FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Hur vet du att det där är "FSD-orsakat"? Eller ens Tesla?
Det här var beskrivningen på YT innan videon togs ned därifrån:
FGRwL1YWQAcqWFS.jpeg
Det kan ju vara fejkat. Vem vet? Det är ju lite dåligt med transparens, när det inte finns några rapporteringskrav på Tesla (för dom testar ju inte autonoma bilar) och ägarna verkar ju inte våga ha kvar sina rapporter eller videos på nätet av någon anledning, så det är omöjligt att veta hur många incidenter som sker. 0 eller 100 eller något där emellan. Det här är den andra rapporterade allvarliga olyckan som jag känner till. Tesla har inte kommenterat någon av incidenterna.

Även
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nt.249490/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:


Ingen dog eller skadades i alla fall.
Vilken klant. Ser ut som det var första gången han använde AP. Alla som använder AP är ju med om liknande ibland utan att överreagera och köra av vägen. Tesla har dessutom en dislaimer för FSD-beta som han har skrivit under:
Full Self-Driving is in early limited access Beta and must be used with additional caution. It may do the wrong thing at the worst time, so you must always keep your hands on the wheel and pay extra attention to the road. Do not become complacent.
...
Use Full Self-Driving in limited Beta only if you will pay constant attention to the road, and be prepared to act immediately ...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Ser ut som det var första gången han använde AP. Alla som använder AP är ju med om liknande ibland.
Du kan väl inte ens tro på det du skriver själv? Fast du hade väl inte ens en Tesla ännu så det kan ju inte vara så lätt att veta?
Jag har aldrig varit med om att en version av AP som kör in i mötande trafik som FSD-betan gör regelbundet. Det har aldrig hänt mig i alla fall. Då hade jag inte vågat använda den. Har det hänt dig menar du?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Ser ut som det var första gången han använde AP. Alla som använder AP är ju med om liknande ibland.
Du kan väl inte ens tro på det du skriver själv? Fast du hade väl inte ens en Tesla ännu så det kan ju inte vara så lätt att veta?
Jag har aldrig varit med om att en version av AP som kör in i mötande trafik som FSD-betan gör regelbundet. Det har aldrig hänt mig i alla fall. Då hade jag inte vågat använda den. Har det hänt dig menar du?
Ja det har hänt mig några gånger på mindre landsvägar. Två av gångerna var vid motljus. Men i så snäva kurvor som i det här fallet kan vi inte använda AP i Europa vid den hastigheten så det är kanske fel att jämföra helt.

FSD-beta kör några hundra tusen mil per vecka vid det här laget. Det är ofrånkomligt att det kommer ske olyckor. Hoppas att ingen skadar sig men det är nog tyvärr även det ofrånkomligt. Trafiken är farlig men autonomi är den bästa möjigheten vi har att göra trafiken säkrare. FSD-beta tillsammans med mänsklig förare är antagligen långt mycket säkrare än genomsnittsföraren statistiskt sett. Hoppas det kan fortsätta även i takt med att systemet blir bättre och förarna börjar lita till det mer.

Ps. Jag har kört med AP i några tusen mil men svårt att veta exakt hur mycket.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Ja det har hänt mig några gånger på mindre landsvägar. Två av gångerna var vid motljus.
Jag tror inte du ens äger en Tesla. Du kan väl PM:a mig bevis. Jag swishar dig femhundra spänn för besväret om jag har fel.

FSD betan blir aldrig säkrare än en människa förrän den själv är säkrare än en människa. Automation complacency.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Ja det har hänt mig några gånger på mindre landsvägar. Två av gångerna var vid motljus.
Jag tror inte du ens äger en Tesla. Du kan väl PM:a mig bevis. Jag swishar dig femhundra spänn för besväret om jag har fel.

FSD betan blir aldrig säkrare än en människa förrän den själv är säkrare än en människa. Automation complacency.
Det här tillför ingenting till diskussion. Ja jag har en Tesla. Den är registrerad på mig och jag har även numera registrerat den här på forumet till mitt konto. Forumadmin får gärna verifiera detta om den vill. Innan jag köpte min Tesla har jag delat på en Tesla med någon annan som inte har med det här att göra.

Jag vill inte göra min identitet synlig för dig. Du har alldeles för mycket missriktade aggressioner för att jag ska känna mig bekväm med det. Det är överhuvudtaget konstigt att det här forumet fylls av så mycket negativitet. Vad är meningen med det? De som utvecklar självkörande funktioner på Tesla är aldrig inne och läser på forum. Enda vettiga anledningen till att sprida den mängden ensidigt hat som tex du gör mot Tesla är antagligen att man blankar aktien. Någon annan vettig anledning finns inte.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Jordad skrev:
Enda vettiga anledningen till att sprida den mängden ensidigt hat som tex du gör mot Tesla är antagligen att man blankar aktien. Någon annan vettig anledning finns inte.
Tittar man tillbaka i tråden så är det en mycket rimlig slutsats, utan att helt utesluta eventuellt möjliga andra. Ingenting är bra, allt sågas och alla konkurrenters alternativ hyllas oavsett vad det handlar om. "Balanserat"...

Men det står ju var och en fritt även om det kanske hade passat bättre med en egen tråd för den rena Tesla-bashing det är fråga om.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"Alarmed by Tesla’s public self-driving test, state legislators demand answers from DMV":
https://www.latimes.com/business/story/ ... s-from-dmv
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

BrooklynS skrev:
Jordad skrev:
Enda vettiga anledningen till att sprida den mängden ensidigt hat som tex du gör mot Tesla är antagligen att man blankar aktien. Någon annan vettig anledning finns inte.
Tittar man tillbaka i tråden så är det en mycket rimlig slutsats, utan att helt utesluta eventuellt möjliga andra. Ingenting är bra, allt sågas och alla konkurrenters alternativ hyllas oavsett vad det handlar om. "Balanserat"...

Men det står ju var och en fritt även om det kanske hade passat bättre med en egen tråd för den rena Tesla-bashing det är fråga om.
Nej det finns bara en rimlig slutsats, och det är att forumets fanboymentalitet är urstark, och allt som strider mot ens ensidigt positiva bild av Tesla måste bekämpas. Så Tesla måste försvaras in absurdum, till och med om FSD orsakar en olycka är det helt normalt, allt är förarens fel, och egentligen är det säkrare om vi har datorer på vägarna som svänger in i mötande trafik lite då och då.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

Inte alls. Men den här inställningen att INGENTING är bra/utveckling/lovande osv är mycket talande.

Spelar ingen roll att man kan köra 35 mil vintertid för 2 kronor milen med fem pers plus packning, fokus skall ändå läggas på att man minsann fick hjälpa helljusassistenten på traven två gånger…

Självklart får man vara precis hur kritisk man vill men man behöver inte upprepa sig precis hela tiden och när man samtidigt är panegyrisk gällande konkurrenters framgångar att på avlyst och inläst sträcka kunna framföra ett fordon utan förare blir det ju uppenbart att det finns någon agenda i vart fall.

Just när det gäller FSD så är ju SÄTTET att angripa det på något som Tesla är helt själva med. Och det är det som kommer att ge följdverkningar långt utanför att köra en bil i motorvägsköer i Europa/USA. Att det tar tid tror jag all förstår men tittar man på övriga genom tiderna sågade projekt som Elon lanserat så är risken stor att konkurrenterna får stå där och äta upp sina hattar…

En helt annan sak är att de säljer konceptet redan innan det är klart, men det hoppas jag alla har förstått att det är frivillig sponsring/investering i framtida utveckling. ”Kommer snart” är på gränsen till bedrägligt men är man normalbegåvad fattar man ju det och kan utgå från det när man tar beslut.
Tesla Y LR -22 EAP
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Man måste nog vara hyfsat insatt i Teslas marknadsföringsspråk för att inte bli lurad av vad Full Självkörning ska ge inom de år man äger bilen. Det finns väl ganska många som trott att de skulle få FSD inom rimlig tid när de köpte bilen men som vid bilbytet efter tre år inte sett röken av de kommande funktionerna? Alla de kan väl inte vara under normalbegåvning, känns som att de inte skulle haft råd med en sådan bil i så fall. ;)

Det Tesla åstadkommer är helt fantastiskt men ibland tyvärr en bit från vad som utlovats.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

rockard skrev:
Nej det finns bara en rimlig slutsats, och det är att forumets fanboymentalitet är urstark, och allt som strider mot ens ensidigt positiva bild av Tesla måste bekämpas. Så Tesla måste försvaras in absurdum, till och med om FSD orsakar en olycka är det helt normalt, allt är förarens fel, och egentligen är det säkrare om vi har datorer på vägarna som svänger in i mötande trafik lite då och då.
Man kan vara kritisk utan att gå all in tslaq vilket den här tråden har gjort. Hela tiden letas det efter den anledning till varför Tesla är det sämsta företaget i världen och varje liten negativ detalj lyfts upp till att nu har jag minsann hitta det. Att hålla på så är komplett idioti.

Ingen i det här forumet tror att FSD-beta är färdig. Det är experimentell mjukvara som är under snabb utveckling och det uppstår konstant mängder med problem. Föraren i det här fallet hade skrivit under på att han förstod att det var experimentell mjukvara som kunde göra fel vid den värsta tidpunkten. Trots det sitter han och halvsover på en smalare väg när bilen kör genom en skarp kurva och samtidigt får ett möte. Bilen gör en gir för något den tror sig ha uppfattat. Hade föraren varit närvarande i situationen och hållt i ratten hade han bara styrt emot och fortsatt runt kurvan. Nu blev han istället överrumplad och fick panik och körde av vägen. Att skylla det på Tesla är fel. Föraren hade ansvaret.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
rockard skrev:
Nej det finns bara en rimlig slutsats, och det är att forumets fanboymentalitet är urstark, och allt som strider mot ens ensidigt positiva bild av Tesla måste bekämpas. Så Tesla måste försvaras in absurdum, till och med om FSD orsakar en olycka är det helt normalt, allt är förarens fel, och egentligen är det säkrare om vi har datorer på vägarna som svänger in i mötande trafik lite då och då.
Man kan vara kritisk utan att gå all in tslaq vilket den här tråden har gjort. Hela tiden letas det efter den anledning till varför Tesla är det sämsta företaget i världen och varje liten negativ detalj lyfts upp till att nu har jag minsann hitta det. Att hålla på så är komplett idioti.

Ingen i det här forumet tror att FSD-beta är färdig. Det är experimentell mjukvara som är under snabb utveckling och det uppstår konstant mängder med problem. Föraren i det här fallet hade skrivit under på att han förstod att det var experimentell mjukvara som kunde göra fel vid den värsta tidpunkten. Trots det sitter han och halvsover på en smalare väg när bilen kör genom en skarp kurva och samtidigt får ett möte. Bilen gör en gir för något den tror sig ha uppfattat. Hade föraren varit närvarande i situationen och hållt i ratten hade han bara styrt emot och fortsatt runt kurvan. Nu blev han istället överrumplad och fick panik och körde av vägen. Att skylla det på Tesla är fel. Föraren hade ansvaret.
Frågan är hur många som inte inser faran med en experimentell mjukvara.

Hade det varit anställda testförare så hade Tesla förstås haft ett arbetsgivaransvar och arbetsmiljöansvar. Tesla hade då varit tvungna att se till att testförarna fått adekvat utbildning för att inte riskera sin egen och andras säkerhet.

Man skulle kunna argumentera för att Tesla har ett liknande ansvar för de som nu utför testarbete av FSD-betan utan monetär ersättning. Man kan förstås också argumentera för att Tesla inte har något ansvar för testare som inte är anställda. Jag misstänker att frågan förr eller senare kommer att avgöras i domstol.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Inte alls. Men den här inställningen att INGENTING är bra/utveckling/lovande osv är mycket talande.
Spelar ingen roll att man kan köra 35 mil vintertid för 2 kronor milen med fem pers plus packning, fokus skall ändå läggas på att man minsann fick hjälpa helljusassistenten på traven två gånger…
Så ser kanske du på din kundresa.

Det är mycket jag gillar med min bil, men jag ser det som att Tesla har sålt en bil för en bra bit över en mille som funkar sådär och saknar vissa grundläggande funktioner som jag betalat för. Man gör ingen ansträngning för att jag ska få en bättre autopilot i EU där jag bor och köpte bilen för att använda i. Man gör heller inget för att fixa helljus-automatik eller torkare. Kanske för att det inte går, utan ändamålsenliga sensorer som man valt att plocka bort i hybris för att tjäna några hundra dollar extra per bil.

Men jag ska vara tacksam för att jag ens får chansen att köpa en Tesla av den store Elon, eller vad? Tror inte det.
BrooklynS skrev:
Just när det gäller FSD så är ju SÄTTET att angripa det på något som Tesla är helt själva med. Och det är det som kommer att ge följdverkningar långt utanför att köra en bil i motorvägsköer i Europa/USA. Att det tar tid tror jag all förstår men tittar man på övriga genom tiderna sågade projekt som Elon lanserat så är risken stor att konkurrenterna får stå där och äta upp sina hattar…
Det enda som Tesla är unika med är att man skickar ut ofärdig och farlig programvara till konsumenter som betalat för en fungerande produkt och är så desperata att de spelar "safety-score" och riskerar sina bilar för att se om Tesla kan leverera det som betalat för.

Vad har jag som kund för konkret nytta av detta? Noll. Min bil, era bilar och alla andra Teslor sålda fram till dags datum kommer aldrig att bli autonoma. Det är väl uppenbart för vem som helst som är "normalbegåvad fattar" vid det här laget. Jag och 95% av alla normala vuxna skulle ta L4 på motorväg i 130 utan filbyten hellre än ännu en värdelös gimmick från Tesla "ADAS i stan" som behöver konstant övervakning. Det är helt oanvändbart i längden. Som smart summon.
BrooklynS skrev:
En helt annan sak är att de säljer konceptet redan innan det är klart, men det hoppas jag alla har förstått att det är frivillig sponsring/investering i framtida utveckling. ”Kommer snart” är på gränsen till bedrägligt men är man normalbegåvad fattar man ju det och kan utgå från det när man tar beslut.
Jag tycker Tesla ska skriva på sin sajt att dom gärna tar emot bidrag så konsumenter om 10-20 år har möjlighet att få en autonom bil när Tesla prioriterar att bygga bilar som kan bli autonoma på riktigt inom sin livstid. Just nu prioriterar man att bygga bilar som man kan sälja med högsta marginal och inte att bli en självkörande bil men adekvata sensorer.

I klippet ovan så verkar bilen tro att strålkastarna på den mötande bilen är vägmarkeringar. Hade det hänt med HD-maps? Nej. Hade radar/lidar hjälpt. Ja. Varför använder inte Tesla något av detta då kan man fråga sig? Phantom breaking på radarlösa bilar är värre än någonsin så folk i USA inte ens vågar använda AP. Var inte det radarns fel enligt Elon? Hmmm... Kanske tog man bort radarn av andra anledningar...

Hade inte "klanten" i Teslan "som aldrig använt AP" reagerat snabbt hade FSD-betan frontalkrockat in i bilen och flera personer hade kanske dött eller fått allvarliga skador. Hade föraren i bilen som FSD-betan kört in i "optat-in" i några tydliga villkor för att delta i ett test där Teslor helt närsomhelst kan göra vansinniga saker vid sämst tänkbara tillfälle och döda en hel familj? Teslaägaren är lurad av Tesla. Det kostade hen 50 papp eller mer.

Man han är ju en "klant" som får skylla sig själv, så vem bryr sig?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

Är väl inget nytt att spacecoin blankar tsla.
Det jag undrar är varför han tror att det gör någon skillnad att lägga massa energi på att gnälla här? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag tror att Elon vet att hans enda väg ur FSD-löftena är att han blir nedslängd av regelverk, och det är därför han är så mån om att fast-tracka den processen.

Jag hoppas att dom låter honom vara och att ingen dör.

Jag kommer aldrig att blanka någon aktie och har aldrig gjort det heller.

Jag skriver här för att det roar mig och jag gillar en utmaning. Tråkigt när det bästa motargumentet är ”lol tslaq” och ”min ap kör på fel sida hela tiden”. Troligt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av BrooklynS »

OK spacecoin, jag fattar och tar tillbaka mina antydningar om blankning osv.
Det är mer att du är besviken och känner dig lurad av Elons utfästelser. Det är förståeligt och jag har det i åtanke fortsättningsvis.

Min åsikt frågan är att Tesla spänner bågen enormt högt och deras historia är ju också präglad av detta. De törs misslyckas och de törs prova sådant som andra inte törs prova. Jag tror att det kommer att lyckas men törs absolut inte tro på någon tidpunkt.
Däremot så kommer ju deras AI-lösning att klara allting så mycket bättre än de befintliga färdiga systemen och dessutom ”lära sig själv” vilket är ett helt annat område egentligen.

Elons vision av förarlösa taxibilar som åker omkring och tjänar pengar känns långsökt här i Norrbotten, men - han har haft rätt förr… och ofta trots alla andras motsatta uppfattningar.
Tesla Y LR -22 EAP
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Min åsikt frågan är att Tesla spänner bågen enormt högt och deras historia är ju också präglad av detta. De törs misslyckas och de törs prova sådant som andra inte törs prova. Jag tror att det kommer att lyckas men törs absolut inte tro på någon tidpunkt.
Däremot så kommer ju deras AI-lösning att klara allting så mycket bättre än de befintliga färdiga systemen och dessutom ”lära sig själv” vilket är ett helt annat område egentligen.
Teslas sätt är kanske bättre om det lyckas....

Men ingen minns en fegis. Vi kommer nog komma ihåg Tesla ganska länge :D
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
OK spacecoin, jag fattar och tar tillbaka mina antydningar om blankning osv.
Det är mer att du är besviken och känner dig lurad av Elons utfästelser. Det är förståeligt och jag har det i åtanke fortsättningsvis.
Tack. Jag hade förväntat mig att min bil skulle ha panel gaps och lite problem. Fyra SC besök senare var den ok. Jag hade inte förväntat mig att man skulle faila på andra saker som de jag nämnde. Det tycker jag inte är acceptabelt för en bil i miljonklassen. Jag hade förväntat mig garanterad lånebil vid service och en fantastisk kundvård...

Tesla (Elon) har en lång historia av att säga saker som är ren luft eller kraftigt överdrivna. Det var ju lite gulligt i början när Tesla var små och kämpade. Nu är det inte charmigt längre. Det var mindre än ett år sedan sa man att det var extremt troligt att Tesla skulle vara L5 nu. När jag köpte min bil skulle det finnas en miljon robotaxis om 12 månader och man skulle kunna tjäna pengar på sin Tesla när man inte använder den. Efter att jag lärt mig en hel del om självkörning sedan dess kan jag säga att det finns inte en chans att Elon eller Tesla trodde på detta själv vid dessa tillfällen. Och att det är kanske 20 år kvar till någon gör en bil för konsumenter som kan klara det, om det någonsin händer. Jag kallar mig själv teknikoptimist, men är nu övertygad (95%) om att Tesla har 0 robotaxi-kapabla (L5) bilar år 2030 (som kan köra i till exempel Stockholms innerstad) och har 0 humanoida robotar som är användbara i hemmet eller i vardagssituationer år 2035.

Jag hoppas på L4 på mappade motorvägar i EU till 2025-2030. Men jag tror inte att det är möjligt att uppnå rimlig säkerhet med min bil från 2019.

Oavsett vad man tycker om Teslas chanser kring att lyckas med autonomi så är det inte ok att utsätta andra för risk dom inte bett om. Testning av ofärdiga produkter som är säkerhetskritiska ska inte ske av konsumenter utan utbildning i publika miljöer, och det skrämmer mig att vissa inte alls inte förstår problemen med detta, eller ser Teslas ansvar i det.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tråkigt när det bästa motargumentet är ”lol tslaq” och ”min ap kör på fel sida hela tiden”. Troligt.
Anledningen till kommentaren tslaq är att Spacecoin uteslutande delar artiklar och länkar om Tesla som kommer från tslaq och de journalister som är nära förknippade med den rörelsen som Neal Boudette, Russ Mitchell eller galjonsfigurer som Missy Cummings.

Tslaq är mest att likna vid ett pyramidspel där en kärna människor som Aaron Greenspan, Edward Niedermeyer mfl säljer fud, allmän misinformation och en alternativ sanning för att locka till sig nya investerare som konstant förlorar allt de har investerat. Det är ohyggligt massa miljarder dollar som har slösat bort vid de här laget pga att ohederliga människor säljer lögner. Att då hålla på och sprida deras fud vidare här är bara sorgligt.

Det som är intressant rörande FSD-beta är utvecklingen i stort. Att hålla på och skrika varg för varenda litet problem framstår mest som ett försök att förvilla och ge en förvrängd bild. Spacecoin är tex aldrig intresserad av vad Tesla kan göra för att lösa ett problem. Hans enda intresse är att sprida sin åsikt om att varje problem minsann bevisar att Tesla är sämst och att de aldrig kommer lyckas. Helt meningslöst att hålla på så, särskilt på ett Tesla-forum.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Testning av ofärdiga produkter som är säkerhetskritiska ska inte ske av konsumenter utan utbildning i publika miljöer, och det skrämmer mig att vissa inte alls inte förstår problemen med detta, eller ser Teslas ansvar i det.
All ny teknologi innebär risk. Tesla har valt en strategi men det är inte säkert att den är mer riskfylld än enbart professionella testförare. Uber hade en professionell testförare som helt struntade i säkerhet och lät bilen köra ihjäl en cyklist. Mobileye hade en professionell testförare i en video som delades här där det fanns tveksamma situationer som testföraren helt struntade i.

Att ha system som konstant övervakar föraren och stänger ute den om den beter sig olämpligt är troligen bästa vägen framåt. Tesla har infört det för FSD-beta i samband med det bredare släppet. Förhoppningsvis kommer de förbättra övervakningen i samma takt som de förbättrar FSD-beta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Spacecoin är tex aldrig intresserad av vad Tesla kan göra för att lösa ett problem. Hans enda intresse är att sprida sin åsikt om att varje problem minsann bevisar att Tesla är sämst och att de aldrig kommer lyckas. Helt meningslöst att hålla på så, särskilt på ett Tesla-forum.
Jag skriver ju HELA TIDEN vad Tesla borde göra annorlunda för att lösa problem och göra säkrare bilar. T ex sovande personer i Teslor som kör flera mil på motorväg avfärdar du som "idioter missbrukar tekniken" och jag säger "Tesla skulle ha bättre förarövervakning och köra till väggrenen".

Jag skriver att Tesla borde prioritera att fixa våra europeiska bilar så AP funkar i EU utan att köra för snabbt i kurvor och geofenca AP till ODD (motorväg). Du skriver att "idioter missbrukar tekniken".

Varannat inlägg av dig handlar om att namnge mig och kalla mig saker. Det är märkligt att forum-reglerna inte verkar gälla dig. Du kanske kan argumentera lite kring säkerhet istället för att hålla på att okritiskt fanclubba ett bilföretag och världens rikaste man.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Testning av ofärdiga produkter som är säkerhetskritiska ska inte ske av konsumenter utan utbildning i publika miljöer, och det skrämmer mig att vissa inte alls inte förstår problemen med detta, eller ser Teslas ansvar i det.
All ny teknologi innebär risk. Tesla har valt en strategi men det är inte säkert att den är mer riskfylld än enbart professionella testförare. Uber hade en professionell testförare som helt struntade i säkerhet och lät bilen köra ihjäl en cyklist. Mobileye hade en professionell testförare i en video som delades här där det fanns tveksamma situationer som testföraren helt struntade i.

Att ha system som konstant övervakar föraren och stänger ute den om den beter sig olämpligt är troligen bästa vägen framåt. Tesla har infört det för FSD-beta i samband med det bredare släppet. Förhoppningsvis kommer de förbättra övervakningen i samma takt som de förbättrar FSD-beta.
Ändå är det minst två krasher nu som är orsakade av Teslas testning och man fortsätter utan att ens bry sig. Detta är i konstrast till t ex Pony.ai som krockade för en månad sedan och avbröt all testning till man fattat varför och garantera en bättre säkerhet. Hur många krascher har Waymo, Cruise och Argo.ai tillsammans under de senaste fem åren? 0.

Men enligt dig är Tesla lika säkerhetsmedvetna trots att det finns hur många videos som helst som bevisar motsatsen. Det finns ingen som testar bilar som är så opålitliga som Teslas i publika miljöer. Än mindre med privatpersoner i lagens gråzoner utan att ta legalt ansvar.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »

10.7 på gång.
20211214_032634.jpg
20211214_032654.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Spacecoin är tex aldrig intresserad av vad Tesla kan göra för att lösa ett problem. Hans enda intresse är att sprida sin åsikt om att varje problem minsann bevisar att Tesla är sämst och att de aldrig kommer lyckas. Helt meningslöst att hålla på så, särskilt på ett Tesla-forum.
Jag skriver ju HELA TIDEN vad Tesla borde göra annorlunda för att lösa problem och göra säkrare bilar. T ex sovande personer i Teslor som kör flera mil på motorväg avfärdar du som "idioter missbrukar tekniken" och jag säger "Tesla skulle ha bättre förarövervakning och köra till väggrenen".

Jag skriver att Tesla borde prioritera att fixa våra europeiska bilar så AP funkar i EU utan att köra för snabbt i kurvor och geofenca AP till ODD (motorväg). Du skriver att "idioter missbrukar tekniken".
Så gott som samtliga biltillverkare har idag filhållare + adaptiv farthållare. Teslas system kräver konstant uppmärksamhet från föraren, och har så gjort i flera år nu. Faktum är att det är få system som har så korta intervall mellan krav på förar-feedback som Tesla.
Får systemet ingen feedback från föraren så slår det på varningsblinkers och stannar. De var AFAIK först med den funktionen. Många andra system disablar fortfarande sig själva, och kör rakt ut i mötande trafik eller whatever, om de inte får någon feedback.

Hur skulle dom kunna göra det när EUs regler förhindrar dem? Så länge EU aktivt motarbetar självkörning så finns det ju ingen logik i att satsa på den marknaden. Istället fokuserar man på marknader där det är tillåtet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar