Krascherna är snarare orsakade av oansvariga förare som ignorerar tydligt kommunicerade system-begränsningar.spacecoin skrev:Ändå är det minst två krasher nu som är orsakade av Teslas testning och man fortsätter utan att ens bry sig. Detta är i konstrast till t ex Pony.ai som krockade för en månad sedan och avbröt all testning till man fattat varför och garantera en bättre säkerhet. Hur många krascher har Waymo, Cruise och Argo.ai tillsammans under de senaste fem åren? 0.Jordad skrev:All ny teknologi innebär risk. Tesla har valt en strategi men det är inte säkert att den är mer riskfylld än enbart professionella testförare. Uber hade en professionell testförare som helt struntade i säkerhet och lät bilen köra ihjäl en cyklist. Mobileye hade en professionell testförare i en video som delades här där det fanns tveksamma situationer som testföraren helt struntade i.spacecoin skrev:Testning av ofärdiga produkter som är säkerhetskritiska ska inte ske av konsumenter utan utbildning i publika miljöer, och det skrämmer mig att vissa inte alls inte förstår problemen med detta, eller ser Teslas ansvar i det.
Att ha system som konstant övervakar föraren och stänger ute den om den beter sig olämpligt är troligen bästa vägen framåt. Tesla har infört det för FSD-beta i samband med det bredare släppet. Förhoppningsvis kommer de förbättra övervakningen i samma takt som de förbättrar FSD-beta.
Men enligt dig är Tesla lika säkerhetsmedvetna trots att det finns hur många videos som helst som bevisar motsatsen. Det finns ingen som testar bilar som är så opålitliga som Teslas i publika miljöer. Än mindre med privatpersoner i lagens gråzoner utan att ta legalt ansvar.
Du vet ju vad AEB är, right? Skulle du strunta i att bromsa och lita på AEB i tex en Volvo? Skulle du påstå att det var Volvos fel när du sen körde ihjäl någon för att AEB inte fungerade?
Jag tror inte det. Tekniken är helt enkelt inte felfri, oavsett bilmärke. Det är ett hjälpmedel, inget annat. Det är ditt ansvar att hålla avstånd, vara uppmärksam och bromsa och styra vid behov.
Återigen, så gott som samtliga biltillverkare har idag filhållare + adaptiv farthållare. Vad jag sett är det ingen som så tydligt kommunicerar systemens begränsningar som Tesla. Tesla benämner det BETA, det är disablat som standard och man måste läsa tydliga varningstexter för att aktivera det.
Hos andra tillverkare är det bara att aktivera med en knapp på ratten, inga varningstexter överhuvudtaget. Ingen info om dess begränsningar. Man får själv upptäcka dess brister i praktiken, förhoppningsvis utan att hamna i diket eller i mötande fil.