Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Postat: 29 okt 2020 13:58
Scania vid ca 14.35
Volvo vid ca 46.06
https://www.electrive.net/2020/11/02/da ... t-venture/Daimler och Volvo startar ett joint venture för bränsleceller
Volvokoncernen och Daimler Truck AG har nu tecknat ett bindande avtal för att inrätta det tillkännagivna joint venture för utveckling, produktion och marknadsföring av bränslecellsystem redo för serieproduktion.
Volvokoncernen kommer att förvärva 50 procent av aktierna i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 600 miljoner euro, som det Stuttgartsbaserade företaget skrev i ett pressmeddelande. Transaktionen förväntas avslutas under första halvåret 2021.
I april 2020 nådde Daimler Trucks och Volvokoncernen ett preliminärt, icke-bindande avtal. Att etablera ett joint venture nämndes redan som ett mål då. I juni tog Daimler ett förberedande organisatoriskt steg på vägen till joint venture för kommersiella fordonsbränsleceller med Volvo Trucks: I det nybildade Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co.KG samlades alla koncernens bränslecellaktiviteter - inklusive de Tidigare Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH, som bland annat utvecklade enheten för Mercedes GLC F-Cell bilmodell.
"För oss på Daimler Truck AG och vår framtida partner, Volvokoncernen, är den vätgasbaserade bränslecellen en nyckelteknologi för framtidens koldioxidneutrala transport", säger Martin Daum, styrelseordförande för Daimler Truck AG och ledamot av Daimlers styrelse. AG. Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvokoncernen, tillägger: ”I framtiden kommer trafiken att baseras på en kombination av batterielektriska och bränslecellbaserade elfordon, samt till viss del andra förnybara bränslen. Vårt planerade gemensamma bränslecellsföretag utgör således ett viktigt steg mot en mer livlig värld. "
Samarbetet fokuserar på användning i tunga lastbilar; systemen ska också erbjudas för andra applikationer. De två partnerna hänvisar emellertid inte till användning i bilar: "Eftersom användning i tunga lastbilar är mycket krävande, är produkterna från det gemensamma företaget också perfekt lämpade för andra applikationer som stationär kraftproduktion", säger pressmeddelandet.
Specifikt vill joint venture-företaget utveckla ett system med flera prestandanivåer. Detta bör också omfatta ett "dubbelt system med 300 kW kontinuerlig effekt för tunga långväga lastbilar". Båda företagen vill testa bränslecellbilar i kundanvändning på cirka tre år. De planerar serietillverkning under andra halvan av decenniet.
I september presenterade Daimler Trucks GenH2 Truck, konceptfordonet för en bränslecellbil som ska gå i kundförsök 2023 - även här nämns ”andra halvan av decenniet” som perioden för serietillverkning. Det speciella med konceptfordonet är att väte inte ska lagras i gasform utan i flytande form vid -253 grader Celsius.
För svenskarna är inte joint venture med Daimler det enda samarbetet inom elektrifierade kommersiella fordon. Volvokoncernen har ingått en ny strategisk allians med kommersiella fordon med Isuzu, som också inkluderar elfordon. Förutom ett teknologipartnerskap inkluderar det också övertagandet av Volvos dotterbolag UD Trucks av Isuzu. Detta samarbete är dock fokuserat på de japanska och asiatiska marknaderna.
Zalman3 skrev:3-4 MW laddare för lastbilar är under utveckling.
Elektrifieringen ökar ju som bekant exponentiellt och exponenten har de senaste åren också ökat i sig i de flesta länder.
Men den exponentiella utvecklingen i tankemönster i ledningsrummen har haft en exponent bortom alla tidigare skiften.
Personligen har jag bevittnat ett sådant dramatiskt skifte.
När jag våren 2017 var på Scania buss i Södertälje som inhyrd projektledare så pågick elektrifiering lite sådär i halvfart. Man hade en order på tre första elbussar till Östersund. Som nu rullar där. Men intresset generellt inom Scania var ganska svalt. Det sköttes ganska styvmoderligt. Jag som hade byggt elbussar och sett dem i drift och hade förstått att skiftet var här var i stort sett ensam om insikten. Ja, ja det är säkert bra, och så pratade man vidare om sina oändliga dieselvarianter.
På hösten, när mitt uppdrag var slut, var man på elbussfronten plötsligt klarvaken och de nya buden trumfade varandra. Emellertid ser jag nu i efterhand att dessa planer inte realiserades. Jag tror i o f s att man anammade en skynda långsamt strategi istället, vilket nog var klokt på sikt.
Nu tre år senare är fossilmotorns död i princip planlagd av VD och eget battericenter skall anläggas.
Det är exponentiell utveckling i tanke och inställning det. När det set ut så här i den mer trögrörliga tungfordonsbranschen så kan man ju knappt föreställa sig utvecklingen i styrelserummen hos personbilsföretagen.
Man ser framför sig hur de gått från elektrifieringsförnekelse via mildhybrid via elhybrid och laddhybrid till elbil på fem ledningsmöten.
Off Grid Byggaren skrev:Sedan gäller det att få kunderna att köpa dessa ellastbilar.
Många åkerier har väldigt pressad ekonomi.
Kommer nog ta sin tid med övergång till eldrift.
Finns ju ingen laddinfrastruktur alls för detta ännu.
https://www.halmstad.se/kommunpolitik/k ... .1285.htmlSamordnad varudistribution.
Siffror som talar
• Mer än en halvering av koldioxidutsläpp gentemot tidigare
• Verksamheterna skickade 58 000 order till leverantörer. Detta motsvarar över 100 000 kolli fördelade på livsmedel och övriga varor
• Närmare 400 kommunala leveransplatser tog tillsammans emot 21 000 inleveranser
• Sammanlagd varuvolym på 4 200 000 kg
• Vi har idag cirka 40 leverantörer
• Vi har lyckats minska antalet transporter med 65 procent tack vare samordningen
https://electrek.co/2020/12/01/heavy-du ... -portland/
Portland and Daimler team up for 5MW electric semi public charging Island.
Portland General Electric (NYSE: POR) and Daimler Trucks North America (DTNA) today announced that they are co-developing a large public charging site for medium- and heavy-duty electric trucks. Known as “Electric Island,” it is expected to be the first of its kind in the US.
The site was designed to host up to 5 MW of charging infrastructure. The use of on-site energy storage and advanced charge management software could enable additional capacity in the future. The site will initially include chargers that output 200kW or less from a number of different, leading manufacturers of equipment, including but not limited to: ABB, BTC Power, ChargePoint, Power Electronics and Proterra. We are exploring the future deployment of charging infrastructure capable of up to 1.5 MW as technology progresses.
https://www.volvotrucks.us/trucks/vnr-electric/
THE FUTURE IS HERE
The Volvo VNR Electric
Our constant drive to innovate has made us the global leader in electromobility for Class 8 vehicles. The VNR Electric is proof of our commitment to reduce pollution, noise, and traffic on crowded urban streets.
https://www.nyteknik.se/fordon/einride- ... ar-6995355
I ännu ett projekt kommer Einride använda sig av elkonverterade diesellastbilar från Daf. Denna gång tillsammans med Oatly.
Einride har sedan starten 2016 fokuserat på den fjärrstyrda, autonoma och hyttlösa lastbilen Pod. Fordonet har bland annat testats vid livsmedelsföretaget Lidl centrallager i Halmstad i ett samarbete som startade redan 2017.
Men för en knapp månad sedan stod det klart att det fordon som Einride och Lidl till hösten ska börja använda sig av är en konventionell diesellastbil från Daf som har konverterats till eldrift. Den ska användas för varuleveranser till butiker i Stockholm.
Nu tar Einride ytterligare ett kliv i denna riktning. Företaget ska förse den Landskronabaserade havredryckstillverkaren Oatly med transporttjänster genom fyra stycken elkonverterade dragbilar från Daf. Transporterna kommer att gå mellan produktionsanläggningen i Landskrona och lagret i Helsingborg, en sträcka på cirka 2 mil.
Läs mer: Självkörande lastbilar ”blir det dominerande sättet att transportera saker på”
Transporterna ska börja rulla till hösten och enligt Oatly blir det Europas första eldrivna och synkroniserade flotta av tunga lastbilar, enligt ett pressmeddelande.
Fordonen väger 42 ton fullastade och tillsammans kommer de att rulla ungefär 100 mil per dag. Tre förare kommer att köra de fyra lastbilarna medan det fjärde står på laddning. Einrides programvaruplattform är en viktig del för att optimera bland annat körning och laddning.
Enligt Oatly sänker företaget sina utsläpp från transporter från fabriken i Landskrona med 87 procent genom att börja köra med de fyra ellastbilarna.
Automatisering och fjärrstyrning då? Det kommer, men inte förrän senare.
"Fjärrstyrning är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. Före det ska Oatly elektrifiera fler transporter runtom i världen", säger Simon Broadbent, supply chain director på Oatly, i ett uttalande.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... n-i-pajala
Gruvan i Pajala satsar på eldrivna lastbilar i sträng kyla.
Gruvbolaget Kaunis Iron i Pajala kommun blir först med att testa en batteri-elektrisk lastbil i sträng kyla. Under nästa vecka ska chaufförerna börja köra lastbilen. Målet är att på sikt ha en helt eldriven lastbilsflotta fram till år 2025.
Det sker i samarbete med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss. Vid en presskonferens i Luleå på torsdagen presenterade företagen, vad de själva kallar för ”ett världsunikt tekniktest för att utveckla fossilfria logistiksystem.”
– Det här handlar om industriell revolution där vi jobbar tillsammans flera företag. Målet för oss är att uppnå en fossilfri drift av gruvan, säger Lars Wallgren, logistikchef vid Kaunis Iron.
Om det visar sig fungera kan klimatvinsterna bli stora enligt Kaunis Iron. Koldioxidutsläppen från transporterna är 15 000 ton per år med nuvarande produktion.
Hoppas på tuffa förhållanden
Lastbilen ska köras en tur per dag, 16 mil enkel väg mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningen Pitkäjärvi, för att klara sträckan har det installerats laddare på tre olika orter.
–Vi hoppas på riktigt tuffa väderförhållanden så vi kan se hur lastbilen fungerar i kyla och hur chaufförerna upplever det. Lyckas vi med det här där det är så kallt vintertid borde det funka överallt, säger Lars Wallgren.
Samarbetet
Maria Lindberg, chef vid Vattenfall, berättar om deras del i projektet.
– Vi har en lösning som innebär att vi bygger och äger och förvaltar elanläggningar och laddinfrastruktur. Vi leverar laddarna och driftställer och säkerställer funktionen för Kaunis Iron tillsammans med ABB.
Det är Volvo som bidrar med lastbilen som nu börjar testas inom kort.
– Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.
Det schweiziska företaget Futuricum skröt över att konvertera Volvo FH tvåaxel till elfordon.
De kallas Futuricum 18E, Futuricum 26E och Futuricum Semi 40E. Lastbilen utvecklad för DPD är Futuricum 18E,
en modell med maximalt 510 kWh batteri och upp till 570 kilometer räckvidd.
https://www.electrive.net/2021/03/24/fu ... nge-bauen/Schweiziska federala vägkontoret (FEDRO) har godkänt Designwerk-företaget att bygga och driva två extra långa elektriska lastbilsmodeller av märket Futuricum.
Detta bör göra det möjligt att installera batterier med en kapacitet på upp till 900 kWh för att möjliggöra ytterligare applikationer.
https://www.di.se/live/volvo-far-sin-hi ... n-lastbil/
Volvo har fått sin hittills största kommersiella order på den elektriska VNR-lastbilen.
Det är logistik- och distributionsbolaget Quality Custom Distribution i södra Kalifornien som beställt totalt 14 fordon,
enligt ett pressmeddelande från Volvo Trucks. Ordervärdet anges inte.
Zalman3 skrev:Futuricum konverterar Volvo lastbilar till eldrift.
510 kWh batteri ger upp till 570 kilometer räckvidd.
Det schweiziska företaget Futuricum skröt över att konvertera Volvo FH tvåaxel till elfordon.
De kallas Futuricum 18E, Futuricum 26E och Futuricum Semi 40E. Lastbilen utvecklad för DPD är Futuricum 18E,
en modell med maximalt 510 kWh batteri och upp till 570 kilometer räckvidd.https://www.electrive.net/2021/03/24/fu ... nge-bauen/Schweiziska federala vägkontoret (FEDRO) har godkänt Designwerk-företaget att bygga och driva två extra långa elektriska lastbilsmodeller av märket Futuricum.
Detta bör göra det möjligt att installera batterier med en kapacitet på upp till 900 kWh för att möjliggöra ytterligare applikationer.
Med 900 kWh batteri närmar man sig 100 mils räckvidd.
https://www.electrive.net/2021/04/26/vo ... esignwerk/Volvokoncernen har meddelat att de kommer att ta över 60 procent av aktierna i Designwerk Technologies AG.
Det schweiziska företaget erbjuder elbilar under varumärket Futuricum och utvecklar också modulära högpresterande batterier och mobil laddningsteknik för elfordon.
https://www.energinyheter.se/20210903/2 ... astbilar-i
Performance Team, ett lager- och distributionsföretag inom Maerskkoncernen, har lagt en order på 16 Volvo VNR Electric, den hittills största kommersiella ordern på den tunga elektiska lastbilsmodellen i Nordamerika.
De Amerikanska åkarna vill ha rejäl hytt och motorhuv, kul att Volvo kan leverera.Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20210903/2 ... astbilar-i
Performance Team, ett lager- och distributionsföretag inom Maerskkoncernen, har lagt en order på 16 Volvo VNR Electric, den hittills största kommersiella ordern på den tunga elektiska lastbilsmodellen i Nordamerika.