BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.

Är det biltillverkarna själva som utför WLTP-klassningen då?
Vi vet ju att biltillverkarna historiskt ägnat en hel del energi åt att optimera bilarna för låga utsläpp i den kända testcykeln snarare än att optimera för verkligheten (inte bara direkt fusk som vw gjorde -- utan helt enkelt att bygga bilen för att ge så bra resultat i testet som möjligt även om det ger sämre resultat vid andra sätt att köra bilen). Antar att detta beteende skulle kunna ha en viss påverkan på hur stor skillnaden blir i förbrukning mellan uppmätt test och verklighet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Tycker faktiskt WLTP-klassningen är "broken by design", och helt felaktigt ihopsatt. :evil:

Borde göras om helt från början!

Även om amerikanska EPA inte är helt perfekt, så är det iaf. lite vettigare och har mycket mer praktisk bäring på verkligheten än WLTP (som borde skrotas asap).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.
Förstår inte riktigt det där synsättet.
Volvo har ju haft väldigt törstiga motorer, och de har varit dåliga på att optimera dem enligt testcyklerna dessutom.
Tyskarna har däremot varit bättre på att såväl bygga snålare motorer som att optimera efter testcykler.
Men med din argumentation så skulle Volvo då vara bättre?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX3

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.
Förstår inte riktigt det där synsättet.
Volvo har ju haft väldigt törstiga motorer, och de har varit dåliga på att optimera dem enligt testcyklerna dessutom.
Tyskarna har däremot varit bättre på att såväl bygga snålare motorer som att optimera efter testcykler.
Men med din argumentation så skulle Volvo då vara bättre?
Kan du utveckla?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.
Förstår inte riktigt det där synsättet.
Volvo har ju haft väldigt törstiga motorer, och de har varit dåliga på att optimera dem enligt testcyklerna dessutom.
Tyskarna har däremot varit bättre på att såväl bygga snålare motorer som att optimera efter testcykler.
Men med din argumentation så skulle Volvo då vara bättre?
Kan du utveckla?
Volvo skulle med ditt synsätt vara "ärliga" och ett "föredöme" då deras riktiga förbrukning såväl som testresultat är sämre(och av en händelse närmare verklig förbrukning).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX3

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.
Förstår inte riktigt det där synsättet.
Volvo har ju haft väldigt törstiga motorer, och de har varit dåliga på att optimera dem enligt testcyklerna dessutom.
Tyskarna har däremot varit bättre på att såväl bygga snålare motorer som att optimera efter testcykler.
Men med din argumentation så skulle Volvo då vara bättre?
Kan du utveckla?
Volvo skulle med ditt synsätt vara "ärliga" och ett "föredöme" då deras testresultat är sämre(och av en händelse närmare verklig förbrukning).
Ja?

Om man bedömer hur pass ärlig tillverkaren är med sin räckvidd så är en låg räckvidd som är i linje med specifikation bättre. Bedömer man räckvidd och en bil som utlovas 70 mil tar sig 50, så är det bättre än en bil som lovar 40 och tar sig 40, men det är en annan sak.

Jag tycker inte att det är bättre att ange en räckvidd och kunna prestera långt under, eller en 0-100 -tid som inte tål att upprepas, eller ett peakvärde som nås en kort tid under laddning, eller accerelationstider med boostläge, eller laddtider som kräver förvärmning, eller begränsningar pga batterinivå (inom vissa gränser givetvis)...

Vissa tillverkare presenterar dessa inom parantes, men många skriver i bästa fall ut det i det finstilta.

Där är BMW ett föredöme.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Ja bilen är ju inte bäst i klassen på något sätt, men just det faktum att BMW är ärliga med vad den klarar av är ett föredöme när branschen mer och mer går åt unicorn-specifikationer som bara kan uppnås under väldigt gynnsamma förhållanden.

Läser man testet så är det tydligt att även laddhastighet överdrivs till absurdum, medan BMW ligger inom felmarginal.

Nu är detta bara ett test, men det pekar på ett stort problem i branschen.
Förstår inte riktigt det där synsättet.
Volvo har ju haft väldigt törstiga motorer, och de har varit dåliga på att optimera dem enligt testcyklerna dessutom.
Tyskarna har däremot varit bättre på att såväl bygga snålare motorer som att optimera efter testcykler.
Men med din argumentation så skulle Volvo då vara bättre?
Kan du utveckla?
Volvo skulle med ditt synsätt vara "ärliga" och ett "föredöme" då deras testresultat är sämre(och av en händelse närmare verklig förbrukning).
Ja?

Om man bedömer hur pass ärlig tillverkaren är med sin räckvidd så är en låg räckvidd som är i linje med specifikation bättre. Bedömer man räckvidd och en bil som utlovas 70 mil tar sig 50, så är det bättre än en bil som lovar 40 och tar sig 40, men det är en annan sak.

Jag tycker inte att det är bättre att ange en räckvidd och kunna prestera långt under, eller en 0-100 -tid som inte tål att upprepas, eller ett peakvärde som nås en kort tid under laddning, eller accerelationstider med boostläge, eller laddtider som kräver förvärmning, eller begränsningar pga batterinivå (inom vissa gränser givetvis)...

Vissa tillverkare presenterar dessa inom parantes, men många skriver i bästa fall ut det i det finstilta.

Där är BMW ett föredöme.
Jag undrar om du själv inser vad du säger.
Du hävdar alltså att man är "ärlig" och ett "föredöme" om man har kortare räckvidd och är mer ineffektiv än konkurrenterna.
En bil som har 50 mil räckvidd i verkligheten har bättre räckvidd än en som går 40 mil, det är fakta. Att hävda att den som går 40 är bättre för att tillverkaren också påstår att den går 40 mil gör den inte bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Taliz, läs en gång till vad det står ovan!
Du verkar snurra till det. Om man säger att bilen ska kunna köra 40mil och den gör det så är det mer ärligt än någon som säger 70 mil, men så går den bara 50mil. Blanda inte ihop det med vad som är bäst räckvidd. Självklart är 50mil bättre än 40, men kommunikationen från tillverkaren i det fallet är mindre ärligt desto längre från uppgitt värde man kommer.
Två olika begrepp: ärlighet och prestation.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Taliz, läs en gång till vad det står ovan!
Du verkar snurra till det. Om man säger att bilen ska kunna köra 40mil och den gör det så är det mer ärligt än någon som säger 70 mil, men så går den bara 50mil. Blanda inte ihop det med vad som är bäst räckvidd. Självklart är 50mil bättre än 40, men kommunikationen från tillverkaren i det fallet är mindre ärligt desto längre från uppgitt värde man kommer.
Två olika begrepp: ärlighet och prestation.
Nej, jag snurrar inte till det. Den som hävdar att man är ett föredöme för att man inte kan konkurrera är den som är snurrig.
Hur man än vänder och vrider på det så är det vad de levererar i verkligheten som är relevant, inte vad ev. testresultat visar.

Om BMW mfl hade haft motsvarande kompetens på elbilar som de har på avgasbilar kan du hoppa upp och sätta dig på att de levererat elbilar som går snålt OCH ace'ar testerna.
Nu gör dom varken eller, för dom är rookies.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Igen, det spelar ingen roll i detta sammanhang, det handlar om ärlighet. Om så bilen hadde gått endast 5mil och tillverkaren uppger att den ska gå 5mil, så är det mer ärligt än om bilen ska gå 70 mil, men bara klarar 60. Du mixar begreppen. Ärlighet har inget att göra med hur duktig eller bra man är, det handlar om att säga som det är.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Taliz, läs en gång till vad det står ovan!
Du verkar snurra till det. Om man säger att bilen ska kunna köra 40mil och den gör det så är det mer ärligt än någon som säger 70 mil, men så går den bara 50mil. Blanda inte ihop det med vad som är bäst räckvidd. Självklart är 50mil bättre än 40, men kommunikationen från tillverkaren i det fallet är mindre ärligt desto längre från uppgitt värde man kommer.
Två olika begrepp: ärlighet och prestation.
Är inte säker på att det (i detta fallet) handlar om "ärlighet" vs "fusk".

Kan mycket väl vara så att biltillverkarna testat "by the book" och helt korrekt efter WLTP, och inte alls "fuskat" på något sätt som det impliceras av vissa här i tråden.

Problemet är snarare att WLTP-klassningen är "broken by design", och helt felaktigt ihopsatt. Borde slängas och göras om helt från början.

Även om amerikanska EPA inte är helt perfekt, så är det iaf. lite vettigare och har mycket mer praktisk bäring på verkligheten än WLTP (som borde skrotas asap).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW iX3

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Taliz, läs en gång till vad det står ovan!
Du verkar snurra till det. Om man säger att bilen ska kunna köra 40mil och den gör det så är det mer ärligt än någon som säger 70 mil, men så går den bara 50mil. Blanda inte ihop det med vad som är bäst räckvidd. Självklart är 50mil bättre än 40, men kommunikationen från tillverkaren i det fallet är mindre ärligt desto längre från uppgitt värde man kommer.
Två olika begrepp: ärlighet och prestation.
Är inte säker på att det (i detta fallet) handlar om "ärlighet" vs "fusk".

Kan mycket väl vara så att biltillverkarna testat "by the book" och helt korrekt efter WLTP, och inte alls "fuskat" på något sätt som det impliceras av vissa här i tråden.

Problemet är snarare att WLTP-klassningen är "broken by design", och helt felaktigt ihopsatt. Borde slängas och göras om helt från början.

Även om amerikanska EPA inte är helt perfekt, så är det iaf. lite vettigare och har mycket mer praktisk bäring på verkligheten än WLTP (som borde skrotas asap).
EPA är ett ännu större skämt än WLTP med helt slumpmässiga variationer där en del bilar (läs Tesla) får grovt överskattad räckvidd, medan andra i princip alltid uppnår en räckvidd som är lika bra eller till och med mycket bättre än EPA räckvidden. Se bara jämförelsen mellan Mach-e och Model Y som jag länkade till i Mach-tråden härom dagen. Model Y med en EPA räckvidd på 320 miles kom i själva verket drygt 230 miles, medan Mach-e uppnådde sin EPA räckvidd på 270 miles. De körde samma sträcka samtidigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Håller med om att ingen klassning är bra, och att även EPA har sina brister. Men WLTP och NEDC är ju ett rent skämt i jämförelse! Har inget med verkligheten att göra.

Gällande EPA så skyller jag på den amerikanska energimyndigheten, och gällande WLTP och NEDC så skyller jag på myndigheter och byråkrater inom EU.

Jag är den första att klaga massvis på biltillverkarna och bilindustrin (oavsett om det gäller fel på Tesla, VAG eller Ionity, mflr. och oavsett om fossilbilar eller elbilar så är jag aldrig nådig med min kritik), men detta är inget som biltillverkarna kan klandras direkt för.

Det är huvudsakligen de amerikanska och europeiska myndigheterna som fuckat upp här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nu finns iX3:orna som handlarna beställt att köpa:

https://hitta.bmw.se/r/G08-iX3?range-sl ... s=4&page=8
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Taliz, läs en gång till vad det står ovan!
Du verkar snurra till det. Om man säger att bilen ska kunna köra 40mil och den gör det så är det mer ärligt än någon som säger 70 mil, men så går den bara 50mil. Blanda inte ihop det med vad som är bäst räckvidd. Självklart är 50mil bättre än 40, men kommunikationen från tillverkaren i det fallet är mindre ärligt desto längre från uppgitt värde man kommer.
Två olika begrepp: ärlighet och prestation.
Är inte säker på att det (i detta fallet) handlar om "ärlighet" vs "fusk".

Kan mycket väl vara så att biltillverkarna testat "by the book" och helt korrekt efter WLTP, och inte alls "fuskat" på något sätt som det impliceras av vissa här i tråden.

Problemet är snarare att WLTP-klassningen är "broken by design", och helt felaktigt ihopsatt. Borde slängas och göras om helt från början.

Även om amerikanska EPA inte är helt perfekt, så är det iaf. lite vettigare och har mycket mer praktisk bäring på verkligheten än WLTP (som borde skrotas asap).
EPA är ett ännu större skämt än WLTP med helt slumpmässiga variationer där en del bilar (läs Tesla) får grovt överskattad räckvidd, medan andra i princip alltid uppnår en räckvidd som är lika bra eller till och med mycket bättre än EPA räckvidden. Se bara jämförelsen mellan Mach-e och Model Y som jag länkade till i Mach-tråden härom dagen. Model Y med en EPA räckvidd på 320 miles kom i själva verket drygt 230 miles, medan Mach-e uppnådde sin EPA räckvidd på 270 miles. De körde samma sträcka samtidigt.
Se denna:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Igen, det spelar ingen roll i detta sammanhang, det handlar om ärlighet. Om så bilen hadde gått endast 5mil och tillverkaren uppger att den ska gå 5mil, så är det mer ärligt än om bilen ska gå 70 mil, men bara klarar 60. Du mixar begreppen. Ärlighet har inget att göra med hur duktig eller bra man är, det handlar om att säga som det är.
Om BMW mfl haft kompetens och vilja att sälja elbilar så hade deras testresultat också visat mer än ”verkligheten”.
Hur förklarar du annars att de är experter på detta när det kommer till avgasbilar?
Menar du att de plötsligt blivit ”ärliga” för att de nu säljer några elbilar?
Nej, det handlar inte om att ”säga som det är”, det handlar om att de varken kan eller vill leverera bättre resultat.

Med det sagt så är, enligt din definition, Tesla tydligen ”ärligare” än Ford, VW, Polestar, Xpeng, Volvo, Citroen & Lexus. Dvs alla utom just BMWn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Igen, det spelar ingen roll i detta sammanhang, det handlar om ärlighet. Om så bilen hadde gått endast 5mil och tillverkaren uppger att den ska gå 5mil, så är det mer ärligt än om bilen ska gå 70 mil, men bara klarar 60. Du mixar begreppen. Ärlighet har inget att göra med hur duktig eller bra man är, det handlar om att säga som det är.
Om BMW mfl haft kompetens och vilja att sälja elbilar så hade deras testresultat också visat mer än ”verkligheten”.
Hur förklarar du annars att de är experter på detta när det kommer till avgasbilar?
Menar du att de plötsligt blivit ”ärliga” för att de nu säljer några elbilar?
Nej, det handlar inte om att ”säga som det är”, det handlar om att de varken kan eller vill leverera bättre resultat.

Med det sagt så är, enligt din definition, Tesla tydligen ”ärligare” än Ford, VW, Polestar, Xpeng, Volvo, Citroen & Lexus. Dvs alla utom just BMWn.
Jag har en kompis jag brukar träna med. Han tog förra veckan 150kg i marklyft och skrev på instagram att han klarade 150kg. Jag däremot lyfte 180kg, men jag skrev att jag klarade 200kg.

Vem är mest ärlig?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Igen, det spelar ingen roll i detta sammanhang, det handlar om ärlighet. Om så bilen hadde gått endast 5mil och tillverkaren uppger att den ska gå 5mil, så är det mer ärligt än om bilen ska gå 70 mil, men bara klarar 60. Du mixar begreppen. Ärlighet har inget att göra med hur duktig eller bra man är, det handlar om att säga som det är.
Om BMW mfl haft kompetens och vilja att sälja elbilar så hade deras testresultat också visat mer än ”verkligheten”.
Hur förklarar du annars att de är experter på detta när det kommer till avgasbilar?
Menar du att de plötsligt blivit ”ärliga” för att de nu säljer några elbilar?
Nej, det handlar inte om att ”säga som det är”, det handlar om att de varken kan eller vill leverera bättre resultat.

Med det sagt så är, enligt din definition, Tesla tydligen ”ärligare” än Ford, VW, Polestar, Xpeng, Volvo, Citroen & Lexus. Dvs alla utom just BMWn.
Jag har en kompis jag brukar träna med. Han tog förra veckan 150kg i marklyft och skrev på instagram att han klarade 150kg. Jag däremot lyfte 180kg, men jag skrev att jag klarade 200kg.

Vem är mest ärlig?
Nu är du verkligen ute och cyklar.
Testresultaten är ju inte hittepå, utan bilarna har faktiskt klarat att nå den uppmätta sträckan. Dessutom under exakt samma förhållanden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Igen, det spelar ingen roll i detta sammanhang, det handlar om ärlighet. Om så bilen hadde gått endast 5mil och tillverkaren uppger att den ska gå 5mil, så är det mer ärligt än om bilen ska gå 70 mil, men bara klarar 60. Du mixar begreppen. Ärlighet har inget att göra med hur duktig eller bra man är, det handlar om att säga som det är.
Om BMW mfl haft kompetens och vilja att sälja elbilar så hade deras testresultat också visat mer än ”verkligheten”.
Hur förklarar du annars att de är experter på detta när det kommer till avgasbilar?
Menar du att de plötsligt blivit ”ärliga” för att de nu säljer några elbilar?
Nej, det handlar inte om att ”säga som det är”, det handlar om att de varken kan eller vill leverera bättre resultat.

Med det sagt så är, enligt din definition, Tesla tydligen ”ärligare” än Ford, VW, Polestar, Xpeng, Volvo, Citroen & Lexus. Dvs alla utom just BMWn.
Jag har en kompis jag brukar träna med. Han tog förra veckan 150kg i marklyft och skrev på instagram att han klarade 150kg. Jag däremot lyfte 180kg, men jag skrev att jag klarade 200kg.

Vem är mest ärlig?
Nu är du verkligen ute och cyklar.
Testresultaten är ju inte hittepå, utan bilarna har faktiskt klarat att nå den uppmätta sträckan. Dessutom under exakt samma förhållanden.

Fast nu pratade vi om ett test där de faktiskt såg på just resultatet från det testet och argumentet ”ärligt” kom från det testet. Vad WLTP säger är något annat och inte det ”ärligt” refererar till i denna tråd. Vi vet ju alla att WLTP är mer hittepå än verklighetsrelevant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Igen, det spelar ingen roll i detta sammanhang, det handlar om ärlighet. Om så bilen hadde gått endast 5mil och tillverkaren uppger att den ska gå 5mil, så är det mer ärligt än om bilen ska gå 70 mil, men bara klarar 60. Du mixar begreppen. Ärlighet har inget att göra med hur duktig eller bra man är, det handlar om att säga som det är.
Om BMW mfl haft kompetens och vilja att sälja elbilar så hade deras testresultat också visat mer än ”verkligheten”.
Hur förklarar du annars att de är experter på detta när det kommer till avgasbilar?
Menar du att de plötsligt blivit ”ärliga” för att de nu säljer några elbilar?
Nej, det handlar inte om att ”säga som det är”, det handlar om att de varken kan eller vill leverera bättre resultat.

Med det sagt så är, enligt din definition, Tesla tydligen ”ärligare” än Ford, VW, Polestar, Xpeng, Volvo, Citroen & Lexus. Dvs alla utom just BMWn.
Jag har en kompis jag brukar träna med. Han tog förra veckan 150kg i marklyft och skrev på instagram att han klarade 150kg. Jag däremot lyfte 180kg, men jag skrev att jag klarade 200kg.

Vem är mest ärlig?
Nu är du verkligen ute och cyklar.
Testresultaten är ju inte hittepå, utan bilarna har faktiskt klarat att nå den uppmätta sträckan. Dessutom under exakt samma förhållanden.

Fast nu pratade vi om ett test där de faktiskt såg på just resultatet från det testet och argumentet ”ärligt” kom från det testet. Vad WLTP säger är något annat och inte det ”ärligt” refererar till i denna tråd. Vi vet ju alla att WLTP är mer hittepå än verklighetsrelevant.
Det hänger samman.

Det gör däremot inte lyften på ditt gym.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14557
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Igen, det spelar ingen roll i detta sammanhang, det handlar om ärlighet. Om så bilen hadde gått endast 5mil och tillverkaren uppger att den ska gå 5mil, så är det mer ärligt än om bilen ska gå 70 mil, men bara klarar 60. Du mixar begreppen. Ärlighet har inget att göra med hur duktig eller bra man är, det handlar om att säga som det är.
Om BMW mfl haft kompetens och vilja att sälja elbilar så hade deras testresultat också visat mer än ”verkligheten”.
Hur förklarar du annars att de är experter på detta när det kommer till avgasbilar?
Menar du att de plötsligt blivit ”ärliga” för att de nu säljer några elbilar?
Nej, det handlar inte om att ”säga som det är”, det handlar om att de varken kan eller vill leverera bättre resultat.

Med det sagt så är, enligt din definition, Tesla tydligen ”ärligare” än Ford, VW, Polestar, Xpeng, Volvo, Citroen & Lexus. Dvs alla utom just BMWn.
Jag har en kompis jag brukar träna med. Han tog förra veckan 150kg i marklyft och skrev på instagram att han klarade 150kg. Jag däremot lyfte 180kg, men jag skrev att jag klarade 200kg.

Vem är mest ärlig?
Nu är du verkligen ute och cyklar.
Testresultaten är ju inte hittepå, utan bilarna har faktiskt klarat att nå den uppmätta sträckan. Dessutom under exakt samma förhållanden.

Fast nu pratade vi om ett test där de faktiskt såg på just resultatet från det testet och argumentet ”ärligt” kom från det testet. Vad WLTP säger är något annat och inte det ”ärligt” refererar till i denna tråd. Vi vet ju alla att WLTP är mer hittepå än verklighetsrelevant.
Snicksnack.
Argumentet "ärligt" kom från att BMWn var närmast WLTP i testet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX3

Inlägg av Bruno »

Hmpftfhdns skrev:
Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
Kul! Vad drog den?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Bruno skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
Kul! Vad drog den?
21 efter ganska aggressiv körning i sportläge — så det är enligt förväntningarna. Verkar stämma som testerna säger att den är relativt snål vid ”lagom” hastigheter men att det märks på förbrukningen att den inte har så bra aerodynamik när man kör fort.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX3

Inlägg av Bruno »

Hmpftfhdns skrev:
Bruno skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
Kul! Vad drog den?
21 efter ganska aggressiv körning i sportläge — så det är enligt förväntningarna. Verkar stämma som testerna säger att den är relativt snål vid ”lagom” hastigheter men att det märks på förbrukningen att den inte har så bra aerodynamik när man kör fort.
Det måste väl vara ganska bra?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Skriv svar