VW-chef Herbert Diess prioriterar elbilar
Postat: 05 nov 2020 13:18
VW prioriterar elbilar.
https://www.elektroauto-news.net/2020/w ... verteidigtHur VW-chef Herbert Diess försvarar "satsningen på e-mobilitet"
Han fortsätter att läsa om en " satsning på e-mobilitet ", skriver VW: s vd Herbert Diess i sitt senaste inlägg på LinkedIn-karriärportalen , där han regelbundet talar och nu vill motbevisa kritiken om VWs fokus på batterielektrisk mobilitet . Detta är " en mycket ytlig bedömning ", säger han: " En styrelse som ansvarar för 670 000 jobb över hela världen gör naturligtvis inga satsningar! Inte ens om e-mobilitet, skriver han. Beslutet till förmån för den elektriska drivenheten för att minska koldioxidutsläppen och därmed uppnå klimatmålen var ”ett mycket rationellt och faktabaserat beslut"Beslut.
Med hjälp av VW Golf, Volkswagens bästsäljare i Europa, jämför han ett stort antal olika drivkoncept - diesel, bensin, bensindrivning, milda hybrider, plug-in hybrider och helelektriska - och deras effekter på resursförbrukningen och CO2-balansen i Planeter.
CO2-mål för 2030 "definitivt inte uppnåbara med förbränningsmotorer"
Enligt Diess, " med den senaste och alla överskådliga framtiden, rent förbränningsmotorkoncept, kan varken dieselmotorer eller bensinmotorer uppnå EU: s flottans mål och därmed också klimatmålen med godtagbara komfort- och säkerhetskrav ". Tillverkaren missar bara det nuvarande målet, som är 99 gram för VW. Målet för 2030, som förväntas vara cirka 55 gram i EU, är " definitivt inte uppnåbart med förbränningsmotorer ". Inte ens om du tar en liten bil som VW Up och minskar den ytterligare när det gäller komfort och utrustning. Även hybridisering med ytterligare 48 volt mildt hybridsystem räcker inte ”för att komma nära flottans mål och därmed CO2-mål“, So Diess på LinkedIn. Naturgas som alternativ drivning har också en anmärkningsvärd koldioxidfördel och motiverar inte de höga utgifterna för företag att utveckla och tillverka dessa fordon.
" Betydande effekter bortom flottans mål " kan uppnås " endast genom att leverera koldioxidfri elektrisk energi ". Prata med plug-in hybrider eller rena elbilar . Det är tydligt att grön el också måste laddas så att en klar fördel kan uppnås när det gäller koldioxidutsläpp: " Elen måste vara ren, detta är det enda sättet att göra elbilen riktigt användbar ", säger Diess. Branschen har nu nått en punkt där e-mobilitet kommer att bli " ännu billigare i framtiden ", " inte bara när det gäller tillverkning utan även när det gäller kundunderhåll”Tack vare några innovationer och de förväntade politiska subventionerna bör till exempel bränslekostnaderna sjunka till bra fyra euro per 100 kilometer på medellång sikt, förklarar Diess. ” Ett värde som inte kan uppnås med fossila bränslen. "
Enligt Diess är banbrytande innovationer också nära förestående när det gäller batterier, som ofta kallas CO2-intensiva och slöseri med råvaror . Inte bara ska de hålla betydligt längre och kunna användas i andra livsapplikationer i många år efter att de har använts i en bil. Tack vare effektiv återvinning bör de och deras värdefulla råvaror " snart återvinnas 99 procent ".
Elbilar borde också - och även här är Diess inte ensam i sin bedömning - " påskynda omvandlingen till koldioxidfri energiproduktion ", eftersom de kan fungera som lagring i flottan, " vilket tar bort överflödigt regenererat producerade energitoppar från vind och sol. "
Vad som talar mot väte och syntetiska bränslen
Mot väte och syntetiska bränslen som alternativ till batteriets elbil talar deras betydligt sämre energibalans: " För produktionen måste mycket mer förnybar energi användas än för den elektriska drivenheten ", så Diess. Det kommer inte att förändras inom överskådlig framtid, säger VW: s VD. Syntetiska bränslen kommer dock att behövas " där elektrifiering är omöjlig, till exempel i flygplan eller inom sjöfarten - eller kanske på många år när allt är elektriskt för våra klassiska bilar - som vi inte vill ge upp ."
” E-mobilitet är den enda förnuftiga lösningen ”, sammanfattar Diess: ” Om vi vill uppnå klimatmålen har vi inte tid att vänta längre och diskutera möjliga tekniker som grundläggande grunder saknar idag och inte ens en optimistisk kvalificerad bedömning tåla, skriver han. Dessutom är det "farligt att slösa bort tid och resurser på projekt som börjar utan framgång."
Industrin måste ”driva förändringar med den teknik som pålitligast, mest hållbart och ekonomiskt uppnår klimatmålen”, säger Diess. För vägtrafik är det elektrifiering, som redan är lämplig för vardagsbruk och finns i stort antal.