Sida 1 av 2

Königsegg snackar Tesla

Postat: 10 nov 2020 23:48
av holden
Cirka 33 minuter in i detta klipp, ganska intressant analys


Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 00:23
av Svenssons
holden skrev:
Cirka 33 minuter in i detta klipp, ganska intressant analys

Han snackar mer än Tesla, han har dock glömt namnet på ritprogrammet på Amiga. Heter inte Paint Deluxe utan Deluxe Paint!

Bild

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 08:47
av Banane
Roligt att se hur han lyckades täppa till truten på Peder när de snackade om tyskarna vs Tesla. Det där hade Peder aldrig låtit stå oemotsagt om det inte varit CvK som sagt det.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 09:02
av mans71
CvK:
Super-kvalitet - hur skoj är det liksom?
Jag har en rasslig dörr som en gammal Opel, men fan va den går!
:lol:

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 10:24
av holden
mans71 skrev:
CvK:
Super-kvalitet - hur skoj är det liksom?
Jag har en rasslig dörr som en gammal Opel, men fan va den går!
:lol:
Jag tror han har rätt, plötsligt är merparten av köparna OK med att dörrarna inte har kassaskåpskvalitet etc trots bilarnas höga pris och tyskarna fattar ingenting eftersom detta var deras USP väldigt länge. Att benchmarka mot Teslas nuvarande prestanda och sedan vara nästan lika bra är givetvis feltänk, man måste ju bli bättre än Tesla om man ska vara med i matchen, vilket verkar väldigt svårt i nuläget.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 10:28
av Banane
holden skrev:
mans71 skrev:
CvK:
Super-kvalitet - hur skoj är det liksom?
Jag har en rasslig dörr som en gammal Opel, men fan va den går!
:lol:
Jag tror han har rätt, plötsligt är merparten av köparna OK med att dörrarna inte har kassaskåpskvalitet etc trots bilarnas höga pris och tyskarna fattar ingenting eftersom detta var deras USP väldigt länge. Att benchmarka mot Teslas nuvarande prestanda och sedan nästan vara lika bra är givetvis feltänk, man måste ju bli bättre än Tesla om man ska vara med i matchen, vilket verkar väldigt svårt i nuläget.

Med det sagt så kommer kassaskåpskänslan vara lika viktig som den har varit så fort marknaden mognat och stabiliserat sig vad gäller elbilar. Just nu har Tesla så stor edge vad gäller laddnätverk och prestanda/räckvidd att kunderna förlåter gamla Opel-dörrar men så kommer det givetvis inte vara om 5-10 år.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 10:32
av holden
Banane skrev:
holden skrev:
mans71 skrev:
CvK:
Super-kvalitet - hur skoj är det liksom?
Jag har en rasslig dörr som en gammal Opel, men fan va den går!
:lol:
Jag tror han har rätt, plötsligt är merparten av köparna OK med att dörrarna inte har kassaskåpskvalitet etc trots bilarnas höga pris och tyskarna fattar ingenting eftersom detta var deras USP väldigt länge. Att benchmarka mot Teslas nuvarande prestanda och sedan nästan vara lika bra är givetvis feltänk, man måste ju bli bättre än Tesla om man ska vara med i matchen, vilket verkar väldigt svårt i nuläget.

Med det sagt så kommer kassaskåpskänslan vara lika viktig som den har varit så fort marknaden mognat och stabiliserat sig vad gäller elbilar. Just nu har Tesla så stor edge vad gäller laddnätverk och prestanda/räckvidd att kunderna förlåter gamla Opel-dörrar men så kommer det givetvis inte vara om 5-10 år.
Ja, det är ett tänkbart utfall. Tesla är ju verkligen disruptive som kidsen säger.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 10:43
av Niklas Z
Det där med Teslas dörrar tycker jag är lite överdrivet. Absolut ger dörrarna en mer solid känsla i de BMW jag haft tidigare, men de har alla varit försedda med riktiga dörrkarmar. De BMW jag provat med karmlösa dörrar har inte låtit bra när jag stänger dem. Faktiskt tycker jag att Teslas karmlösa dörrar låter bättre än de karmlösa BMW-dörrar jag provat, men Teslas dörrar låter som sagt sämre än BMW-dörrar med karm. Jag tror Tesla inte skulle ha några problem att fixa bättre dörrklang om de bara övergav sina karmlösa dörrar.
Karosspassningen är dålig. På min bil stör jag mig mest över det vid laddporten, där flera linjer inte linjerar som de ska. Tyvärr är ju laddporten ett område som då och då måste besökas och därför hade jag gärna sluppet se dessa brister just där.
Interiören i min Model 3 sitter ihop bra. Den ger inte riktigt lika påkostad känsla som tidigare BMW, men den är verkligen inte dålig. Jag hade en del missljud i början, men flertalet av dem har märkligt nog försvunnit av sig själva. Vid körning på dålig väg blir det dock lättare missljud i Teslan än i tidigare BMW.
Visst finns det bilar med bättre kvalitetskänsla, men ibland tycker jag gnället på Tesla i det avseendet är överdrivet.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 10:51
av Pontus
Niklas Z skrev:
Det där med Teslas dörrar tycker jag är lite överdrivet. Absolut ger dörrarna en mer solid känsla i de BMW jag haft tidigare, men de har alla varit försedda med riktiga dörrkarmar. De BMW jag provat med karmlösa dörrar har inte låtit bra när jag stänger dem. Faktiskt tycker jag att Teslas karmlösa dörrar låter bättre än de karmlösa BMW-dörrar jag provat, men Teslas dörrar låter som sagt sämre än BMW-dörrar med karm. Jag tror Tesla inte skulle ha några problem att fixa bättre dörrklang om de bara övergav sina karmlösa dörrar.
Karosspassningen är dålig. På min bil stör jag mig mest över det vid laddporten, där flera linjer inte linjerar som de ska. Tyvärr är ju laddporten ett område som då och då måste besökas och därför hade jag gärna sluppet se dessa brister just där.
Interiören i min Model 3 sitter ihop bra. Den ger inte riktigt lika påkostad känsla som tidigare BMW, men den är verkligen inte dålig. Jag hade en del missljud i början, men flertalet av dem har märkligt nog försvunnit av sig själva. Vid körning på dålig väg blir det dock lättare missljud i Teslan än i tidigare BMW.
Visst finns det bilar med bättre kvalitetskänsla, men ibland tycker jag gnället på Tesla i det avseendet är överdrivet.
Överdrivet är verkligen rätt ord, håller nog dig till 100% jämfört med BMW.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 10:55
av holden
Niklas Z skrev:
Det där med Teslas dörrar tycker jag är lite överdrivet. Absolut ger dörrarna en mer solid känsla i de BMW jag haft tidigare, men de har alla varit försedda med riktiga dörrkarmar. De BMW jag provat med karmlösa dörrar har inte låtit bra när jag stänger dem. Faktiskt tycker jag att Teslas karmlösa dörrar låter bättre än de karmlösa BMW-dörrar jag provat, men Teslas dörrar låter som sagt sämre än BMW-dörrar med karm. Jag tror Tesla inte skulle ha några problem att fixa bättre dörrklang om de bara övergav sina karmlösa dörrar.
Karosspassningen är dålig. På min bil stör jag mig mest över det vid laddporten, där flera linjer inte linjerar bra. Tyvärr är ju laddporten ett område som då och då måste besökas och därför hade jag gärna sluppet se dessa brister just där.
Interiören i min Model 3 sitter ihop bra. Den ger inte riktigt lika påkostad känsla som tidigare BMW, men den är verkligen inte dålig. Jag hade en del missljud i början, men flertalet av dem har märkligt nog försvunnit av sig själva. Vid körning på dålig väg blir det dock lättare missljud i Teslan än i tidigare BMW.
Visst finns det bilar med bättre kvalitetskänsla, men ibland tycker jag gnället på Tesla i det avseendet är överdrivet.
Karosspassningen och materialvalen interiört är det som är markant sämre i jämförelse med vår Audi, funktionen med fönsterhissarna känns bräcklig men jag antar att det liknar andra tillverkares karmlösa dörrar. Får ofta meddelanden i appen om att något fönster står öppet eftersom barnen öppnat/stängt bakdörrarna halvvägs sjutton gånger och förvirrat elektroniken, startrutinen är att alltid att trycka upp alla fönster med knapparna i förardörren, lite småirriterande. Jag har barnlås påslaget för både dörrar och fönster så det är inte att de tryckt på fel knapp som är problemet.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 11:01
av Zalman3
Banane skrev:
holden skrev:
mans71 skrev:
CvK:
Super-kvalitet - hur skoj är det liksom?
Jag har en rasslig dörr som en gammal Opel, men fan va den går!
:lol:
Jag tror han har rätt, plötsligt är merparten av köparna OK med att dörrarna inte har kassaskåpskvalitet etc trots bilarnas höga pris och tyskarna fattar ingenting eftersom detta var deras USP väldigt länge. Att benchmarka mot Teslas nuvarande prestanda och sedan nästan vara lika bra är givetvis feltänk, man måste ju bli bättre än Tesla om man ska vara med i matchen, vilket verkar väldigt svårt i nuläget.

Med det sagt så kommer kassaskåpskänslan vara lika viktig som den har varit så fort marknaden mognat och stabiliserat sig vad gäller elbilar. Just nu har Tesla så stor edge vad gäller laddnätverk och prestanda/räckvidd att kunderna förlåter gamla Opel-dörrar men så kommer det givetvis inte vara om 5-10 år.
Vissa motorjournalister är rädda att Tesla passerar tyskarna tidigare vad gäller kvalitet innan tyskarna hinner om Tesla vad gäller batterier/eldrivlina.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 11:06
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Banane skrev:
holden skrev:
mans71 skrev:
CvK:
Super-kvalitet - hur skoj är det liksom?
Jag har en rasslig dörr som en gammal Opel, men fan va den går!
:lol:
Jag tror han har rätt, plötsligt är merparten av köparna OK med att dörrarna inte har kassaskåpskvalitet etc trots bilarnas höga pris och tyskarna fattar ingenting eftersom detta var deras USP väldigt länge. Att benchmarka mot Teslas nuvarande prestanda och sedan nästan vara lika bra är givetvis feltänk, man måste ju bli bättre än Tesla om man ska vara med i matchen, vilket verkar väldigt svårt i nuläget.

Med det sagt så kommer kassaskåpskänslan vara lika viktig som den har varit så fort marknaden mognat och stabiliserat sig vad gäller elbilar. Just nu har Tesla så stor edge vad gäller laddnätverk och prestanda/räckvidd att kunderna förlåter gamla Opel-dörrar men så kommer det givetvis inte vara om 5-10 år.
Vissa motorjournalister är rädda att Tesla passerar tyskarna tidigare vad gäller kvalitet innan tyskarna hinner om Tesla vad gäller batterier/eldrivlina.
Konkurrenterna behöver inte passera Tesla när det gäller batterier/drivlina. Tesla har ju inte 100% av marknaden nu trots överlägsen drivlina.
Jag tror det är helt rätt för tyskarna att satsa på traditionella bilvärden i kombination med elektrisk drivlina. Troligtvis är det ju det den stora massan av bilköpare söker.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 11:12
av Banane
Fredrik j skrev:
Konkurrenterna behöver inte passera Tesla när det gäller batterier/drivlina. Tesla har ju inte 100% av marknaden nu trots överlägsen drivlina.
Jag tror det är helt rätt för tyskarna att satsa på traditionella bilvärden i kombination med elektrisk drivlina. Troligtvis är det ju det den stora massan av bilköpare söker.
Det beror på okunskap och rädsla för saker som är annorlunda. Tänker spontant på filmen om Ove med Lassgård och om hur han och granngubben vägrar ändra på sig vad gäller bilvalet.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 11:16
av dd88
Personligen så har Tesla på tok för många tillkortakommanden för att ens vara ett alternativ, trots grym drivlina (även om dom inte riktigt får fullt förtroende även på den punkten)

För egen del så hade det bästa varit om Tesla sålt drivlinan till andra tillverkare, något som Elon har försökt (varken man vill eller ej)

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 11:30
av fth
dd88 skrev:
Personligen så har Tesla på tok för många tillkortakommanden för att ens vara ett alternativ, trots grym drivlina (även om dom inte riktigt får fullt förtroende även på den punkten)

För egen del så hade det bästa varit om Tesla sålt drivlinan till andra tillverkare, något som Elon har försökt (varken man vill eller ej)
OT kanske, men nyfiken, vilka "på tok för många tillkortakommanden" är det du ser hos Tesla?

/fth

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 11:30
av Zalman3
dd88 skrev:
Personligen så har Tesla på tok för många tillkortakommanden för att ens vara ett alternativ, trots grym drivlina (även om dom inte riktigt får fullt förtroende även på den punkten)

För egen del så hade det bästa varit om Tesla sålt drivlinan till andra tillverkare, något som Elon har försökt (varken man vill eller ej)

Tycker Tesla ligger bra till mot exempelvis Volvo och snittbilen.
Betyg för Tesla 3, mot snitt-Volvo 2019-2021, och Snittbilen 2019-2021.

Problemfri
Tesla 3, 89,2%
snitt-Volvo 2019-2021, 84,2%
Snittbilen 2019-2021, 88,4%

Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%

Service/Verkstad
Tesla 3, 81,2%
snitt-Volvo 2019-2021, 82%
Snittbilen 2019-2021, 80,1%

Märkestrogen
Tesla 3, 88.9%
snitt-Volvo 2019-2021, 75%
Snittbilen 2019-2021, 77,1%

Göra om köpet
Tesla 3, 93,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 82,5%
Snittbilen 2019-2021, 88,3%

Motorproblem
Tesla 3, 1%
snitt-Volvo 2019-2021, 5%
Snittbilen 2019-2021, 3%

Elektronikproblem
Tesla 3, 14%
snitt-Volvo 2019-2021, 28%
Snittbilen 2019-2021, 19%

Garantinöjdhet
Tesla 3, 89,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 82,1%
Snittbilen 2019-2021, 82,2%

Snitt
Tesla 3, 83,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 81,1%
Snittbilen 2019-2021, 82,2%
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... kskaniner/

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 12:22
av Fredrik j
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Konkurrenterna behöver inte passera Tesla när det gäller batterier/drivlina. Tesla har ju inte 100% av marknaden nu trots överlägsen drivlina.
Jag tror det är helt rätt för tyskarna att satsa på traditionella bilvärden i kombination med elektrisk drivlina. Troligtvis är det ju det den stora massan av bilköpare söker.
Det beror på okunskap och rädsla för saker som är annorlunda. Tänker spontant på filmen om Ove med Lassgård och om hur han och granngubben vägrar ändra på sig vad gäller bilvalet.
Kanske det. Men även dessa människor köper nya bilar. Skulle kunna tänka mig att dom t.o.m. är i kraftig majoritet i vissa segment.

Sen finns det säkert en klick som känner sig så obekväma av att sorteras in i detta fack av människor som resonerar som du att dom hittar på massa problem med Teslor när dom istället bara skulle kunna hänvisa till rent subjektiva åsikter om hur man tycker en bil ska se ut/fungera.
Subjektiva åsikter bestämmer man ju över själv och kan ju inte vara fel. Möjligen kan argumenten vara det.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 12:53
av dd88
fth skrev:
dd88 skrev:
Personligen så har Tesla på tok för många tillkortakommanden för att ens vara ett alternativ, trots grym drivlina (även om dom inte riktigt får fullt förtroende även på den punkten)

För egen del så hade det bästa varit om Tesla sålt drivlinan till andra tillverkare, något som Elon har försökt (varken man vill eller ej)
OT kanske, men nyfiken, vilka "på tok för många tillkortakommanden" är det du ser hos Tesla?

/fth
Inget nytt under solen direkt. Av Teslas bilar så hade det varit en trea som hade varit aktuellt sett till pris och storlek så utgår från den.

Räknar med diverse problem och då vill jag ha en serviceorganisation som fungerar och som jag kan prata med. Skadar inte heller att ha en säljare man kan ringa för att låna en större bil av om det behövs.

Hade velat ha en inredning som motiverar prisklassen, mer utrustning/teknik (HUD, Matrix, eldrag samt baklucka, CarPlay, ambient lightning mm. Uppdaterade trean är en bit på vägen men inte där än), kombi, lägre ljudnivå, bra baksäte (bekvämare, justerbar temperatur, gärna en ”kardantunnel” om det medför att golvet kan sänkas), bättre ratt och en ordentlig facelift för att rätta till utseendet.

Med andra ord så hade en A4 eller 3-serie med Teslas drivlina passat mig perfekt.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 13:03
av anfr05
Håller med dig och jag älskar verkligen tyska bilar och ffa BMW men varför vill man ha en kardantunnel? :)
Det är ju riktigt skönt att ha plant golv där bak.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 13:08
av dd88
anfr05 skrev:
Håller med dig och jag älskar verkligen tyska bilar och ffa BMW men varför vill man ha en kardantunnel? :)
Det är ju riktigt skönt att ha plant golv där bak.
Skrev det med glimten i ögat. Om jag skulle prioritera så är ett lägre golv viktigare där man faktiskt ibland sitter snarare än att det sitter en kardantunnel på en plats som i regel aldrig används.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 19:42
av Niklas Z
dd88 skrev:
Med andra ord så hade en A4 eller 3-serie med Teslas drivlina passat mig perfekt.
Jag hade gärna monterat in Teslans drivlina, batteri, tillgång till SuC-näterket och infotainmentsystemet i min tidigare BMW 335i, så jag håller på sätt och vis med dig. Dessvärre har ju inte BMW lanserat någon sådan produkt och eftersom jag absolut inte vill ha en bil med avgasrör så är Teslan bästa alternativet för mig.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 19:48
av Legato
Niklas Z skrev:
dd88 skrev:
Med andra ord så hade en A4 eller 3-serie med Teslas drivlina passat mig perfekt.
Jag hade gärna monterat in Teslans drivlina, batteri, tillgång till SuC-näterket och infotainmentsystemet i min tidigare BMW 335i, så jag håller på sätt och vis med dig. Dessvärre har ju inte BMW lanserat någon sådan produkt och eftersom jag absolut inte vill ha en bil med avgasrör så är Teslan bästa alternativet för mig.
Alla är vi olika. Skulle aldrig i livet vilja ha tillbaka min 330e inredning i en Model 3. Tycker Model 3 är helt överlägsen 3-serien (även) på det området.

Åker man en S-klass eller 7-serie så kan jag imponeras av kvalitetskänslan även om jag hatar havet med knappar. I en 3-serie får man "worst of both worlds", ingen imponerande kvalitetskänsla och alla knappar och vred som känns tagna direkt från 80-talet.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 19:57
av fth
Legato skrev:
Niklas Z skrev:
dd88 skrev:
Med andra ord så hade en A4 eller 3-serie med Teslas drivlina passat mig perfekt.
Jag hade gärna monterat in Teslans drivlina, batteri, tillgång till SuC-näterket och infotainmentsystemet i min tidigare BMW 335i, så jag håller på sätt och vis med dig. Dessvärre har ju inte BMW lanserat någon sådan produkt och eftersom jag absolut inte vill ha en bil med avgasrör så är Teslan bästa alternativet för mig.
Alla är vi olika. Skulle aldrig i livet vilja ha tillbaka min 330e inredning i en Model 3. Tycker Model 3 är helt överlägsen 3-serien (även) på det området.

Åker man en S-klass eller 7-serie så kan jag imponeras av kvalitetskänslan även om jag hatar havet med knappar. I en 3-serie får man "worst of both worlds", ingen imponerande kvalitetskänsla och alla knappar och vred som känns tagna direkt från 80-talet.
Jag skulle nog också ha svårt att byta till en elbil av mer traditionellt snitt, jag har ju provsuttit e-tron/i-Pace/EQC etc, och tycker dom är vädigt plottriga och "knapptäta", förarplatsen i EQC är ju t.ex. direkt migränframkallande i mina ögon :D

I jämförelse med min X90 från 2016 med "extra allt" så kan jag inte heller tycka att kvaliteten i tyskarna inredning känns särskilt mycket bättre, om alls.

I jämförelse med en ny X så kan jag förstå att skillnaden upplevs som större, eftersom material etc tyvärr har tagit flera steg tillbaka från när min X tillverkades. :(

/fth

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 20:12
av ChristerSjo
fth skrev:
dd88 skrev:
Personligen så har Tesla på tok för många tillkortakommanden för att ens vara ett alternativ, trots grym drivlina (även om dom inte riktigt får fullt förtroende även på den punkten)

För egen del så hade det bästa varit om Tesla sålt drivlinan till andra tillverkare, något som Elon har försökt (varken man vill eller ej)
OT kanske, men nyfiken, vilka "på tok för många tillkortakommanden" är det du ser hos Tesla?

/fth
Ännu mer intressant är ju om man även lägger in vilken bil(ar) man själv kör idag i signaturen (eller vad det heter) som ligger under varje meddelande som man skriver.

Re: Königsegg snackar Tesla

Postat: 11 nov 2020 20:23
av fth
ChristerSjo skrev:
fth skrev:
dd88 skrev:
Personligen så har Tesla på tok för många tillkortakommanden för att ens vara ett alternativ, trots grym drivlina (även om dom inte riktigt får fullt förtroende även på den punkten)

För egen del så hade det bästa varit om Tesla sålt drivlinan till andra tillverkare, något som Elon har försökt (varken man vill eller ej)
OT kanske, men nyfiken, vilka "på tok för många tillkortakommanden" är det du ser hos Tesla?

/fth
Ännu mer intressant är ju om man även lägger in vilken bil(ar) man själv kör idag i signaturen (eller vad det heter) som ligger under varje meddelande som man skriver.
Jag har ju det, men det kanske var dd88 du syftade på?

/fth