellastbil. Om nu Tesla hade haft det valet...

Det påstods ovan att det var begränsad batteritillgång som gjorde att Tesla valt att inte tillverka Semi. Man kan ju tycka att de ändå kunde tillverka några hindra lastbilar och istället något tusental färre bilar. Om nu Semin är färdig produktion.

Tesla skulle väl börja leverera Semin under 2020? Jag tror helt enkelt att de misslyckats att få den färdig i tid, troligtvis för att tekniken inte var mogen och/eller för att den blev för dyr med befintlig teknik. Kanske får vi snart se de första exemplaren, men det dröjer nog ett par år till innan Tesla klarar av att producera 10 000-tals tunga ellastbilar

Senaste uppgiften för batteristorlek tror jag är att Tesla Semi bara ska ha ca 500 kWh istället för upp till 1 MWh. Jag undrar om de verkligen klarar 800 km med full last med ett så litet batteri. Kanske har det gett upp inte bara tidplanen utan även räckvidden, återstå att se om de fegar ur på lastvikten också. Blev kanske för dyrt med det utlovade batteriet så man väljer att följa Volvos avvägning av batteristorlek istället? :?

Hur som helst så hoppas jag att även Tesla snart klarar att börja leverera lastbilar och så småningom bussar. Ju fler som driver på elektrifieringen desto bättre.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

BrooklynS skrev:
ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar? ;)

[JM] jag säger att om tekniken fanns skulle tesla sålt Semi istället för det är ett lönsammare produktsegment än små personbilar. Du säger att tekniken fanns och tesla fick för sig att personbilar var lönsammare, fakta säger annorlunda dock.

Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Hur många lastbilar säljer Scania per år?
Hur många personbilar säljer Tesla per år?

Var uppstår mest vinst?
Alltså du inser väl att marginal beräknas på hela intjäningen, sen om man säljer 10 bilar och tjänar en miljon eller en lastbil och tjänar en miljon så är marginalen samma. Vad är ens poängen med din kommentar? Den framstår inte riktigt som att du förstår vad marginal är.

Om du har X input och kan få Y eller Z output men Z har högre marginal bör du sälja Z om du kan göra det. Tesla har inte gjort det och därav vidhåller jag att Tesla inte hade tekniken för att producera Semi när dom lovade, nu är den försenad igen så uppenbarligen har jag rätt. Musk kommer nog säga att den kommer runt 2025 nu när han ska prata nästa gång.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar? ;)

[JM] jag säger att om tekniken fanns skulle tesla sålt Semi istället för det är ett lönsammare produktsegment än små personbilar. Du säger att tekniken fanns och tesla fick för sig att personbilar var lönsammare, fakta säger annorlunda dock.

Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Fakta är att Tesla är mer lönsamma än Scania.
Bara att läsa senaste Q3 rapporten.
Operating Margin:
Tesla 14.6%
Scania 9,4%

Men vi kan räkna på en Semi då ......
Batteristorlek:
Elon har hävdat på Twitter att det är lämpligt med 500-1000kWh i en Semi.
Vi tittar på lite data från volvo också för att inte bara lita på vad Elon säger.
https://www.volvotrucks.co.uk/en-gb/tru ... ctric.html
Deras korträckviddiga lastbil har 317kWh användbart batteri och då kommer man 300km (enl hemsidan). Dvs ca 1kWh/km
Teslas korträckviddiga Semi är ju "utlovad" att nå 300miles = 480km
Om man uppnår 480 km med 500kWh så får man samma förbrukning som Volvon. Dvs ca 1kWh/km.
Vi kan således anta att 500kWh är en rimlig batteristorlek för en telsa Semi.

Motorer:
Volvon har 200kW peak effekt
Bakre Motorn i en Model 3 RWD har 211kW peeak effekt.

Dvs Tekniskt sett är det inga hider för Tesla att sälja Semis

Ekonomi
Priser mm från USA-marknaden
En SR med 54kWh batteri kostar idag ca 40000$
En LR med 75 kWh batteri kostar idag ca 45000$
Vi drar bort 7500$ som Tesla har ökat priserna med under det gågna året för att kunna jämföra med innan "COVID supplier Shortage"
priserna blir då 32500$ och 37500$

Till en Semi så går det åt lika mkt batterier som från:
500kWh / 54kWh =9,26 st M3SR
eller
500kWh / 75kWh =6,67 st M3LR

Inkomsterna från försäljningen som Semin då måste konkurrera med är:
SR: 9,26*32500$ = 301000$ (avrundat)
LR: 6,67*37500$ = 250000$ (avrundat)
Vi jobbar vidare med den lägsta säljpriset 250000$

Tesla har ca 30% marginal på sina bilar och vinsten på de 250000$ blir då 75000$

Den billiga/korträckviddiga Semin med 300 miles räckvidd är utannonserad för 150000$
Tesla måste alltså göra 150/75=0,5=50% marginal på semin för att den ska vara lika lönsam som de Model 3 den stjäl batterier från.

Om man jämför det med ett av världens mest lönsamma företag som håller på med masstillverkning. Taiwanesiska TSMC så har dom enl google:
Gross margin for the quarter was 51.3%, operating margin was 41.2%, and net profit margin was 37.7%
Teslas Semi måste alltså slå ett av världens mest lönsamma företag för att gå break even med de model 3 dom säljer. Förutsatt att dom säljer den för 150000$. Vilket är priset för de som förbokat.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

[JM] inser du inte att du jämför äpplen och päron? Några punkter:

Du påstår att Tesla har 30% marginal på sina M3, vet inte var du får den siffran ifrån, du får gärna ge en trovärdig källa, men det är oavsett inte vad Tesla har som marginal på företagsnivå vilket däremot är måttet du använder när du jämför med "världen mest lönsamma företag". Jämför istället vad Scania tjänar på företagsnivå med en försäljning av ca 60 000 lastbilar och jämför med vad Tesla tjänar på företagsnivå med minst 10 ggr så många bilar + andra verksamheter. Alternativt siffror som gällde för 2020.

Du kan vidare inte jämföra Volvos distributionsbil med en semi-lastbil, det är ju helt olika typer av storlekar och fordon och vad jag förstått så kommer väl Teslas Semi vara just en semi-lastbil? Om du inte vet vad en semi är utan kanske tror att det är ett begrepp som Tesla hittat på så kan du t ex kika på den här länken: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer_truck ;)

Prototypen som Tesla gjorde hade M3-motorer men det är knappast troligt att den färdiga produkten kommer ha det. Så en ny motor kommer de säkert att utveckla eller köpa in, det har de väl redan gjort vid det här laget får man förmoda.

Tesla brukar inte heller bry sig om vad kunder har förbokat till för pris utan säljer och levererar gärna till nya kunder till ett högre pris istället så $150k är ingen fix siffra.

Eller missförstår jag vad du menar?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När jag diskuterade med Volvo lastvagnar så nämndes för 16 tons bilen att den drog mellan 0,9 och 1,3 kWh per km.

Ett 42 tons trailer ekipage borde dra mer.

Om vi uppskattar förbrukningen till 2,0 kWh per kilometer och ska komma 80 mil krävs isåfall 1600 kWh batteri.

Med dagens teknik väger det batteriet över 20 ton, så lastförmågan på en sådan trailerdragare blir bara några få ton.

De ellastbilar som är i trafik just nu går korta sträckor på 5-15 mil.

Det är många utmaningar med att elektrifiera tunga transporter.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av BrooklynS »

Off Grid Byggaren skrev:
När jag diskuterade med Volvo lastvagnar så nämndes för 16 tons bilen att den drog mellan 0,9 och 1,3 kWh per km.

Ett 42 tons trailer ekipage borde dra mer.

Om vi uppskattar förbrukningen till 2,0 kWh per kilometer och ska komma 80 mil krävs isåfall 1600 kWh batteri.

Med dagens teknik väger det batteriet över 20 ton, så lastförmågan på en sådan trailerdragare blir bara några få ton.

De ellastbilar som är i trafik just nu går korta sträckor på 5-15 mil.

Det är många utmaningar med att elektrifiera tunga transporter.
En lastbil drar idag ungefär 2,5-3,5 liter diesel per mil med last. Varför den skulle dra 20 kWh/mil förstår jag inte i alla fall. Själva räknar de ju med betydligt mindre än hälften redan med en konverterad diesellastbil.

Men vad vet de själva om den saken...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar? ;)
Innan senaste komponentbristen så låg Tesla på 27% vinstmarginal i snitt per bil, så är inte omöjligt att snittet i vinstmarginal för 2021 ändå kommer vara högre för Tesla än för Volvo Lastvagnar.

Så skulle inte vara fullt så säker och svart/vit som du framställer det hela, innan vi har siffrorna för 2021 klara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av PapaD »

ObscureEconomist skrev:
...
Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Nu surrar rykten om att Pepsi ska få förseriebilar att prova innan året är slut. Är helt avtänd på Musk och hans ego, men skoätande är ju kul att se. :D
https://cleantechnica.com/2021/12/14/pr ... factory-1/
Vågar inte tro på det dock.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Bjelke »

PapaD skrev:
ObscureEconomist skrev:
...
Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Nu surrar rykten om att Pepsi ska få förseriebilar att prova innan året är slut. Är helt avtänd på Musk och hans ego, men skoätande är ju kul att se. :D
https://cleantechnica.com/2021/12/14/pr ... factory-1/
Vågar inte tro på det dock.
Halvt handbyggda borde dom kunna skruva ihop några stycken iaf :) mycket stort PR-värde på det kan jag tänka
mig iaf :)
Å andra sidan så ökar ju pressen att få fart på serieproduktion då, men den kanske börjar närma sig nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

PapaD skrev:
ObscureEconomist skrev:
...
Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Nu surrar rykten om att Pepsi ska få förseriebilar att prova innan året är slut. Är helt avtänd på Musk och hans ego, men skoätande är ju kul att se. :D
https://cleantechnica.com/2021/12/14/pr ... factory-1/
Vågar inte tro på det dock.
Hoppas de kommer snart. Ska bli jättekul att se hur de blir. Jag förutsätter att Tesla lyckats tänka utanför boxen och kommer med nya lösningar. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
PapaD skrev:
ObscureEconomist skrev:
...
Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Nu surrar rykten om att Pepsi ska få förseriebilar att prova innan året är slut. Är helt avtänd på Musk och hans ego, men skoätande är ju kul att se. :D
https://cleantechnica.com/2021/12/14/pr ... factory-1/
Vågar inte tro på det dock.
Hoppas de kommer snart. Ska bli jättekul att se hur de blir. Jag förutsätter att Tesla lyckats tänka utanför boxen och kommer med nya lösningar. :)
Om dom levererar ungefär den som visats upp redan, och det tror jag faktiskt att dom gör, så är det
verkligen utanför boxen och mycket intressant :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] inser du inte att du jämför äpplen och päron? Några punkter:

Du påstår att Tesla har 30% marginal på sina M3, vet inte var du får den siffran ifrån, du får gärna ge en trovärdig källa, men det är oavsett inte vad Tesla har som marginal på företagsnivå vilket däremot är måttet du använder när du jämför med "världen mest lönsamma företag". Jämför istället vad Scania tjänar på företagsnivå med en försäljning av ca 60 000 lastbilar och jämför med vad Tesla tjänar på företagsnivå med minst 10 ggr så många bilar + andra verksamheter. Alternativt siffror som gällde för 2020.

Du kan vidare inte jämföra Volvos distributionsbil med en semi-lastbil, det är ju helt olika typer av storlekar och fordon och vad jag förstått så kommer väl Teslas Semi vara just en semi-lastbil? Om du inte vet vad en semi är utan kanske tror att det är ett begrepp som Tesla hittat på så kan du t ex kika på den här länken: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer_truck ;)

Prototypen som Tesla gjorde hade M3-motorer men det är knappast troligt att den färdiga produkten kommer ha det. Så en ny motor kommer de säkert att utveckla eller köpa in, det har de väl redan gjort vid det här laget får man förmoda.

Tesla brukar inte heller bry sig om vad kunder har förbokat till för pris utan säljer och levererar gärna till nya kunder till ett högre pris istället så $150k är ingen fix siffra.

Eller missförstår jag vad du menar?
Ang källor så angav jag att informatiofanns tillgänglig i Q3 rapporterna. Lite arbete får du göra själv.

Ang jämförelsen med Volvo så var det för att påvisa att en batteristorlek på ca 500kWh är en rimlig ballpark siffra.
Om batteriet behöver vara stärre så käkar det ju upp ännu fler M3-batterier och lönsamhetsiffran blir ännu lägre.

Alla kalkyler jag gjorde var till Semins fördel för att visa att det ändå är lönsammare att sälja Model 3 än att sälja en Semi.
Orimligt låg förbrukning ger mindre batteri som sänker kostnaderna. Osv.

Ändå måste Semin ha en marginal på 50% för att uppvisa samma lönsamhet som en M3 med 30%.
Det var hele poängen. Eftersom Någon i denn tråd envist hävdat att tesla är idioter som gör personbilar istället för lastbilar.

Men du eller den obskyra enonomen kanske kan göra en rimligare analys så vi får se hur det ligger till.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

[JM] skrev:
ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar? ;)

[JM] jag säger att om tekniken fanns skulle tesla sålt Semi istället för det är ett lönsammare produktsegment än små personbilar. Du säger att tekniken fanns och tesla fick för sig att personbilar var lönsammare, fakta säger annorlunda dock.

Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Fakta är att Tesla är mer lönsamma än Scania.
Bara att läsa senaste Q3 rapporten.
Operating Margin:
Tesla 14.6%
Scania 9,4%
[/b]

Nu jämförde jag net margin och mot volvo men okej vi byter begrepp och företag fritt för att passa dig. Ska vi återgå till min poäng däremot kanske?

Gjorde en liten sammanställning för dig med Volvos lastbilsaffär mot Tesla under 2021

Tesla Volvo
Q1 5,7% 12,8%
Q2 11,0% 13,5%
Q3 14,6% 10,9%
YTD 10,4% 12,4%

Alltså har volvo högre marginaler än det du säger är världens lönsammaste fordonstillverkare. Intressant, nästan som att jag haft rätt hela tiden med det att produkter för professionell tillämpning har högre marginaler än konsumentprodukter.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
[JM] skrev:
ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
Volvo AB har en net margin runt 9%. Volkswagen ligger på 6%. Det känns som en ganska poänglös sak att ens behöva ha data bakom för det kan väl inte direkt vara en hemlighet att professionella produkter kostar mycket mer i inköp och prispressen där är mycket mindre än på privatmarknader.
3% kanske inte låter otrolig men det är 50% högre net margin. Som exempel ligger tesla nu senaste kvartal runt 7% och folk säger att tesla har så otroligt hög marginal på sina bilar jämfört med alla andra. Vad har då Volvo AB på sina lastbilar? ;)

[JM] jag säger att om tekniken fanns skulle tesla sålt Semi istället för det är ett lönsammare produktsegment än små personbilar. Du säger att tekniken fanns och tesla fick för sig att personbilar var lönsammare, fakta säger annorlunda dock.

Är nästan sugen på att göra en Annie Lööf och säga jag äter upp min högersko om Pepsi har en Tesla Semi dom testar för leveranser innan årsskiftet.
Fakta är att Tesla är mer lönsamma än Scania.
Bara att läsa senaste Q3 rapporten.
Operating Margin:
Tesla 14.6%
Scania 9,4%
[/b]

Nu jämförde jag net margin och mot volvo men okej vi byter begrepp och företag fritt för att passa dig. Ska vi återgå till min poäng däremot kanske?

Gjorde en liten sammanställning för dig med Volvos lastbilsaffär mot Tesla under 2021

Tesla Volvo
Q1 5,7% 12,8%
Q2 11,0% 13,5%
Q3 14,6% 10,9%
YTD 10,4% 12,4%

Alltså har volvo högre marginaler än det du säger är världens lönsammaste fordonstillverkare. Intressant, nästan som att jag haft rätt hela tiden med det att produkter för professionell tillämpning har högre marginaler än konsumentprodukter.
Världens hittils mest lönsamma biltillverkare har hittils varit Ferrari. Jag har inte påstått att det är Tesla. Även om Tesla är på väg förbi Ferrari.

Men det börjar ju bli rätt uppenbart att du har svårt att klämma ur dig något annat bevis för dina påståenden än från kvartalsrapporter.
Du jämför lönsamheten för hela företaget.
Du kanske inte känner till att tesla har div andra verksamheter som drar ner totalen.

Det intressanta är hur mkt vinst man gör per såld kWh.
Tesla anser att det är genom att sälja model 3/Y istället för Semi.
Jag har visat varför så inte är fallet.

Kom ingen när du kan påvisa att dom skulle tjäna mera pengar per producerad batteri-kwh genom att sälja Semis.
Allt du presenterat hittils är anekdotiska bevis.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Du jämför lönsamheten för hela företaget.
Du kanske inte känner till att tesla har div andra verksamheter som drar ner totalen.
Lite som Volvo Bussar då som inte gått så bra nu under Covid-krisen...
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Jag bröt faktiskt bara ut lastbilsdelen. Att Teslas delårsrapporter är otroligt bristfälliga är inte riktigt mitt problem.
Jag har visat med siffror flera gånger, jag har jämfört med andra personbilstillverkare och visat dig att lastbilar har högre marginaler.

Att du vill spela dum och vägrar acceptera det grundläggande konceptet att produkter för yrkesverksamhet har mycket högre marginaler till kund. För det är något som man inte ens borde behöva berätta.

Slutsatsen är hursom att Tesla inte hade tekniken att producera Semi när man sa att man skulle och nu är den ju försenad flera år till. Uppenbarligen har man inte tekniken att producera semi i någon skala ännu, som någon nämnde tidigare skulle 4680 cellerna vara en bra sak. Den tekniken är inte redo än och verkar vara ett bra tag bort ändå.

Vi släpper diskussionen nu då. Tesla finns inte på lastbilsmarknaden och verkar vara en bra bit bort medan Scania och Volvo levererar hundratals ellastbilar. Göteborgs hamn beställde alldeles nyss 100 Volvo FH electric. Daimler, Traton och Volvo gick igår ut med att man ska bygga ett gemensamt laddnätverk för ellastbilar, tesla har inte ens börjat bygga ett nätverk anpassat för lastbilar.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
Jag bröt faktiskt bara ut lastbilsdelen. Att Teslas delårsrapporter är otroligt bristfälliga är inte riktigt mitt problem.
Jag har visat med siffror flera gånger, jag har jämfört med andra personbilstillverkare och visat dig att lastbilar har högre marginaler.

Att du vill spela dum och vägrar acceptera det grundläggande konceptet att produkter för yrkesverksamhet har mycket högre marginaler till kund. För det är något som man inte ens borde behöva berätta.

Slutsatsen är hursom att Tesla inte hade tekniken att producera Semi när man sa att man skulle och nu är den ju försenad flera år till. Uppenbarligen har man inte tekniken att producera semi i någon skala ännu, som någon nämnde tidigare skulle 4680 cellerna vara en bra sak. Den tekniken är inte redo än och verkar vara ett bra tag bort ändå.

Vi släpper diskussionen nu då. Tesla finns inte på lastbilsmarknaden och verkar vara en bra bit bort medan Scania och Volvo levererar hundratals ellastbilar. Göteborgs hamn beställde alldeles nyss 100 Volvo FH electric. Daimler, Traton och Volvo gick igår ut med att man ska bygga ett gemensamt laddnätverk för ellastbilar, tesla har inte ens börjat bygga ett nätverk anpassat för lastbilar.

Mera/samma bla bla bla som inte bevisar någonting samt samma felaktiga slutsater.
Sen att kalla någon dum eller drömmare i brist på verkliga argument gör dig ju knappast trovärdigare.
Men som tröst kan jag meddela att du är inte den enda som totalt missuppfattat teslas affärsmodell och hur dom jobbar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av 12man »

Fredrik j skrev:

Lite som Volvo Bussar då som inte gått så bra nu under Covid-krisen...
Lite kul ändå,
Volvo har levererat 43765 personbilar januari till november i Sverige varav 1208 elbilar
Volvo har lev 183 bussar jan-nov varav 114 elbussar
Och 7900E är mest lev modellen på marknaden totalt, MAN 2:a med en gasmodell 50st
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

12man skrev:
Fredrik j skrev:

Lite som Volvo Bussar då som inte gått så bra nu under Covid-krisen...
Lite kul ändå,
Volvo har levererat 43765 personbilar januari till november i Sverige varav 1208 elbilar
Volvo har lev 183 bussar jan-nov varav 114 elbussar
Och 7900E är mest lev modellen på marknaden totalt, MAN 2:a med en gasmodell 50st
Personbilar? Det är ju ett annat bolag som bara har namnet gemensamt med Volvo Buss/lastvagnar.
Skriv svar