Ja, det verkar som att BMW har lyckats med drivlinan. Blir spännande att se hur i4 står sig mot Model 3 i förbrukning och räckvidd.Bruno skrev:Det måste väl vara ganska bra?Hmpftfhdns skrev:21 efter ganska aggressiv körning i sportläge — så det är enligt förväntningarna. Verkar stämma som testerna säger att den är relativt snål vid ”lagom” hastigheter men att det märks på förbrukningen att den inte har så bra aerodynamik när man kör fort.Bruno skrev:Kul! Vad drog den?Hmpftfhdns skrev:Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: BMW iX3
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.Hmpftfhdns skrev:Ja, det verkar som att BMW har lyckats med drivlinan. Blir spännande att se hur i4 står sig mot Model 3 i förbrukning och räckvidd.Bruno skrev:Det måste väl vara ganska bra?Hmpftfhdns skrev:21 efter ganska aggressiv körning i sportläge — så det är enligt förväntningarna. Verkar stämma som testerna säger att den är relativt snål vid ”lagom” hastigheter men att det märks på förbrukningen att den inte har så bra aerodynamik när man kör fort.Bruno skrev:Kul! Vad drog den?Hmpftfhdns skrev:Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
Re: BMW iX3
Problemet för BMW är att de som byggde i3 och i8 dragit vidare. När BMW meddelade att nästa projekt blev att bygga avgasbil var dom inte intresserade att vara kvar.Anonymous FTW skrev:BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Dom finns idag just hos tex VW(de anlitade designteamet bakom i3, därför ID3/4 är så lik den i mkt), men även hos sådana som Lucid.
iX3, i4 etc är ju baserade på avgasbilar, inte rena elbilsplattformar. Det om något visar på hur långt efter BMW ligger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX3
Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.Anonymous FTW skrev:BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW iX3
Jag hoppas att du får rätt (men vettifanken om det kommer att gå så lätt för dom)MWall skrev:Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.Anonymous FTW skrev:BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW iX3
Nja, skulle hålla med att det är enklare att bygga en elbil jämfört med en ICE-bil, men bra mycket svårare att bygga en effektiv elbil än en effektiv ICE-bil (där kunnandet är gammal skåpmat).MWall skrev:Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.Anonymous FTW skrev:BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
Därav de stora skillnader vi idag ser mellan olika elbilar inom ungefär samma segment (där ICE-er är de flesta mindre skillnad på inom samma segment och storleksklass).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Samma sak här. Jag gillar BMW och hoppas att ni har rätt, men de har en tuff resa framåt. Synd att de tappade bort det momentum som de ett tag hade med i3 och i8. Blir klart tufft och svårt att ta igen (dock inte omöjligt).Bjelke skrev:Jag hoppas att du får rätt (men vettifanken om det kommer att gå så lätt för dom)MWall skrev:Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.Anonymous FTW skrev:BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Om det var så enkelt, varför sitter det motorer från Magneti Marelli, inverter från Hitachi och batteri från LG... i en Porsche Taycan? Det är ju en bil som är utvecklad som elbil från grunden.MWall skrev:Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.Anonymous FTW skrev:BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
BMW ligger många år efter Porsche i utvecklingen dessutom.
Jag tror BMW är ett av de bolag som riskerar gå under faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX3
Finns flera i den här tråden jag aldrig tänker svara mer än indirekt.
Det är generellt inget fel i att köpa in komponenter från specialister. Elbilar är enkla konstruktioner. Värdet ligger i förpackningen och märket.
PS. i8 är en laddhybrid.
Det är generellt inget fel i att köpa in komponenter från specialister. Elbilar är enkla konstruktioner. Värdet ligger i förpackningen och märket.
PS. i8 är en laddhybrid.
Re: BMW iX3
Svarar inte direkt, de som inte vågar andra svara direkt. Blir ju direkt fel då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Är det nära till en ny dramaquit?MWall skrev:Finns flera i den här tråden jag aldrig tänker svara mer än indirekt.
Det är generellt inget fel i att köpa in komponenter från specialister. Elbilar är enkla konstruktioner. Värdet ligger i förpackningen och märket.
PS. i8 är en laddhybrid.
Om det är så enkelt, hur kommer det sig att ingen är i närheten av Tesla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.taliz skrev:Om det var så enkelt, varför sitter det motorer från Magneti Marelli, inverter från Hitachi och batteri från LG... i en Porsche Taycan? Det är ju en bil som är utvecklad som elbil från grunden.MWall skrev:Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.Anonymous FTW skrev:BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
BMW ligger många år efter Porsche i utvecklingen dessutom.
Jag tror BMW är ett av de bolag som riskerar gå under faktiskt.
Re: BMW iX3
Var har du fått den informationen ifrån?Hmpftfhdns skrev:Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Det var mycket snack om det när de presenterade iX3, iX och i4.taliz skrev:Var har du fått den informationen ifrån?Hmpftfhdns skrev:Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Här står lite om det t.ex: https://www.evspecifications.com/en/news/2292307
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX3
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?taliz skrev:Var har du fått den informationen ifrån?Hmpftfhdns skrev:Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX3
ObscureEconomist skrev:
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Det låter givetvis vettigt. Men bland de mer övertygade Teslaiterna så finns en regel som säger typ detta "gör du inte som Elon så gör du fel". Antar att det beror på att de ser Musk som ett ofelbart geni.
Jag ser Elon Musk som en tidsoptimistisk idéspruta. Vissa saker blir bra men mycket är bara "intressant". Som Hyperloop, mars-färder och the Boring company. FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Re: BMW iX3
Kombinera det med bilden av att inga tillverkare förutom Tesla utvecklar någonting själva, allt är köpt av tredje part.
Är ju om inte annat ett väldigt enkelt sätt att se på världen.
Är ju om inte annat ett väldigt enkelt sätt att se på världen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW iX3
Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om.
Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.
Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).
Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX3
Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.ObscureEconomist skrev:Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?taliz skrev:Var har du fått den informationen ifrån?Hmpftfhdns skrev:Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.
Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX3
Den stora frågan är ju också vad det kommer vara värt. Kommer kunderna vilja betala extra för bilarna eller förväntar man sig att funktionerna finns i nya bilar ungefär som man sett på all annan utveckling när det gäller bilar.martinot skrev:Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om.
Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.
Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).
Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
Om man jämför med hur många arbetstimmar det tar att kunna köpa en Volvo är det inte så stor skillnad mellan nu och 50 år sedan.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX3
Du läste alltså inte mer än rubriken. Jag tog bara första exemplet på google för att visa att om man inte bott under en sten så hade man vetat att dom andra biltillverkarna forskat på batterier ett bra tag också.taliz skrev:Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.ObscureEconomist skrev:Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?taliz skrev:Var har du fått den informationen ifrån?Hmpftfhdns skrev:Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.
Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
“In 2008, we set out to research battery cells,” says BMW CEO Oliver Zipse at the opening ceremony. “What you see today is not a start, but another milestone on the road to the future.”
BMW i4 M50 -22
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX3
Apple är den mest vertikalt integrerade tillverkaren i mobilindustrin. Det är inte så att alla andra företag i mobilbranschen är körda för att de inte designar sina egna operativsystem och processorer. Alla biltillverkare kommer nog inte bli Apple/Tesla. Frågan är vilka biltillverkare som blir Samsung och vilka som blir Nokia.
Re: BMW iX3
Jo jag vet. Vet också att många oljebolag forskat på klimatpåverkan.ObscureEconomist skrev:Du läste alltså inte mer än rubriken. Jag tog bara första exemplet på google för att visa att om man inte bott under en sten så hade man vetat att dom andra biltillverkarna forskat på batterier ett bra tag också.taliz skrev:Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.ObscureEconomist skrev:Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?taliz skrev:Var har du fått den informationen ifrån?Hmpftfhdns skrev:Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.
Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
“In 2008, we set out to research battery cells,” says BMW CEO Oliver Zipse at the opening ceremony. “What you see today is not a start, but another milestone on the road to the future.”
Forskning är en sak, att producera och levera en annan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX3
Dom är ungefär lika "kompetenta" som Mercedes EQC, Polestar 2 och andra elbilar baserade på avgasbilsplattformar.ObscureEconomist skrev:Du tycker inte att i4 och iX ser ut som ganska kompetenta utmanare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.