Sida 1 av 1

Strypta supercharger 30okt

Postat: 31 okt 2020 20:44
av Wenstrom
Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 31 okt 2020 21:29
av Tars
Chargegate

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 31 okt 2020 21:37
av Alfred
Normal hastighet i Borlänge idag. Långt ifrån ensam vid stolparna.

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 01 nov 2020 07:17
av BrooklynS
Normalt i Ajaur, fick 111 kW vid 50%

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 01 nov 2020 12:09
av taliz
Wenstrom skrev:
Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.
Navigerar du till SUC så förvärmningen drar igång går det lite snabbare.

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 01 nov 2020 22:04
av Wenstrom
taliz skrev:
Wenstrom skrev:
Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.
Navigerar du till SUC så förvärmningen drar igång går det lite snabbare.
Temperaturen i både Borlänge och Arboga var just under +10gr. Från hotellet till suc i Borlänge, 1km, med navigatorn. Den användes också från Lindesberg till suc i Arboga. I båda fallen fick jag meddelande att förvärmning pågick. Borlänges låga hastighet gjorde att jag laddade snålt för att komma till en förhoppningsvis snabbare i Arboga. Lite svängar på vägen dit gjorde att jag måste fylla på i Lindesbergs snabbladdare för att säkert nå Arboga. Det gick tack vare en "Renault" som dels gick över till AC dels flyttade sin bil så att CCE-kabeln nådde min bil. Hoppas jag kan vara lika artig!
Alla tre laddarna gav lite mer än 40kW. Tydligen någon slump som gjort den låga hastigheten i suc eftersom ingen annan råkat ut för samma sak som jag.

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 02 nov 2020 06:40
av BrooklynS
1 km = kallt batteri...

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 03 nov 2020 11:24
av wector
Jupp, du behöver köra typ en timme i 100km/h för att få upp värmen i dessa temperaturer.
Tips, ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka. Batteriet hinner bli rejält kallt under natten.

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 03 nov 2020 11:33
av Zalman3
wector skrev:
Jupp, du behöver köra typ en timme i 100km/h för att få upp värmen i dessa temperaturer.
Tips, ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka. Batteriet hinner bli rejält kallt under natten.
ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka
Jag som bor i Norrland och inte kan ladda hemma, har lärt mig att man måste ladda batteriet medans det är varmt.

Jag åker ofta från Umeå till Sundsvall. Ser alltid till att jag laddat så mycket att jag tar mig 11 mil till Örnsköldsvik innan jag behöver ladda, så jag vet att batteriet är varmt.

Re: Strypta supercharger 30okt

Postat: 03 nov 2020 21:24
av fodogen
Wenstrom skrev:
taliz skrev:
Wenstrom skrev:
Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.
Navigerar du till SUC så förvärmningen drar igång går det lite snabbare.
Temperaturen i både Borlänge och Arboga var just under +10gr. Från hotellet till suc i Borlänge, 1km, med navigatorn. Den användes också från Lindesberg till suc i Arboga. I båda fallen fick jag meddelande att förvärmning pågick. Borlänges låga hastighet gjorde att jag laddade snålt för att komma till en förhoppningsvis snabbare i Arboga. Lite svängar på vägen dit gjorde att jag måste fylla på i Lindesbergs snabbladdare för att säkert nå Arboga. Det gick tack vare en "Renault" som dels gick över till AC dels flyttade sin bil så att CCE-kabeln nådde min bil. Hoppas jag kan vara lika artig!
Alla tre laddarna gav lite mer än 40kW. Tydligen någon slump som gjort den låga hastigheten i suc eftersom ingen annan råkat ut för samma sak som jag.
Är du i Borlänge igen så kan jag tipsa om att vi har rätt gott om laddstolpar i centrum inom ~500m från de flesta hotell. De i centrum kostar 12 kr/timme och ger 11 kW till en Model 3 dvs ~1 kr/kWh. Betydligt billigare än supercharger.