BrooklynS skrev:Inte alls. Men den här inställningen att INGENTING är bra/utveckling/lovande osv är mycket talande.
Spelar ingen roll att man kan köra 35 mil vintertid för 2 kronor milen med fem pers plus packning, fokus skall ändå läggas på att man minsann fick hjälpa helljusassistenten på traven två gånger…
Så ser kanske du på din kundresa.
Det är mycket jag gillar med min bil, men jag ser det som att Tesla har sålt en bil för en bra bit över en mille som funkar sådär och saknar vissa grundläggande funktioner som jag betalat för. Man gör ingen ansträngning för att jag ska få en bättre autopilot i EU där jag bor och köpte bilen för att använda i. Man gör heller inget för att fixa helljus-automatik eller torkare. Kanske för att det inte går, utan ändamålsenliga sensorer som man valt att plocka bort i hybris för att tjäna några hundra dollar extra per bil.
Men jag ska vara tacksam för att jag ens får chansen att köpa en Tesla av den store Elon, eller vad? Tror inte det.
BrooklynS skrev:Just när det gäller FSD så är ju SÄTTET att angripa det på något som Tesla är helt själva med. Och det är det som kommer att ge följdverkningar långt utanför att köra en bil i motorvägsköer i Europa/USA. Att det tar tid tror jag all förstår men tittar man på övriga genom tiderna sågade projekt som Elon lanserat så är risken stor att konkurrenterna får stå där och äta upp sina hattar…
Det enda som Tesla är unika med är att man skickar ut ofärdig och farlig programvara till konsumenter som betalat för en fungerande produkt och är så desperata att de spelar "safety-score" och riskerar sina bilar för att se om Tesla kan leverera det som betalat för.
Vad har jag som kund för konkret nytta av detta? Noll. Min bil, era bilar och alla andra Teslor sålda fram till dags datum kommer aldrig att bli autonoma. Det är väl uppenbart för vem som helst som är "normalbegåvad fattar" vid det här laget. Jag och 95% av alla normala vuxna skulle ta L4 på motorväg i 130 utan filbyten hellre än ännu en värdelös gimmick från Tesla "ADAS i stan" som behöver konstant övervakning. Det är helt oanvändbart i längden. Som smart summon.
BrooklynS skrev:
En helt annan sak är att de säljer konceptet redan innan det är klart, men det hoppas jag alla har förstått att det är frivillig sponsring/investering i framtida utveckling. ”Kommer snart” är på gränsen till bedrägligt men är man normalbegåvad fattar man ju det och kan utgå från det när man tar beslut.
Jag tycker Tesla ska skriva på sin sajt att dom gärna tar emot bidrag så konsumenter om 10-20 år har möjlighet att få en autonom bil när Tesla prioriterar att bygga bilar som kan bli autonoma på riktigt inom sin livstid. Just nu prioriterar man att bygga bilar som man kan sälja med högsta marginal och inte att bli en självkörande bil men adekvata sensorer.
I klippet ovan så verkar bilen tro att strålkastarna på den mötande bilen är vägmarkeringar. Hade det hänt med HD-maps? Nej. Hade radar/lidar hjälpt. Ja. Varför använder inte Tesla något av detta då kan man fråga sig? Phantom breaking på radarlösa bilar är värre än någonsin så folk i USA inte ens vågar använda AP. Var inte det radarns fel enligt Elon? Hmmm... Kanske tog man bort radarn av andra anledningar...
Hade inte "klanten" i Teslan "som aldrig använt AP" reagerat snabbt hade FSD-betan frontalkrockat in i bilen och flera personer hade kanske dött eller fått allvarliga skador. Hade föraren i bilen som FSD-betan kört in i "optat-in" i några tydliga villkor för att delta i ett test där Teslor helt närsomhelst kan göra vansinniga saker vid sämst tänkbara tillfälle och döda en hel familj? Teslaägaren är lurad av Tesla. Det kostade hen 50 papp eller mer.
Man han är ju en "klant" som får skylla sig själv, så vem bryr sig?