Strypta supercharger 30okt
Postat: 31 okt 2020 20:44
Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.Wenstrom skrev:Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Temperaturen i både Borlänge och Arboga var just under +10gr. Från hotellet till suc i Borlänge, 1km, med navigatorn. Den användes också från Lindesberg till suc i Arboga. I båda fallen fick jag meddelande att förvärmning pågick. Borlänges låga hastighet gjorde att jag laddade snålt för att komma till en förhoppningsvis snabbare i Arboga. Lite svängar på vägen dit gjorde att jag måste fylla på i Lindesbergs snabbladdare för att säkert nå Arboga. Det gick tack vare en "Renault" som dels gick över till AC dels flyttade sin bil så att CCE-kabeln nådde min bil. Hoppas jag kan vara lika artig!taliz skrev:Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.Wenstrom skrev:Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Navigerar du till SUC så förvärmningen drar igång går det lite snabbare.
wector skrev:Jupp, du behöver köra typ en timme i 100km/h för att få upp värmen i dessa temperaturer.
Tips, ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka. Batteriet hinner bli rejält kallt under natten.
Jag som bor i Norrland och inte kan ladda hemma, har lärt mig att man måste ladda batteriet medans det är varmt.ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka
Är du i Borlänge igen så kan jag tipsa om att vi har rätt gott om laddstolpar i centrum inom ~500m från de flesta hotell. De i centrum kostar 12 kr/timme och ger 11 kW till en Model 3 dvs ~1 kr/kWh. Betydligt billigare än supercharger.Wenstrom skrev:Temperaturen i både Borlänge och Arboga var just under +10gr. Från hotellet till suc i Borlänge, 1km, med navigatorn. Den användes också från Lindesberg till suc i Arboga. I båda fallen fick jag meddelande att förvärmning pågick. Borlänges låga hastighet gjorde att jag laddade snålt för att komma till en förhoppningsvis snabbare i Arboga. Lite svängar på vägen dit gjorde att jag måste fylla på i Lindesbergs snabbladdare för att säkert nå Arboga. Det gick tack vare en "Renault" som dels gick över till AC dels flyttade sin bil så att CCE-kabeln nådde min bil. Hoppas jag kan vara lika artig!taliz skrev:Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.Wenstrom skrev:Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Navigerar du till SUC så förvärmningen drar igång går det lite snabbare.
Alla tre laddarna gav lite mer än 40kW. Tydligen någon slump som gjort den låga hastigheten i suc eftersom ingen annan råkat ut för samma sak som jag.