Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

Olof Tenghoff skrev:
Man ser ju i tex Volvos ritningar här i tråden att de tänker sig en batteridrivlina i tillägg till en befintlig diesellastbil, minus dieselmotor och låda ungefär. Inte konstigt att det blir tungt då. Sen undrar man ju varför Volvo och Scania inte åtminstone presenterar en eller en bild på en seriöst menad ellastbil i stil med Tesla Semi. Jag tror inte det är för att de är dumma ;-) Kan det vara för att de vill undvika Osborn effekten?
Vad är det du vill att de ska presentera?

Volvos elektriska FH som finns nu lastar ju redan betydligt mer än Semi ska göra när den väl kommer. Räckvidden är däremot bra 300 km i dagsläget men den kan väl möjligtvis hinna bli bättre om 2-3 år när Semin verkar kunna börja levereras i större antal.

Det är lite förvånande att Tesla siktar så lågt med lastvikten på Semi. Har det något med regleringar i USA att göra?

Esit: lagade citatet
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Exakt! Man ser ju i tex Volvos ritningar här i tråden att de tänker sig en batteridrivlina i tillägg till en befintlig diesellastbil, minus dieselmotor och låda ungefär. Inte konstigt att det blir tungt då. Sen undrar man ju varför Volvo och Scania inte åtminstone presenterar en eller en bild på en seriöst menad ellastbil i stil med Tesla Semi. Jag tror inte det är för att de är dumma ;-) Kan det vara för att de vill undvika Osborn effekten?
Vad är det du vill att de ska presentera?

Volvos elektriska FH som finns nu lastar ju redan betydligt mer än Semi ska göra när den väl kommer. Räckvidden är däremot bra 300 km i dagsläget men den kan väl möjligtvis hinna bli bättre om 2-3 år när Semin verkar kunna börja levereras i större antal.

Det är lite förvånande att Tesla siktar så lågt med lastvikten på Semi. Har det något med regleringar i USA att göra?[/quote]


Vem har sagt att Tesla Semi tar liten last?
Bara för att USA maxar på Class 8 lastbilar säger inget om maxlast.
Class 8 är MINST 33000 lb (14969 kg.

The Class 8 truck gross vehicle weight rating (GVWR) is a vehicle with a GVWR exceeding 33000 lb (14969 kg).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

När jag googlar "Tesla Semi load capacity" får jag fram 80 000 pound vilket är ca 36 ton. Volvos största ellastbil klarar 44 ton och finns redan på riktigt. Som jag skrev tidigare så vet jag inte om Teslas förhållandevis låga lastvikt beror på regleringar i USA eller inte. Kommer den klara mer om den kommer till Europa?
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av -JTM3- »

80 000 lbs är max i USA så tesla semi är såklart byggd efter detta. Ca 36ton
Samma gäller Volvos där 44ton är vanlig gräns i många EU-länder.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

-JTM3- skrev:
80 000 lbs är max i USA så tesla semi är såklart byggd efter detta. Ca 36ton
Samma gäller Volvos där 44ton är vanlig gräns i många EU-länder.
Tack för info, då är det kanske inte omöjligt att Tesla Semi får högre lastvikt om/när den kommer hit till Europa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
-JTM3- skrev:
80 000 lbs är max i USA så tesla semi är såklart byggd efter detta. Ca 36ton
Samma gäller Volvos där 44ton är vanlig gräns i många EU-länder.
Tack för info, då är det kanske inte omöjligt att Tesla Semi får högre lastvikt om/när den kommer hit till Europa.
Ungefär så men får man gissa så kan det ta några år innan vi får se några här (tyvärr), men jag hoppas
såklart att jag har fel…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Remuz »

När jag körde yoghurt åt Arla från Göteborg till Alingsås tror jag vikten på ekipaget var strax under 60ton. Vid jonsered upp mot tunneln låg man normalt i 15km/h. Detta var en stor lastbil med ett lika stort släp. Vet inte alls hur det står sig mot idag, men det hade sparat en del tid och irritation trots allt. Dessutom skulle man inte behöva 3 filer där...
P85D svart/svart med gratis SuC
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Maw skrev:
-JTM3- skrev:
80 000 lbs är max i USA så tesla semi är såklart byggd efter detta. Ca 36ton
Samma gäller Volvos där 44ton är vanlig gräns i många EU-länder.
Tack för info, då är det kanske inte omöjligt att Tesla Semi får högre lastvikt om/när den kommer hit till Europa.
Minns inte om reglerna för maxlängd ändrats i EU ännu pga luftmotstånd men tror inte det. I nuvarande form har tesla semi en hytt som ser klart längre ut än EU motsvarigheter vilket skulle ta en hel del flakmeter och last. Att EU anpassa den skulle självklart också påverka luftmotståndet rejält så vi får hoppas EU regler anpassas.

Det finns ju en anledning att Volvos lastbilar ser ut såhär i USA och inte som EU bilar.
https://www.volvotrucks.us/trucks/vnr-electric/
BMW i4 M50 -22
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

ObscureEconomist skrev:
Maw skrev:
-JTM3- skrev:
80 000 lbs är max i USA så tesla semi är såklart byggd efter detta. Ca 36ton
Samma gäller Volvos där 44ton är vanlig gräns i många EU-länder.
Tack för info, då är det kanske inte omöjligt att Tesla Semi får högre lastvikt om/när den kommer hit till Europa.
Minns inte om reglerna för maxlängd ändrats i EU ännu pga luftmotstånd men tror inte det. I nuvarande form har tesla semi en hytt som ser klart längre ut än EU motsvarigheter vilket skulle ta en hel del flakmeter och last. Att EU anpassa den skulle självklart också påverka luftmotståndet rejält så vi får hoppas EU regler anpassas.

Det finns ju en anledning att Volvos lastbilar ser ut såhär i USA och inte som EU bilar.
https://www.volvotrucks.us/trucks/vnr-electric/
Ja, just det. I USA räknas väl maxlängden utan hytten i EU är det med hytten. Det är därför lastbilar i USA oftast har nos medan det är mer ovanligt i EU.

Så om Teslas Semi ska kunna konkurrera här fullt ut så behöver den antagligen både få upp lastvikten och ner hyttlängden.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Maw skrev:
ObscureEconomist skrev:
Maw skrev:
-JTM3- skrev:
80 000 lbs är max i USA så tesla semi är såklart byggd efter detta. Ca 36ton
Samma gäller Volvos där 44ton är vanlig gräns i många EU-länder.
Tack för info, då är det kanske inte omöjligt att Tesla Semi får högre lastvikt om/när den kommer hit till Europa.
Minns inte om reglerna för maxlängd ändrats i EU ännu pga luftmotstånd men tror inte det. I nuvarande form har tesla semi en hytt som ser klart längre ut än EU motsvarigheter vilket skulle ta en hel del flakmeter och last. Att EU anpassa den skulle självklart också påverka luftmotståndet rejält så vi får hoppas EU regler anpassas.

Det finns ju en anledning att Volvos lastbilar ser ut såhär i USA och inte som EU bilar.
https://www.volvotrucks.us/trucks/vnr-electric/
Ja, just det. I USA räknas väl maxlängden utan hytten i EU är det med hytten. Det är därför lastbilar i USA oftast har nos medan det är mer ovanligt i EU.

Så om Teslas Semi ska kunna konkurrera här fullt ut så behöver den antagligen både få upp lastvikten och ner hyttlängden.
Googlade runt lite igår, verkar som att EU hytter får bli längre om man uppfyller vissa krav men har inte sett några bilar med den designen än.

http://www.transportengineer.org.uk/tra ... ng/229495/
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
Jerker skrev:
Ojojoj vilka hårklyverier. Musk visade upp Semin med lång räckvidd, han hånades offentligt med ett uttalande om att det endast duger till att frakta chips med, alltså lastbilar för långtransport var nåt otänkbart. Nu ger de Musk rätt. Han hade rätt hela tiden. Det är min poäng.
Nej musk hade bevisligen fel. Semi levereras inte ännu och det finns inga färdiga specifikationer vad jag vet mer än lösa löften som vanligt från Musk. Wh/kg har gått en hel del framåt sen 2017 och det börjar bli möjligt nu men när volvo och scania får ut 30 mil räckvidd så är det långt kvar. Hade Tesla kunnat göra det bättre så hade dom väl bevisligen börjat försöka leverera en produkt som bör ha helt absurda marginaler. Problemet är att tekniken för det Musk visade upp inte är redo nästa 5 år senare.

Efter lite googling verkar det vara 2023 som gäller nu, alltså 3 år senare än ursprungliga löftet. Känner man Tesla rätt så kommer 2023 glida över till slutet på 2024 eller något och då är nog tekniken redo.
Tekniken för att bygga en Semi Idag vs för 5 år sen skiljer sig inte särskillt mkt. Samma Celler och Samma elmotorer, invertrar, skärmar, datorer etc.
Det är/har varit bristen på batterier som gjort det ekenomiskt mer lönsamt att stoppa batterierna i Model 3/Y och göra störe vinst. per given mängd batterier.
Nu när marginalerna gått upp på 3/Y, finanserna visar rejält bra siffror och 4680 börjar rampa upp så kan man börja leverera Semis i mindre skala (till en början).
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Du säger tekniken funnits hela tiden men sen säger du att det blir bättre att producera nu med ny batteriteknik. (Som fortfarande inte levererat en enda massproducerad cell?)
Du tycker inte det är lite motsägelsefullt?
Sen är produkter för privatpersoner alltid mindre lönsamma än produkter för företag, att kunna spara på dieselkostnaderna hade gjort en otrolig skillnad för åkerier, man hade kunnat ha löjliga marginaler. Varje bil tankas nog för 10-20k dagligen här i Sverige så Tesla hade kunnat ta 50% mer än en motsvarande dieselbil utan problem.

Min poäng är väl att du spekulerar vilt och blandar ihop fakta och drömmar.
BMW i4 M50 -22
Fredrik j
Inlägg: 10828
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Fredrik j »

ObscureEconomist skrev:
Du säger tekniken funnits hela tiden men sen säger du att det blir bättre att producera nu med ny batteriteknik. (Som fortfarande inte levererat en enda massproducerad cell?)
Du tycker inte det är lite motsägelsefullt?
Sen är produkter för privatpersoner alltid mindre lönsamma än produkter för företag, att kunna spara på dieselkostnaderna hade gjort en otrolig skillnad för åkerier, man hade kunnat ha löjliga marginaler. Varje bil tankas nog för 10-20k dagligen här i Sverige så Tesla hade kunnat ta 50% mer än en motsvarande dieselbil utan problem.

Min poäng är väl att du spekulerar vilt och blandar ihop fakta och drömmar.
Det finns väl ingen laddinfrastruktur i sverige idag som skulle möjliggöra driften av en ellastbil motsvarande 1000 liter diesel om dagen?
Det är ju ingen distributionsbil det är frågan om där.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Min poäng exakt, tekniken var inte ens i närheten av redo då musk sa det. Den är fortfarande inte riktigt redo.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jämförde den ellastbilen som går i Helsingborg just nu med en diesellastbil. https://www.hd.se/2021-06-24/fler-ellas ... psfri-stad

Fövånansvärd låg viktökning, drygt 1 ton. Men totalvikten har också ökat 1,5 ton, vet inte hur stort batteripack de har, och om alla vikter är helt korrekta. (Volvo står som ägare på den.)

Tågvikten är sänkt med 14 ton, men för att fungera som ett 44 tons trailerekipage funkar det ju bra i Sverige, då vi har mariginal uppåt.

Planerna är väl till att börja med laddas dessa inne på godstermninaler och depåer.

Scania har nu faktiskt en 64 tonnare som klarar mer än bara chips: https://www.tidningenproffs.se/tagg/ellastbil/
Bild1.PNG
Bild2.PNG
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
Du säger tekniken funnits hela tiden men sen säger du att det blir bättre att producera nu med ny batteriteknik. (Som fortfarande inte levererat en enda massproducerad cell?)
Du tycker inte det är lite motsägelsefullt?
Sen är produkter för privatpersoner alltid mindre lönsamma än produkter för företag, att kunna spara på dieselkostnaderna hade gjort en otrolig skillnad för åkerier, man hade kunnat ha löjliga marginaler. Varje bil tankas nog för 10-20k dagligen här i Sverige så Tesla hade kunnat ta 50% mer än en motsvarande dieselbil utan problem.

Min poäng är väl att du spekulerar vilt och blandar ihop fakta och drömmar.
Nej det sa jag inte. Det var din felaktiga tolkning.

Det är dessutom väldigt få bolag som är 100% transparenta med allt vilket gör att oavsett vad det gäller så blir de progonser vi gör från utsidan baserade på antaganden.

Du gör ju också ett antagande när du säger att Semin inte är ute nu pga att tekniken inte är/var redo.
Det kan du omöjligt veta (om du inte jobbar på Tesla) och således spekulerar du lika mkt som vi andra....
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Vasp »

Scania har levererat en 64 tons lastbil till Wibax som ska gå i trafik mellan Skellefteå och Piteå.

https://norran.se/nyheter/artikel/satsn ... a/l71w2y5l
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Både Volvo och Scania har levererat bilar. Tesla som sa att Semi kommer levereras under 2020 har inte ens levererat en testbil och beställningar är lika intressanta som att beställda the forever delayed roadster.

Sant [JM] du sa att det inte var lönsamt. Jag säger att hade man haft möjligheten att leverera en produkt som kan göra det man lovade hade man gjort det, varför bygga personbilar när majoriteten av utsläpp i trafik kommer från transporter. Är inte Musks mål att sälja fordon och förbättra miljön?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av [JM] »

ObscureEconomist skrev:
Både Volvo och Scania har levererat bilar. Tesla som sa att Semi kommer levereras under 2020 har inte ens levererat en testbil och beställningar är lika intressanta som att beställda the forever delayed roadster.

Sant [JM] du sa att det inte var lönsamt. Jag säger att hade man haft möjligheten att leverera en produkt som kan göra det man lovade hade man gjort det, varför bygga personbilar när majoriteten av utsläpp i trafik kommer från transporter. Är inte Musks mål att sälja fordon och förbättra miljön?
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/mission-tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO 18 november 2013

Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.
Edit:
Du sa ursprungligen:
Nej musk hade bevisligen fel. Semi levereras inte ännu och det finns inga färdiga specifikationer vad jag vet mer än lösa löften som vanligt från Musk. Wh/kg har gått en hel del framåt sen 2017 och det börjar bli möjligt nu men när volvo och scania får ut 30 mil räckvidd så är det långt kvar. Hade Tesla kunnat göra det bättre så hade dom väl bevisligen börjat försöka leverera en produkt som bör ha helt absurda marginaler. Problemet är att tekniken för det Musk visade upp inte är redo nästa 5 år senare.
Jag hävdar att tekniken var redo då men att dom har haft brist på batterier och att det gör att det är bättre ekonomiskt att sälja bilar.
Du hävdade att tekniken inte var redo förän 5 år senare.
Man kan inte vara olönsamma hur länge som helst som bolag och därför var det viktigare för bolaget att leverera model 3 för att kunna överleva än att leverera ett gäng Semis och sedan gå i konkurs.
Konkurs med uteblivna leveranser lär ju knappast främja Teslas långsiktiga mål.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av tor »

Jag tror att Tesla är seriösa med att accelerera övergången till förnybar energi. För att skynda på övergången på lastbilssidan behövde dom presentera en produkt på ett trovärdigt sätt och sätta ett aggresivt datum för leverans. Sedan trodde dom nog inte på det själva men det var inte så orimligt att alla genomskådade detta. På detta vis har dom fått andra tillverkare att skynda sig. Tror samma resonemang gäller cybertruck.
Detta kommer dock kosta trovärdighet. Dom kan inte presentera en båt eller något annat och säga att den är färdig nästa år. Ingen kommer tro dom.

Men dom har accelererat övergången till förnybart för lastbilar. Mission accomplished.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

Det är väl 12 år sedan Vlovo började leverera elbussar? 3 år sedan de började leverera ellastbilar?

Jag tror Volvo kan ta åt sig äran för sina egna framsteg, de påbörjades långt innan Tesla presenterade ett koncept av sin Semi :)

Det är inte Tesla som visar vägen för Volvo, det Volvo som visar vägen för Tesla. Än så länge, det kan förstås ändras :)
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Jag lägger ner [JM]. Kan du inte förstå att en lastbil är mer lönsam än en personbil vet jag inte riktig vad vi ska diskutera. Marginalerna för lastbilstillverkare är mycket högre än för personbilar, som för alla yrkesfordon och yrkesverktyg. Marginalerna är högre än för konsumenter. Därav hade tesla haft möjligheten bör dom sålt Semi direkt, det hade lett till snabbare lönsamhet.
Skulle vara intressant med lite data (och inte bara tugg, även om jag håller med generellt). Vad är vinstmarginalen i snitt på för lastbilar från Volvo?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av tor »

Maw skrev:
Det är väl 12 år sedan Vlovo började leverera elbussar? 3 år sedan de började leverera ellastbilar?

Jag tror Volvo kan ta åt sig äran för sina egna framsteg, de påbörjades långt innan Tesla presenterade ett koncept av sin Semi :)

Det är inte Tesla som visar vägen för Volvo, det Volvo som visar vägen för Tesla. Än så länge, det kan förstås ändras :)
Jag säger inte emot dig. Dock tänker jag att Teslas presentation knappast gjorde att Volvo saktade ner utveckligen och satsningen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar

Inlägg av Maw »

tor skrev:
Jag säger inte emot dig. Dock tänker jag att Teslas presentation knappast gjorde att Volvo saktade ner utveckligen och satsningen.
Utan att egentligen veta så killgissar jag att det varken gjort till eller från för Volvos planer men det kan ju ha ökat allmänhetens intresse för elektrifiering av varutransporter. Allt Tesla gör och säger ger stor uppmärksamhet :)
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar