Sida 1 av 1
Långsam laddning
Postat: 18 nov 2020 16:16
av Arn
Har M3 LR med Teslas WC trefas
Sista veckan har laddningen tagit längre tid än väntat.
Exempelvis laddade jag upp från 30 till 80% inatt. 9 ampere med drygt 7 timmar laddningstid. 9A bör ju ge ca 39km/h så 7 timmar runt 270km eller motsvarande 54% av batteriet. Istället hade den bara laddat till 78%. Förra gången hade jag 8A och såg i appen att den laddade med 6A på morgonen strax innan jag ville koppla ur. Inga felmeddelanden någonstans
Andra gånger har laddningen gått snabbare än väntat men nu flera laddningar som tagit längre tid än väntat
Vad kan detta bero på? Bör jag öka Ampere till 16?
Re: Långsam laddning
Postat: 18 nov 2020 16:52
av Kronberg
Det finns väl fler tänkbara svar.
1. Bilen har laddat till 80%, sedan har batteriet svalnat och den visar bara 78% tillgängligt tills batteret kommit upp i temperatur igen.
2. Batteriet var kallt när du började ladda, och spenderade därför 4kW på att värma batteriet vid laddningens början. Dvd du laddar bar med 2.2kW tills batteriet uppnått rätt temperatur. Iofs är det inte jättekallt än och beror också på hur mycket längre än 7h du laddade.
3. Om den bara laddar med 6 istället för 8A, Dålig elinstallation/låg spänning/en fas saknas.
4. Om den bara laddar med 6 istället för 8A, Endast 2 av tre likriktare i bilen fungerar, du får de 2/3 av inställt värde.
5. Har säkert missast något.
Vid laddning tycker jag att det är bättre att ha bilen inställd på km istället för %, då ser man vad som går in i batteriet i km/h. Har man % så visas elförbrukningen från ladduttaget, så det kan i värsta fall stå 11kW men 4kW kan gå till batterivärme, 6kW till kupevärme och bara 1kW till laddning, så man vet egentligen inte laddhastigheten.
1. är väl inte mycket att göra åt förutom att starta laddning och förvärminig på morgonen.
2. Börja ladda direkt när du kommer hem.
3. och 4. är väl enkla att kontrollera genom at prova koppla in när du kommer hem varmt batteri och testa med 16A och se att det laddar 11kW / ~70km/h
Re: Långsam laddning
Postat: 18 nov 2020 19:32
av ChristerSjo
Arn skrev:Har M3 LR med Teslas WC trefas
Sista veckan har laddningen tagit längre tid än väntat.
Exempelvis laddade jag upp från 30 till 80% inatt. 9 ampere med drygt 7 timmar laddningstid. 9A bör ju ge ca 39km/h så 7 timmar runt 270km eller motsvarande 54% av batteriet. Istället hade den bara laddat till 78%. Förra gången hade jag 8A och såg i appen att den laddade med 6A på morgonen strax innan jag ville koppla ur. Inga felmeddelanden någonstans
Andra gånger har laddningen gått snabbare än väntat men nu flera laddningar som tagit längre tid än väntat
Vad kan detta bero på? Bör jag öka Ampere till 16?
Vad har du för uppvärmning. Är uppvärmning beroende av el så kan kvalitén (låg volt) bli sämre och då kan Teslan växla ner.
Re: Långsam laddning
Postat: 18 nov 2020 20:16
av Arn
Tack för era svar.
Ska prova km igen. Har frånlufts värmepump. Så här års med 10 plusgrader går aldrig elpatronen igång
Ska testa om 16A ger 70 km/h.
Gällande laddningen så kopplar jag in bilen när jag kommer hem kl 17 men har timern i bilen så laddningen startar kl 00. Antar att värmen i batteriet inte behålls av att bara ha kabeln i.
Att starta laddning direkt när man kommer hem låter intressant. Men då får man köra 5A om man samtidigt ska laga mat etc. En del säger det är bäst ladda på så hög A som möjligt för att minimera förluster. Är det några signifikanta förluster då?
Tänkte testa på funktionen planerad avfart också när det blir minusgrader om nätterna. Hoppas funktionen är smart nog att planera laddning så batteriet är varmt när kupevärmen startas
Re: Långsam laddning
Postat: 18 nov 2020 20:59
av LasseTM
Varför krångla till det med att omvandla energin till km?
Din bil visar hur många kW den får, den visar även hur många kWh den har laddat senaste gången använd det istället.
Laddar du med 9A så får du runt 6,2kW/h dvs det tar runt 12 timmar att ladda 0-100%
Sedan kan du se hur lång tid denna laddning tog så vet du effekten din bil har fått om du inte vill bevaka den i appen.
Att omvandla till km eller % i bilen är ju bara att krångla till det.
Ditt batteri är dessutom på runt 75kWh så det är ju bara att räkna 230x3xA så får du en ungefärlig effekt du laddar med annars visar bilen detta.
Jag vet att det är IxUx3^(1/2) för att få effekt men det är lättare med 230x3xI för att få ungefär samma svar