Sida 1 av 13

BMW iX3

Postat: 04 nov 2020 15:28
av martinot
The Top Gear car review: BMW iX3

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3

7/10

Verkar får rätt bra betyg som en lyckad elbil i sin klass.

Re: BMW iX3

Postat: 04 nov 2020 15:37
av Zalman3
martinot skrev:
The Top Gear car review: BMW iX3

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3

7/10

Verkar får rätt bra betyg som en lyckad elbil i sin klass.
Med bara 2wd så får nog BMW iX3 svårt mot både Audi e-tron 4wd och Mercedes EQC 4wd.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 07:51
av Hmpftfhdns
Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 09:21
av MWall
Hmpftfhdns skrev:
Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/

Bor du i Norge? Visste inte ens att den gick att beställa. Vad kostar den?

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 11:30
av Nilp
Hmpftfhdns skrev:
Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/
Bra är ju en definitionsfråga, kanske inte dåligt heller. Men...
1. 310 km räckvidd vid 70km/h, förvisso i kallt väder men när batteriet väl är varmt spelar yttertempen mindre roll. Känns tom lite sämre än EQC, Etron55 eller Polestar
2. Snittförbrukning 94km/h (på mätaren vilket borde betyda 90km/h verklig hastighet?) och då hade dom redan kört 100 mil så varmt batteri, var 249wh/km. Känns också som ovan bilar.
3. Laddhastiget, var inget vidare med snitt på 45kw, peakade kort stund på 120kw. Polestar2 är ju inte känd för att ladda toksnabbt men IX3 var långsammare.

Känns som IX3 har många konkurrenter. Ska bli intressant att se hur den säljer

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 11:40
av Nilp
Ang ladddning. Laddade vår Etron igår på eon 175kw laddare. Kallt batteri hade bara kört 8 mil och temp ute var -5. Laddade 48kwh på 25 min. Strax innan 80% tuggade den på med 145kw :)
Det är ändå dubbelt så snabbt eller motsvara halverad tid vid laddstopp jämfört med IX3. Etron med redan vart batteri skulle vara ännu snabbare.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 11:46
av taliz
Nilp skrev:
Ang ladddning. Laddade vår Etron igår på eon 175kw laddare. Kallt batteri hade bara kört 8 mil och temp ute var -5. Laddade 48kwh på 25 min. Strax innan 80% tuggade den på med 145kw :)
Det är ändå dubbelt så snabbt eller motsvara halverad tid vid laddstopp jämfört med IX3. Etron med redan vart batteri skulle vara ännu snabbare.
Problemet är ju att du resterande tid, dvs när du inte snabbladdar, kör runt med en bil som drar en väldans massa el för att konstant optimera batteritempen för snabbladdning.

Men jag kan inte riktigt se fördelen med ix3 vs etron eller EQC. Ix3 är ungefär lika dyr, men man får bara bakhjulsdrivet. Mercan och audin är båda 4wd med runt 400hk.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 14:38
av MWall
MWall skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Är det någon mer än jag som köpt en? Beställde i december, tillverkades i veckan och levereras i maj.

Den var med på norska elbilsföreningens vintertest och klarade sig bra. https://elbil.no/test-av-bmw-ix3-310-mil-uten-tvil/

Bor du i Norge? Visste inte ens att den gick att beställa. Vad kostar den?

Hmm. Nu ser jag att det är iX3 det står... Läste iX först.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 19:48
av Hmpftfhdns
https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Polestar 2 var med i samma test och hade genomgående högre förbrukning. Så det är ju ändå positivt för BMW:n med tanke på att det är en högbyggd SUV med högt luftmotstånd. (Har säkert en del att göra med att Polestar saknar värmepump.)

Verkar som iX3 är något snålare än e-tron/eqc (men med mindre batteri), men långt ifrån Tesla. Andra fördelen mot e-tron/eqc är att den är billigare — från 700kkr före bidrag ganska välutrustat (man får billigare än listpriset).

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 20:04
av [JM]
An automatic regeneration system takes signals from the sat-nav (for upcoming junctions, tight bends and speed limits) and the radar sensors (for traffic speeds in front). When you lift, it’ll set the regeneration level to try to slow you smoothly towards the new target speed. If you lift early it’ll let you coast efficiently, where fixed-level regeneration would slow you down too much then you’d be pointlessly back on the power. This system means lifting off has different effects in different circumstances, which is odd until you’ve learned to trust it. Mercedes and Kia EVs have similar gadgetry.
Ett regensystem som bestämmer återvinnigen åt dig.
Nej tack.
Är ju jobbigt som det är ändå på vintern med olika regen beronde på batteritemp.
Ha ytterligare ett system ovanpå det som hux flux ändrar sig. Man vill ju att bilen ska bete sig konsekvent.
Varför vill man ha olika mkt? Vad är poängen?
Det tar ju inte lång tid innan man lärt sig hur mkt man ska lätta på gasen för att stanna långsamt.

Jag kan acceptera att bilen minskar på regen för bakhjulsdrivna bilar på vintern för att minska risken för sladd.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 21:02
av Hmpftfhdns
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 21:32
av [JM]
Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 22:38
av Hmpftfhdns
[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.
Du kan se adaptiv som en annan sorts enpedal — bara det att du ”slipper” göra finliret med gasen när du ska minska hastigheten. Det är definitivt inte ett läge för att simulera fossilbil eller för att vara konsekvent i varje situation (det finns ju ett läge för det också man kan välja, ett som helt enkelt motorbromsar ungefär lika mycket som en fossilbil). Vi får se när jag väl får bilen vilket läge jag gillar bäst.

Re: BMW iX3

Postat: 07 feb 2021 22:55
av [JM]
Hmpftfhdns skrev:
[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.
Du kan se adaptiv som en annan sorts enpedal — bara det att du ”slipper” göra finliret med gasen när du ska minska hastigheten. Det är definitivt inte ett läge för att simulera fossilbil eller för att vara konsekvent i varje situation (det finns ju ett läge för det också man kan välja, ett som helt enkelt motorbromsar ungefär lika mycket som en fossilbil). Vi får se när jag väl får bilen vilket läge jag gillar bäst.
Blir kul att höra din dom efter du kört ett tag.

Det här är, i mina ögon, lite som Teslas val att ta bort växelväljaren på nya S/X.
Bilen ska gissa sig till, med AI, åt vilket håll jag vill åka.
Hur bra bra funkar AI:t för vindrutetorkaren för att inte prata om spökbromsningarna...
Kommer nog bli en jäkla massa gnäll om den funktionen....
Jag fattar att det sparar pengar och med FSD så är det en onödig pryl på bilen. Men innan FSD blir lagligt så är man vara ett offer för vad senaste AI:t hittar på.

Summa summarum. Ej predikterbart beteende av bilen genererar i bästa fall bara irritation och bidrar i värsta fall till en olycka.

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 09:26
av Zalman3
BMW folket laddar hyfsat billigt.

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh. Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja. I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare. 

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”. Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning. Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare. Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.  
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 10:35
av martinot
[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
[JM] skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Huvudsyftet med adaptiv regenerering är att köra så effektivt som möjligt. Ibland är det effektivast att ”frirulla” och det är svårt att göra i enpedalsläge. Det blir som att motorbromsen beter sig som en adaptiv farthållare. Vill man inte ha funktionen går den förstås att stänga av.
Det är det som är grejjen. Alla som kör elbil med enpedal lär sig "frirulla" med hur man trycker på gaspedalen.

Normalt så kämpar biltillverkarna för att få bilen att bete sig konsekvent.
Man vill inte ha bilar som ibland överstyr och ibland understyr tex.
Det här känns mest som något en fossilbillist kommit på att man behöver. För att det ska bete sig lika kass som den gamla ICE-bilen.

Edit: Nä nu var jag orättvis. Den gamla ICE-bilens motorbroms var förutsägbar.
Du kan se adaptiv som en annan sorts enpedal — bara det att du ”slipper” göra finliret med gasen när du ska minska hastigheten. Det är definitivt inte ett läge för att simulera fossilbil eller för att vara konsekvent i varje situation (det finns ju ett läge för det också man kan välja, ett som helt enkelt motorbromsar ungefär lika mycket som en fossilbil). Vi får se när jag väl får bilen vilket läge jag gillar bäst.
Blir kul att höra din dom efter du kört ett tag.

Det här är, i mina ögon, lite som Teslas val att ta bort växelväljaren på nya S/X.
Bilen ska gissa sig till, med AI, åt vilket håll jag vill åka.
Hur bra bra funkar AI:t för vindrutetorkaren för att inte prata om spökbromsningarna...
Kommer nog bli en jäkla massa gnäll om den funktionen....
Jag fattar att det sparar pengar och med FSD så är det en onödig pryl på bilen. Men innan FSD blir lagligt så är man vara ett offer för vad senaste AI:t hittar på.

Summa summarum. Ej predikterbart beteende av bilen genererar i bästa fall bara irritation och bidrar i värsta fall till en olycka.
Håller med. Den största orsaken som håller mig borta från att köpa MS/MX är just frånvaron av färdriktningsspaken.

Så visst tjänar de säkert några tior i produktionskostnad och kanske en hundralapp i materialinköpskostnad på att utesluta den, men de tappar å andra sidan sådana kunder som mig.

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 11:36
av mikebike
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 11:40
av HelectriC
mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 12:25
av BrooklynS
Nej varför det? I princip kan du ha elmotorn direkt på hjulet.

Men nu sitter det för enkelhets skull en differential och två drivaxlar för att en motor skall betjäna två hjul. En elmotor har max vridmoment från 0 rpm så det finns inget större behov av varvtal - förutom kylning...

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 13:02
av mikebike
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.
Nej, de har en utväxling, ungefär som slutväxeln på en konventionell bil. De har ingen växellåda där man kan välja olika utväxlingar (och neutral).
Min pendlarcykel är en single speed, den saknar växelanordning.
Även Tesla har använt sig av denna benämning.

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 14:13
av HelectriC
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.
Nej, de har en utväxling, ungefär som slutväxeln på en konventionell bil. De har ingen växellåda där man kan välja olika utväxlingar (och neutral).
Min pendlarcykel är en single speed, den saknar växelanordning.
Även Tesla har använt sig av denna benämning.
utväxling/växellåda, poängen var att man inte kan driva rätt på hjulaxeln, som jag har förstått det. Men det kanske är fel? Taycan är ju tex- 2-växlad och den är också elbil.

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 14:41
av BrooklynS
Man KAN driva rätt på hjulaxeln, de fordon som har en elmotor i/till varje hjul tex...

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 14:44
av Hmpftfhdns
Zalman3 skrev:
BMW folket laddar hyfsat billigt.

Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh. Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja. I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare. 

Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.

Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”. Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning. Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare. Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.  
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Det låter okej ändå. Laddade ner BMW Charging appen och den verkar ha de flesta snabbladdareföretagen — det kanske talar för att bilens infotainmentsystem kan ha tillräcklig koll att man slipper leta laddare och planera rutter i mobilen. Verkar som att Plug&Charge inte är med i BMW Charge eller de första iX3:orna — så det är fortfarande laddkort/mobil som gäller tyvärr.

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 15:11
av HelectriC
får ju t.o.m upp meddelande om att växelolja ska bytas på Tesla :?

(bild från FB)

Re: BMW iX3

Postat: 08 feb 2021 15:23
av mikebike
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
"färdriktningsspaken" -den var bra, jag lånar det namnet.
Jag hade en argumentation på facebook med någon som menade att Tesla hade 3 växlar; fram, back och parkering

Biltidningar och åf hävdar ofta att elbilar har automatlåda, SvD påstod t.o.m. att en elbil de provkörde hade "steglös automatlåda".
Självklart har elbilar växellåda. Du kan ju inte ha direktöverföring mellan motors varvtal till drivhjulen. Elmotorn spinner väl i alla fall med 20.000 rpm eller nåt.
Nej, de har en utväxling, ungefär som slutväxeln på en konventionell bil. De har ingen växellåda där man kan välja olika utväxlingar (och neutral).
Min pendlarcykel är en single speed, den saknar växelanordning.
Även Tesla har använt sig av denna benämning.
utväxling/växellåda, poängen var att man inte kan driva rätt på hjulaxeln, som jag har förstått det. Men det kanske är fel? Taycan är ju tex- 2-växlad och den är också elbil.
Taycan är en av få elbilar som har växellåda.

Visst kan man driva direkt på hjulaxeln, men jämfört med en nedväxlad elmotor måste en direktdriven motor ha lägre varvtal och högre moment. Om jag minns rätt så har min bil 9:1 i utväxling. En direktmonterad elmotor måste alltså ha 4,5* gånger så högt vridmoment.
Hur får man högt vridmoment ur en elmotor? -Jo, man ökar diametern. En nav/hjulmonterad motor måste alltså vara betydligt större.


*Effekt och moment halveras med dubbelt så många motorer.


PS. Det är olja i slutväxel och/eller bakaxel på en konventionell bil också, men den har inte tre växellådor för det.