FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av enoch85 »

Hmm, kanske ska köpa uppgraderad autopilot under 2024 då? För sen lär priserna sticka.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

enoch85 skrev: 17 mar 2023 14:05
Hmm, kanske ska köpa uppgraderad autopilot under 2024 då? För sen lär priserna sticka.
Jag skulle hålla koll på forumet här och köpa tidigast när det finns lagstiftning eller i alla fall en standard att lagstifta emot. Hela grejen är en stor FOMO. Konkurrenternas funktioner kommer även att påverka prissättning.
Användarvisningsbild
Fat
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 maj 2021 10:48

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fat »

spacecoin skrev: 15 mar 2023 10:10
Fat skrev: 15 mar 2023 08:00
Hittar inte inställningen på nya bilen. Har du också model s? Vilken årsmodell?
Där bil-loggan är i menyerna, vad står det att du har för dator i bilen?
Ena bilen visar dator för total självkörningsförmåga. Den andra nyare: 2.5 dator
Vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fat skrev: 18 mar 2023 10:22
spacecoin skrev: 15 mar 2023 10:10
Fat skrev: 15 mar 2023 08:00
Hittar inte inställningen på nya bilen. Har du också model s? Vilken årsmodell?
Där bil-loggan är i menyerna, vad står det att du har för dator i bilen?
Ena bilen visar dator för total självkörningsförmåga. Den andra nyare: 2.5 dator
Vad är skillnaden?
Du ska kunna få bilens dator uppgraderad utan kostnad till HW3 ("dator för total självkörningsförmåga") om den är köpt med FSD (det det du i menyerna eller i appen genom att det finns eller saknas uppgraderingar)
https://www.tesla.com/en_eu/support/ful ... g-computer

HW2.5 stödjer inte FSD och heller inte "Driving Visualization".

Har bilen inte FSD så är det knappast aktuellt att uppgradera:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... sd.223175/
Användarvisningsbild
Fat
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 maj 2021 10:48

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fat »

spacecoin skrev: 18 mar 2023 11:53
Fat skrev: 18 mar 2023 10:22
spacecoin skrev: 15 mar 2023 10:10
Fat skrev: 15 mar 2023 08:00
Hittar inte inställningen på nya bilen. Har du också model s? Vilken årsmodell?
Där bil-loggan är i menyerna, vad står det att du har för dator i bilen?
Ena bilen visar dator för total självkörningsförmåga. Den andra nyare: 2.5 dator
Vad är skillnaden?
Du ska kunna få bilens dator uppgraderad utan kostnad till HW3 ("dator för total självkörningsförmåga") om den är köpt med FSD (det det du i menyerna eller i appen genom att det finns eller saknas uppgraderingar)
https://www.tesla.com/en_eu/support/ful ... g-computer

HW2.5 stödjer inte FSD och heller inte "Driving Visualization".

Har bilen inte FSD så är det knappast aktuellt att uppgradera:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... sd.223175/
Då är jag med. Misstänker att HW3 sattes in i bilen i samband med uppdatering till MCU2.
Min nya är uttagen slutet av 2018 så den hade väl redan MCU2.
Bägge bilarna har uppgraderad autopilot.
Någon som har en uppfattning vad det kostar att uppgradera till hw3?
Senast redigerad av Fat, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 17 mar 2023 13:18
HerrNilsson skrev: 17 mar 2023 12:49
Nice film! Imponerande faktiskt.
Håller med!

Sedan kan man fundera på om det är en användbar produkt i stadsmiljö så länge man måste sitta och övervaka systemet 100% av körningen. Det är inte särskilt avkopplande, till skillnad från motorvägskörningen. Jag skulle högst troligen välja att köra själv istället för att använda "stödet".

Har man tur kan man få testa 2025 då det kanske är lagligt i EU...
Om man ändå måste sitta och övervaka bilen är det mer att se som ett hjälpmedel för rörelsehindrade.
Precis som du säger är det ju inte speciellt avkopplande jämfört med att köra själv.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 18 mar 2023 19:05
spacecoin skrev: 17 mar 2023 13:18
HerrNilsson skrev: 17 mar 2023 12:49
Nice film! Imponerande faktiskt.
Håller med!

Sedan kan man fundera på om det är en användbar produkt i stadsmiljö så länge man måste sitta och övervaka systemet 100% av körningen. Det är inte särskilt avkopplande, till skillnad från motorvägskörningen. Jag skulle högst troligen välja att köra själv istället för att använda "stödet".

Har man tur kan man få testa 2025 då det kanske är lagligt i EU...
Om man ändå måste sitta och övervaka bilen är det mer att se som ett hjälpmedel för rörelsehindrade.
Precis som du säger är det ju inte speciellt avkopplande jämfört med att köra själv.
Jag tror ändå det kan finnas en poäng med L2 stadskörning men bara om förarövervakningen är top notch med kameror/ir och helt hands free. Typ Ultracruise och Bluecruise. Först då kan jag kanske se någon mening men samtidigt måste bilen kunna hantera det mesta smidigt, mjukt och säkert.

FSD verkar ju ”funka” som bäst i amerikanska suburbs. Det jag har sett i stadsmiljö är kasst och i Stockholm skulle det vara katastrof.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 18 mar 2023 19:57
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 19:05
spacecoin skrev: 17 mar 2023 13:18
HerrNilsson skrev: 17 mar 2023 12:49
Nice film! Imponerande faktiskt.
Håller med!

Sedan kan man fundera på om det är en användbar produkt i stadsmiljö så länge man måste sitta och övervaka systemet 100% av körningen. Det är inte särskilt avkopplande, till skillnad från motorvägskörningen. Jag skulle högst troligen välja att köra själv istället för att använda "stödet".

Har man tur kan man få testa 2025 då det kanske är lagligt i EU...
Om man ändå måste sitta och övervaka bilen är det mer att se som ett hjälpmedel för rörelsehindrade.
Precis som du säger är det ju inte speciellt avkopplande jämfört med att köra själv.
Jag tror ändå det kan finnas en poäng med L2 stadskörning men bara om förarövervakningen är top notch med kameror/ir och helt hands free. Typ Ultracruise och Bluecruise. Först då kan jag kanske se någon mening men samtidigt måste bilen kunna hantera det mesta smidigt, mjukt och säkert.

FSD verkar ju ”funka” som bäst i amerikanska suburbs. Det jag har sett i stadsmiljö är kasst och i Stockholm skulle det vara katastrof.
L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.
Systemen tror jag måste bli minst L4 för att bli säkra i stadstrafik.
Människor är helt enkelt för korkade och kommer tro att bilen är ”självkörande” och man kan fippla med mobilen istället. Det kommer ju kosta liv.
Samtidigt är det ju en utmaning för tillverkarna att ta ansvar i stadstrafik. Flest olyckor sker ju där och även en stillastående bil kan anses vållande.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 18 mar 2023 20:37

L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.
Systemen tror jag måste bli minst L4 för att bli säkra i stadstrafik.
Människor är helt enkelt för korkade och kommer tro att bilen är ”självkörande” och man kan fippla med mobilen istället. Det kommer ju kosta liv.
Samtidigt är det ju en utmaning för tillverkarna att ta ansvar i stadstrafik. Flest olyckor sker ju där och även en stillastående bil kan anses vållande.
Tja FSDb verkar ju ha ganska bra safety record hittils och där behöver du bara rycka lite i ratten då och då men kan ibland köra länge ”hands free”. Jag förstår inte varför det skulle vara så farligt?

Hand free betyder ju inte ”eyes off”. Flera tillverkare jobbar ju på detta för stadstrafik. Elon har väl också sagt att de skulle ta bort ”stering wheel nag” med då Teslas förarövervakning med kamera är så kass tror jag inte det kommer hända. Kameran sitter ju fel för ändamålet.

På tex Bluecruise som är hands free på motorväg så ber ju systemet föraren att lägga händerna på ratten om bilen blir osäker. Kommer ju vara samma sak för L2 i stadsmiljö. Kamerorna ser var du har händerna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 18 mar 2023 20:37
L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.
Ja. Dödsfall och olyckor är bara en tidsfråga som jag ser det. Blir systemet 10-100x bättre är det fortfarande 100-200x sämre än en människa men med slapp övervakning för det gör fel så sällan.

"Valley of Death" kallas det för.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 18 mar 2023 21:26
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 20:37
L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.
Ja. Dödsfall och olyckor är bara en tidsfråga som jag ser det. Blir systemet 10-100x bättre är det fortfarande 100-200x sämre än en människa men med slapp övervakning för det gör fel så sällan.

"Valley of Death" kallas det för.
Ingen tillverkare (utom Tesla möjligtvis) skulle ju släppa ett system under dessa premisser naturligtvis. Grundtanken med ett assistanssystem L2 är ju att tillsammans med föraren ÖKA säkerheten.

Eller menar du att det är omöjligt? Förklara gärna vad jag har missat?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 18 mar 2023 21:32
spacecoin skrev: 18 mar 2023 21:26
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 20:37
L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.
Ja. Dödsfall och olyckor är bara en tidsfråga som jag ser det. Blir systemet 10-100x bättre är det fortfarande 100-200x sämre än en människa men med slapp övervakning för det gör fel så sällan.

"Valley of Death" kallas det för.
Ingen tillverkare (utom Tesla möjligtvis) skulle ju släppa ett system under dessa premisser naturligtvis. Grundtanken med ett assistanssystem L2 är ju att tillsammans med föraren ÖKA säkerheten.

Eller menar du att det är omöjligt? Förklara gärna vad jag har missat?
Den svaga länken blir ju människan som överskattar systemet. Det är det som blir farligt.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 18 mar 2023 22:01
LarsOJ skrev: 18 mar 2023 21:32
spacecoin skrev: 18 mar 2023 21:26
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 20:37
L2 med helt handsfree i stadstrafik kan ju bli riktigt farligt. Hoppas det aldrig blir lagligt.
Ja. Dödsfall och olyckor är bara en tidsfråga som jag ser det. Blir systemet 10-100x bättre är det fortfarande 100-200x sämre än en människa men med slapp övervakning för det gör fel så sällan.

"Valley of Death" kallas det för.
Ingen tillverkare (utom Tesla möjligtvis) skulle ju släppa ett system under dessa premisser naturligtvis. Grundtanken med ett assistanssystem L2 är ju att tillsammans med föraren ÖKA säkerheten.

Eller menar du att det är omöjligt? Förklara gärna vad jag har missat?
Den svaga länken blir ju människan som överskattar systemet. Det är det som blir farligt.
Givetvis och det var därför jag skrev ”men bara om förarövervakningen är top notch”.

Förarövervakningen är ju till för att se till att det kvittar om du överskattar systemet eller ej. Samma spelregler för alla förare. Systemen har ju funnits i många år där du kan köra i 130km/h på 8-filiga motorvägar bland långtradare hands free (i USA).

En annan aspekt är ju hur många olyckor i stadstrafik ett L2 assistanssystem kan förhindra. Med Lidar/radars och kameror i alla riktningar finns ju potentialen att helt eliminera de vanligaste olyckorna i stadstrafik.

Till exempel :

” Upphinnandeolyckorna med motorfordon tillhör de tre vanligaste trafikolyckstyperna i Stockholm och har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 17 % av samtliga trafikskadade. Upphinnandeolyckorna sker när ett eller flera motorfordon kör på framförvarande fordon eftersom de inte hunnit stanna i tid. Denna typ av olyckor är vanliga på platser med ryckig trafik och köer vilket gör att större vägar såsom Essingeleden, Drottningholmsvägen, Södertäljevägen, Södra länken och Nynäsvägen är särskilt drabbade.”

https://miljobarometern.stockholm.se/tr ... kel-cykel/

(de två vanligaste är fallolycka och singelolycka på cykel)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 18 mar 2023 22:18
Förarövervakningen är ju till för att se till att det kvittar om du överskattar systemet eller ej.
Jag tror att det här är en utopi. Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready" (som ändå ger 1.5-2.0 sekunder om händer och fötter är en bit från kontrollerna. Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".

I stadsmiljö är marginalerna små bland barn, barnvagnar och cyklister och det är inte en lämplig miljö för L2-system i min mening. Men vi får se hur det går. Jag inser att jag kanske är mer konservativ än de flesta. Ur ett användarperspektiv är det heller inte rimligt att bilen tvärnitar varje gång systemet tror att föraren inte är uppmärksam.
valley.jpeg
Lyssna från 02:45 till 08:00 (lärdomar från 10 år sedan, som visats i forskning från 40 år tillbaka inom rymd och flyg)...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Fredrik j skrev:
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Förutom på Tesla då, som inte stannar med 100% säkerhet om en bil framför står stilla.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready". Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
Volvo säger sig ha löst det med nya EX90, men återstår att se om det stämmer. De har hög trovärdighet i alla fall.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 18 mar 2023 23:05
spacecoin skrev:
Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready". Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
Volvo säger sig ha löst det med nya EX90, men återstår att se om det stämmer. De har hög trovärdighet i alla fall.
Volvos bilar kommer inte att köra "själva" i stadsmiljö där det är helt andra krav på uppmärksamhet och reaktionstider.
På motorväg kan man pipa lite, och eskalera var 10:e sekund med bältes-ryckningar, höga ljud och sedan stanna. Det funkar inte i stadstrafik.

Jag tror Volvo använder Smart Eye i EX90. (Nissan, BMW, GM, Polestar är andra kunder inom automotive): https://smarteye.se/news/smart-eye-wins ... l-to-date/

"Smart Eye will deliver its AI-based driver monitoring system software to 34 new car models to fulfill upcoming European legislation".
"The date for when the European legislation kicks in is a hard stop. In 2026 we estimate the European market for DMS to be 18 million vehicles."

Jag undrar om man menar nya DCAS (L2) eller om det är en separat kommande regel/lagstiftning att alla nya bilar ska ha det från 2025/2026?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Bra (och långt) inslag på CNBC om industrin i stort och L4 i synnerhet:


Argo stängdes inte ned på grund av tekniska problem, utan på grund av att man (Ford, VW) inte såg en uppenbar ROI i närtid och har större fiskar att steka (som att t ex bygga lönsamma elbilar).
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Hertsh skrev: 18 mar 2023 23:03
Fredrik j skrev:
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Förutom på Tesla då, som inte stannar med 100% säkerhet om en bil framför står stilla.
Ingenting är 100%. Men sannolikheten att systemet inte fungerar samtidigt som föraren är ouppmärksam är ju mindre än i en bil utan autobroms.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 18 mar 2023 22:55
".

I stadsmiljö är marginalerna små bland barn, barnvagnar och cyklister och det är inte en lämplig miljö för L2-system i min mening. Men vi får se hur det går. Jag inser att jag kanske är mer konservativ än de flesta. Ur ett användarperspektiv är det heller inte rimligt att bilen tvärnitar varje gång systemet tror att föraren inte är uppmärksam.
Det är här jag verkligen tror att ett kompetent system med Lidar, radars och kameror kan briljera och hjälpa till att undvika olyckor tillsammans med en uppmärksam förare.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 18 mar 2023 22:36
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Ja ”autobroms” är ju en delmängd av ett L2 system för stadskörning som minskar olyckor. Med kontroll över styrningen kan ännu fler olyckor undvikas tror jag.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 19 mar 2023 08:38
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 22:36
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Ja ”autobroms” är ju en delmängd av ett L2 system för stadskörning som minskar olyckor. Med kontroll över styrningen kan ännu fler olyckor undvikas tror jag.
Ett system där bilen kontrollerar styrningen samtidigt som föraren är ansvarig?
När det gäller autobroms är det ju osannolikt att fel beslut av bilen förvärrar situationen. En bil som styr kan ju välja fel med ödestigert resultat.
För några år sedan spekulerade ju MB i vad en autonom bil skulle välja mellan att köra på en skolklass eller frontalkrocka i motgående fil.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Här är en ganska bra artikel om GM’s Ultracruise som ska släppas 2023 som ”door to door” L2.

https://www.theverge.com/2023/3/7/23627 ... hands-free

Nytt för mig är att de lyckats få in lidarn bakom vindrutan vilket jag hört inte skulle vara möjligt tidigare.

Ang. complacency:

” But Ditman argued that drivers need to feel confident, not complacent, about the ability of their vehicles to handle driving without their immediate input. “‘I’m not trying to drive complacency,” he said. “We addressed the inattentiveness with our driver attention system, so we don’t give you the opportunity to get complacent because if you do we’ll take the feature away from you.”
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 19 mar 2023 08:55
LarsOJ skrev: 19 mar 2023 08:38
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 22:36
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Ja ”autobroms” är ju en delmängd av ett L2 system för stadskörning som minskar olyckor. Med kontroll över styrningen kan ännu fler olyckor undvikas tror jag.
Ett system där bilen kontrollerar styrningen samtidigt som föraren är ansvarig?
När det gäller autobroms är det ju osannolikt att fel beslut av bilen förvärrar situationen. En bil som styr kan ju välja fel med ödestigert resultat.
För några år sedan spekulerade ju MB i vad en autonom bil skulle välja mellan att köra på en skolklass eller frontalkrocka i motgående fil.
Ja precis! GM släpper sitt system i år och Ford nästa år vad jag vet. Läs artikeln jag postade om Ultracruise ovan.
Skriv svar