FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Men det är intressanta nyheter att det finns en konspiration som "vars mål är att tvinga Tesla i konkurs". Vem är ledare för denna "illuminati"? Ligger NTSB bakom hela rörelsen? :D :D :D

Allvarligt. Jag bad inte dig att smutskasta eller förminska de personer jag nämnde, eller presentera konspirationsteorier. Jag bad dig att presentera ett enda namn själv och ett citat med källa. Alla kan väl inte vara köpta eller bara vara allmänt emot Tesla av någon anledning? Någon expert som jobbar med det här måste väl ändra tycka att Tesla är bäst eller bra och gör FSD-betans testning etiskt och säkert? Finns det inte ens enda autonomi-expert på Teslas sida?
Du behöver inte överdriva. Tslaq står för ticker TSLA med ett Q som betyder konkurs tillagt på slutet. Det är en hashtag som används av de som är övertygade att Tesla ska gå i konkurs och de har spritt lögner, sponsrat stämningar och massa annat under lång tid för att försöka åstadkomma det. Jennifer Homendy som nämndes verkar i högsta grad färgad av information hon tar del av därifrån.

Jag gillar personligen att lyssna till de som verkligen har insikt och något meningsfullt att säga. George Hotz är tex alltid intressant i hur överdrivet kategorisk han är. Han både risar och hyllar Tesla. Sanningen ligger nog också där någonstans. Tesla gör vissa saker otroligt bra och ligger verkligen i framkant där men man har samtidigt en rätt galen och riskfylld strategi och man ligger efter inom andra områden.

Problemet med den här tråden är att den mycket liknar hur Tesla har blivit behandlade i amerikansk media historiskt. Medierna har varit så upptagen med att konstant hitta alla fel och brister med företaget Tesla att man helt har missat all den positiva utveckling som Tesla har åstadkommit. Även om Tesla mot förmodan skulle lyckas lansera robotaxis inom 2 år så kommer det fortsatt finnas mängder av fel att fokusera på under flera decennier framöver. Man kan då välja att enbart fokusera på problemen eller så tar man ett steg tillbaka och inte bara kritiserar utan även vågar erkänna de framsteg som Tesla står för.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Problemet med den här tråden är att den mycket liknar hur Tesla har blivit behandlade i amerikansk media historiskt. Medierna har varit så upptagen med att konstant hitta alla fel och brister med företaget Tesla att man helt har missat all den positiva utveckling som Tesla har åstadkommit. Även om Tesla mot förmodan skulle lyckas lansera robotaxis inom 2 år så kommer det fortsatt finnas mängder av fel att fokusera på under flera decennier framöver. Man kan då välja att enbart fokusera på problemen eller så tar man ett steg tillbaka och inte bara kritiserar utan även vågar erkänna de framsteg som Tesla står för.
Så om jag säger som jag brukar göra att:
* Jag tycker Teslas bidrag till elektrifieringen är bra.
* Jag tycker det är imponerande att Tesla kommit så här långt med FSD, men det verkar inte riktigt redo för publik testning, speciellt inte där det förkommer "unprotected road users".
* Det är dåligt att dom inte söker tillstånd för sin testning och redovisar statistik som alla andra och är transparenta.

Så säger du att jag är TSLAQ, eller vad?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Ny tråd med generellt gnabb för och emot Tesla och autonomi i allmänhet? TS kan ju byta namn så kan vi gå vidare.

Eller ska vi som vill följa FSD-betans utveckling starta ny tråd så kan ni fortsätta med ert här?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

10.6.1 med vänstersväng. Den är fortfarande väldigt nervös vid många vänstersvängar. Svårt att hålla i ratten när den rycker så.

Syns inte i videon men det påstås att phantom breaking vid lastbilar har minskat igen men inte är helt borta. (Läser bakljus som trafikljus).

Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel.
Det är uppenbart att det är många som inte håller med Teslas vägval.
Men varför måste det förpesta alla trådar?

Ps. Se citatet i min signatur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt då?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt och kalla det utveckling?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt då?
Ja det vore underbart. Tack!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt då?
Ja det vore underbart. Tack!
Man får inte alltid som man vill. Jag bara undrade. Kanske skapa en ny tråd för det? FSD-Reklam? Eller kanske en egen forumdel till och med som kan vara ett safe-space flr de som tycker det mindre bra är jobbigt att läsa om?

Annars kan jag rekommendera att sätta sådana som mig på ignore-inställning så slipper du se allt jobbigt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14522
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt då?
Ja det vore underbart. Tack!
Man får inte alltid som man vill. Jag bara undrade. Kanske skapa en ny tråd för det? FSD-Reklam? Eller kanske en egen forumdel till och med som kan vara ett safe-space flr de som tycker det mindre bra är jobbigt att läsa om?
Denna tråd heter ju bokstavligen ”FSD beta är imponerande!”.
Du som bara postar negativt dravel kanske skulle skapa en ”FSD beta är livsfarligt”-tråd Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt då?
Ja det vore underbart. Tack!
Man får inte alltid som man vill. Jag bara undrade. Kanske skapa en ny tråd för det? FSD-Reklam? Eller kanske en egen forumdel till och med som kan vara ett safe-space flr de som tycker det mindre bra är jobbigt att läsa om?
Denna tråd heter ju bokstavligen ”FSD beta är imponerande!”.
Du som bara postar negativt dravel kanske skulle skapa en ”FSD beta är livsfarligt”-tråd Bild
En annan idé är att vi kan fortsätta här som vi gjort i ett år och konstatera att allt inte är bäst eller skit samtidigt som vi respekterar varandras åsikter utan name-calling eller idéer om censur som andra vuxna gör i verkligheten. Jag är här för att lära mig saker. Inte för att ha en ekokammare.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1131
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bjornnilsson »

Hertsh skrev:

Syns inte i videon men det påstås att phantom breaking vid lastbilar har minskat igen men inte är helt borta. (Läser bakljus som trafikljus).
"Phantom breaking vid lastbilar" - jag har sagt flera gånger till mina medpassagerare som undrar vad som pågår att min bil är rädd för större bilar. Den har vid några gånger fått spel både med autopiloten påslagen bakom lastbilar + vid omkörning utan autopilot av större fordon. Då hade jag rätt, är detta alltså välkänt?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev:
Hertsh skrev:
Syns inte i videon men det påstås att phantom breaking vid lastbilar har minskat igen men inte är helt borta. (Läser bakljus som trafikljus).
"Phantom breaking vid lastbilar" - jag har sagt flera gånger till mina medpassagerare som undrar vad som pågår att min bil är rädd för större bilar. Den har vid några gånger fått spel både med autopiloten påslagen bakom lastbilar + vid omkörning utan autopilot av större fordon. Då hade jag rätt, är detta alltså välkänt?
Ja, det är ett välkänt problem. Även stationära objekt som t ex broar, överhäng med skyltar eller liknande har varit problem. Tesla hävdade att det var radarns fel, men det verkar inte hjälpa att ta bort den (ännu i alla fall), då radarlösa bilar har större problem hitills.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt då?
Ja det vore underbart. Tack!
Haha, det här är ju ändå lite roligt, inte så vanligt att någon så glatt och öppet erkänner att de är exakt så inskränkta som alla anat.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

bjornnilsson skrev:
Hertsh skrev:

Syns inte i videon men det påstås att phantom breaking vid lastbilar har minskat igen men inte är helt borta. (Läser bakljus som trafikljus).
"Phantom breaking vid lastbilar" - jag har sagt flera gånger till mina medpassagerare som undrar vad som pågår att min bil är rädd för större bilar. Den har vid några gånger fått spel både med autopiloten påslagen bakom lastbilar + vid omkörning utan autopilot av större fordon. Då hade jag rätt, är detta alltså välkänt?
Det är ett känt problem sedan senaste två versionerna, min känsla även i Sverige.

Den osäkerhet jag tror många av oss känt tidigare på motorväg med stora fordon i andra filen har att göra med att de är nära eller över linjen för vår fil. Det är inte pga brister i nya koden. Men likväl ofta irriterande.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

Verkar som waymo har lite problem också. Hoppas att de "bara" vara en icke observant förare bara. Alla olyckor med FSD bilar drabbar alla tillverkare och vår säkerhet i framtiden.
Screenshot_20211216-194523.jpg
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
Verkar som waymo har lite problem också. Hoppas att de "bara" vara en icke observant förare bara. Alla olyckor med FSD bilar drabbar alla tillverkare och vår säkerhet i framtiden.
Waymo säger att det var en förare som körde och bilen var i "manuellt/konventionellt" läge och inte i autonomt läge.
https://www.theverge.com/2021/12/16/228 ... anual-mode

För som som är intresserade kan man se alla incidentrapporter här från alla som har tillstånd att testa i Kalifornien. Även denna händelse kommer att hamna där så klart eftersom den innehåller allt, även där andra är vållande:
https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-i ... n-reports/

Till exempel blev en Cruise-bil påkörd av en annan trafikant (som var vållande) nyligen. PonyAI fick sitt tillstånd pausat efter dom körde in i en refug med en skylt för 6-7 veckor sedan.

Jag tror aldrig att en Waymo AV (i autonomt läge) har kört in i en oskyddad trafikant (som vållande), men under Paralymics i Tokyo var det en autonom buss (Toyota) som körde på en idrottare om jag minns rätt. Waymo rapporterar även olyckor som inträffar i simulering förresten.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Idag sa förresten MobilEye att dom har börjat testa i en ny europeisk stad: Paris. Och att det finns en mycket begränsad ride-hailing lösning live inom kort (som jag förutsätter har säkerhetsförare).
NEW: We're announcing our very first #autonomous on-demand service, in #Paris, with @RATPgroup. Employees from @Galeries_Laf will be among the first consumers to ride in a Mobileye AV & the first to be able to hail a robotaxi using the @moovit app.

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Återigen tre inlägg i rad som har 0 att göra med FSD beta. Helt ofattbart.

Jag lämnar denna tråd. Tyvärr.
MX LR (Raven) 2019
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Matte »

Hertsh skrev:
Återigen tre inlägg i rad som har 0 att göra med FSD beta. Helt ofattbart.

Jag lämnar denna tråd. Tyvärr.
Fyra inlägg ;)

Vad får man prata om i denna tråd och vad får man inte prata om? Vem bestämmer? Tycker det är kul/intressant/bra med information från andra aktörer/sidan . Men om vissa i denna tråd känner att andra tar över tråden kanske det ska göras en ny (bättre) tråd där folk får skriva kritiskt och okritiskt om fsd?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Det är är ju patetiskt. Jag vill inte förstöra folks jul. Jag skapar en ny tråd.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

Jag tycker spacecoin är den som enskilt bidrar mest av alla till att den här tråden blir intressant att läsa. Jag kanske inte alltid håller med om allt det han skriver men det behöver jag inte göra heller. Utan hans bidrag hit hade tråden förlorar en stor del av sin mening.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ny tråd. Vi som vill lära oss om utvecklingen av autonoma fordon (oavsett leverantör):
viewtopic.php?f=27&t=27904
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av VoltAmpere »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Tycker också det är tröttsamt med allt negativt dravel..
Den här senaste tjafset börjande för att FSD-betan körde in i mötande trafik. Är det korrekt uppfattat att du bara vill läsa om när den gör rätt då?
Ja det vore underbart. Tack!
Man får inte alltid som man vill. Jag bara undrade. Kanske skapa en ny tråd för det? FSD-Reklam? Eller kanske en egen forumdel till och med som kan vara ett safe-space flr de som tycker det mindre bra är jobbigt att läsa om?
Denna tråd heter ju bokstavligen ”FSD beta är imponerande!”.
Du som bara postar negativt dravel kanske skulle skapa en ”FSD beta är livsfarligt”-tråd Bild
Fast FSD betan är ju inte speciellt imponerande i förhållande till den nivå som man själva satt på bla Autonomy Day, det är ju faktiskt 2 1/2 år sedan man var "very confident", mjukvaran skulle utvecklas med exponentiella förbättringar etc. etc.
Kanske vore hederligt att tagga ner, erkänna att man hade fel, betala tillbaka pengarna och komma med en mer ärlig plan.
Nu: Som man bäddar får man ligga.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

FSD Beta V10.7 Release Notes:

Improved object attributes network to reduce false cut-in slowdowns by 50% and lane assignment error by 19%.
Improved photon-to-control vehicle response latency by 20% on average.
Expanded use of regenerative braking in Autopilot down to 0mph for smoother stops and improved energy efficiency.
Improved VRU (pedestrians, bicyclists, motorcycles, animals) lateral velocity error by 4.9% by adding more auto-labeled and simulated training examples to the dataset.
Reduced false slowdowns for crossing objects by improved velocity estimates for objects at the end of visibility.
Reduced false slowdowns by adding geometric checks to cross-validate lane assignment of objects.
Improved speed profile for unprotected left turns when visibility is low.
Added more natural behavior to bias over bike lanes during right turns.
Improved comfort when yielding to jaywalkers by better modeling of stopping region with soft and hard deadlines.
Improved smoothness for merge control with better modeling of merge point and ghost objects positioned at the edge of visibility.
Improved overall comfort by enforcing stricter lateral jerk bounds in trajectory optimizer
Improved short deadline lane changes through richer trajectory modeling.
Improved integration between lead vehicle overtake and lane change gap selection.
Updated trajectory line visualization.


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -slowdowns
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar