FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
V2X potthål.jpg
Nej. Finns rykten om att FSD ska mappa hål i vägen men jag tror det när jag ser det. Övrigt finns inte.
Hål i vägen mappas inte (det skulle green ha koll på isf) och inte heller något annat av ovanstående.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
V2X potthål.jpg
Nej. Finns rykten om att FSD ska mappa hål i vägen men jag tror det när jag ser det. Övrigt finns inte.
Hål i vägen mappas inte (det skulle green ha koll på isf) och inte heller något annat av ovanstående.
Nej inte ännu, men jag har sett någon kommentar om att det skall komma. Kommer inte ihåg från vår så jag sprider säkert bara falska saker...
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:

Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Ja, NoA funkar bra och jag önskar att Tesla kunde jobba upp den till L3, så man inte behöver övervaka den hela tiden. Men det är produktionskod fortfarande i FSD-betan, dvs, samma som alla andra Tesla-bilar har. FSD-beta-koden används alltså nästan inte alls i videon.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:

Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Ja, NoA funkar bra och jag önskar att Tesla kunde jobba upp den till L3, så man inte behöver övervaka den hela tiden. Men det är produktionskod fortfarande i FSD-betan, dvs, samma som alla andra Tesla-bilar har. FSD-beta-koden används alltså nästan inte alls i videon.
Hur vet du när vilken "kod" används?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:

Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Ja, NoA funkar bra och jag önskar att Tesla kunde jobba upp den till L3, så man inte behöver övervaka den hela tiden. Men det är produktionskod fortfarande i FSD-betan, dvs, samma som alla andra Tesla-bilar har. FSD-beta-koden används alltså nästan inte alls i videon.
Hur vet du när vilken "kod" används?
Det är allmänt känt. Elon har till och med twittrat om det, att det är vanlig NoA-kod på motorväg i FSD betan fortfarande.

FSD beta 9 is using the pure vision production code for highway driving. Beta 10 hopefully (Beta 11 definitely) will use one stack to rule them all – city streets, highway & complex parking lots.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
jpetters skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:

Tesla’s FSD Beta 9.1 software recently accomplished another milestone. Without using radar data, the advanced driver-assist system was able to complete a trip from Los Angeles to the San Francisco border with zero disengagements. This shows that Tesla’s bold shift to a pure vision approach may indeed be the right strategy to achieve autonomous driving.
https://www.teslarati.com/tesla-pure-vi ... nts-video/
Ja, NoA funkar bra och jag önskar att Tesla kunde jobba upp den till L3, så man inte behöver övervaka den hela tiden. Men det är produktionskod fortfarande i FSD-betan, dvs, samma som alla andra Tesla-bilar har. FSD-beta-koden används alltså nästan inte alls i videon.
Hur vet du när vilken "kod" används?
Det är allmänt känt. Elon har till och med twittrat om det, att det är vanlig NoA-kod på motorväg i FSD betan fortfarande.

FSD beta 9 is using the pure vision production code for highway driving. Beta 10 hopefully (Beta 11 definitely) will use one stack to rule them all – city streets, highway & complex parking lots.
Just ja, hade också sett den. Tänkte framförallt på var den byter från std. till FSD beta koden. Det finns ju en del videos från landsväg där bilen kör betydligt bättre i USA än i Europa (från FSD beta testare). Frågan är vilken kod som används då.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev:
spacecoin skrev:
jpetters skrev:
spacecoin skrev:
Ja, NoA funkar bra och jag önskar att Tesla kunde jobba upp den till L3, så man inte behöver övervaka den hela tiden. Men det är produktionskod fortfarande i FSD-betan, dvs, samma som alla andra Tesla-bilar har. FSD-beta-koden används alltså nästan inte alls i videon.
Hur vet du när vilken "kod" används?
Det är allmänt känt. Elon har till och med twittrat om det, att det är vanlig NoA-kod på motorväg i FSD betan fortfarande.

FSD beta 9 is using the pure vision production code for highway driving. Beta 10 hopefully (Beta 11 definitely) will use one stack to rule them all – city streets, highway & complex parking lots.
Just ja, hade också sett den. Tänkte framförallt på var den byter från std. till FSD beta koden. Det finns ju en del videos från landsväg där bilen kör betydligt bättre i USA än i Europa (från FSD beta testare). Frågan är vilken kod som används då.
Om NoA är tillgänglig på vägen man åker på så aktiveras den skulle jag tro. On-ramp till off-ramp.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kul att se lite vänstertrafik!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Tesla FSD Beta vs Mercedes-Benz DrivePilot comparison shows big difference in tech.

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... son-video/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:

Tesla FSD Beta vs Mercedes-Benz DrivePilot comparison shows big difference in tech.

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... son-video/


Hoppar rätt in i tråden utan vidare - ursäkta ;)

-
  • Och frågar. Har inte enligt en källa nära mig nyss hoppat av sin FSD-utveckling?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:

Tesla FSD Beta vs Mercedes-Benz DrivePilot comparison shows big difference in tech.

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... son-video/


Hoppar rätt in i tråden utan vidare - ursäkta ;)

- Och frågar. Har inte enligt en källa nära mig nyss hoppat av sin FSD-utveckling?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla FSD Beta vs Mercedes-Benz DrivePilot comparison shows big difference in tech.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... son-video/
Hoppar rätt in i tråden utan vidare - ursäkta ;)

- Och frågar. Har inte enligt en källa nära mig nyss hoppat av sin FSD-utveckling?
Finns det ett subjekt i frågan? Vem vad gäller det?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Tesla FSD Beta vs Mercedes-Benz DrivePilot comparison shows big difference in tech.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... son-video/
Man får bestämma själv om man föredrar ett Level 3 där man kan jobba/läsa i bilen på motorväg (snart i snabbare hastigheter) eller Teslas approach där man ständigt måste övervaka sin bil. För mig är valet enkelt när dom höjer hastigheten på L3 till 120 km/h.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Remuz »

Självkörning och robottaxi i all ära, men när min bil kan köra själv från södra länken i Stockholm till Partille eller kanske tom till avfarten upp på röde orm så är jag nöjd. Köra i stan är i min värld inte lika trist och sövande som E4. Kan jag kolla på film, leka med barn eller jobba under tiden så räcker det för mig.......länge
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
Självkörning och robottaxi i all ära, men när min bil kan köra själv från södra länken i Stockholm till Partille eller kanske tom till avfarten upp på röde orm så är jag nöjd. Köra i stan är i min värld inte lika trist och sövande som E4. Kan jag kolla på film, leka med barn eller jobba under tiden så räcker det för mig.......länge
Ja precis, det är det som gör störst skillnad. Att slippa vara fast länge i monoton körning. Jag tror att de flesta tycker att det är 70-80% av mervärdet.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Elon delade med sig förbättringar och kommenterade när knappen kommer. Schysst :)
20210815_200540.jpg
Screenshot_20210815-201122.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Rolls Out FSD Beta 9.2 with Great Improvements

https://www.tesmanian.com/

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Elon delade med sig förbättringar och kommenterade när knappen kommer. Schysst :)
Tack, det var "intressant".

Elon inser ju att folk inte kommer att märka några större förbättringar i praktiken på länge, så tar han på teknikhatten för första gången när det gäller FSD... Folk som inte fattar vad han skriver tycker säkert det är skitimponerande.

Min spaning av ovanstående är att Tesla kommer att hålla på med detta länge länge. Dom håller på med saker som är så långt ifrån finslipning och utrullning och Level 4 att det är jobbigt att läsa. Jag menar "inter-SoC communication". Herregud. Synkrona anrop mellan kluster-noder har liksom inget med självkörning att göra... Det blir som sagt ännu krångligare när en HW3 SoC inte räcker till. "Velocity model 12% improvement"... Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan folk tröttnar på att kolla på beta-videor som inte förbättras nämnvärt.
Tesla Rolls Out FSD Beta 9.2 with Great Improvements

What, LOL?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Detta låter ju lite skrämmande/oroväckande:
Significant architecture changes in 10.
Är det pga compute contraints eller något AI-problem måntro?
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Matte »

Usch för allt Elon skriver. Lokalt maximum tex. Klart de kommer att stöta på ett lokalt maximum, men det var varken det första eller det sista lokala maximumet de kommer att träffa på och måste lösa.

"Improved peek behavior where we are smarter about when to go around the lead vehicle..." etc - Det känns nästan som hela texten är en del av sprint summary internt I ML teamet. Inget dåligt med det men man undrar ju varför han skriver ut det. Ska han twittra om alla små förbättringar som kommer komma närmaste åren får han fullt upp.

Ge mig riktigt data blir jag nöjd, oavsett vad den säger :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag menar "inter-SoC communication". Herregud. Synkrona anrop mellan kluster-noder har liksom inget med självkörning att göra... Det blir som sagt ännu krångligare när en HW3 SoC inte räcker till. "Velocity model 12% improvement"... Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan folk tröttnar på att kolla på beta-videor som inte förbättras nämnvärt.
Elon delade med sig av allt som teamet har gjort inför den här uppdateringen. Att de även optimerar och begränsar hur processer körs är väl bara naturligt när tex vector space blir mer detaljerat. Planner kan säkert bli helt ohanterbar i vissa situationer om de inte begränsar.

Utvecklingen är långsam men FSD-beta har utvecklats rätt rejält sedan de släppte första versionen. v9 innebar ett stort steg framåt och om v10 är en stor omskrivning så kan man hoppas på ännu ett stort steg till.

Den svåraste situationen som FSD kommer ställas inför är kanske de här oskyddade vänstersvängarna. Det ska bli spännande att se kommande 9.3 där man ska öka färdhastigheten i alla korsningar. En del av problemen som FSD-beta har med oskyddade vänstersvängar beror nog på att den försöker åstadkomma dem i för begränsad hastighet. Det ger föraren handlingsutrymme men begränsningen gör det omöjligt för bilen att hinna genomföra svängen säkert.

Om Tesla lyckas lösa oskyddade vänstersvänger tillräckligt bra för att det ska vara kommersiellt gångbart så är man på god väg. Men det kommer som sagt vara mängder av edge-cases, väderrelaterade problem och annat kvar. Hur bilen hanterar felaktig kartdata är tex ett jätteproblem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Skulle du köpa en bil som bara kan svänga vänster jättebra? :D

Tesla har knappt börjat nagga det här problemet i kanten.

Jag tror inte folk är intresserade av ADAS som kör själv i stan, utan vad alla vill ha är mind-off körning. Dvs L3+. Tesla behöver ändra sina prioriteringar, men det gör man inte pga att man sålt något man inte har, och Elons uppdrag är att kunna inkomstföra FSD-pengarna så aktieägarna blir glada.

Detta är en av flera tydliga nackdel med bonusprogram som bara handlar om aktieägarna och tillväxt.

FSD subscription MAU och recurring revenue kommar att visa med all tydlighet vad kunderna tycker.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

spacecoin skrev:
Skulle du köpa en bil som bara kan svänga vänster jättebra? :D

Tesla har knappt börjat nagga det här problemet i kanten.

Jag tror inte folk är intresserade av ADAS som kör själv i stan, utan vad alla vill ha är mind-off körning. Dvs L3+. Tesla behöver ändra sina prioriteringar, men det gör man inte pga att man sålt något man inte har, och Elons uppdrag är att kunna inkomstföra FSD-pengarna så aktieägarna blir glada.

Detta är en av flera tydliga nackdel med bonusprogram som bara handlar om aktieägarna och tillväxt.

FSD subscription MAU och recurring revenue kommar att visa med all tydlighet vad kunderna tycker.
L3+ hade varit helt lysande tycker jag med. Men det är väl dessvärre Robotaxi som är utlovat och då räcker ju inte L3 dessvärre, därför låg prio.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Man fattar ju att lokalisering är en grej. Herregud, en del scenarion här.
Skriv svar