När jag beställde min Tesla den 15 september 2016, kunde jag välja till FSD.
Hade jag köpt FSD då lovade man att om det skulle krävas bättre hårdvara, för att få FSD att fungera fullt ut, skulle det inte kosta extra.
Nu verkar det som att det krävs byte från AP2 dator till AP3.
Och byte av kameror.
Kan jag då kräva att Tesla gör detta byte på min bil utan kostnad? Även om jag inte köpt FSD?
Jason Hughes is also known as the Tesla Hacker. No one can accuse him of being a short seller or a FUDster, as any critic of the company’s actions is frequently classified. Despite that, he’ll probably hear that after publicly confronting Tesla to be upfront about its promises of Full Self-Driving hardware. He showed they date back from October 19, 2016.
Hughes went to Twitter to share a dispute he was having with the company. Elon Musk tweeted on October 22, 2021, that “early production cars will need camera upgrades, as well as FSD computer (all included in the price).” The Tesla Hacker wanted his cars to have the upgrade regardless of paying for FSD or not.
När jag beställde min Tesla den 15 september 2016, kunde jag välja till FSD.
Hade jag köpt FSD då lovade man att om det skulle krävas bättre hårdvara, för att få FSD att fungera fullt ut, skulle det inte kosta extra.
Nu verkar det som att det krävs byte från AP2 dator till AP3.
Och byte av kameror.
Kan jag då kräva att Tesla gör detta byte på min bil utan kostnad? Även om jag inte köpt FSD?
Jason Hughes is also known as the Tesla Hacker. No one can accuse him of being a short seller or a FUDster, as any critic of the company’s actions is frequently classified. Despite that, he’ll probably hear that after publicly confronting Tesla to be upfront about its promises of Full Self-Driving hardware. He showed they date back from October 19, 2016.
Hughes went to Twitter to share a dispute he was having with the company. Elon Musk tweeted on October 22, 2021, that “early production cars will need camera upgrades, as well as FSD computer (all included in the price).” The Tesla Hacker wanted his cars to have the upgrade regardless of paying for FSD or not.
Nej, det är helt oresonabelt. Finns inget skäl att bekosta en installation som inte ger någon nytta alls om man inte köpt FSD. Och som du själv säger, att om det behövs för att få FSD att fungera fullt ut så får man det "gratis". Om man inte har FSD är det ju helt meningslöst.
Verkar vara en typiskt amerikansk butt-hurt historia.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Nej, det är helt oresonabelt. Finns inget skäl att bekosta en installation som inte ger någon nytta alls om man inte köpt FSD. Och som du själv säger, att om det behövs för att få FSD att fungera fullt ut så får man det "gratis". Om man inte har FSD är det ju helt meningslöst.
Verkar vara en typiskt amerikansk butt-hurt historia.
Nej, det är inte helt oresonabelt att kräva att få det man betalt för. Bilen såldes med beskrivningen att den har all hårdvara som krävs för FSD. Det är heller inte helt meningslöst, då det kan påverka andrahandsvärde. Ska jag sälja bilen spelar det roll om den har bytt dator eller om köparen måste lämna in den och hoppas att det fortfarande erbjuds. Tesla kan ju konka eller dra tillbaka även det, de verkar inte dra sig för brutna löften.
Sen att ingen kommer orka driva den processen är en annan sak. Men långt från oresonabelt.
Nej, det är helt oresonabelt. Finns inget skäl att bekosta en installation som inte ger någon nytta alls om man inte köpt FSD. Och som du själv säger, att om det behövs för att få FSD att fungera fullt ut så får man det "gratis". Om man inte har FSD är det ju helt meningslöst.
Verkar vara en typiskt amerikansk butt-hurt historia.
Nej, det är inte helt oresonabelt att kräva att få det man betalt för. Bilen såldes med beskrivningen att den har all hårdvara som krävs för FSD. Det är heller inte helt meningslöst, då det kan påverka andrahandsvärde. Ska jag sälja bilen spelar det roll om den har bytt dator eller om köparen måste lämna in den och hoppas att det fortfarande erbjuds. Tesla kan ju konka eller dra tillbaka även det, de verkar inte dra sig för brutna löften.
Sen att ingen kommer orka driva den processen är en annan sak. Men långt från oresonabelt.
Hyfsat krystat är det iaf. Man kanske då kan säga att den har hårdvaran som krävs men att den inte är installerad i bilen förrän man beställer FSD? Jag vet, ungefär lika fjompigt.
Inte idag, nej, men låt oss hoppas att det blir så "snart", och att de gör det självmant utan att folk måste dra dem inför domstol.
Det är ju i relativa termer inte supermånga "drabbade" av detta, och det lär vara domstol som gäller, trist nog.
De stora problemen för oss kunder och Tesla lär uppstå om/när HW4 med nya kamerorna krävs för att få riktig FSD... Ska dom kalla den för FSD+?
Man kan ju fundera på hur väldefinierad "FSD" är. Någon som "vet"?
Det beror på när man köpt bilen. Dom tar ett steg tillbaka på formuleringarna i kvartalet ungefär...
Just nu: "Tesla cars come standard with advanced hardware capable of providing Autopilot features, and full self-driving capabilities—through software updates designed to improve functionality over time." https://www.tesla.com/autopilot
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Det är bra och rimligt att man börjar på off-peak och i liten skala. Jag visste dock inte att Waymo körde utan safety driver i SF ännu. Är du säker på det?
Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Det är bra och rimligt att man börjar på off-peak och i liten skala. Jag visste inte att Waymo körde utan safety driver i SF ännu.
Bara i Phoenix som Waymo kör utan hittils men det ska komma till SF med. För närvarande kör de mest fram och tillbaka på samma gator. Samma som Cruise. Hade jag varit säkerhetsförare för någon av dem hade jag dött av tristess...
Milstolpe för Cruise: Utan säkerhetsförare i SF:
Imponerande men man bör nämna att det är begränsat till några enstaka vägar nattetid från 22-06 med maxhastighet av 45km/h. Waymo har inte samma hastighetsbegränsning och kan färdas fritt i ett mycket större område.
Det är bra och rimligt att man börjar på off-peak och i liten skala. Jag visste inte att Waymo körde utan safety driver i SF ännu.
Bara i Phoenix som Waymo kör utan hittils men det ska komma till SF med. För närvarande kör de mest fram och tillbaka på samma gator. Samma som Cruise. Hade jag varit säkerhetsförare för någon av dem hade jag dött av tristess...
Håller med. Men nödvändigt. Att man dör av just tristess är ingen risk med FSD-betan i alla fall
New Tesla Patent Reveals Tesla’s Vision For Making Its Cars More Intiutive.
One of the newest patents Tesla recently applied for shows what it takes to lead an industry. In the new filing, titled “Generating Ground Truth For Machine Learning From Time Series Elements,” Tesla invented a way to enable the computer (AI) to predict, with high accuracy, the actions a vehicle will take. This is something that I do as a pedestrian when crossing the street. For Tesla to teach computers how to instinctively know when a car will cross its path is really mind-blowing.
"The weather also gives us unique opportunities to learn. The heavy rain and dense snowfall that we expect to encounter will build on the driving we’ve completed to date in the snow and rain, giving us more opportunities to assess the way our sensors perform in wet, cold conditions beyond our data augmentation and simulation testing. Experiencing icy, snowy conditions will allow continued improvement of the Waymo Driver in the real world, and we will apply those learnings across our entire fleet." (Waymo har testat vinterkörning i Michigan sedan 2019).