Sida 1 av 3

Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 02 nov 2020 16:40
av Zalman3
Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Enligt Asia Nikkei News som publicerade en rapport beställd av Nikkei Business Publications http://www.nikkeibp.com/about/ Enligt Asia Nikkei News kommenterade en ingenjör anställd av en stor japansk biltillverkare rapporten med… “Vi kan inte göra så!”

Vad den japanska ingenjören sa var att – INTE idag, kan de göra något liknande som Tesla HW3-datorn. Detta skulle skapa massiva störningar inte bara internt, hela leverantörskedjan riskerar att rasa ihop med konsekvenserna att ett stort antal företag ställs av med kompetens som inte längre behövs. De har och är beroende av traditionell bilindustri’s kopplingar i flera led..

Många bilföretag använder flera elektroniska styrenheter – vissa har 20 eller fler. Tesla använder EN
Biltillverkare oroar sig för att Tesla kommer att göra försörjningskedjorna som de har odlat under årtionden föråldrade. Tesla är inte lika beroende på externa leverantörer och det är därför fritt för dem att driva på den bästa tillgängliga teknologi. Sagt på ett annat sätt, försörjningskedjorna som har hjälpt dagens biljättar växa börjar nu hämma deras förmåga att förnya sig, säger Asia Nikkei .

Många trodde också att Teslas krav på komponenter var konstiga. Företaget ville inte använda teknik från lagerhyllorna. De vill ha komponenter konstruerade enligt deras specifikationer. Leverantörer oroade sig för att om de investerade den tid och pengar som behövdes för att uppfylla Teslas förväntningar, skulle det inte finnas tillräckligt med volym för att göra det lönsamt. Det tvingade i sin tur Tesla att göra många komponenter själva. Nu kan beslutet att inte samarbeta eller möta Teslas krav sedan ett helt decennium sedan leda till att många av dessa leverantörer försvinner på kartan.

Väldigt påfallande är att många långsamt försöker övergå till elfordonsproduktion. Tesla har inte det problemet alls då de byggt enbart för eldrift.

Tesla har vänt upp-och-ned på all strategi för konkurrenterna.


https://blog.ho-form.se/

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 03 nov 2020 23:30
av d3marcus
Traditionella fordonstillverkare halverar Teslas marknadsandel för BEVs i Europa på bara 12 månader: https://www.schmidtmatthias.de/post/tra ... pean-party

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 03 nov 2020 23:43
av Jordad
d3marcus skrev:
Traditionella fordonstillverkare halverar Teslas marknadsandel för BEVs i Europa på bara 12 månader: https://www.schmidtmatthias.de/post/tra ... pean-party
Bra artikel. Han nämner att Tesla kan ha försenat leveranser för att tillgodogöra sig pengar från Honda med under sista kvartalet. Det som inte nämns är att VW har samlat ID3 sedan förra året som man leverar under kort tid. Det är kanske inte hållbart i längden. Spännande att se leveranser nästa kvartal.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 04 nov 2020 00:16
av Zalman3
Känns som det går hyfsat bra för Tesla nu.
Q3 gjorde Tesla rekordvinst.
Q4 ska den vinsten fördubblas.
Screenshot_20201103-234806_Samsung Internet.jpg
Medans konkurrenterna har det jobbigt.

Gissar att snart är Tesla MY världens näst mest sålda elbil, medans Tesla M3 är världens mest sålda elbil.
global-plug-in-electric-car-sales-september-2020-source-ev-sales-blog.jpg

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 04 nov 2020 00:29
av LasseTM
Zalman3 skrev:
Känns som det går hyfsat bra för Tesla nu.
Q3 gjorde Tesla rekordvinst.
Q4 ska den vinsten fördubblas.
Screenshot_20201103-234806_Samsung Internet.jpg
Medans konkurrenterna har det jobbigt.

Gissar att snart är Tesla MY världens näst mest sålda elbil, medans Tesla M3 är världens mest sålda elbil.
global-plug-in-electric-car-sales-september-2020-source-ev-sales-blog.jpg
My kommer att säljas i större volymer än M3 det är jag helt säker på.
Men världens mest sålda bil, njaee.
Jag känner knappt att jag har råd med en M3 idag och då tjänar både jag och frugan relativt bra kontra medel svensken.
Skulle en M3 SR+ kosta 350k så skulle det säkert kunna vara sanning men för nästan 600k knappast.

Missade ordet "elbil" har även svårt att se att det skulle stämma även om vi kollar elbilar.
Tror fortfarande att en MY eller M3 är för dyr man måste under 350k eller motsvarande belopp för att sälja riktigt stora volymer.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 04 nov 2020 08:34
av d3marcus
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka. Tydligt att trösklarna för att tillverka attraktiva elbilar är låga trots "säkra" påståenden om att Tesla ligger tio år före.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 04 nov 2020 09:38
av Laban
LasseTM skrev:
Tror fortfarande att en MY eller M3 är för dyr man måste under 350k eller motsvarande belopp för att sälja riktigt stora volymer.
Grundversionen av BMW 3 Sedan kostar 379k, 0-100 på 7.1s, 16" fälgar, ej metallic svart alt vit. Med Winter, Comfort, metallic och 18" fälgar blir det 457k. Visst, 3:an kan nog gå ner en del men knappast till 350k.

Omräkningsfaktor är dock extremt hög just nu. Tar man dollarkursen ink tull och moms hamnar man på 464k. Tillkommer lite på det men 500k borde den sänkas till kan jag tycka.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 04 nov 2020 09:50
av Banane
Laban skrev:
LasseTM skrev:
Tror fortfarande att en MY eller M3 är för dyr man måste under 350k eller motsvarande belopp för att sälja riktigt stora volymer.
Grundversionen av BMW 3 Sedan kostar 379k, 0-100 på 7.1s, 16" fälgar, ej metallic svart alt vit. Med Winter, Comfort, metallic och 18" fälgar blir det 457k. Visst, 3:an kan nog gå ner en del men knappast till 350k.

Omräkningsfaktor är dock extremt hög just nu. Tar man dollarkursen ink tull och moms hamnar man på 464k. Tillkommer lite på det men 500k borde den sänkas till kan jag tycka.
BMW 3-serie är inte heller Sveriges mest sålda bil direkt.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 04 nov 2020 10:10
av Fredrik j
d3marcus skrev:
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka. Tydligt att trösklarna för att tillverka attraktiva elbilar är låga trots "säkra" påståenden om att Tesla ligger tio år före.
Intressant att så mycket som 54% av elbilsmarknaden innehavs av tillverkare som har mindre än 1%. När man ökar från låga volymer blir det ju dramatiska siffror.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 04 nov 2020 10:22
av Laban
Banane skrev:
BMW 3-serie är inte heller Sveriges mest sålda bil direkt.
Sant. Marknaden för Model Y bör dock vara betydligt större. Samt förstås en kommande billigare crossover, $25k modellen som de pratade om på Battery Day. Har svårt att tänka mig att det blir en sedan.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 11:19
av NiklasTesla
Denna video tycker jag var sevärd:


Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 11:23
av Mickep
De behöver inte bli bättre än tesla, de behöver bloi billigare än tesla och göra dygliga elbilar som tar sig 500 km med snabb laddning. (ex om teslas tar sig 1500 km)

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 12:54
av Svenssons
d3marcus skrev:
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 13:29
av Niklas Z
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?
Ja, det kan ju ofta vara bättre att ha en sjunkande andel av en växande marknad, som Tesla på elbilsmarknaden, än t ex en växande andel av en krympande marknad, som fossilbilsmarknaden.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 13:42
av Jordad
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?
Och varför skulle Teslas andel av elbilsmarknaden sjunka? Det omvända har skett under lång tid och Tesla har snarare accelererat sina investeringar i produktionskapacitet senaste tiden. Att små kinesiska tillverkare går från obefintliga volymer till jättelåga volymer spelar ingen roll.

Tesla andel av globala elbilsmarknaden:
2017 12,5%
2018 18%
2019 22,5%
2020 Q1-Q3 26%

Det kan säkert komma en tidpunkt om 3-6 år när Teslas marknadsandel inte stiger längre men det kommer nog inte ske i närtid.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 14:06
av fth
Jordad skrev:
Det kan säkert komma en tidpunkt om 3-6 år när Teslas marknadsandel inte stiger längre men det kommer nog inte ske i närtid.
Precis, det finns ju inget som tyder på att konkurrenterna har ambitioner i närheten av Teslas de närmsta åren.

/fth

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 14:06
av Svenssons
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?
Ja, det kan ju ofta vara bättre att ha en sjunkande andel av en växande marknad, som Tesla på elbilsmarknaden, än t ex en växande andel av en krympande marknad, som fossilbilsmarknaden.
Om det är två olika marknader ungefär lika stora så stämmer väl det. Nu är ju elbilsmarknaden en rätt liten delmängd av totala bilmarknaden så om Tesla fortsätter att nära på dubbla omsättningen varje år och ökar sin andel av totala bilmarknaden så spelar det väl ingen roll alls om deras andel på elbilsmarknaden minskar?

Rent hypotetiskt fall: Låt oss säga att Tesla ökar sin andel av totala marknaden med en procentenhet per år. Vad spelar det då för roll i fall Tesla i det ena fallet har Tesla 100% av elbilsmarknaden och inga konkurrenter kommer in på elbilssidan och i det andra fallet så startar Tesla med 0% av elbilsmarknaden och samtliga konkurrenter har endast elbilar? Efter 10 år har Tesla ökat lika mycket oavsett. Nu är detta ett hypotetiskt fall och jag tror att konkurrenter på elbilar är bra för Tesla, det kommer att gynna dem, dels för att de tvingas göra bättre ifrån sig och dels för att de inte ensamma måste stå för hela omställningen.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 14:24
av Niklas Z
Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?
Ja, det kan ju ofta vara bättre att ha en sjunkande andel av en växande marknad, som Tesla på elbilsmarknaden, än t ex en växande andel av en krympande marknad, som fossilbilsmarknaden.
Om det är två olika marknader ungefär lika stora så stämmer väl det. Nu är ju elbilsmarknaden en rätt liten delmängd av totala bilmarknaden så om Tesla fortsätter att nära på dubbla omsättningen varje år och ökar sin andel av totala bilmarknaden så spelar det väl ingen roll alls om deras andel på elbilsmarknaden minskar?
Vi är nog eniga.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 15:21
av Rubbitkapten
Zalman3 skrev:
Känns som det går hyfsat bra för Tesla nu.
Q3 gjorde Tesla rekordvinst.
Q4 ska den vinsten fördubblas.
global-plug-in-electric-car-sales-september-2020-source-ev-sales-blog.jpg
Så här är det ju. Det blir ju ofta så otroligt extremt när Tesla diskuteras, kanske delvis för att aktiepriset i princip diskonterar för sju-åtta års perfekt exekution och supertillväxt, vilket ju inte hur man brukar värdera bolag. Men bara för att aktien kanske är högt värderad betyder det ju inte att Teslas värde är noll. Det går tvärt om otroligt bra för Tesla just nu. Ser många i övrigt smarta människor som är övertygade om att Tesla aldrig kommer sälja mer än en miljon bilar per år, vilket framstår som ett helt bisarrt påstående. De kommer sälja över 180 000 bilar detta kvartal, ett nytt kvartalsrekord med otrolig marginal. Vinsten Q4 kommer, som du antyder, inte alls se ut som den har set ut tidigare för Tesla. Om inte världens ekonomi helt imploderar kommer de sölja över en miljon bilar under 2022.

Och, Zalman3, är du samme Zalman som också skriver på det fantastiska Skogsforum?

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 16:41
av d3marcus
Jordad skrev:
Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Tesla har den bästa tillväxten av fordonstillverkarna om vi bortser från de kinesiska elbilstillverkarna (NIO +100%, Xpeng + 68% i Q3 Y/Y från låga siffror). Men som artikeln visar på så ökar utbudet på BEV-marknaden kraftigt så Teslas marknadsandel kommer bara sjunka.
Vad spelar det för roll om Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen sjunker när deras marknadsandel av totala bilförsäljningen ökar?
Och varför skulle Teslas andel av elbilsmarknaden sjunka? Det omvända har skett under lång tid och Tesla har snarare accelererat sina investeringar i produktionskapacitet senaste tiden. Att små kinesiska tillverkare går från obefintliga volymer till jättelåga volymer spelar ingen roll.

Tesla andel av globala elbilsmarknaden:
2017 12,5%
2018 18%
2019 22,5%
2020 Q1-Q3 26%

Det kan säkert komma en tidpunkt om 3-6 år när Teslas marknadsandel inte stiger längre men det kommer nog inte ske i närtid.
Jag följer Norges elbilsmarknad då det är den mest mogna i världen och många biltillverkare väljer därför att släppa sina modeller där först. YTD ligger Teslas marknadsandel på runt 5% för elbilar i Norge, dvs långt under av vad den är globalt. Många fossilbilstillverkares elbilar (som e-tron, gamla e-Golf(!), Leaf, Kona) utklassar Teslas försäljningsmässigt. Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.

Att Teslas marknadsandel skulle stiga i sex år finner jag högst osannolikt.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 16:59
av fth
d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 18:13
av Jordad
d3marcus skrev:
Jag följer Norges elbilsmarknad då det är den mest mogna i världen och många biltillverkare väljer därför att släppa sina modeller där först. YTD ligger Teslas marknadsandel på runt 5% för elbilar i Norge, dvs långt under av vad den är globalt. Många fossilbilstillverkares elbilar (som e-tron, gamla e-Golf(!), Leaf, Kona) utklassar Teslas försäljningsmässigt. Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.

Att Teslas marknadsandel skulle stiga i sex år finner jag högst osannolikt.
Tesla gjorde ett stort misstag i Norge när man sålde alldeles för många bilar på kort tid utan att bygga ut servicenätverket i samma hastighet vilket gav jättelånga köer till service och arga kunder. Det har skadat försäljningen och det är nog även så att Tesla medvetet leverar färre bilar till Norge tills man har lyckats bygga ut servicenätverket bättre.

Andra tillverkare vill dessutom sälja så mycket de kan i Norge from i år eftersom Norge har stora rabatter på elbilar och tillverkarna kan räkna in sålda bilar i Norge for att slippa utsläppsböter i EU.

Ja om VW skulle leverera alla sina elbilar endast till EU nästa år för att slippa böter så kan de mycket väl sälja bäst i EU. Enligt Elon kommer Giga Berlin börja långsamt då Tesla inför mycket ny teknik där.

Räknar man ihop olika tillverkares investering i produktionskapacitet verkar det som att Teslas marknadsandel kommer fortsätta öka.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 21:02
av Banane
fth skrev:
d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth
Finns efterfrågan så löser VW nog det.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 21:16
av Zalman3
Banane skrev:
fth skrev:
d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth
Finns efterfrågan så löser VW nog det.
Inte så lätt att snabbt öka produktionen av elbilar.
Tesla dammsuger marknaden alltifrån gruvor till att köpa batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
main.jpg
Tesla som är Världens största elbilstillverkare avser att fördubbla sin elbilsförsäljning till ca 1 miljon bilar 2021.
Dessutom fördubbla sin Megapack batteriförsäljning 2021 och fyrdubbla 2022.
Och dessutom tillverka ca 100GWh 4680 batterier själva 2022.

Re: Konkurrenterna kan inte komma ikapp Teslas försprång!

Postat: 26 nov 2020 21:21
av Banane
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
fth skrev:
d3marcus skrev:
Killgissar att VW:s elbilar är så attraktiva att VW är marknadsledande på elbilar i Europa redan nästa år. De är duktiga på att spotta ut sig nya modeller och har produktionskapaciteten.
VW har som mål att nå en produktionskapacitet på 1.5 miljoner elbilar per år först 2025.

Tesla kommer sannolikt producera >1M bilar redan nästa år.

Det finns inte en chans att VW går förbi Tesla 2021 med dom blygsamma/defensiva/fega ambitionerna.

/fth
Finns efterfrågan så löser VW nog det.
Inte så lätt att snabbt öka produktionen av elbilar.
Tesla dammsuger marknaden alltifrån gruvor till att köpa batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
main.jpg
Tesla som är Världens största elbilstillverkare avser att fördubbla sin elbilsförsäljning till ca 1 miljon bilar 2021.
Dessutom fördubbla sin Megapack batteriförsäljning 2021 och fyrdubbla 2022.
Och dessutom tillverka ca 100GWh 4680 batterier själva 2022.

Som jag skrev i aktie-tråden så tjänade VAG mer än 15 miljarder dollar under 2019. Antagligen skulle de kunna betala mer än Tesla om de bara ville.