FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

När den är ”klar”.

FSD sub för $200 i mån i USA enl nya appen. Jag tror inte folk kommer att betala det för L2.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
När den är ”klar”.

FSD sub för $200 i mån i USA enl nya appen. Jag tror inte folk kommer att betala det för L2.
Jag tror storsäljaren blir att köpa FSD för kanske 100 dollar i månaden ihop med Tesla Försäkring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
När den är ”klar”.
FSD sub för $200 i mån i USA enl nya appen. Jag tror inte folk kommer att betala det för L2.
Jag tror storsäljaren blir att köpa FSD för kanske 100 dollar i månaden ihop med Tesla Försäkring.
Jaha, och när kommer den tjänsten till det priset? Jag tycker inte det tillför till diskussionen när man hittar på och önsketänker kring produkter/prissättning som inte finns.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Det här artikeln är väldigt kritisk, men läsvärd:
https://www.autoweek.com/news/technolog ... r-picture/

Jag håller helt med om detta (vad gäller stadskörning):
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."

Det där har jag hävdat i åratal. Det är mer stressande för mig att övervaka den nervösa autopiloten än att köra själv. Förutom på tomma motor- och landsvägar möjligtvis.
Samma här! Så länge man bara låter den följa en fil och följa trafikrytmen så är AP helt OK, men så fort man vill att den ska vara lite mer aktiv, själv byta fil och köra om (på motorväg) så att man inte blir liggande efter väglöss så förlorar man stora delar av vitsen med det. Jag kunde ju testa EAP en månad och det var verkligen inget som underlättade färden, tvärtom.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Det här artikeln är väldigt kritisk, men läsvärd:
https://www.autoweek.com/news/technolog ... r-picture/

Jag håller helt med om detta (vad gäller stadskörning):
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."

Det där har jag hävdat i åratal. Det är mer stressande för mig att övervaka den nervösa autopiloten än att köra själv. Förutom på tomma motor- och landsvägar möjligtvis.
Som resande i Norrland är jag mer utvilad över att köra med AP igång än utan.
Men visst är det lite bilar på vägarna i Norrland.
Så det känns skönt att slippa jobbet att parera ratten hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Samma här! Så länge man bara låter den följa en fil och följa trafikrytmen så är AP helt OK, men så fort man vill att den ska vara lite mer aktiv, själv byta fil och köra om (på motorväg) så att man inte blir liggande efter väglöss så förlorar man stora delar av vitsen med det. Jag kunde ju testa EAP en månad och det var verkligen inget som underlättade färden, tvärtom.
Förstår inte hur man inte tycker att EAP underlättar, man slår på blinkersen så byter den fil. Det blir ju ett rent färre saker man själv gör. I övrigt håller man ju bara samma koll som man gör om man körde helt själv.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
När den är ”klar”.
FSD sub för $200 i mån i USA enl nya appen. Jag tror inte folk kommer att betala det för L2.
Jag tror storsäljaren blir att köpa FSD för kanske 100 dollar i månaden ihop med Tesla Försäkring.
Jaha, och när kommer den tjänsten till det priset? Jag tycker inte det tillför till diskussionen när man hittar på och önsketänker kring produkter/prissättning som inte finns.
Jag är helt övertygad om att Tesla kommer att sälja in FSD ihop med sin försäkring.
Frågan är bara exakt hur upplägget kommer att se ut.

Jag tror nämligen inte på självkörande bilar inom de närmsta åren.

Men däremot kan FSD OCH en alert förare vara en överlägsen lösning ut säkerhetssynpunkt.
Och det är denna lösning som blir en kassako för Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
När den är ”klar”.
FSD sub för $200 i mån i USA enl nya appen. Jag tror inte folk kommer att betala det för L2.
Jag tror storsäljaren blir att köpa FSD för kanske 100 dollar i månaden ihop med Tesla Försäkring.
Jaha, och när kommer den tjänsten till det priset? Jag tycker inte det tillför till diskussionen när man hittar på och önsketänker kring produkter/prissättning som inte finns.
Jag är helt övertygad om att Tesla kommer att sälja in FSD ihop med sin försäkring.
Frågan är bara exakt hur upplägget kommer att se ut.

Jag tror nämligen inte på självkörande bilar inom de närmsta åren.

Men däremot kan FSD OCH en alert förare vara en överlägsen lösning ut säkerhetssynpunkt.
Och det är denna lösning som blir en kassako för Tesla.
Ja, ok. Nu var ju min fråga om någon tror att folk är beredda att betala 200 USD i månaden för förarassistans, utan försäkring, i år, eftersom det tydligen är Teslas prissättning i verkligheten.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
När den är ”klar”.
FSD sub för $200 i mån i USA enl nya appen. Jag tror inte folk kommer att betala det för L2.
Jag tror storsäljaren blir att köpa FSD för kanske 100 dollar i månaden ihop med Tesla Försäkring.
Jaha, och när kommer den tjänsten till det priset? Jag tycker inte det tillför till diskussionen när man hittar på och önsketänker kring produkter/prissättning som inte finns.
Jag är helt övertygad om att Tesla kommer att sälja in FSD ihop med sin försäkring.
Frågan är bara exakt hur upplägget kommer att se ut.

Jag tror nämligen inte på självkörande bilar inom de närmsta åren.

Men däremot kan FSD OCH en alert förare vara en överlägsen lösning ut säkerhetssynpunkt.
Och det är denna lösning som blir en kassako för Tesla.
Pengarna måste ju in. Att utveckla och underhålla FSD kostar ju stora pengar. Att bedriva försäkringsbolag är ju förknippade med en del utgifter.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Ja, ok. Nu var ju min fråga om någon tror att folk är beredda att betala 200 USD i månaden för förarassistans, utan försäkring, i år, eftersom det tydligen är Teslas prissättning i verkligheten.
Man verkar kunna bara köra i en månad om man vill. Kan tänka mig att det är många som tar en månad för semesterresor.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Ja, ok. Nu var ju min fråga om någon tror att folk är beredda att betala 200 USD i månaden för förarassistans, utan försäkring, i år, eftersom det tydligen är Teslas prissättning i verkligheten.
Man verkar kunna bara köra i en månad om man vill. Kan tänka mig att det är många som tar en månad för semesterresor.
Är det semesterresor man vill använda FSD till? Jag trodde det var monoton arbetspendling. Speciellt på vinterhalvåret då jag tycker det kan vara jobbigt att köra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Är det semesterresor man vill använda FSD till? Jag trodde det var monoton arbetspendling. Speciellt på vinterhalvåret då jag tycker det kan vara jobbigt att köra.
Är väl båda skulle jag säga, men kör man långt är det ju riktigt skönt att bara behöva övervaka körningen. Så skall man köra mycket långresor under en period så kan man nog tycka det är värt att betala för FSD under den perioden. Till nuvarande pris är det nog få i EU som skulle kontinuerligt prenumerera på FSD för det priset kontra att köpa EAP för 39k. När FSD Beta någon gång kommer hit får vi se vad den innehåller.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Sandy Munro provar V9 FSD.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210719-174431_Twitter.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Vid vilka tidpunkter skulle inte FSD-beta klara situationen lika bra i videon du länkar? Den är 40min lång, saknar kommentarer och verkar mest visa en bil som kör långsamt eller står stilla i en kö.

Det finns en hel del videos där FSD beta klarar stadstrafik bra. Tesla har även varit försiktiga när de släppte v9 till testarna eftersom den är långt ifrån perfekt. V9 kräver därför att föraren måste ingripa och godkänna i många situationer. Tesla har garanterat egna testfordon där godkännandet inte krävs och ingripande därför sker mer sällan.

Man måste också förstå skillnaden mellan de olika strategierna. Mobileye använder HD-kartor och programmerade funktioner. Tesla låter hela tiden NNs ta över mer och mer av funktionerna och bilen måste i realtid skapa en korrekt bild av hela omgivningen. Hade det inte sett ut som Mobileye med HD-kartor hade ett stort försprång gentemot Tesla nu så hade det varit katastrof. Det finns mängder av andra utvecklare som använder programmerade funktioner och HD-kartor som ganska enkelt kan visa upp fina demos. Frågan är bara hur kapabla och kommersiellt gångbara sådana system blir i slutändan? Teslas strategi är nästan omöjlig i jämförelse men skulle de lyckas blir det en långt mer flexibel lösning. Det som ändå verkligen särskiljer Mobileye från de flesta andra är att man kan köra utan lidar och att man har utvecklat ett system som ska skapa och uppdatera HD-kartor automatiskt. Jag tycker det ser lovande ut med.

Bra om Eyeq5 kommer i produktion till slut. Men det vi väntar på är robotaxis som ska klara L4. Hade varit fint om Mobileye åtminstone började försöka leverera något som liknar det Waymo har i Phoenix.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Vid vilka tidpunkter skulle inte FSD-beta klara situationen lika bra i videon du länkar? Den är 40min lång, saknar kommentarer och verkar mest visa en bil som kör långsamt eller står stilla i en kö.

Det finns en hel del videos där FSD beta klarar stadstrafik bra. Tesla har även varit försiktiga när de släppte v9 till testarna eftersom den är långt ifrån perfekt. V9 kräver därför att föraren måste ingripa och godkänna i många situationer. Tesla har garanterat egna testfordon där godkännandet inte krävs och ingripande därför sker mer sällan.

Man måste också förstå skillnaden mellan de olika strategierna. Mobileye använder HD-kartor och programmerade funktioner. Tesla låter hela tiden NNs ta över mer och mer av funktionerna och bilen måste i realtid skapa en korrekt bild av hela omgivningen. Hade det inte sett ut som Mobileye med HD-kartor hade ett stort försprång gentemot Tesla nu så hade det varit katastrof. Det finns mängder av andra utvecklare som använder programmerade funktioner och HD-kartor som ganska enkelt kan visa upp fina demos. Frågan är bara hur kapabla och kommersiellt gångbara sådana system blir i slutändan? Teslas strategi är nästan omöjlig i jämförelse men skulle de lyckas blir det en långt mer flexibel lösning. Det som ändå verkligen särskiljer Mobileye från de flesta andra är att man kan köra utan lidar och att man har utvecklat ett system som ska skapa och uppdatera HD-kartor automatiskt. Jag tycker det ser lovande ut med.

Bra om Eyeq5 kommer i produktion till slut. Men det vi väntar på är robotaxis som ska klara L4. Hade varit fint om Mobileye åtminstone började försöka leverera något som liknar det Waymo har i Phoenix.
Det är bara att kolla på valfri FSD-video från Frenchie i Chigago, så blir man varse om att det är en intervention minst var femte minut i denna typ av miljöer.
Ska ju bli kul att se Zeekr 001 på vägarna i höst med MobilEye-lösnngen, så får vi se om Tesla har kommit ikapp tills dess.

MobilEye har ju två spår, till skillnad från alla andra. Ett rent kamerabaserat spår för konsumentbilar som ADAS, L2 och ett annat med dubbla system med Lidar för Robotaxi. Just nu så ser dom ju ut att ligga väldigt bra till i bägge spåren.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Vid vilka tidpunkter skulle inte FSD-beta klara situationen lika bra i videon du länkar? Den är 40min lång, saknar kommentarer och verkar mest visa en bil som kör långsamt eller står stilla i en kö.

Det finns en hel del videos där FSD beta klarar stadstrafik bra. Tesla har även varit försiktiga när de släppte v9 till testarna eftersom den är långt ifrån perfekt. V9 kräver därför att föraren måste ingripa och godkänna i många situationer. Tesla har garanterat egna testfordon där godkännandet inte krävs och ingripande därför sker mer sällan.

Man måste också förstå skillnaden mellan de olika strategierna. Mobileye använder HD-kartor och programmerade funktioner. Tesla låter hela tiden NNs ta över mer och mer av funktionerna och bilen måste i realtid skapa en korrekt bild av hela omgivningen. Hade det inte sett ut som Mobileye med HD-kartor hade ett stort försprång gentemot Tesla nu så hade det varit katastrof. Det finns mängder av andra utvecklare som använder programmerade funktioner och HD-kartor som ganska enkelt kan visa upp fina demos. Frågan är bara hur kapabla och kommersiellt gångbara sådana system blir i slutändan? Teslas strategi är nästan omöjlig i jämförelse men skulle de lyckas blir det en långt mer flexibel lösning. Det som ändå verkligen särskiljer Mobileye från de flesta andra är att man kan köra utan lidar och att man har utvecklat ett system som ska skapa och uppdatera HD-kartor automatiskt. Jag tycker det ser lovande ut med.

Bra om Eyeq5 kommer i produktion till slut. Men det vi väntar på är robotaxis som ska klara L4. Hade varit fint om Mobileye åtminstone började försöka leverera något som liknar det Waymo har i Phoenix.
Det är bara att kolla på valfri FSD-video från Frenchie i Chigago, så blir man varse om att det är en intervention minst var femte minut i denna typ av miljöer.
Ska ju bli kul att se Zeekr 001 på vägarna i höst med MobilEye-lösnngen, så får vi se om Tesla har kommit ikapp tills dess.

MobilEye har ju två spår, till skillnad från alla andra. Ett rent kamerabaserat spår för konsumentbilar som ADAS, L2 och ett annat med dubbla system med Lidar för Robotaxi. Just nu så ser dom ju ut att ligga väldigt bra till i bägge spåren.
Jag tittade lite på Mobileyevideon ovan. Konstigt att Mobileye släppte den för bilen gör en hel del konstigheter som att den placerar sig fel. Framförallt var det en riktig idiotmanöver vid 36:40. Alla FSD-beta förare hade ingripit där och klagat. Jag har inte sett hela så det kan vara fler sådana problem.

Just Frenchie verkar lite efter ibland när det gäller v9. Det står tydligt på skärmen att bilen väntar på godkännande från honom när han sitter och hetsar upp sig för att bilen inte kör. Hans videos innehåller också mycket svårare miljöer med oskyddade vänstersvängar och bristande vägmarkeringar än Mobileyes video ovan som inte verkar innehålla några sådana utmaningar? Det är mest enkel stadtrafik med korsningar med trafikljus. FSD-beta klarar sånt bra med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag ser fram emot FSD beta unedited 40 min NYC 2022.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Alfred »

spacecoin skrev:
MobilEye: 40 minuter utan interventions i NYC. Ingen Lidar på bilen. Ingen radar. Bara kameror.
Cherry picked helt klart, men Tesla är just nu långt ifrån den här nivån om du frågar mig. Kanske skulle FSD-betan klara 5 minuter med cherry picking?

Samma mjukvara (perception, prediction, mapping and planning) och hårdvara som Geelys zeekr 001 som börjar levereras i höst (använder 2x EyeQ5 med mjukvara som levereras och uppdateras av MobilEye).


Material: https://www.intel.com/content/www/us/en ... -city.html
Presentation: https://twitter.com/i/broadcasts/1ypJdgEENPRGW

Zeekr 001: (släpps i år med MobilEyes hårdvara och mjukvara som visas ovan, som Level 2 ADAS).
Tack för delning. Intressant med Mobileyes progress tycker jag. Med tanke på hur begränsad deras datainsamling från befintliga fordon är tycker jag det är mycket imponerande att de ser ut att ligga så bra till med rent vision-system. Finns mycket fluff/osäkerhet i hur de genererar sina kartor och om de måste skanna av med egna LIDAR-bilar för det. Hur håller de isf kartorna uppdaterade? Snacket om att alla fordon bidrar till insamlingen vilket de vill att vi ska extrapolera till att det är helt automatiskt/gratis ger jag inte mycket för eftersom bandbredden från bilarna ifråga är så begränsad jämfört med Teslas datainsamling.

Men personligen har jag inget behov av att Tesla nödvändigtvis måste vara överlägset först/bäst på allt, snarare ökar sannolikheten att vi konsumenter får bra prisvärde och lagar på plats tidsenligt om det finns flera konkurrerande alternativ och andra biltillverkare kan köpa lösning som gör att de inte blir totalt akterseglade av Tesla.

Om systemen når bra L4-täckning eller till och med L5 har Tesla ändå enorm konkurrensfördel jämförd med andra tillverkare eftersom de äger hela sin stack själva. Övriga tillverkares marginaler blir ju avhängiga hur mycket de måste betala till Intel/Mobileye.

Spacecoin, du har ju varit väldigt kritisk mot att plocka bort radarn. Hur ser du på att Mobileye tydligen vill göra samma sak i konsumentbilar?

Edit: Såg presentationen nu också. Han är verkligen tydlig med att kartan de visar från NY är helt crowdsourcad utan egna bilar med avancerade lidar-sensorer. Gör demonstrationen mer imponerande i mina ögon. I förlängningen en tänkbart intressant skillnad i taktik jämfört med Tesla. Finns ju fördelar med att bilen kan ha en förförståelse om omgivningen så länge den är tillräckligt kapabel för att märka när kartan inte stämmer.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »


Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.

Några ingrepp vad jag hann se men det här är bara någon som spelar in när han ska ta sig till affären. Han gasade till i en korsning och bytte fil någon gång. Bilen hade antagligen klarat det utan ingrepp men då hade han varit mer ivägen för andra trafikanter på samma sätt som Mobileyes bil var i videon ovan. Smart av Mobileye att släppa video utan ljud för det var nog rätt många som tutade på den med tanke på att det var inspelat i NY :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Alfred skrev:
Om systemen når bra L4-täckning eller till och med L5 har Tesla ändå enorm konkurrensfördel jämförd med andra tillverkare eftersom de äger hela sin stack själva. Övriga tillverkares marginaler blir ju avhängiga hur mycket de måste betala till Intel/Mobileye.

Spacecoin, du har ju varit väldigt kritisk mot att plocka bort radarn. Hur ser du på att Mobileye tydligen vill göra samma sak i konsumentbilar?

Edit: Såg presentationen nu också. Han är verkligen tydlig med att kartan de visar från NY är helt crowdsourcad utan egna bilar med avancerade lidar-sensorer. Gör demonstrationen mer imponerande i mina ögon. I förlängningen en tänkbart intressant skillnad i taktik jämfört med Tesla. Finns ju fördelar med att bilen kan ha en förförståelse om omgivningen så länge den är tillräckligt kapabel för att märka när kartan inte stämmer.
De flesta förstår inte att Level 5 inte går att uppnå. Den är "aspirational", eftersom man inte kan bevisa att bilen kan köra precis överallt.

Om nu Tesla kommer till L4 med endast kameror i en stor ODD (dygnet runt, i de flesta väder och väglag i 80% av Nordamerika t ex) så är det givetvis en fantastik prestation. Jag tror inte att det går om det inte händer något väldigt stora genombrott i computer vision.

Anledningen till att jag är kritisk mot att Tesla bantar bort radarn ur ett redan bantat sensorpaket är att man säger att man har Robotaxi-ambitioner, och i närtid dessutom. Jag tror man behöver redundanta input från olika system för att komma upp i tillräckligt många nior. Som jag skrev i aktietråden, så behöver man nog bli 10x så bra som en människa för att våga launcha i större skala. Det innebär en olycka/intervention per 5 miljoner kilometer. Det finns ett gap på ca 100 000x från dagens en intervention per 10km eller vad det kan vara. Folk fattar i allmänhet inte detta, utan dom ser en bil som klarar en körning utan interventioner och drar felaktiga slutsatser därefter.

MobilEye har 11 kameror i den har konfigurationen, och jag tror att de även är självrengörande på Zeekr 001, men jag är osäker på detta. https://newsroom.intel.com/wp-content/u ... -brief.pdf

Konfigurationen som MobilEye visar är avsedd som ADAS (L2) under överskådlig tid, och det finns ingen som lovar något mer. Jag tror dom kommer att kunna våga ha begränsad L4 under vissa förhållanden (t ex motorväg i hyggligt väder utan låg bländande sol t ex).

MobilEye själv menar ju att det krävs dubbla system med kameror och Lidar för att kommer upp i L4-säkerhet (förarlöst/robotaxi). Jag tror detsamma.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.
Tesla har kommit väldigt långt, absolut. Men bilen ska ju inte klara trafiksituationer "oftast" utan "alltid". Det är det som är problemet ju.

Vi kan diskutera komplexiteten i de olika körningarna, men låt oss anta att dom är likvärdiga för diskussionens skull. Skillnaden är just att det är en intervention per 5-10 km i Teslan och inga i MobileEyes video. Det är en väldigt stor skillnad i säkerhet / MTBF. Vilken faktor det är är svårt att säga. Minst faktor 10x skulle jag tro. I praktiken är den ju oändlig eftersom det inte var några alls i ME:s video ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Den här videon är bra jämförelse till Mobileyes video ovan. Långsam tät stadtrafik och mycket trafikljus. Hur tråkigt som helst. FSD-beta har klarat det bra hela tiden egentligen. Mycket mer intressant att kolla på andra videos där man försöker hitta problem och svåra situationer.
Tesla har kommit väldigt långt, absolut. Men bilen ska ju inte klara trafiksituationer "oftast" utan "alltid". Det är det som är problemet ju.

Vi kan diskutera komplexiteten i de olika körningarna, men låt oss anta att dom är likvärdiga för diskussionens skull. Skillnaden är just att det är en intervention per 5-10 km i Teslan och inga i MobileEyes video. Det är en väldigt stor skillnad i säkerhet / MTBF. Vilken faktor det är är svårt att säga. Minst faktor 10x skulle jag tro. I praktiken är den ju oändlig eftersom det inte var några alls i ME:s video ;)
De ingreppen som gjordes i den här videon var för att undvika att stoppa upp trafiken på det sätt som Mobileyes bil gjorde. Det här var inte någon som bara var ute för att spela in en demo utan han försökte ta sig till butiken utan några större förseningar. Föraren av Mobileyes bil borde ha ingripit flera gånger. Han tittade tex bakåt och såg att någon var på väg att köra om och tillät ändå att bilen samtidigt påbörjade en omkörning. Det var direkt farligt.
Screenshot_20210721-163649.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
De ingreppen som gjordes i den här videon var för att undvika att stoppa upp trafiken på det sätt som Mobileyes bil gjorde. Det här var inte någon som bara var ute för att spela in en demo utan han försökte ta sig till butiken utan några större förseningar.
Ja, jag kommer ju inte att kunna övertyga dig. Men matematiken är enkel: Med en MTBF på 1 miljoner km så kör man dubbelt så bra som en människa. Det är en bit kvar tycker jag mig se, om man ska leverera "Level 5" "i år".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar