ChargeFinder - Hitta laddstationer
Moderator: Redaktion
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7631
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
När det finns CCS och Chademo på en stolpe så är de anslutna till samma laddare och bara den ena går att använda.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
AC borde vara separat?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Skulle vilja gå så långt som att ac Inte borde erbjudas vid dessa snabbaladdare.mikebike skrev:När det finns CCS och Chademo på en stolpe så är de anslutna till samma laddare och bara den ena går att använda.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
AC borde vara separat?
Har för mig att i Norge slutade man sätta upp ac laddning på snabbaladdare. De äe väl dock bara på 50 kw laddare som detta funnits så de är nog ett övergående problem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
På MER i Mjölby ska, enligt Chargefinder, vara 8 st CCS uttag 150 kW, 2 på varje stolpe. Därmed borde 8 st kunna ladda med CCS samtidigt.mikebike skrev:När det finns CCS och Chademo på en stolpe så är de anslutna till samma laddare och bara den ena går att använda.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
AC borde vara separat?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Ja, konstigt vore det väl annars att ha 2 st CCS per stolpe, det är ju långa kablar, skulle bara behövas 1 st per laddare då. Dessutom 8 parkeringsplatser. Jag har också sett i Chargefinder att det varit 1/8 ledig och 3/8 lediga. Mer uppger också 8 st på deras egen hemsida.Datzun skrev:På MER i Mjölby ska, enligt Chargefinder, vara 8 st CCS uttag 150 kW, 2 på varje stolpe. Därmed borde 8 st kunna ladda med CCS samtidigt.mikebike skrev:När det finns CCS och Chademo på en stolpe så är de anslutna till samma laddare och bara den ena går att använda.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
AC borde vara separat?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Har själv testat MER-laddaren i Mjölby och upplevde samma sak. Det är något konstigt med hur dessa laddare är konfigurerade. När jag kopplade in min bil lyste båda uttagen vid stolpen blått, trots att det borde gå att ladda på båda CCS-kontakterna, men med delad effekt. På en stolpe i närheten stod en MG och laddade och på den stolpen lyste ett uttag grönt och det som MGn laddade på var blått (upptaget). I detta fallet verkade det alltså gå att ladda på båda uttagen. Kanske kan det ha att göra med hur hög effekt bilen som är inkopplad laddar med som avgör om en ytterligare bil kan koppla in eller inte.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
Det finns ett antal statusar som laddaren sänder ut. I detta fallet hamnar det ena uttaget i läget "charging" (där bilen var inkopplad) och de andra i "preparing" (ingen bil inkopplad, men uttaget lyser blått). I bilden är det bara en bil inkopplad, men båda uttagen visas som upptagna (charging och preparing som du kan se i detaljerna under priset).
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Det är alltid osäkert när man får in rapporter och ofta är informationen ofullständig så bra att du bekräftade med den här infon. Vi ändrade igår till att spegla effekten som incharge visar i sin app så nu visas alla dessa som 60 kw även på ChargeFinder.taliz skrev:Ja det står 120kw i alla displayer fortfarande, men som sagt är appen fixad.helix skrev:Exempelvis den här i Nacka. Står som 60 kw i appen, men flera hävdar att de laddat snabbare. Man kan se på bilden att det står 120 kw på displayen.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/ee57j8
Är dom verkligen säkra på att de fått mer än 60kw? Och är det just på ABB-laddarna som nu visas som 60kw i appen? Inte så att de laddat på de som är 150kw eller 175kw?
Jag har provat flera, tex Värnamo, Kalmar och Kristianstad och aldrig fått mer än så.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Haha, vilken märklig balansering i såna fall. Har också sett "preparing" vid några tillfällen när jag kollat i Chargefinder. Då är det kanske verkligen 150 kW per laddare och först till kvarn och inte 2x75 kW om två laddar. Snark.helix skrev:Har själv testat MER-laddaren i Mjölby och upplevde samma sak. Det är något konstigt med hur dessa laddare är konfigurerade. När jag kopplade in min bil lyste båda uttagen vid stolpen blått, trots att det borde gå att ladda på båda CCS-kontakterna, men med delad effekt. På en stolpe i närheten stod en MG och laddade och på den stolpen lyste ett uttag grönt och det som MGn laddade på var blått (upptaget). I detta fallet verkade det alltså gå att ladda på båda uttagen. Kanske kan det ha att göra med hur hög effekt bilen som är inkopplad laddar med som avgör om en ytterligare bil kan koppla in eller inte.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
Det finns ett antal statusar som laddaren sänder ut. I detta fallet hamnar det ena uttaget i läget "charging" (där bilen var inkopplad) och de andra i "preparing" (ingen bil inkopplad, men uttaget lyser blått). I bilden är det bara en bil inkopplad, men båda uttagen visas som upptagna (charging och preparing som du kan se i detaljerna under priset).
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Japp, väldigt märkligt. Ska kolla med MER och se om vi kan få någon förklaring. Vad jag har sett så gäller det bara laddarna i Mjölby och inte på andra ställen så det borde vara något fel i konfigurationen på just dessa laddarna.lloydfabege skrev:Haha, vilken märklig balansering i såna fall. Har också sett "preparing" vid några tillfällen när jag kollat i Chargefinder. Då är det kanske verkligen 150 kW per laddare och först till kvarn och inte 2x75 kW om två laddar. Snark.helix skrev:Har själv testat MER-laddaren i Mjölby och upplevde samma sak. Det är något konstigt med hur dessa laddare är konfigurerade. När jag kopplade in min bil lyste båda uttagen vid stolpen blått, trots att det borde gå att ladda på båda CCS-kontakterna, men med delad effekt. På en stolpe i närheten stod en MG och laddade och på den stolpen lyste ett uttag grönt och det som MGn laddade på var blått (upptaget). I detta fallet verkade det alltså gå att ladda på båda uttagen. Kanske kan det ha att göra med hur hög effekt bilen som är inkopplad laddar med som avgör om en ytterligare bil kan koppla in eller inte.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
Det finns ett antal statusar som laddaren sänder ut. I detta fallet hamnar det ena uttaget i läget "charging" (där bilen var inkopplad) och de andra i "preparing" (ingen bil inkopplad, men uttaget lyser blått). I bilden är det bara en bil inkopplad, men båda uttagen visas som upptagna (charging och preparing som du kan se i detaljerna under priset).
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Jag fick svar från MER: Tack för att du kontaktar oss på Mer!helix skrev:Japp, väldigt märkligt. Ska kolla med MER och se om vi kan få någon förklaring. Vad jag har sett så gäller det bara laddarna i Mjölby och inte på andra ställen så det borde vara något fel i konfigurationen på just dessa laddarna.lloydfabege skrev:Haha, vilken märklig balansering i såna fall. Har också sett "preparing" vid några tillfällen när jag kollat i Chargefinder. Då är det kanske verkligen 150 kW per laddare och först till kvarn och inte 2x75 kW om två laddar. Snark.helix skrev:Har själv testat MER-laddaren i Mjölby och upplevde samma sak. Det är något konstigt med hur dessa laddare är konfigurerade. När jag kopplade in min bil lyste båda uttagen vid stolpen blått, trots att det borde gå att ladda på båda CCS-kontakterna, men med delad effekt. På en stolpe i närheten stod en MG och laddade och på den stolpen lyste ett uttag grönt och det som MGn laddade på var blått (upptaget). I detta fallet verkade det alltså gå att ladda på båda uttagen. Kanske kan det ha att göra med hur hög effekt bilen som är inkopplad laddar med som avgör om en ytterligare bil kan koppla in eller inte.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
Det finns ett antal statusar som laddaren sänder ut. I detta fallet hamnar det ena uttaget i läget "charging" (där bilen var inkopplad) och de andra i "preparing" (ingen bil inkopplad, men uttaget lyser blått). I bilden är det bara en bil inkopplad, men båda uttagen visas som upptagna (charging och preparing som du kan se i detaljerna under priset).
Dessvärre kan man bara ladda ett snabbladdaruttag i taget.
Det finns 8 uttag men i praktiken kan man då bara använda 4 samtidigt.
Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Men vad konstigt, varför har de två sladdar för exakt samma koppling CCS? Det skapar ju bara förvirring. Att det finns laddare med en Chademo och en CCS och man kan bara använda en i taget förstår jag men att ha två st CCS är ju bara märkligt, det är vad jag kan se långa sladdar också så den "extra" sladden ger ju inte så mycket mer i längd.Datzun skrev:Jag fick svar från MER: Tack för att du kontaktar oss på Mer!helix skrev:Japp, väldigt märkligt. Ska kolla med MER och se om vi kan få någon förklaring. Vad jag har sett så gäller det bara laddarna i Mjölby och inte på andra ställen så det borde vara något fel i konfigurationen på just dessa laddarna.lloydfabege skrev:Haha, vilken märklig balansering i såna fall. Har också sett "preparing" vid några tillfällen när jag kollat i Chargefinder. Då är det kanske verkligen 150 kW per laddare och först till kvarn och inte 2x75 kW om två laddar. Snark.helix skrev:Har själv testat MER-laddaren i Mjölby och upplevde samma sak. Det är något konstigt med hur dessa laddare är konfigurerade. När jag kopplade in min bil lyste båda uttagen vid stolpen blått, trots att det borde gå att ladda på båda CCS-kontakterna, men med delad effekt. På en stolpe i närheten stod en MG och laddade och på den stolpen lyste ett uttag grönt och det som MGn laddade på var blått (upptaget). I detta fallet verkade det alltså gå att ladda på båda uttagen. Kanske kan det ha att göra med hur hög effekt bilen som är inkopplad laddar med som avgör om en ytterligare bil kan koppla in eller inte.Lacho skrev:Flesta (alla?) MER och recharge laddar bara en åt gång även fast det finns 2-3 laddsladdar/stolpe. Tex skulle jag ladda några procent på recharge i Vetlanda, en använde 22kW sladden och då fungerade inte 50kW för mig. Tack Tesla som räddade igen!
Sen skulle vi ladda medans vi åt lunch i Mjölby. Testar MER 150kW laddare som har 4 stolar med 2 sladdar var. Varje stolpe hade en som redan laddade. Borde vara 4 lediga. Men det gick inte att starta laddning. Flera andra som också försökte. Laddade på recharge vid donken istället, det är kempower laddare och en sladd per stolpe. Funkade kanon.
Antingen var det något som var fel just då eller så är det så att endast en sladd per stolpe kan ladda. Blir missvisande om det då står att 4/8 är lediga fast det inte går att ladda på dom. Fast sen stod det har jag för mig 0/8 lediga när endast 4 laddade.
Det finns ett antal statusar som laddaren sänder ut. I detta fallet hamnar det ena uttaget i läget "charging" (där bilen var inkopplad) och de andra i "preparing" (ingen bil inkopplad, men uttaget lyser blått). I bilden är det bara en bil inkopplad, men båda uttagen visas som upptagna (charging och preparing som du kan se i detaljerna under priset).
Dessvärre kan man bara ladda ett snabbladdaruttag i taget.
Det finns 8 uttag men i praktiken kan man då bara använda 4 samtidigt.
Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma.
Det är än mer förvirrande att de i sin egen app och hemsida uppger att det är 8 st uttag men visst, det är tekniskt sett 8 uttag men bara fyra fungerar.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Japp, väldigt märkligt. Ska kolla med MER och se om vi kan få någon förklaring. Vad jag har sett så gäller det bara laddarna i Mjölby och inte på andra ställen så det borde vara något fel i konfigurationen på just dessa laddarna.[/quote]
Jag fick svar från MER: Tack för att du kontaktar oss på Mer!
Dessvärre kan man bara ladda ett snabbladdaruttag i taget.
Det finns 8 uttag men i praktiken kan man då bara använda 4 samtidigt.
Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma.[/quote]
Men vad konstigt, varför har de två sladdar för exakt samma koppling CCS? Det skapar ju bara förvirring. Att det finns laddare med en Chademo och en CCS och man kan bara använda en i taget förstår jag men att ha två st CCS är ju bara märkligt, det är vad jag kan se långa sladdar också så den "extra" sladden ger ju inte så mycket mer i längd.
Det är än mer förvirrande att de i sin egen app och hemsida uppger att det är 8 st uttag men visst, det är tekniskt sett 8 uttag men bara fyra fungerar.[/quote]
Fördelen är ju att man slipper dela men 8 st lät tydligen för bra för att vara sant. Appen borde bara nämna 4.
Jag fick svar från MER: Tack för att du kontaktar oss på Mer!
Dessvärre kan man bara ladda ett snabbladdaruttag i taget.
Det finns 8 uttag men i praktiken kan man då bara använda 4 samtidigt.
Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma.[/quote]
Men vad konstigt, varför har de två sladdar för exakt samma koppling CCS? Det skapar ju bara förvirring. Att det finns laddare med en Chademo och en CCS och man kan bara använda en i taget förstår jag men att ha två st CCS är ju bara märkligt, det är vad jag kan se långa sladdar också så den "extra" sladden ger ju inte så mycket mer i längd.
Det är än mer förvirrande att de i sin egen app och hemsida uppger att det är 8 st uttag men visst, det är tekniskt sett 8 uttag men bara fyra fungerar.[/quote]
Fördelen är ju att man slipper dela men 8 st lät tydligen för bra för att vara sant. Appen borde bara nämna 4.
27,8 kWp solceller
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Undrar vad logiken är?? Förbereder för 8 men klarar inte av det för tillfället? Tur att det finns fler laddare där
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Det handlar om hur laddare från Alpitronic fungerar.
På den aktuella platsen i Mjölby är det HYC150 med det breda skåpet, det breda skåpet från Alpi har plats för 4st kraftmoduler á 75kW styck. Så ett skåp med 150kW har 2st kraftmoduler därför lyser båda uttag blåa om du tar ut mer effekt än 75kW.
Båda DC-kraftmoduler ställer in sig på den spänningen som aktuell bil kräver därför lyser det blått på båda uttag, finns helt inte mer kraft.
Nästa steg på Alpi är 225kW (3moduler) och även där lyser båda uttag blått när jag laddade EQS och låg på 180-190kW även om vi har 35kW tillgodo kan vi inte ladda fler bilar just nu.
Men andra ord allt fungerar som det skall.
Just därför man skall separera kraften och uttagen för att minimera kö som tex Tesla SuC och Kempower.
På den aktuella platsen i Mjölby är det HYC150 med det breda skåpet, det breda skåpet från Alpi har plats för 4st kraftmoduler á 75kW styck. Så ett skåp med 150kW har 2st kraftmoduler därför lyser båda uttag blåa om du tar ut mer effekt än 75kW.
Båda DC-kraftmoduler ställer in sig på den spänningen som aktuell bil kräver därför lyser det blått på båda uttag, finns helt inte mer kraft.
Nästa steg på Alpi är 225kW (3moduler) och även där lyser båda uttag blått när jag laddade EQS och låg på 180-190kW även om vi har 35kW tillgodo kan vi inte ladda fler bilar just nu.
Men andra ord allt fungerar som det skall.
Just därför man skall separera kraften och uttagen för att minimera kö som tex Tesla SuC och Kempower.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Tack för förklaringen! Blev nämligen lite konfunderad över MERs svar eftersom jag själv häromveckan kopplade in mig och laddade samtidigt som en e-niro som drog 10 kW vid runt 90%. Det förklarar också varför jag då fick 75 och inte 140 kW.MrEarp skrev:Det handlar om hur laddare från Alpitronic fungerar.
På den aktuella platsen i Mjölby är det HYC150 med det breda skåpet, det breda skåpet från Alpi har plats för 4st kraftmoduler á 75kW styck. Så ett skåp med 150kW har 2st kraftmoduler därför lyser båda uttag blåa om du tar ut mer effekt än 75kW.
Båda DC-kraftmoduler ställer in sig på den spänningen som aktuell bil kräver därför lyser det blått på båda uttag, finns helt inte mer kraft.
Nästa steg på Alpi är 225kW (3moduler) och även där lyser båda uttag blått när jag laddade EQS och låg på 180-190kW även om vi har 35kW tillgodo kan vi inte ladda fler bilar just nu.
Men andra ord allt fungerar som det skall.
Just därför man skall separera kraften och uttagen för att minimera kö som tex Tesla SuC och Kempower.
//David
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Det förklarar saken. Tack för att du delar med dig! Verkligen ingen bra lösning hårdvarumässigt och skapar minst sagt förvirring för alla som ska ladda.MrEarp skrev:Det handlar om hur laddare från Alpitronic fungerar.
På den aktuella platsen i Mjölby är det HYC150 med det breda skåpet, det breda skåpet från Alpi har plats för 4st kraftmoduler á 75kW styck. Så ett skåp med 150kW har 2st kraftmoduler därför lyser båda uttag blåa om du tar ut mer effekt än 75kW.
Båda DC-kraftmoduler ställer in sig på den spänningen som aktuell bil kräver därför lyser det blått på båda uttag, finns helt inte mer kraft.
Nästa steg på Alpi är 225kW (3moduler) och även där lyser båda uttag blått när jag laddade EQS och låg på 180-190kW även om vi har 35kW tillgodo kan vi inte ladda fler bilar just nu.
Men andra ord allt fungerar som det skall.
Just därför man skall separera kraften och uttagen för att minimera kö som tex Tesla SuC och Kempower.
Vi har lagt till en text som informerar om detta på ChargeFinder och att det i praktiken bara är 4 laddplatser tillgängliga.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
En Tesla laddade i typ 10-20kW @95% men jag kunde inte starta laddningen. Borde jag inte kunnat göra det?MrEarp skrev:Det handlar om hur laddare från Alpitronic fungerar.
På den aktuella platsen i Mjölby är det HYC150 med det breda skåpet, det breda skåpet från Alpi har plats för 4st kraftmoduler á 75kW styck. Så ett skåp med 150kW har 2st kraftmoduler därför lyser båda uttag blåa om du tar ut mer effekt än 75kW.
Båda DC-kraftmoduler ställer in sig på den spänningen som aktuell bil kräver därför lyser det blått på båda uttag, finns helt inte mer kraft.
Nästa steg på Alpi är 225kW (3moduler) och även där lyser båda uttag blått när jag laddade EQS och låg på 180-190kW även om vi har 35kW tillgodo kan vi inte ladda fler bilar just nu.
Men andra ord allt fungerar som det skall.
Just därför man skall separera kraften och uttagen för att minimera kö som tex Tesla SuC och Kempower.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Alpitronic är generellt rätt bra grejer, men det blir lite problem om man inte går all-in med 4 moduler och 300kW som delas på två uttag. Då är det sällan man upplever detta förutom när taycan maxar.helix skrev:Det förklarar saken. Tack för att du delar med dig! Verkligen ingen bra lösning hårdvarumässigt och skapar minst sagt förvirring för alla som ska ladda.MrEarp skrev:Det handlar om hur laddare från Alpitronic fungerar.
På den aktuella platsen i Mjölby är det HYC150 med det breda skåpet, det breda skåpet från Alpi har plats för 4st kraftmoduler á 75kW styck. Så ett skåp med 150kW har 2st kraftmoduler därför lyser båda uttag blåa om du tar ut mer effekt än 75kW.
Båda DC-kraftmoduler ställer in sig på den spänningen som aktuell bil kräver därför lyser det blått på båda uttag, finns helt inte mer kraft.
Nästa steg på Alpi är 225kW (3moduler) och även där lyser båda uttag blått när jag laddade EQS och låg på 180-190kW även om vi har 35kW tillgodo kan vi inte ladda fler bilar just nu.
Men andra ord allt fungerar som det skall.
Just därför man skall separera kraften och uttagen för att minimera kö som tex Tesla SuC och Kempower.
Vi har lagt till en text som informerar om detta på ChargeFinder och att det i praktiken bara är 4 laddplatser tillgängliga.
Alpitronic har annars väldigt bra spänningsomfång och kan ge hög strömstyrka även vid lägre spänning, där tex kempower får kämpa lite mer.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Upplevde precis samma på Alpi 225kW när EQS gick under 150kW så borde i praktiken ena kraftmodulen bli ledig men så blev inte fallet heller och det tror jag beror på kommunikation mellan bilen och laddaren där bilen ”lägger beslag” på mycket effekt som håller i sig hela laddsessionen även om effekten blir låg mot slutet.Lacho skrev:En Tesla laddade i typ 10-20kW @95% men jag kunde inte starta laddningen. Borde jag inte kunnat göra det?MrEarp skrev:Det handlar om hur laddare från Alpitronic fungerar.
På den aktuella platsen i Mjölby är det HYC150 med det breda skåpet, det breda skåpet från Alpi har plats för 4st kraftmoduler á 75kW styck. Så ett skåp med 150kW har 2st kraftmoduler därför lyser båda uttag blåa om du tar ut mer effekt än 75kW.
Båda DC-kraftmoduler ställer in sig på den spänningen som aktuell bil kräver därför lyser det blått på båda uttag, finns helt inte mer kraft.
Nästa steg på Alpi är 225kW (3moduler) och även där lyser båda uttag blått när jag laddade EQS och låg på 180-190kW även om vi har 35kW tillgodo kan vi inte ladda fler bilar just nu.
Men andra ord allt fungerar som det skall.
Just därför man skall separera kraften och uttagen för att minimera kö som tex Tesla SuC och Kempower.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Liten korrigering bara, tittade mer noga på bilder från ChargeFinder och det är smala skåpet på alla fyra platser dvs det kommer inte gå att uppgradera med fler moduler framåt om man inte byter till det breda skåpet. Det smala skåpet rymmer två kraftmoduler dvs Max 150kW. Bra lösning för e-Niro/Kona, MG-bilar och äldre bilar som i3 osv.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Hej helix
Vill lägga ett litet förslag till hemsidan som borde va enkelt att fixa:
Göra så man slipper skriva in ort för att få fram kartan. Jag brukar inte ha tangentbord till hands och kan inte gå via "min position".
Alltså en knapp: Gå direkt till karta.
Tack för bra sida i övrigt.
Vill lägga ett litet förslag till hemsidan som borde va enkelt att fixa:
Göra så man slipper skriva in ort för att få fram kartan. Jag brukar inte ha tangentbord till hands och kan inte gå via "min position".
Alltså en knapp: Gå direkt till karta.
Tack för bra sida i övrigt.
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Angående mer laddarna i Mjölby.
Hur ska Svensson förstå detta. Här läser man om detta på forumet för man är intresserad men en Svensson kommer aldrig fatta och undrar varför han inte får igång laddningen.
Jag trodde poängen var att man vid laddning av 2 bilar skulle få minst 75 kw var.
Laddaren borde ju kunna koppla om mellan en och två moduler dynamiskt beror de på behov och om de är en eller två som laddar.
Hur ska Svensson förstå detta. Här läser man om detta på forumet för man är intresserad men en Svensson kommer aldrig fatta och undrar varför han inte får igång laddningen.
Jag trodde poängen var att man vid laddning av 2 bilar skulle få minst 75 kw var.
Laddaren borde ju kunna koppla om mellan en och två moduler dynamiskt beror de på behov och om de är en eller två som laddar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Helt otroligt! Ju mer (Mer ! ) jag läser desto mer förvirrad blir jag. Helt otroligt med två kablar. Är de ändå inte tillräckligt långa för att funka oberoende av på vilken sida av bilen som man har uttaget? Om det är en kort kabel så skulle jag förstå att man har två parkeringsplatser per laddare för att kunna ställa sig optimalt, men två kablar?
Re: ChargeFinder - Hitta laddstationer
Har inte även andra operatörer samma / liknande laddare, tex
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 150879,16z
Det förklarar massor av svordomar från mig kring felmeddelande "ingen ccs tillgänglig" när det fysiskt är en ledig sladd och ibland laddare som bara helt oförklarligt inte går igång när man är två
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 150879,16z
Det förklarar massor av svordomar från mig kring felmeddelande "ingen ccs tillgänglig" när det fysiskt är en ledig sladd och ibland laddare som bara helt oförklarligt inte går igång när man är två
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023