FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Statistiken som delades är relevant att jämföra med sig själv.
Det är sammanfattar hur du argumenterar. Du säger saker som inte hänger ihop, och drar dig inte för att gå direkt på pajkastning istället för att diskutera sakfrågan. Hela tiden. Varje gång argumenten tar slut så sätter du igång.

Du delade statistiken. Nu kan du kolla här och höra vad som är fel med den istället för att hoppa på mig för att det är lättare:
Statistiken är relevant att jämföra med sig själv men inte lika relevant i jämförelse med annan statistik. Den diskussionen har varit här tidigare. Det är intressant att tex se hur statistiken för aktiv säkerhet utvecklas sedan man tog bort radarn och hur FSD-beta presterar framöver jämfört med hur autopiloten tidigare har presterat mestadels på motorväg.

Angående den där videon så är alla redan medvetna och har debatterat de där siffrorna i lika många år som Tesla har delat med sig av dem. Presentationen är dessutom så vinklad att det är meningslöst att titta på den. Skulle han ha kommit med någon ny information och presenterat det bättre så hade det kanske varit värt att se.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

Postar den här också för jag tyckte den var intressant eftersom den går rakt emot hajpen.
https://insideevs.com/news/530307/surve ... take-rate/


Bild
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Skulle du kunna förklara för mig vad det är för "kritik som alla har haft sedan Tesla började publicera de här siffrorna" då? För jag har inte läst något om det här på forumet. Länk?
Mesta kritiken var när Tesla började med siffrorna och kritiken har väl återupprepats varenda kvartal om siffrorna har uppmärksammats. Här är en artikel från 2018: https://www.wired.com/story/tesla-autop ... tatistics/

Än en gång. Nej man kan inte jämföra de här siffrorna med något annat men de är intressanta att följa över tid för de ger ändå en indikation på om bilarna blir säkrare. Men jag skulle inte se dem som ett bevis på någonting eftersom de är Teslas egna siffror.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Studie som undersöker om det är bättre att vänta tills robotaxis är avsevärt säkrare än en en människa eller att tillåta dem tidigt när de bara är 10% säkrare än en människa: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2150.html
In the long term, more lives are cumulatively saved under an Improve10 policy than either Improve75 or Improve90 policies under all combinations of conditions we explored. In many cases, those savings can be more than half a million lives.

This evidence could help decisionmakers to better balance public skepticism with evidence about the human cost of different choices and to set policies that save more lives overall. Deploying HAVs when their safety performance is just better than that of the average human driver may be too permissive given social expectations about the safety of robots, machines, and other automated systems, but waiting for improvements many times over or waiting for perfection may be too costly. Instead, a middle ground of HAV performance requirements may prove to save the most lives overall.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Studie som undersöker om det är bättre att vänta tills robotaxis är avsevärt säkrare än en en människa eller att tillåta dem tidigt när de bara är 10% säkrare än en människa: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2150.html
In the long term, more lives are cumulatively saved under an Improve10 policy than either Improve75 or Improve90 policies under all combinations of conditions we explored. In many cases, those savings can be more than half a million lives.

This evidence could help decisionmakers to better balance public skepticism with evidence about the human cost of different choices and to set policies that save more lives overall. Deploying HAVs when their safety performance is just better than that of the average human driver may be too permissive given social expectations about the safety of robots, machines, and other automated systems, but waiting for improvements many times over or waiting for perfection may be too costly. Instead, a middle ground of HAV performance requirements may prove to save the most lives overall.
Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gånger ;)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gånger ;)
Plockar man bort tiden som människan inte kör bil i ditt ovan påstående så är det väl fortsatt en bit kvar. Sen är det säkert inte var 10:e minut som en Tesla skulle krocka. Men visst är det en bit kvar.
Jag tror olyckorna blir lite olika beroende på hur bilen körs.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gånger ;)
Plockar man bort tiden som människan inte kör bil i ditt ovan påstående så är det väl fortsatt en bit kvar. Sen är det säkert inte var 10:e minut som en Tesla skulle krocka. Men visst är det en bit kvar.
Jag tror olyckorna blir lite olika beroende på hur bilen körs.
Jo så är det ju. Men grejen är att ju att varje 10x-hopp i tillförlitlighet är exponentiellt svårare än nästa, så håll inte andan. Det är bara i början av maratonloppet.
Sedan är man ju som teknik-nörd sjukt imponerad över hur långt Tesla har kommit.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Det är bra att denna typ av material tas fram. Problemet för Tesla är att en människa krockar kanske en gång vart 10-20 år i genomsnitt och att FSD-betan skulle krocka var 10:e minut i i dagsläget. Vi har ju haft den diskussionen ang reliabilitet några gånger ;)
Plockar man bort tiden som människan inte kör bil i ditt ovan påstående så är det väl fortsatt en bit kvar. Sen är det säkert inte var 10:e minut som en Tesla skulle krocka. Men visst är det en bit kvar.
Jag tror olyckorna blir lite olika beroende på hur bilen körs.
Jo så är det ju. Men grejen är att ju att varje 10x-hopp i tillförlitlighet är exponentiellt svårare än nästa, så håll inte andan. Det är bara i början av maratonloppet.
Sedan är man ju som teknik-nörd sjukt imponerad över hur långt Tesla har kommit.
Det är väl också det som Dojo snka snabba upp. Bra träningssekvenser och bra prutt i träningsdatorn så kan det nog itereras fortare också. Vet inte vad de kör på idag.
backe
Inlägg: 1820
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Jalopnik verkar inte imponerade av Teslas betyg för att få tillgång till FSD Beta
The fundamental problem here is that this system incentivizes drivers to drive according to a set of criteria and not the situation around them, and I can’t think of a context where that makes sense.
https://jalopnik.com/tesla-is-now-ranki ... 1847752815
2D5C968E-4EFD-48C5-B9A6-5C7B00A234C2.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Jordad skrev:
backe skrev:
Ändå konstigt att dom inte rullar ut den till alla med FSD direkt, måste finnas många liv att spara. Eller bryr sig inte Elon om att spara liv?
Statistiken stämmer så rimligt vore att skicka på det till alla nu direkt, vad finns att förlora på det?
FSD-beta är egentligen säkrare när den har varit så dålig som den har varit senaste året. Förarna har inte litat på den alls och varit vaksamma tack vare det. Den blir som farligast nu i takt med att den blir bättre eftersom förare kommer börja lita på den mer och vara mindre vaksamma.

Det är nog bra om det är en långsam utrullning så Tesla hinner utvärdera förarna som får den ordentligt. 1000 om dagen är ändå snabbare än vad jag trodde.
Bra svar och jag håller med dig på alla punkter :)
Ja, förare som litar för hårt på en ännu omogen funktion kan bli riktigt farligt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Ja, förare som litar för hårt på en ännu omogen funktion kan bli riktigt farligt.
FSD ifrågasätts ur säkerhetssynpunkt.
Börja därför med att ta bort FSDs möjligheter att styra och gasa /bromsa. Ha kvar autobroms.

Döp om den till FullSafeDriving.
Kör så tills man statistiskt kan visa på 90% färre olyckor.

Kan tänka mig att exempelvis hyrbilsfirmor glatt skulle vilja betala för att ha koll på den som hyr bilen.

Exempel på vad FullSafeDriving kan göra:
1. Krockvarningar. Antal gånger per 1600 km bilen varnar med visuell och med hörbar alarm om att bilen kommer krocka om du inte ingriper. Händelser fångas baserat på inställningen för ”medium” varningskänslighet för kollision oberoende av vald inställning i fordonet.

2. Hårda inbromsningar. Hård bromsning definieras som inbromsning mätt av ditt Tesla-fordon överstigande 0.3 g. Detta är samma sak som en minskning av fordonets hastighet större än 11 km/h på en sekund.

3. Aggressiva svängar. Aggressiv svängning definieras som vänster/högeracceleration, mätt av ditt Tesla -fordon, över 0.4 g. Detta är detsamma som en ökning av fordonets hastighet till vänster/höger större än 14 km/h på en sekund.

4. Kort avstånd. Bilen beräknar om föraren ligger för tätt bakom bilen framför eller om avståndet ger tillräckligt med reaktionstid om tex bilen framför skulle plötsligt stanna. Avståndet mäts endast i hastigheter över 80 km/h.
Screenshot_20210930-064722_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

I USA har FSD redan gjort biltrafiken säkrare.
Kan bara säga att det är genialiskt!
Istället för att folk skulle bli negativt inställa på att övervakas.
Har man fått det till att man fullt frivilligt kör säkrare.

Citat från Tibor.

Skulle Tesla infört poängsystemet till försäkringen skulle det varit ett kontroversiellt system som skulle mottagits negativt av vissa. Men nu när folk istället kämpar för att få komma före i kön till att få FSD blev det mycket enklare att “sälja in”.

På köpet fick vi säkrare förare som kommer orsaka mindre olyckor de närmsta veckorna. Teslas självkörande mjukvara räddar liv redan innan folk ens har fått den.
Q
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
I USA har FSD redan gjort biltrafiken säkrare.
Kan bara säga att det är genialiskt!
Istället för att folk skulle bli negativt inställa på att övervakas.
Har man fått det till att man fullt frivilligt kör säkrare.

Citat från Tibor.

Skulle Tesla infört poängsystemet till försäkringen skulle det varit ett kontroversiellt system som skulle mottagits negativt av vissa. Men nu när folk istället kämpar för att få komma före i kön till att få FSD blev det mycket enklare att “sälja in”.

På köpet fick vi säkrare förare som kommer orsaka mindre olyckor de närmsta veckorna. Teslas självkörande mjukvara räddar liv redan innan folk ens har fått den.
Q
Problemet är ju att inget av ovanstående stämmer. Folk kör mot rött, och kör förbi stoppskyltar och gör andra idiotiska manövrar bara för att undvika att bromsa och därmed sänka sin poäng. Effekten är alltså motsatt. Tanken kanske var god, men "you get what you measure".

Det är bara att kolla Twitter, Tesla-redditarna eller TMC om du inte tror på vad jag säger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Problemet är ju att inget av ovanstående stämmer. Folk kör mot rött, och kör förbi stoppskyltar och gör andra idiotiska manövrar bara för att undvika att bromsa och därmed sänka sin poäng. Effekten är alltså motsatt. Tanken kanske var god, men "you get what you measure".

Det är bara att kolla Twitter, Tesla-redditarna eller TMC om du inte tror på vad jag säger.
Om de kör genom rödljus och passerar stoppskyltar kommer shadow mode indikera det. Beter man sig som en idiot och sedan även tjatar om det på twitter för att få uppmärksamhet så är det säkert även ett jättebra sätt att komma sist i kön.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Gustafsson »

Nu prioriteras ”safe drivers” som ska få tillgång till FSD. Det gör det i praktiken omöjligt att bedöma om FSD är bra eller dåligt. Om man bara har säkra förare i en grupp och osäkra i den andra blir det lätt att på förhand se hur resultatet kommer att bli. Om detta sedan används i marknadsföringen, säljer jag garanterat min Tesla. Men så blir det säkert inte …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1591
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

Gustafsson skrev:
Nu prioriteras ”safe drivers” som ska få tillgång till FSD. Det gör det i praktiken omöjligt att bedöma om FSD är bra eller dåligt. Om man bara har säkra förare i en grupp och osäkra i den andra blir det lätt att på förhand se hur resultatet kommer att bli. Om detta sedan används i marknadsföringen, säljer jag garanterat min Tesla. Men så blir det säkert inte …
Betagruppen är inte till för att bedöma hur bra FSD är. Den är till för att felsöka och förbättra. Stor skillnad.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

renes skrev:
Gustafsson skrev:
Nu prioriteras ”safe drivers” som ska få tillgång till FSD. Det gör det i praktiken omöjligt att bedöma om FSD är bra eller dåligt. Om man bara har säkra förare i en grupp och osäkra i den andra blir det lätt att på förhand se hur resultatet kommer att bli. Om detta sedan används i marknadsföringen, säljer jag garanterat min Tesla. Men så blir det säkert inte …
Betagruppen är inte till för att bedöma hur bra FSD är. Den är till för att felsöka och förbättra. Stor skillnad.
Men det är väl troligt att Tesla kommer använda olycksstatistik från Betagruppen för att försöka visa att körning med FSD är säkrare än körning utan om de inte redan gjort det?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1591
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

Maw skrev:
Men det är väl troligt att Tesla kommer använda olycksstatistik från Betagruppen för att försöka visa att körning med FSD är säkrare än körning utan om de inte redan gjort det?
Det återstår väl att se. Lite fånigt att bli upprörd redan nu för något helt hypotetiskt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
backe
Inlägg: 1820
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

renes skrev:
Maw skrev:
Men det är väl troligt att Tesla kommer använda olycksstatistik från Betagruppen för att försöka visa att körning med FSD är säkrare än körning utan om de inte redan gjort det?
Det återstår väl att se. Lite fånigt att bli upprörd redan nu för något helt hypotetiskt.

Hypotetiskt är det inte, det ligger redan med tidigare här i tråden där Musk använder sig av denna statistik.


viewtopic.php?f=8&t=23190&start=1070#p564557
20210927_232958.jpg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Problemet är ju att inget av ovanstående stämmer. Folk kör mot rött, och kör förbi stoppskyltar och gör andra idiotiska manövrar bara för att undvika att bromsa och därmed sänka sin poäng. Effekten är alltså motsatt. Tanken kanske var god, men "you get what you measure".

Det är bara att kolla Twitter, Tesla-redditarna eller TMC om du inte tror på vad jag säger.
Om jag skulle rulla ut en produkt som FSD till en bredare skara så skulle jag absolut försöka sålla bort förare som kör dåligt. Hur tänker du?
Att man inte får poängavdrag för rödljuskörningar mm känns ju som en tidsfråga. De har ju precis börjat med detta...

Sen kanske det kan vara så att de som syns å hörs på delar av internätet inte är tok-representativa för alla som har tryckt på "knappen". Låt oss alla fundera.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1591
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

backe skrev:
Hypotetiskt är det inte, det ligger redan med tidigare här i tråden där Musk använder sig av denna statistik.
Det är väl snarast för att svara på anklagelserna att man låter folk testa ett farligt system i trafiken. Eftersom olycksfrekvensen är så låg är det inte så kriminellt som vissa vill få det till att se ut som.

Det är en helt annan sak att säga att FSD beta är "säkrare" än allt annat. Men det är nog rätt att säga att det åtminstone inte är uppenbart farligare i nuläget.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

renes skrev:
backe skrev:
Hypotetiskt är det inte, det ligger redan med tidigare här i tråden där Musk använder sig av denna statistik.
Det är väl snarast för att svara på anklagelserna att man låter folk testa ett farligt system i trafiken. Eftersom olycksfrekvensen är så låg är det inte så kriminellt som vissa vill få det till att se ut som.

Det är en helt annan sak att säga att FSD beta är "säkrare" än allt annat. Men det är nog rätt att säga att det åtminstone inte är uppenbart farligare i nuläget.
Man vet ju såklart att man måste hålla olyckor till ett absolut minimum och tar vara på alla trix för att inte gå på pumpen. Det innebär inte att FSD som produkt är idiotsäker. Ju mer och bredare man rullar ut detta med bibehållen låg olycksfrekvens desto närmare kommer man ett på riktigt säkert system. Sen kan metoderna såklart diskuteras, men en "billig" väg med allt bredare kundtestning så länge det funkar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Problemet är ju att inget av ovanstående stämmer. Folk kör mot rött, och kör förbi stoppskyltar och gör andra idiotiska manövrar bara för att undvika att bromsa och därmed sänka sin poäng. Effekten är alltså motsatt. Tanken kanske var god, men "you get what you measure".

Det är bara att kolla Twitter, Tesla-redditarna eller TMC om du inte tror på vad jag säger.
Om jag skulle rulla ut en produkt som FSD till en bredare skara så skulle jag absolut försöka sålla bort förare som kör dåligt. Hur tänker du?
Att man inte får poängavdrag för rödljuskörningar mm känns ju som en tidsfråga. De har ju precis börjat med detta...

Sen kanske det kan vara så att de som syns å hörs på delar av internätet inte är tok-representativa för alla som har tryckt på "knappen". Låt oss alla fundera.
Absolut ska man välja ut personer som är bra förare, men det är långt mer komplext än Teslas nuvarande approach. Jag skulle hävda att Teslas nuvarande system är sämre än ett slumpmässigt urval eftersom konsekvensen uppenbarligen blir att man premierar de som "game:ar" Teslas KPI:er till varje pris, och inte de som faktiskt bryr sig om att köra säkert oavsett hur det drabbar deras "poäng".

En kraftig inbromsning är inte ett tecken på att man är en dålig förare, utan tvärt om -- när kontexten är att man håller på att köra på en fotgängare eller cyklist som inte ser sig för.

Jag är för gamification av körning inklusive säker körning. Det funkar bra för t ex Eco-driving. Men som sagt: man får vad man mäter.

Om jag skulle rulla ut en beta på likande sätt skulle jag be om antal olycksfria månader från försäkringsbolaget som huvud-KPI. Kanske även kolla loggen för kraftiga accelerationer i stadsmiljö.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Om jag skulle rulla ut en beta på likande sätt skulle jag be om antal olycksfria månader från försäkringsbolaget som huvud-KPI. Kanske även kolla loggen för kraftiga accelerationer i stadsmiljö.
Kan vara informatiin som inte kan hämtas in lätt eller alls. Dessutom före 'knapp'-avtal ingås.

Nä inte skitlätt.

Jag tror Teslas approach är helt ok men behöver förbättras. Som alt under intensiv utveckling.
Fredrik j
Inlägg: 10879
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Är det inte förare som kör dåligt som borde få FSD? Försiktiga förare krockar väl mer sällan genomsnittet?
Skriv svar