MWall skrev:BrooklynS skrev:
Nja, det är kinesisk drivlina i iX3. De har hållit på med denna i flera år i Kina innan den "lanserades" i Europa. Det är alltså inte BMW som utvecklat denna bil utan kinesiska företag kopplade till BMW-s kinesiska agent.
BMW lade ju tvärtom NED sin elbilssatsning efter i3 - ett STORT strategiskt misstag - och därför har de inga modernare bilar i pipen.
Elbilsdrivlinor är väl en stapelvara som man lika gärna kan köpa in? Är väldigt små skillnader redan nu och de kommer bara bli mindre och mindre framöver.
Långt viktigare för förbrukningen är att minimera luftmotstånd, vikt osv.
Värdet i en elbil ligger i paketeringen som jag ser det. Design, upplevd kvalitet och märke/image. Alltså hur grejerna sitter ihop, vilka material som används, hur ljudisolerad bilen är osv.
Man kan köpa in nästan allt i en bil färdigt från olika underleverantörer, och i princip inte behöva utveckla något som helst alls, utan mer bara pussla ihop helheten. Det är absolut fullt möjligt.
Finns även de som lägger ut nästan hela konstruktion och tillverkningen till OEM-tillverkare (så kan man ägna såg åt endast design och marknadsföring). Speciellt de tillverkare som vaknat sent, och inte har så mycket egen teknik och kunnande runt BEV ser man allt mer göra så.
Tex. Toyota, som länge motarbetat elbilar/BEV, och först nu verkar nyktra upp till verkligheten, har ju lagt ut både konstruktion och tillverkning till andra bolag som Subaru, och den kinesiska elbilstillverkaren BYD.
På ena sidan kan man ha bolag som Tesla som utvecklar och tillverkar extremt mycket själva (trots att de är ett väldigt litet bolag), och på den andra ändan av extremen så har du bolag som med vissa modeller bara brandar om OEM-bilar och står för marknadsföring och försäljning.
Sedan är det en fråga hur mycket (om något) som man vill forska, konstruera och bygga själv. Har en betydelse för vilka delar i värdekedjan man vill äga och kontrollera, hur vertikalt man vill kontrollera kedjan, om man vill ha någon egen USP, och till slut hur stor vinstmarginal man vill skapa sig.
Liknande finns nästan gällande alla typer av produkter. Kikar vi på mobiltelefoner så har vi ju extremerna Apple på ena sidan och Nokia på andra sidan. Apple som gör sin egna mjukvara och tjänster (operativsystem, mycket av apparna, en hel del musiktjänster, TV-tjänster, lagring, TV-serier, osv.) och mycket av hårdvaran (sina egna processorer, sina egna grafikchip, och sina egna modem, etc.). På den andra sidan Nokia, som inte har något med Nokia att göra längre, utan är ett marknadsbolag (HMC) som köper konstruktion och design ifrån kinesiska OEM:er, köper in design av telefonerna från konsulter, operativsystem från Google, köper in "klisterlappar" och varumärket från Nokia.
Finns inget rätt eller fel.
Handlar i slutändan om hur mycket pengar man vill tjäna, och hur mycket man själv vill äga/kontrollera gällande de olika delarna av sin slutprodukt.