FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

spacecoin skrev:
Man fattar ju att lokalisering är en grej. Herregud, en del scenarion här.
Lokalisering känns ju nästan som den enklaste delen. Sen förstå banan vad allt är på väg är ju klart lite mer komplicerat. Då måste man förstå var och allt befinner sig i 3d och vad den kan tänkas göra.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
spacecoin skrev:
Man fattar ju att lokalisering är en grej. Herregud, en del scenarion här.
Lokalisering känns ju nästan som den enklaste delen. Sen förstå banan vad allt är på väg är ju klart lite mer komplicerat. Då måste man förstå var och allt befinner sig i 3d och vad den kan tänkas göra.
För mig inkluderar lokalisering inte bara labelling utan även kulturella skillnader i beteende och körstilar. Processen att få systemet att fungera väl i en annan världsdel helt enkelt. Jag undrar om Tesla har en arkitektur/strategi/stöd för den processen ännu. Jag gissar att man inte prioriterar det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
frippan skrev:
spacecoin skrev:
Man fattar ju att lokalisering är en grej. Herregud, en del scenarion här.
Lokalisering känns ju nästan som den enklaste delen. Sen förstå banan vad allt är på väg är ju klart lite mer komplicerat. Då måste man förstå var och allt befinner sig i 3d och vad den kan tänkas göra.
För mig inkluderar lokalisering inte bara labelling utan även kulturella skillnader i beteende och körstilar. Processen att få systemet att fungera väl i en annan världsdel helt enkelt. Jag undrar om Tesla har en arkitektur/strategi/stöd för den processen ännu. Jag gissar att man inte prioriterar det.
Tesla verkar ju ofta fokusera på ett område på typ 10 mil kring sitt kontor så jag håller med och säger nej det
prioriterar dom nog inte :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av tobiaslej »

spacecoin skrev:
Jag tror inte folk är intresserade av ADAS som kör själv i stan, utan vad alla vill ha är mind-off körning. Dvs L3+. Tesla behöver ändra sina prioriteringar, men det gör man inte pga att man sålt något man inte har, och Elons uppdrag är att kunna inkomstföra FSD-pengarna så aktieägarna blir glada.
+1 på den. Foka på att fixa mind off-körning så skulle jag bli nöjd. Användet autopiloten jättemkt på längre resor, o det gör stor skillnad ju på hur utvilad man känner sig.
Men att kalla den autopilot....kan räkna upp otaliga situationer där det är uppenbart att den programmerats stendumt. I dom sämsta fallen är jag tveksan till att de som ansvarar för featuren ens kör bil själva...
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Ford som anses vara ledande inom autonomi visar upp sin Blucruise för Sandy Munro. Blucruise är enligt reklamen handsfree på 130000 miles med mororväg. Enda problemet är att det fungerar bara när vägen inte svänger. Sandys kommentar till Ford var att de borde pröva FSD beta. Snällt av honom :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

"Ford som anses vara ledande inom autonomi"
Var har du fått det i från? Ford har ju ingenting inom autonomi förutom ett partnerskap med, och stor investering i, Argo (men dom har ett L2 system "Blue Cruise" (ovan) som är OK, men är helt nytt och kommer att förbättras. Blue Cruise har inget alls har med Argo att göra).

Förut skrevs VW och Ford in i MQ pga stora investeringar i bla Argo och Aurora. Nu skriver man Argo och Aurora, vilket är mer korrekt och tydligt.
https://www.inverse.com/innovation/best ... -companies

Argo går ju live med L4 i år (med bilar från Ford), så här ser det ut (från aug, 2020):



ps. För att man ska kalla en bil "autonom" måste den vara Level 3 eller högre. Annars har den förarassistans.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag sprang på den här rapporten härom dagen som jag tyckte var bra läsning:

"Autonomous Vehicle Implementation Predictions: Implications for Transport Planning"
https://www.vtpi.org/avip.pdf
This analysis indicates that Level 5 autonomous
vehicles, able to operate without a driver, may be commercially available and legal to use in
some jurisdictions by the late 2020s, but will initially have high costs and limited performance.

Some benefits, such as independent mobility for affluent non-drivers, may begin in the 2030s
but most impacts, including reduced traffic and parking congestion, independent mobility for
low-income people (and therefore reduced need for public transit), increased safety, energy
conservation and pollution reductions, will only be significant when autonomous vehicles
become common and affordable, probably in the 2040s to 2060s, and some benefits may
require dedicated autonomous vehicle lanes, which raises social equity concerns.

Optimistically, autonomous vehicles will be safe and reliable by 2025, and may be commercially
available in many areas by 2030. If they follow the pattern of previous vehicle technologies,
during the 2030s and probably the 2040s, they will be expensive and limited in performance,
sometimes unable to reach a desired destination or requiring human intervention when they
encounter unexpected situations. Customers will include affluent high-annual-mileage
motorists and businesses. For the foreseeable future most moderate- and low-income
households will continue to use human-operated vehicles
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Ford har ju ingenting inom ett autonomi förutom ett partnerskap med, och stor investering i, Argo (men dom har ett L2 system "Blue Cruise" (ovan) som är OK, men är helt nytt och kommer att förbättras. Blue Cruise har inget alls har med Argo att göra).
Ford ansågs tidigare vara ledande inom autonomi i de där fåniga navigant-rapporterna som många har delat här. Tesla brukar vara sist i samma rapporter. Det har blivit lite av ett stående skämt. Konsulten som är ansvarig för rapporterna är en före detta chef på Ford.

"För övrigt anser jag att Tesla är sist när det kommer till autonomi."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Ford har ju ingenting inom ett autonomi förutom ett partnerskap med, och stor investering i, Argo (men dom har ett L2 system "Blue Cruise" (ovan) som är OK, men är helt nytt och kommer att förbättras. Blue Cruise har inget alls har med Argo att göra).
Ford ansågs tidigare vara ledande inom autonomi i de där fåniga navigant-rapporterna som många har delat här. Tesla brukar vara sist i samma rapporter. Det har blivit lite av ett stående skämt. Konsulten som är ansvarig för rapporterna är en före detta chef på Ford.

"För övrigt anser jag att Tesla är sist när det kommer till autonomi."
Det är som jag skrev ovan att Ford räknades som Argo eftersom dom är storägare där. Det är kanske inte så lätt att fatta att dom gamla drakarna inte har sovit. De flesta har investeringar i intressant teknik, t ex autonoma bilar.

Tesla är sist om du kollar på de andra prickarna i en aktuell MQ. Det är odiskutabelt så. De flesta har L4-kapabilitet nu i testmiljöer.

edit: Tesla är ledande på L2, ska jag tillägga, men det är inte AUTONOMI.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tesla är sist om du kollar på de andra prickarna i en aktuell MQ. Det är odiskutabelt så. De flesta har L4-kapabilitet nu i testmiljöer.
L4 i testmiljö? Vad betyder det? Att de i en kontrollerad miljö kan få en bil att köra felfritt? Vad är värdet i det? Autonomi på riktigt är oerhört svårt och att lösa problem som man själv skapar i en kontrollerad testmiljö är totalt meningslöst. Det finns inget värde i det annat än att skapa en halvt imponerande demo som man kan lura till sig investerare med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Tesla är sist om du kollar på de andra prickarna i en aktuell MQ. Det är odiskutabelt så. De flesta har L4-kapabilitet nu i testmiljöer.
L4 i testmiljö? Vad betyder det? Att de i en kontrollerad miljö kan få en bil att köra felfritt? Vad är värdet i det? Autonomi på riktigt är oerhört svårt och att lösa problem som man själv skapar i en kontrollerad testmiljö är totalt meningslöst. Det finns inget värde i det annat än att skapa en halvt imponerande demo som man kan lura till sig investerare med.
Testmiljö betyder att man har ett eller flera testområden (där man har tillstånd, i publika miljöer som t ex Fremont, Milpitas, Sunnyvale, Tempe, Miami, Pittsburgh, Las Vegas, Beijing, Shanghai, Shenzhen, Changsha, Cangzhou m fl) där man kör, ofta utan säkerhetsförare. Det är lätt att ta reda på hur det är. Kolla på bolagen som "den före detta chefen på Ford" tyckte var före Tesla. På Teslas hemmaplan Kalifornien är det Baidu, Cruise, Waymo, Nuro, Zoox, och AutoX som har tillstånd att testa utan säkerhetsförare.

Veckans utmaning: Gör lite research utanför bubblan! Kolla Baidu Apollo, AutoX, Cruise, Pony.ai och Argo till exempel. Läs deras publicerade material och ta ni det. Kolla på vad de faktiskt gör. 2-4 timmar räcker långt. Kolla på youtube. Det finns inte en chans att du tror att Tesla ligger annat än där den där Ford-chefen placerade Tesla när du är klar.

När Tesla har fordon som kör omkring utan säkerhets-förare så är dom definitivt med i racet. Om 3-5 år kanske? Vad tror du? När ser vi Teslas första trial med Robotaxi i USA? Hur långt efter det ser vi en Tesla köra en trial i Kina? I EU?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

Elon tycker inte betan är särskilt bra tydligen…

https://teslamotorsclub.com/2021/08/23/ ... not-great/

:o
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Remuz »

Elon skrev:
“We’re trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.”

Det här tror jag är ett misstag. Satsa på L3 på motorväg istället. City är mycket mindre viktigt. Dumt att lova aktieägare robottaxi, nu måste man ju följa det man sagt och tappa många år där L3 motorväg kunde funkat bra...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

Exakt så. Jag hade hellre haft total fokus på att hantera alla konstiga fall med vägarbeten ochbliknande och fått till vettiga filbyten (kräver förmodligen flera och bättre kameror bakåt tyvärr för att vara säkert om det kommer fordon i hög hastighet bakifrån- HW 5.0 kanske) - det har ju ett reellt värde. Om man börjar att faktiskt få den säkrare än människor i de svåra miljöerna där har man ju lyckats, nu fördröjs det många, många år pga defocus.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av iAkita »

thebishop skrev:
Elon tycker inte betan är särskilt bra tydligen…

https://teslamotorsclub.com/2021/08/23/ ... not-great/

:o
Han är lite ombytlig Elon. Såhär sa han så sent som i April: https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... owing/amp/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
På Teslas hemmaplan Kalifornien är det Baidu, Cruise, Waymo, Nuro, Zoox, och AutoX som har tillstånd att testa utan säkerhetsförare.

Veckans utmaning: Gör lite research utanför bubblan! Kolla Baidu Apollo, AutoX, Cruise, Pony.ai och Argo till exempel. Läs deras publicerade material och ta ni det. Kolla på vad de faktiskt gör. 2-4 timmar räcker långt. Kolla på youtube. Det finns inte en chans att du tror att Tesla ligger annat än där den där Ford-chefen placerade Tesla när du är klar.
Men hur många av de du räknade upp kör utan säkerhetsförate i Kalifornien nu? Är inte den siffran noll?

Tesla skulle garanterat kunna fokusera på ett mindre område i en stad och bara träna för exakt det lilla området och kunna nå samma resultat som de du räknar upp. Tesla anser det är meningslöst och försöker skapa ett system som klarar alla situationer vilket tar längre tid.

Jag skulle nog rekommendera de som bara tar del av negativa åsikter, eller bara läser vad Bladerskb skrivet och sprider de vidare utan kritiskt tänkande att leta sig utanför sin lilla bubbla med ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Remuz skrev:
Elon skrev:
“We’re trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.”

Det här tror jag är ett misstag. Satsa på L3 på motorväg istället. City är mycket mindre viktigt. Dumt att lova aktieägare robottaxi, nu måste man ju följa det man sagt och tappa många år där L3 motorväg kunde funkat bra...
För att göra det tillräckligt säkert på motorväg med tex bättre avståndsbedömning så ska de självklart använda allt det nya som de har utvecklat för city streets. Det gör att vi även kommer få ta del av allt de nya här. Bara bra :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
På Teslas hemmaplan Kalifornien är det Baidu, Cruise, Waymo, Nuro, Zoox, och AutoX som har tillstånd att testa utan säkerhetsförare.

Veckans utmaning: Gör lite research utanför bubblan! Kolla Baidu Apollo, AutoX, Cruise, Pony.ai och Argo till exempel. Läs deras publicerade material och ta ni det. Kolla på vad de faktiskt gör. 2-4 timmar räcker långt. Kolla på youtube. Det finns inte en chans att du tror att Tesla ligger annat än där den där Ford-chefen placerade Tesla när du är klar.
Men hur många av de du räknade upp kör utan säkerhetsförate i Kalifornien nu? Är inte den siffran noll?

Tesla skulle garanterat kunna fokusera på ett mindre område i en stad och bara träna för exakt det lilla området och kunna nå samma resultat som de du räknar upp. Tesla anser det är meningslöst och försöker skapa ett system som klarar alla situationer vilket tar längre tid.

Jag skulle nog rekommendera de som bara tar del av negativa åsikter, eller bara läser vad Bladerskb skrivet och sprider de vidare utan kritiskt tänkande att leta sig utanför sin lilla bubbla med ;)
De flesta av de jag skrev har förarlösa tester. Jag vet inte hur många som är live just i Kalifornien. Jag vet att Cruise är det i SF.

Kan inte du rita en egen magic quadrant eller göra en topp-fem-lista som du anser är rätt om nu du inte håller med experterna och svara på när du tror Tesla går live med förarlösa tester i USA istället för att hela tiden plocka bort det jag skriver från citaten som du inte kan bemöta.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
thebishop skrev:
Elon tycker inte betan är särskilt bra tydligen…

https://teslamotorsclub.com/2021/08/23/ ... not-great/

:o
Han är lite ombytlig Elon. Såhär sa han så sent som i April: https://www.google.com/amp/s/insideevs. ... owing/amp/
Elon snackar så mycket skit... Är förvånad över att folk fortfarande lyssnar på vad han säger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
Elon skrev:
“We’re trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.”

Det här tror jag är ett misstag. Satsa på L3 på motorväg istället. City är mycket mindre viktigt. Dumt att lova aktieägare robottaxi, nu måste man ju följa det man sagt och tappa många år där L3 motorväg kunde funkat bra...
Elons fokus verkar vara att hålla ned kostnaden per bil, inkomstföra FSD-pengarna och att samtidigt försöka förändra världen. Problemet som då uppstår för Teslas kunder är att det finns inget praktiskt mervärde i något av detta de närmaste 3-5 åren.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
De flesta av de jag skrev har förarlösa tester. Jag vet inte hur många som är live just i Kalifornien. Jag vet att Cruise är det i SF.

Kan inte du rita en egen magic quadrant eller göra en topp-fem-lista som du anser är rätt om nu du inte håller med experterna och svara på när du tror Tesla går live med förarlösa tester i USA istället för att hela tiden plocka bort det jag skriver från citaten som du inte kan bemöta.
Cruise är väl de enda som har förarlösa försök hittils i Kalifornien? Men jag skulle inte kalla deras bilar förarlösa. De gör det garanterat i låg hastighet eftersom nätverket de ska lansera är hastighetsbegränsat och de har fortfarande en operatör i bilen som stoppar den när den gör fel. Cruise har kört runt samma kvarter i San Francisco i massa år nu utan att knappt ha kommit någonstans. Waymo ska också lansera nätverk i San Fransisco men det blir inte hastighetsbegränsat och bilarna kommer säkert köra helt utan personal i bilen som de gör i Arizona.

Om jag tar bort något från citat så är det för att det antingen är irrelevant, enbart åsikt eller ett personangrepp. Som jag har sagt innan så äger jag aktier både i Tesla och Alphabet/Waymo delvis pga deras satsningar inom autonomi. Det enda företag förutom dem som jag eventuellt skulle vilja investera i är Intel/Mobileye.

Att ranka olika utvecklare som har så olika strategi i ett diagram är meningslöst. Beroende på vilka kriterier och vikt man väljer så kan man få vilken som helst att vara antingen ledare eller förlorare. Det blir helt godtyckligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Du säger ju att det är helt fel att Tesla inte ligger sist av de bolagen (och var de testar) som listades och du klippte bort i citatet (som för övrigt varken var irrelevant, en åsikt eller ett personangrepp, utan bara jobbiga fakta).

1 Varför ligger inte Tesla sist enligt dig?
2 När går Tesla live med förarlösa försök tror du?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Du säger ju att det är helt fel att Tesla inte ligger sist av de bolagen (och var de testar) som listades och du klippte bort i citatet (som för övrigt varken var irrelevant, en åsikt eller ett personangrepp, utan bara jobbiga fakta).

1 Varför ligger inte Tesla sist enligt dig?
2 När går Tesla live med förarlösa försök tror du?
Tesla ligger garanterat sämre till enligt vissa kriterier och bättre till enligt vissa kriterier. Rankning beror på hur man viktar och vad man personligen har för åsikter.

Jag har sagt massa gånger i den här tråden att jag tror att Tesla behöver minst ett år med Dojo innan man kan ha något som närmar sig en robotaxi. Jag ser ingenting under presentationen som fick mig att ändra den åsikten.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Du säger ju att det är helt fel att Tesla inte ligger sist av de bolagen (och var de testar) som listades och du klippte bort i citatet (som för övrigt varken var irrelevant, en åsikt eller ett personangrepp, utan bara jobbiga fakta).

1 Varför ligger inte Tesla sist enligt dig?
2 När går Tesla live med förarlösa försök tror du?
Tesla ligger garanterat sämre till enligt vissa kriterier och bättre till enligt vissa kriterier. Rankning beror på hur man viktar och vad man personligen har för åsikter.

Jag har sagt massa gånger i den här tråden att jag tror att Tesla behöver minst ett år med Dojo innan man kan ha något som närmar sig en robotaxi. Jag ser ingenting under presentationen som fick mig att ändra den åsikten.
Så Tesla Robotaxi utan förare om 2-3 år då kanske i USA?
Skriv svar