FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

När jag beställde min Tesla den 15 september 2016, kunde jag välja till FSD.
Hade jag köpt FSD då lovade man att om det skulle krävas bättre hårdvara, för att få FSD att fungera fullt ut, skulle det inte kosta extra.

Nu verkar det som att det krävs byte från AP2 dator till AP3.
Och byte av kameror.

Kan jag då kräva att Tesla gör detta byte på min bil utan kostnad? Även om jag inte köpt FSD?

Jason Hughes is also known as the Tesla Hacker. No one can accuse him of being a short seller or a FUDster, as any critic of the company’s actions is frequently classified. Despite that, he’ll probably hear that after publicly confronting Tesla to be upfront about its promises of Full Self-Driving hardware. He showed they date back from October 19, 2016.

Hughes went to Twitter to share a dispute he was having with the company. Elon Musk tweeted on October 22, 2021, that “early production cars will need camera upgrades, as well as FSD computer (all included in the price).” The Tesla Hacker wanted his cars to have the upgrade regardless of paying for FSD or not.
https://www.autoevolution.com/news/tesl ... 73037.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
När jag beställde min Tesla den 15 september 2016, kunde jag välja till FSD.
Hade jag köpt FSD då lovade man att om det skulle krävas bättre hårdvara, för att få FSD att fungera fullt ut, skulle det inte kosta extra.

Nu verkar det som att det krävs byte från AP2 dator till AP3.
Och byte av kameror.

Kan jag då kräva att Tesla gör detta byte på min bil utan kostnad? Även om jag inte köpt FSD?



Jason Hughes is also known as the Tesla Hacker. No one can accuse him of being a short seller or a FUDster, as any critic of the company’s actions is frequently classified. Despite that, he’ll probably hear that after publicly confronting Tesla to be upfront about its promises of Full Self-Driving hardware. He showed they date back from October 19, 2016.

Hughes went to Twitter to share a dispute he was having with the company. Elon Musk tweeted on October 22, 2021, that “early production cars will need camera upgrades, as well as FSD computer (all included in the price).” The Tesla Hacker wanted his cars to have the upgrade regardless of paying for FSD or not.
https://www.autoevolution.com/news/tesl ... 73037.html
Nej, det är helt oresonabelt. Finns inget skäl att bekosta en installation som inte ger någon nytta alls om man inte köpt FSD. Och som du själv säger, att om det behövs för att få FSD att fungera fullt ut så får man det "gratis". Om man inte har FSD är det ju helt meningslöst.

Verkar vara en typiskt amerikansk butt-hurt historia.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

renes skrev:
Nej, det är helt oresonabelt. Finns inget skäl att bekosta en installation som inte ger någon nytta alls om man inte köpt FSD. Och som du själv säger, att om det behövs för att få FSD att fungera fullt ut så får man det "gratis". Om man inte har FSD är det ju helt meningslöst.

Verkar vara en typiskt amerikansk butt-hurt historia.
Nej, det är inte helt oresonabelt att kräva att få det man betalt för. Bilen såldes med beskrivningen att den har all hårdvara som krävs för FSD. Det är heller inte helt meningslöst, då det kan påverka andrahandsvärde. Ska jag sälja bilen spelar det roll om den har bytt dator eller om köparen måste lämna in den och hoppas att det fortfarande erbjuds. Tesla kan ju konka eller dra tillbaka även det, de verkar inte dra sig för brutna löften.

Sen att ingen kommer orka driva den processen är en annan sak. Men långt från oresonabelt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

rockard skrev:
renes skrev:
Nej, det är helt oresonabelt. Finns inget skäl att bekosta en installation som inte ger någon nytta alls om man inte köpt FSD. Och som du själv säger, att om det behövs för att få FSD att fungera fullt ut så får man det "gratis". Om man inte har FSD är det ju helt meningslöst.

Verkar vara en typiskt amerikansk butt-hurt historia.
Nej, det är inte helt oresonabelt att kräva att få det man betalt för. Bilen såldes med beskrivningen att den har all hårdvara som krävs för FSD. Det är heller inte helt meningslöst, då det kan påverka andrahandsvärde. Ska jag sälja bilen spelar det roll om den har bytt dator eller om köparen måste lämna in den och hoppas att det fortfarande erbjuds. Tesla kan ju konka eller dra tillbaka även det, de verkar inte dra sig för brutna löften.

Sen att ingen kommer orka driva den processen är en annan sak. Men långt från oresonabelt.
Hyfsat krystat är det iaf. Man kanske då kan säga att den har hårdvaran som krävs men att den inte är installerad i bilen förrän man beställer FSD? Jag vet, ungefär lika fjompigt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Krävs MCU2 för att FSD ska fungera?

I så fall, om jag uppgraderar från EAP till FSD.
Byter man till nya kameror, AP3 och MCU2 då?
The Tesla MCU1 conundrum: How early FSD adopters were left behind in limbo.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... cu1-limbo/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Zalman3 skrev:
Krävs MCU2 för att FSD ska fungera?

I så fall, om jag uppgraderar från EAP till FSD.
Byter man till nya kameror, AP3 och MCU2 då?
The Tesla MCU1 conundrum: How early FSD adopters were left behind in limbo.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... cu1-limbo/
Inte idag, nej, men låt oss hoppas att det blir så "snart", och att de gör det självmant utan att folk måste dra dem inför domstol.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

rockard skrev:
Zalman3 skrev:
Krävs MCU2 för att FSD ska fungera?

I så fall, om jag uppgraderar från EAP till FSD.
Byter man till nya kameror, AP3 och MCU2 då?
The Tesla MCU1 conundrum: How early FSD adopters were left behind in limbo.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... cu1-limbo/
Inte idag, nej, men låt oss hoppas att det blir så "snart", och att de gör det självmant utan att folk måste dra dem inför domstol.
Det är ju i relativa termer inte supermånga "drabbade" av detta, och det lär vara domstol som gäller, trist nog.

De stora problemen för oss kunder och Tesla lär uppstå om/när HW4 med nya kamerorna krävs för att få riktig FSD... Ska dom kalla den för FSD+? ;)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
rockard skrev:
Zalman3 skrev:
Krävs MCU2 för att FSD ska fungera?

I så fall, om jag uppgraderar från EAP till FSD.
Byter man till nya kameror, AP3 och MCU2 då?
The Tesla MCU1 conundrum: How early FSD adopters were left behind in limbo.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... cu1-limbo/
Inte idag, nej, men låt oss hoppas att det blir så "snart", och att de gör det självmant utan att folk måste dra dem inför domstol.
Det är ju i relativa termer inte supermånga "drabbade" av detta, och det lär vara domstol som gäller, trist nog.

De stora problemen för oss kunder och Tesla lär uppstå om/när HW4 med nya kamerorna krävs för att få riktig FSD... Ska dom kalla den för FSD+? ;)
Man kan ju fundera på hur väldefinierad "FSD" är. Någon som "vet"?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
rockard skrev:
Zalman3 skrev:
Krävs MCU2 för att FSD ska fungera?

I så fall, om jag uppgraderar från EAP till FSD.
Byter man till nya kameror, AP3 och MCU2 då?
The Tesla MCU1 conundrum: How early FSD adopters were left behind in limbo.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... cu1-limbo/
Inte idag, nej, men låt oss hoppas att det blir så "snart", och att de gör det självmant utan att folk måste dra dem inför domstol.
Det är ju i relativa termer inte supermånga "drabbade" av detta, och det lär vara domstol som gäller, trist nog.

De stora problemen för oss kunder och Tesla lär uppstå om/när HW4 med nya kamerorna krävs för att få riktig FSD... Ska dom kalla den för FSD+? ;)
Man kan ju fundera på hur väldefinierad "FSD" är. Någon som "vet"?
Det beror på när man köpt bilen. Dom tar ett steg tillbaka på formuleringarna i kvartalet ungefär...

Just nu: "Tesla cars come standard with advanced hardware capable of providing Autopilot features, and full self-driving capabilities—through software updates designed to improve functionality over time."
https://www.tesla.com/autopilot
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Den "värsta" är väl denna:
Screenshot 2021-11-01 at 09.31.33.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Det är bra och rimligt att man börjar på off-peak och i liten skala. Jag visste dock inte att Waymo körde utan safety driver i SF ännu. Är du säker på det?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Det är bra och rimligt att man börjar på off-peak och i liten skala. Jag visste inte att Waymo körde utan safety driver i SF ännu.
Bara i Phoenix som Waymo kör utan hittils men det ska komma till SF med. För närvarande kör de mest fram och tillbaka på samma gator. Samma som Cruise. Hade jag varit säkerhetsförare för någon av dem hade jag dött av tristess...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Det är bra och rimligt att man börjar på off-peak och i liten skala. Jag visste inte att Waymo körde utan safety driver i SF ännu.
Bara i Phoenix som Waymo kör utan hittils men det ska komma till SF med. För närvarande kör de mest fram och tillbaka på samma gator. Samma som Cruise. Hade jag varit säkerhetsförare för någon av dem hade jag dött av tristess...
Håller med. Men nödvändigt. Att man dör av just tristess är ingen risk med FSD-betan i alla fall ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

New Tesla Patent Reveals Tesla’s Vision For Making Its Cars More Intiutive.

One of the newest patents Tesla recently applied for shows what it takes to lead an industry. In the new filing, titled “Generating Ground Truth For Machine Learning From Time Series Elements,” Tesla invented a way to enable the computer (AI) to predict, with high accuracy, the actions a vehicle will take. This is something that I do as a pedestrian when crossing the street. For Tesla to teach computers how to instinctively know when a car will cross its path is really mind-blowing.
https://cleantechnica.com/2021/11/05/ne ... intiutive/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Waymo börjar förbereda i NYC:
https://blog.waymo.com/2021/11/introduc ... -york.html

"The weather also gives us unique opportunities to learn. The heavy rain and dense snowfall that we expect to encounter will build on the driving we’ve completed to date in the snow and rain, giving us more opportunities to assess the way our sensors perform in wet, cold conditions beyond our data augmentation and simulation testing. Experiencing icy, snowy conditions will allow continued improvement of the Waymo Driver in the real world, and we will apply those learnings across our entire fleet." (Waymo har testat vinterkörning i Michigan sedan 2019).
NYC driving map.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

De flesta verkar uppleva att 10.4 är en försämring, men några tycker att den, enstaka gånger, är bättre.
Se t ex denna tråd: eller denna

6-12 mån till så kanske dom kan släppa den till flottan som L2?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

7 av 8 kameror behöver bytas på gamla Teslor för att få FSD.
Screenshot_20211110-092920_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

För AP 2.0 kan man tillägga. Trevligt att dom kan göra det med rangers.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Yxel »

Bara invänta inbjudan då :)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"Far too many people think Tesla is much closer to being able to take the human out of the driver's seat than it really is. Here's why it is nowhere close. "
https://threadreaderapp.com/thread/1458 ... 97800.html
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6210
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Första krashen? Någon ångrar sin Beta-test och gråter ut hos NHTSA....

Jag undrar hur försäkringsbolaget ställer sig till ersättning...
Screenshot 2021-11-12 at 00.01.21.png
Skriv svar