FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Testning av ofärdiga produkter som är säkerhetskritiska ska inte ske av konsumenter utan utbildning i publika miljöer, och det skrämmer mig att vissa inte alls inte förstår problemen med detta, eller ser Teslas ansvar i det.
All ny teknologi innebär risk. Tesla har valt en strategi men det är inte säkert att den är mer riskfylld än enbart professionella testförare. Uber hade en professionell testförare som helt struntade i säkerhet och lät bilen köra ihjäl en cyklist. Mobileye hade en professionell testförare i en video som delades här där det fanns tveksamma situationer som testföraren helt struntade i.

Att ha system som konstant övervakar föraren och stänger ute den om den beter sig olämpligt är troligen bästa vägen framåt. Tesla har infört det för FSD-beta i samband med det bredare släppet. Förhoppningsvis kommer de förbättra övervakningen i samma takt som de förbättrar FSD-beta.
Ändå är det minst två krasher nu som är orsakade av Teslas testning och man fortsätter utan att ens bry sig. Detta är i konstrast till t ex Pony.ai som krockade för en månad sedan och avbröt all testning till man fattat varför och garantera en bättre säkerhet. Hur många krascher har Waymo, Cruise och Argo.ai tillsammans under de senaste fem åren? 0.

Men enligt dig är Tesla lika säkerhetsmedvetna trots att det finns hur många videos som helst som bevisar motsatsen. Det finns ingen som testar bilar som är så opålitliga som Teslas i publika miljöer. Än mindre med privatpersoner i lagens gråzoner utan att ta legalt ansvar.
Krascherna är snarare orsakade av oansvariga förare som ignorerar tydligt kommunicerade system-begränsningar.
Du vet ju vad AEB är, right? Skulle du strunta i att bromsa och lita på AEB i tex en Volvo? Skulle du påstå att det var Volvos fel när du sen körde ihjäl någon för att AEB inte fungerade?
Jag tror inte det. Tekniken är helt enkelt inte felfri, oavsett bilmärke. Det är ett hjälpmedel, inget annat. Det är ditt ansvar att hålla avstånd, vara uppmärksam och bromsa och styra vid behov.

Återigen, så gott som samtliga biltillverkare har idag filhållare + adaptiv farthållare. Vad jag sett är det ingen som så tydligt kommunicerar systemens begränsningar som Tesla. Tesla benämner det BETA, det är disablat som standard och man måste läsa tydliga varningstexter för att aktivera det.
Hos andra tillverkare är det bara att aktivera med en knapp på ratten, inga varningstexter överhuvudtaget. Ingen info om dess begränsningar. Man får själv upptäcka dess brister i praktiken, förhoppningsvis utan att hamna i diket eller i mötande fil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av IcePic »

taliz skrev:
Återigen, så gott som samtliga biltillverkare har idag filhållare + adaptiv farthållare. Vad jag sett är det ingen som så tydligt kommunicerar systemens begränsningar som Tesla. Tesla benämner det BETA, det är disablat som standard och man måste läsa tydliga varningstexter för att aktivera det.
Hos andra tillverkare är det bara att aktivera med en knapp på ratten, inga varningstexter överhuvudtaget. Ingen info om dess begränsningar. Man får själv upptäcka dess brister i praktiken, förhoppningsvis utan att hamna i diket eller i mötande fil.
Av en Tesla-och-Fiate500-ägare fick jag höra att fiatens filhållare markeras med en lampa i instrument-panelen och när bilen tycker att det blir för svårt, då slocknar lampan och sen är det du som styr.
Det gjorde den i princip oanvändbar, att den inte ens säger "pling" så man vet att den slutat styra om man haft den på ett tag.
Tesla M3 LR..
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Får systemet ingen feedback från föraren så slår det på varningsblinkers och stannar. De var AFAIK först med den funktionen. Många andra system disablar fortfarande sig själva, och kör rakt ut i mötande trafik eller whatever, om de inte får någon feedback.
Vet du när Tesla införde varningsblinker och stopp när den inte känner av förarinput?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Hur skulle dom kunna göra det när EUs regler förhindrar dem? Så länge EU aktivt motarbetar självkörning så finns det ju ingen logik i att satsa på den marknaden. Istället fokuserar man på marknader där det är tillåtet.
Ett enkelt exempel är att man anpassar farten till kurvans vinkel istället för att köra över mittlinjen begränsad av UNECE:s regel om max-auto-styrning och skylla på den.
taliz skrev:
Krascherna är snarare orsakade av oansvariga förare som ignorerar tydligt kommunicerade system-begränsningar.
Tekniken är helt enkelt inte felfri, oavsett bilmärke. Det är ett hjälpmedel, inget annat. Det är ditt ansvar att hålla avstånd, vara uppmärksam och bromsa och styra vid behov
Utgångspunkten måste väl ändå vara att syftet med att ha förarassistans är att göra bilen säkrare och att det ska bli enklare att köra bil? Som AEB t ex som du tog upp.

Krascherna hade ju inte hänt om bilen inte fick för sig att begå kamikaze. Root cause analysis eller 5-whys innan man skyller på föraren hela tiden tack.

Om en dator hjälper en människa att köra bil så blir summan en säkrare färd. Om en människa hjälper en dator att köra så blir det farligare och farligare ju bättre datorn blir till dess att datorn själv är bättre än en människa. Summan är alltså negativ jämfört med en mänsklig förare. Det kallas för automation complacency i forskningen och är välbelagd.

Verkar det rimligt att Tesla som enda leverantör rullar ut teknik som sänker säkerheten för folk i de 10 år som krävs för att Teslas dator ska bli säkrare än en människa? Hur kan man motivera det? Nä, fokusera på att förbättra säkerheten istället!
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Peter Andersson »

Spacecoin, söker du jobb hos Tesla?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

IcePic skrev:
taliz skrev:
Återigen, så gott som samtliga biltillverkare har idag filhållare + adaptiv farthållare. Vad jag sett är det ingen som så tydligt kommunicerar systemens begränsningar som Tesla. Tesla benämner det BETA, det är disablat som standard och man måste läsa tydliga varningstexter för att aktivera det.
Hos andra tillverkare är det bara att aktivera med en knapp på ratten, inga varningstexter överhuvudtaget. Ingen info om dess begränsningar. Man får själv upptäcka dess brister i praktiken, förhoppningsvis utan att hamna i diket eller i mötande fil.
Av en Tesla-och-Fiate500-ägare fick jag höra att fiatens filhållare markeras med en lampa i instrument-panelen och när bilen tycker att det blir för svårt, då slocknar lampan och sen är det du som styr.
Det gjorde den i princip oanvändbar, att den inte ens säger "pling" så man vet att den slutat styra om man haft den på ett tag.
De flesta(?) tillverkare har valt samma approach som du beskriver för Fiat. Jag förmodar att det är ett medvetet val för att föraren inte ska lägga över ansvaret för styrningen av bilen på förarstödet.

Även om förarstödet hos Teslor och andra märken med "pling" oftast plingar när den inte längre klara situationen så finns alltid fallen där den tror att den klarar att styra men inte gör det, då kommer det inget "pling". Därför måste man vara medveten om att det alltid är man själv som förare som styr. "AP" och motsvarande hos andra märken är i slutändan bara en filcentreringshjälp som fungerar nästan hela tiden, men bara nästan.

Hade biltillverkarna varit trygga med att filcentreringen alltid själv kan upptäcka att den inte längre klarar situationen hade det inte behövts någon hand på ratten eller ögon på vägen förrens bilen säger till och man hade då närmat sig level 3 självkörning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Peter Andersson skrev:
Spacecoin, söker du jobb hos Tesla?
Hej Peter,
Nej det gör jag inte. Jag tillhör den lyckliga skara som haft tur och lyckats hamna i en situation relativt tidigt i livet där jag inte behöver jobba åt andra. Jag har byggt ett SaaS-bolag som drar in mer pengar än jag behöver med minimal handpåläggning och har jag har lyckats investera avkastningen hyggligt. Så jag har gott om tid att debattera på forum och andra hobbies ;)
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av IcePic »

Humor funnen på nätet:

Asimov's Laws for Self-Driving Cars:
1. Don't hit anyone
2. Don't hit anything
3. If forced to violate rule(s) above, preserve the life of the person making the car payments
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Om en dator hjälper en människa att köra bil så blir summan en säkrare färd. Om en människa hjälper en dator att köra så blir det farligare och farligare ju bättre datorn blir till dess att datorn själv är bättre än en människa. Summan är alltså negativ jämfört med en mänsklig förare. Det kallas för automation complacency i forskningen och är välbelagd.
Gränserna mellan vad som hjälper vad är inte alltid helt glasklar? Auto lane keep som bara plongar ur sig när det går tok är väl knappast lysande? Visst man håller sig kanske vaken, men det lär de som kör med FSD också vara om man är rimligt klar i knoppen.

Om fordon för utveckling av självkörning inte får vistas i trafik förrän de är färdiga så blir det svårt att få dem verifierade. Hur tänker du med det? Att det är anställda förare löser ju inte problemet. De flesta FSD Beta-förarna är nog relativt motiverade och vakna. Snarast är det väl nivå på riskhanteringen som är viktig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Om en dator hjälper en människa att köra bil så blir summan en säkrare färd. Om en människa hjälper en dator att köra så blir det farligare och farligare ju bättre datorn blir till dess att datorn själv är bättre än en människa. Summan är alltså negativ jämfört med en mänsklig förare. Det kallas för automation complacency i forskningen och är välbelagd.
Gränserna mellan vad som hjälper vad är inte alltid helt glasklar? Auto lane keep som bara plongar ur sig när det går tok är väl knappast lysande? Visst man håller sig kanske vaken, men det lär de som kör med FSD också vara om man är rimligt klar i knoppen.

Om fordon för utveckling av självkörning inte får vistas i trafik förrän de är färdiga så blir det svårt att få dem verifierade. Hur tänker du med det? Att det är anställda förare löser ju inte problemet. De flesta FSD Beta-förarna är nog relativt motiverade och vakna. Snarast är det väl nivå på riskhanteringen som är viktig.
Ja, det är inte solklart vad som hjälper eller skjälper. Jag tänker att Lane-assist och Lane-departure-warning är klockrena ADAS där man kompletterar människan. Lane-keeping tänker jag också är bra och avkopplande om den är pålitlig (som Tesla standard AP) och används där den är designad för (motorväg, gärna geo-fencat) i kombination med bra förarövervakning, gärna kameror mot förarens ansikte från en bra vinkel, gärna dashboard. Både vanliga och IR. Det har t ex Toyota haft i Lexus sedan 2006, GM Super-Cruise sedan 2017, BWM och Ford sedan 2019 och Mercedes sedan 2020, men även t ex Comma AI (https://comma.ai/) sedan 2018 tror jag. Samtliga utom Tesla och CommaAi geofencar lane-keep så vitt jag vet.

För att myndigheterna och allmänheten ska kunna lita på att leverantörerna av autonoma fordon tar säkerheten på allvar så kräver tillsynsmyndigheter i USA i de delstater som tillåter autonoma bilar att man dels tar ansvar för skador och dels rapporterar in statistik och incidenter löpande. Det är så alla som utvecklar autonoma bilar gör. Man söker ett tillstånd för publik testning och sedan testar man och rapporterar så det är transparent för alla om det är säkert eller ej. Tillstånden dras in om det inte bedöms säkert.

Tesla utnyttjar ett kryphål i bestämmelserna genom att säga till myndigheterna att deras system inte är autonomt utan en ADAS (L2) och struntar helt sonika i tillståndsprocessen. Det leder till en massa problem både kring säkerhet och transparens. Till marknaden och presumtiva kunder antyder man starkt eller lovar man att man ska vara autonom L5. De flesta som arbetar med autonomi tycker detta är oetiskt - därav den ibland starka kritiken mot Tesla från autonomi- och trafiksäkerhetsexperter, eller "Tesla-hatarna" som man säger i bubblan.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tesla utnyttjar ett kryphål i bestämmelserna genom att säga till myndigheterna att deras system inte är autonomt utan en ADAS (L2) och struntar helt sonika i tillståndsprocessen. Det leder till en massa problem både kring säkerhet och transparens. Till marknaden och presumtiva kunder antyder man starkt eller lovar man att man ska vara autonom L5. De flesta som arbetar med autonomi tycker detta är oetiskt - därav den ibland starka kritiken mot Tesla från autonomi- och trafiksäkerhetsexperter, eller "Tesla-hatarna" som man säger i bubblan.
Kan du inte någon gång dela med dig av statistiskt underlag för: "De flesta som arbetar med autonomi tycker det är oetiskt". De enda du citerar är några fåtal direkta konkurrenter som är så bittra över sina egna tillkortakommanden att det enda de har kvar är att snacka skit om Tesla.

Alla som har något meningsfull att bidra med inom utvecklingen av autonomi bryr sig nog inte ett dyft om vad en konkurrent gör utan de ägnar all sin tid åt sitt eget projekt.

Vad är meningen med att du ältar samma kritik här om och om igen? Alla är medvetna om din åsikt. Ingen från Tesla är här inne och läser och de skulle inte bry sig om din kritik ändå. Tesla har garanterat konstanta möten där de hela tiden väger för och nackdelar med deras strategi emot varandra. Tesla verkar anse att de behöver större mängder testare för att lösa autonomi och de har valt nuvarande strategi för att de anser att det är den snabbaste metoden att nå resultat. Vad någon skriver på det när forumet kan inte ändra det på något sätt. Sanningen kan också vara att om vi försöker lösa autonomi utan att ta några risker kan det dröja flera decennier innan teknologin är mogen. Det skulle innebära att miljontals människor dör i onödan innan dess.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Spacecoin är tex aldrig intresserad av vad Tesla kan göra för att lösa ett problem. Hans enda intresse är att sprida sin åsikt om att varje problem minsann bevisar att Tesla är sämst och att de aldrig kommer lyckas. Helt meningslöst att hålla på så, särskilt på ett Tesla-forum.
Jag skriver ju HELA TIDEN vad Tesla borde göra annorlunda för att lösa problem och göra säkrare bilar. T ex sovande personer i Teslor som kör flera mil på motorväg avfärdar du som "idioter missbrukar tekniken" och jag säger "Tesla skulle ha bättre förarövervakning och köra till väggrenen".

Jag skriver att Tesla borde prioritera att fixa våra europeiska bilar så AP funkar i EU utan att köra för snabbt i kurvor och geofenca AP till ODD (motorväg). Du skriver att "idioter missbrukar tekniken".

Varannat inlägg av dig handlar om att namnge mig och kalla mig saker. Det är märkligt att forum-reglerna inte verkar gälla dig. Du kanske kan argumentera lite kring säkerhet istället för att hålla på att okritiskt fanclubba ett bilföretag och världens rikaste man.
Alltså hur orkar du ens svara? Det är ju så låg nivå på "kritiken" mot dig så man nästan undrar om det är ett petrolheads försök att med fejkat konto svartmåla elbilsägare som oförmögna att tänka rationellt. Och var modereringen på det här forumet är kan man verkligen undra.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

rockard skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Spacecoin är tex aldrig intresserad av vad Tesla kan göra för att lösa ett problem. Hans enda intresse är att sprida sin åsikt om att varje problem minsann bevisar att Tesla är sämst och att de aldrig kommer lyckas. Helt meningslöst att hålla på så, särskilt på ett Tesla-forum.
Jag skriver ju HELA TIDEN vad Tesla borde göra annorlunda för att lösa problem och göra säkrare bilar. T ex sovande personer i Teslor som kör flera mil på motorväg avfärdar du som "idioter missbrukar tekniken" och jag säger "Tesla skulle ha bättre förarövervakning och köra till väggrenen".

Jag skriver att Tesla borde prioritera att fixa våra europeiska bilar så AP funkar i EU utan att köra för snabbt i kurvor och geofenca AP till ODD (motorväg). Du skriver att "idioter missbrukar tekniken".

Varannat inlägg av dig handlar om att namnge mig och kalla mig saker. Det är märkligt att forum-reglerna inte verkar gälla dig. Du kanske kan argumentera lite kring säkerhet istället för att hålla på att okritiskt fanclubba ett bilföretag och världens rikaste man.
Alltså hur orkar du ens svara? Det är ju så låg nivå på "kritiken" mot dig så man nästan undrar om det är ett petrolheads försök att med fejkat konto svartmåla elbilsägare som oförmögna att tänka rationellt. Och var modereringen på det här forumet är kan man verkligen undra.
Eller så tycker man att det är meningslöst att spacecoin ska älta samma propaganda om och om igen. Alla här är medvetna om att Tesla har en aggressiv strategi och vad den innebär. Tesla kommer inte ändra på sig pga vad någon skriver här och därför är det meningslöst att älta samma sak om och om igen. Långt mer intressant att följa utvecklingen av FSD-beta, vad den klarar idag, vilka problem som tycks lösta och vilka problem som ännu återstår.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av rockard »

Jordad skrev:
rockard skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Spacecoin är tex aldrig intresserad av vad Tesla kan göra för att lösa ett problem. Hans enda intresse är att sprida sin åsikt om att varje problem minsann bevisar att Tesla är sämst och att de aldrig kommer lyckas. Helt meningslöst att hålla på så, särskilt på ett Tesla-forum.
Jag skriver ju HELA TIDEN vad Tesla borde göra annorlunda för att lösa problem och göra säkrare bilar. T ex sovande personer i Teslor som kör flera mil på motorväg avfärdar du som "idioter missbrukar tekniken" och jag säger "Tesla skulle ha bättre förarövervakning och köra till väggrenen".

Jag skriver att Tesla borde prioritera att fixa våra europeiska bilar så AP funkar i EU utan att köra för snabbt i kurvor och geofenca AP till ODD (motorväg). Du skriver att "idioter missbrukar tekniken".

Varannat inlägg av dig handlar om att namnge mig och kalla mig saker. Det är märkligt att forum-reglerna inte verkar gälla dig. Du kanske kan argumentera lite kring säkerhet istället för att hålla på att okritiskt fanclubba ett bilföretag och världens rikaste man.
Alltså hur orkar du ens svara? Det är ju så låg nivå på "kritiken" mot dig så man nästan undrar om det är ett petrolheads försök att med fejkat konto svartmåla elbilsägare som oförmögna att tänka rationellt. Och var modereringen på det här forumet är kan man verkligen undra.
Eller så tycker man att det är meningslöst att spacecoin ska älta samma propaganda om och om igen. Alla här är medvetna om att Tesla har en aggressiv strategi och vad den innebär. Tesla kommer inte ändra på sig pga vad någon skriver här och därför är det meningslöst att älta samma sak om och om igen. Långt mer intressant att följa utvecklingen av FSD-beta, vad den klarar idag, vilka problem som tycks lösta och vilka problem som ännu återstår.
Eller så slutar du älta ditt personliga agg mot spacecoin, alla har förstått att du inte gillar honom och att du försvarar Tesla oavsett vad som händer. Vi som är intresserade av vad han skriver tycker det är ganska tröttsamt att läsa sju sidor med personangrepp efter varje inlägg han skriver.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

rockard skrev:
Eller så slutar du älta ditt personliga agg mot spacecoin, alla har förstått att du inte gillar honom och att du försvarar Tesla oavsett vad som händer. Vi som är intresserade av vad han skriver tycker det är ganska tröttsamt att läsa sju sidor med personangrepp efter varje inlägg han skriver.
Jag har inte skrivit 7 aidor av personangrepp. Spacecoin fyller den här tråden med fud som ofta härstammar från tslaq och propaganda om att Tesla är sämst och alla andra är bäst. Jag brukar skriva 1 inlägg per 2-3 inlägg han skriver för att uppväga. Ett forumsök bevisar att det är ungefär den vikten med. Om endast de negativa har utrymme så får man döpa om forumet till teslahatersclubweden.com.

Att kritisera Tesla är helt okej men när man gör det i den omfattning som många gör här undrar man mer om de är betalda troll eller blankare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

rockard skrev:
Det är ju så låg nivå på "kritiken" mot dig så man nästan undrar om det är ett petrolheads försök att med fejkat konto svartmåla elbilsägare som oförmögna att tänka rationellt. Och var modereringen på det här forumet är kan man verkligen undra.
Ja, antingen så tycker moderatorerna att det gäller andra regler för Jordad, eller så är Jordad ett alias för en moderator. Förra gången jag antydde det (på grund, i min mening, partisk/märklig moderering) så försvann inläggen snabbt och avfärdades som konspriationsteorier. Vi får väl se vad som händer nu...
Jordad skrev:
Kan du inte någon gång dela med dig av statistiskt underlag för: "De flesta som arbetar med autonomi tycker det är oetiskt". De enda du citerar är några fåtal direkta konkurrenter som är så bittra över sina egna tillkortakommanden att det enda de har kvar är att snacka skit om Tesla.
Du lyfter ofta ut en liten detalj i periferin mina resonemang att hacka på. Jag tycker det är rätt trist sätt att argumentera och skickar tråden i konflikter hela tiden istället för att vi lär oss saker tillsammans.

Du kan läsa kritik nästan varje vecka från olika instanser och experter. Låt oss då spela det här spelet: Jag säger en expert som ska vara en lagstiftare, myndighetsperson, forskare inom autonomi eller en yrkesverksam inom autonomi som är öppet kritisk och sedan säger du (eller vem som helst) en som är öppet positiv till Teslas sätt att testa FSD-beta.

Jag kan börja med Jennifer Homendy, chef för National Traffic Safety Board (NTSB):
https://www.cnbc.com/2021/10/26/ntsb-he ... ading.html
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Phil Koopman
Associate Professor, Autonomous vehicle safety ("self-driving" cars) and dependable embedded systems, Carnegie Mellon University


Reckless Tesla Road Testing
Tesla has followed a somewhat different path than Uber by using their customers to collect data instead of hiring and training professional testers.

Tesla initially deployed “autopilot” software that controls both steering and speed control in limited situations. We’ve known since the late 1990s that if you do this, you’ll get “driver dropout” in which the driver stops paying attention. Humans are horrible at monitoring boring automation. Effective driver monitoring to ensure alertness is essential. But Tesla has clearly inadequate driver monitoring.

Tesla exhorts drivers to pay attention, but social media videos of inevitable misuse and abuse abound. There have been multiple deaths, all blamed on drivers. The highly respected National Transportation Safety Board (NTSB) has weighed in with safety recommendations that Tesla ignores. Elon Musk even hung up on the Chair of the NTSB during a phone call. Additionally, the US government safety agency NHTSA has also failed to act substantively on NTSB recommendations, indicating deep systemic troubles in AV regulatory mechanisms.

While autopilot is viewed as a driver assistance system, Tesla makes it clear that they are really working on a full AV capability, promising a robo-taxi fleet. Recently Tesla started deploying “Full Self Driving” (FSD) capability to retail customers, which is specifically intended to navigate city streets. Over 10,000 customer vehicles are part of an FSD “beta test” on public roads across the country.

The Tesla FSD track record has been, in a word, scary. Videos show FSD testers running red lights, running stop signs, and lunging across centerlines into oncoming traffic. These actions are inherently reckless driving that endangers all road users. At the same time, Tesla plays coy with regulators, claiming that the presence of a driver not trained for testing makes them a “Level 2” unregulated vehicle when there is no functional distinction between FSD testing and other AV testing, except for Tesla’s use of civilian drivers instead of trained testers.

Tesla fans recite unconvincing talking points to try to defend this approach, ranging from the morally questionable to the absurd – such as saying that it is not possible to develop such technology without taking these risks. The core issue is not uncertainty as to whether Tesla’s approach will eventually produce a viable technical result. The issue is that Tesla FSD testing flouts regulations, safety standards, and industry safety norms, needlessly putting other road users at risk—including us.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
rockard skrev:
Eller så slutar du älta ditt personliga agg mot spacecoin, alla har förstått att du inte gillar honom och att du försvarar Tesla oavsett vad som händer. Vi som är intresserade av vad han skriver tycker det är ganska tröttsamt att läsa sju sidor med personangrepp efter varje inlägg han skriver.
Jag har inte skrivit 7 aidor av personangrepp. Spacecoin fyller den här tråden med fud som ofta härstammar från tslaq och propaganda om att Tesla är sämst och alla andra är bäst. Jag brukar skriva 1 inlägg per 2-3 inlägg han skriver för att uppväga. Ett forumsök bevisar att det är ungefär den vikten med. Om endast de negativa har utrymme så får man döpa om forumet till teslahatersclubweden.com.

Att kritisera Tesla är helt okej men när man gör det i den omfattning som många gör här undrar man mer om de är betalda troll eller blankare.

Att ditt främsta intresse är aktiekursen är väl inte någon hemlighet. Sett att du skriver en hel del på Placeras TSLA-forum (Avanza) också. Men att påstå att någon håller till här för att försöka sänka kursen är ju bara trams. Tror du skulle behöva bli lite mer jordad faktiskt. ;)

Jag tycker inte det är så mycket negativitet men varför ska man inte få kritisera Tesla när de förtjänar det? Jag tycker berättelsen om Tesla FSD är betydligt starkare än produkten t ex. Jag tycker det gränsar till bondfångeri att ta 77 tusen för i princip ingenting annat än löften om framtiden. Folk som funderar på FSD bör bli upplysta/avrådda kan jag tycka. Vill de ändå köpa FSD trots att de går in med öppna ögon så är det en annan sak. Det är jag inte emot. Man kan vilja stödja Tesla, man kanske tycker filbyte via blinkers är värt 77 loppor, vad vet jag? Dock kan inte den okritiska fanclubben få stå oemotsagda för folk riskerar att förlora ganska mycket pengar på luft som de på riktigt trodde var "full self driving". Att det "snart" ska fungera bättre är något Tesla varit duktiga på att sälja in i snart 5 års tid så den aspekten tycker jag vi kan lämna därhän.

Dock kan ju även jag undra vad som driver spacecoin att fortsätta den här evighetsdiskussionen. Är som med kärnkraftstråden. Den kommer liksom ingenstans utan blir ett skyttegravskrig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Dock kan ju även jag undra vad som driver spacecoin att fortsätta den här evighetsdiskussionen. Är som med kärnkraftstråden. Den kommer liksom ingenstans utan blir ett skyttegravskrig.
Det är ju som sagt svårt att få till en intressant diskussion när det hela tiden kommer in folk som ska försvara Tesla till varje pris även när dom gör något uppenbart sämre än konkurrenterna. Jag har sagt flera gånger att jag är intresserad av att diskutera och lära mig mera om autonoma fordon och de produkter som finns på marknaden.

Det här forumet är fantastiskt på många sätt och "tyvärr" det enda forumet jag känner till där det finns intresse för den här typen av diskussioner. Här hamnade jag när jag bestämde mig för att köpa min MX 2019 (med FSD). Det är tråkigt att en del verkar se det som ett personangrepp på deras person så fort man konstaterar att det är en lång väg kvar till att bilarna är så säkra som dom marknadsförs som.

Att jag länkar in saker från andra autonoma leverantörer eller ambitioner gör jag som omvärldsbevakning och inte som att jag tycker dom är bättre än Tesla på allt. Jag gör inte det för att provocera om nu någon tror det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
Dock kan ju även jag undra vad som driver spacecoin att fortsätta den här evighetsdiskussionen. Är som med kärnkraftstråden. Den kommer liksom ingenstans utan blir ett skyttegravskrig.
Det är ju som sagt svårt att få till en intressant diskussion när det hela tiden kommer in folk som ska försvara Tesla till varje pris även när dom gör något uppenbart sämre än konkurrenterna. Jag har sagt flera gånger att jag är intresserad av att diskutera och lära mig mera om autonoma fordon och de produkter som finns på marknaden.

Det här forumet är fantastiskt på många sätt och "tyvärr" det enda forumet jag känner till där det finns intresse för den här typen av diskussioner. Här hamnade jag när jag bestämde mig för att köpa min MX 2019 (med FSD). Det är tråkigt att en del verkar se det som ett personangrepp på deras person så fort man konstaterar att det är en lång väg kvar till att bilarna är så säkra som dom marknadsförs som.

Att jag länkar in saker från andra autonoma leverantörer eller ambitioner gör jag som omvärldsbevakning och inte som att jag tycker dom är bättre än Tesla på allt. Jag gör inte det för att provocera om nu någon tror det.

Nej, det tror jag inte heller såklart. Men här är det många som är blinda för Teslas tillkortakommanden och i deras värld är Tesla överlägsna ledare på self driving. Helt enkelt eftersom det är det som de hör mest om. Via artiklar, sociala medier och rena fan-kanaler på youtube. Klart du kommer möta motstånd om du kommer och påstår något annat. Jag skulle säga att det handlar lite om en slags hjärntvätt. Om alla du har runt dig säger samma sak så måste det ju vara sant? Eller?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Men här är det många som är blinda för Teslas tillkortakommanden och i deras värld är Tesla överlägsna ledare på self driving. Helt enkelt eftersom det är det som de hör mest om. Via artiklar, sociala medier och rena fan-kanaler på youtube. Klart du kommer möta motstånd om du kommer och påstår något annat.
Jag förstår ju att det finns en överrepresentation av Tesla-fans här och det är så klart varken konstigt eller ett problem för mig.

Jag tycker att problemet uppstår ju när man agerar på ett sätt som, för mig, verkar helt fakta-resistent, utan källgranskning eller rimlighets-bedömning och säger TSLAQ till alla som inte håller med dem. Allt Tesla och Elon säger är 100% sant och utan andra syften än att kommunicera fakta. Alla andra hatar både Tesla och Elon på ett grundlöst sätt. Men det är väl så det är nu för tiden. Alla som inte är med i ditt lag ultras-grupp är emot dig. Vetenskap och fakta är bara ett av flera alternativ?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Men här är det många som är blinda för Teslas tillkortakommanden och i deras värld är Tesla överlägsna ledare på self driving. Helt enkelt eftersom det är det som de hör mest om. Via artiklar, sociala medier och rena fan-kanaler på youtube. Klart du kommer möta motstånd om du kommer och påstår något annat. Jag skulle säga att det handlar lite om en slags hjärntvätt. Om alla du har runt dig säger samma sak så måste det ju vara sant? Eller?
Den här tråden är fylld av 4/5 negativa kommentarer som är totalt ointresserade av FSD-betas utveckling. Men det som intressant i den stora helheten är FSD-betas utveckling och vilka situationer som förbrättas vid varje ny uppdatering. Är man enbart problemfokuserad så kommer man tyvärr missa hela den utvecklingen.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Angående statistik. Att nämna några få som är negativt inställda till Tesla är inte att presentera statistiskt underlag. Det finns kanske runt 50-100t personer som arbetar aktivt med utveckling av autonomi i världen idag. Sedan finns det även en del passiva utomstående "experter" som de som nämns här. Jag ger kontext till den första som nämndes men har inte tid att bemöta varenda en.

Jennifer Homendy är en politiker som sitter i styrelsen på rådgivande myndigheten NTSB. Hon började sin bana i fackföreningsrörelsen. Senaste året har demokratiska politiker gjort mängder med utspel riktade mot Tesla, SpaceX och Elon Musk. Jennifer Homendy har ingen djupare kunskap om autonomi men hon har sett till att hennes vän Missy Cummings numera också sitter i styrelsen för NTSB. Både Jennifer och Missy hatar uppenbarligen Tesla med tanke på deras utspel och att båda har/haft twitterkonton där man följer och kommunicer med Tslaq som är en rörelse vars mål är att tvinga Tesla i konkurs.

NTSB är en rådgivande myndighet och den tycks i det här fallet mest användas för att skapa publicitet. Lagstiftande myndighet är NHTSA och det är mer relevant att bry sig om den. Tesla har konstant kontakt med NHTSA och försöker åtgärda den kritik man får. NHTSA startade tex nyligen en utredning i det faktum att Teslabilar har krockat med stillastående utryckningsfordon. Tesla är underrepresenterade i den statistiken och det var därför en högst märklig utredning men trots det försöker Tesla åtgärda problemet och man har släppt en uppdatering som gör att bilarna delvis identiferar utryckningsfordon och automatiskt saktar in. Funktionen kommer förhoppningsvis förbättras framöver. Tesla har också fått kritik för bristande förarövervakning och även där har man släppt en första version av en åtgärd. I det stora hela verkar det som att kommunikationen mellan myndigheten och Tesla fungerar men det kommer säkert vara mängder av mindre konflikter framöver att hetsa upp sig över om man vill det.

Det kommer garanterat även fortsatt vara mängder av utomstående "experter" som har åsikter om Tesla. Har man en konsultfirma eller någon form av position inom teknologi, politik, massmedia eller ekonomi så är det enklaste sättet att göra reklam för sig själv eller sin firma att ha en åsikt om Tesla. Helst så snaskig som möjligt. Det ger många klick. Tslaq lär fortsätta sin tröstlösa propaganda med.

Underhållande också att de som är överdrivet negativa till Tesla ofta anklagar de som har en mer neutral hållning för att leva i en filterbubbla. Men det är bara Tslaq som aktivt använder filter för att dölja information. Mitt Twitterkonto är tex fortfarande blockerat för Tslaqs medlemmar efter att jag påpekade några uppenbara faktafel i deras resonemang för typ 5 år sedan.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Att ditt främsta intresse är aktiekursen är väl inte någon hemlighet. Sett att du skriver en hel del på Placeras TSLA-forum (Avanza) också. Men att påstå att någon håller till här för att försöka sänka kursen är ju bara trams. Tror du skulle behöva bli lite mer jordad faktiskt. ;)
Jag brukar aldrig ha åsikter om aktiekurser. Min åsikt är att vi alla styr med vad vi betalar för en aktie och man borde inte försöka påverka aktiekurser åt något håll

Däremot finns det en mängd människor som gärna helt utan någon motivering säger att aktier är övervärderade eller undervärderade. När sådana åsikter är överdrivet galna eller oinsatta brukar jag referera till varför åsikten kan vara fel. Men jag försöker verkligen undvika att säga vad kursen bör vara. Jag har inget problem med att Tesla skulle ha en lägre värderingen idag. Då kan man köpa fler aktier billigare. Men det är trevligt när kursen är hög med för då känner man sig rik.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6208
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag ger kontext till den första som nämndes men har inte tid att bemöta varenda en.
Varför missa tillfället att kritisera Koopman som jobbat med autonomi och säkerhet i 25 år? :roll:

Dr Cummings sitter inte i NTSB:s styrelse. Den ser ut så här: https://www.ntsb.gov/about/board/Pages/default.aspx

Men det är intressanta nyheter att det finns en konspiration som "vars mål är att tvinga Tesla i konkurs". Vem är ledare för denna "illuminati"? Ligger NTSB bakom hela rörelsen? :D :D :D

Allvarligt. Jag bad inte dig att smutskasta eller förminska de personer jag nämnde, eller presentera konspirationsteorier. Jag bad dig att presentera ett enda namn själv och ett citat med källa. Alla kan väl inte vara köpta eller bara vara allmänt emot Tesla av någon anledning? Någon expert som jobbar med det här måste väl ändra tycka att Tesla är bäst eller bra och gör FSD-betans testning etiskt och säkert? Finns det inte ens enda autonomi-expert på Teslas sida?
Skriv svar